Een nieuw concept

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Een nieuw concept

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

http://www.siemensvdo.com/press/release ... _001_e.htm

Ook op Geo24 komt hier een artikel over.

Ik vraag me af wat ik moet met een fotorealistische display van de weg. Wordt ik niet teveel verleid om op dat scherm te gaan kijken ipv op de weg? Technisch heel fraai natuurlijk.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Voor mij zit de kracht van een navigatiesysteem in de snelle en eenvoudige, maar wel duidelijke weergave van de weg op het scherm. Voor mij dus niet alleen pictogrammen, en ook niet alleen een kaart. De combi (split-screen) van m'n MR6000/PC5000 kan ik met het bekende 'halve oog' interpreteren tijdens het rijden.
Ik ben het met je eens dat te realistische afbeeldingen wel eens zwaar de aandacht af zouden kunnen leiden...een navigatieset is voor mij een hulpmiddel, en niet meer.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Ik heb al eens een demo geizen op TV, hier betrof het JAPAN. Het blijft natuurlijk enorm geinig, de waarde zal echter nog bewezen moetten worden.
Ik ben trouwens erg benieuwd welk prijskaartje hieraan komt te hangen, of zou het zo zijn dat de pc5700 dit ook voor zijn rekening kan nemen? Is dat het geval dan wordt het wel heeeel erg interessant de overstap van de 5500 naar de 5700 te overwegen, anders kun je nmm beter gewoon wachten.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

alles wat nieuw is leid af,,,

ik denk dat je er op den duur wel aan went, en met een half oog toch even de verkeerssituatie controleerd dmv het display.
dat doen we nu min of meer ook.

ik denk dat de Firma Alpine aan de wieg stond van deze vinding, een technologie die nog in de kinderschoenen staat feitelijk.
in 2004 was er in Japan al een soort 3 dimensionaal systeem verkrijgbaar.
nog niet met camera overigens. maar zo werd er al wel overna gedacht.

daar is men ook al een stuk verder, zoals we dat onderhand gewend zijn van die Jappies.

vreemd dat het toch nog niet verschenen is na bijna 2 jaar op de europese markt, het neigt er wel toe maar verloopt erg traag hier.
oa die extra camera voor en achter, gekoppeld aan het navigatie systeem zal toch wel komen denk ik.

persoonlijk denk ik dat de developers in europa oa de boot even wat afhouden tot Galileo operatief is, wat natuurlijk al heel spoedig is. ik dacht op dit moment reeds in 2007.
dit zal denk ik een grote verandering met zich meebrengen voor onze manier van navigeren, dan wel onze apparatuur.

misschien een leuk idee om es even een beetje vooruit te lopen op wat komen gaat, met dat Galileo project.
ik denk nml dat het flink onderschat word, de overstap er naar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Ik neem aan dat Galileo in zal houden dat de grote merken (VDO c.s.) hun apparatuur ook aan zullen passen voor het gps-signaal van de Galileo-satellieten ipv. dat van de Amerikaanse satellieten, of hybride systemen maken?
(JW: daar weet jij vast meer van?)
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Higgy,

Te veel eer, ik weet dat niet precies. Maar uiteraard kijk ik er wel naar want linksom of rechtsom, de introductie van Galileo betekent wel het eea.

Zoals XGA ook al aangaf betekent het gaan gebruiken van deze sat's een aanpassing van onze apparatuur.
Immers, de wijze waarop GPS waarneming en vervolgens de plaatsbepaling geschiedt is gebaseerd op de in het systeem opgeslagen gedetailleerde gegevens van alle sat's die rond de aarde cirkelen, zo'n 30 stuks in totaal waarvan er 24 actief zijn.
En of de Galileo's in hetzelfde frequentiegebied zitten als de amerikaanse sat's weet ik ook niet, dus de "muis" zou ook nog wel eens anders kunnen zijn.

Al met al, iets om in de gaten te houden. Net als de in het topicstart genoemde echte 3-D beeld in de steden. Dat zal er ongetwijfeld een keer van komen in Europa. Net als in Japan, daar heeft al eens een draadje over gelopen op Geo, zeer spectaculair :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik neem aan dat Galileo in zal houden dat de grote merken (VDO c.s.) hun apparatuur ook aan zullen passen voor het gps-signaal van de Galileo-satellieten ipv. dat van de Amerikaanse satellieten, of hybride systemen maken?
http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_tr ... dex_en.htm

Niemand hoeft er bang voor te zijn dat er iets aan de apparatuur gewijzigd of vervangen dient te worden.
Galileo werkt op exact de zelfde frequenties en dezelfde wijze als het huidige GPS systeem.
De nauwkeurigheid is groter door een aantal maatregelen waaronder de hoeveelheid grondstations.
Het verdient zeker aanbeveling het volledige relaas te lezen dan zul je zien dat we als het systeem over 4 jaar operationeel zal zijn, we in gunstige omstandigheden een nauwkeurigheid van 5 cm zouden kunnen halen.
Er zal ongetwijfeld apparatuur op de markt komen die met dit soort nauwkeurigheden om kan gaan want daar zijn onze apparaten niet geschikt voor. Zelfs in het geval we bij coördinaatweergave een viertal decimalen van de minuut ( breedte) kunnen weergeven is het nog steeds 1/10000 van 1852 = 18 cm

Overigens gaat de eerste satelliet van dit project 26 december 2005 de lucht in!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:
Ik neem aan dat Galileo in zal houden dat de grote merken (VDO c.s.) hun apparatuur ook aan zullen passen voor het gps-signaal van de Galileo-satellieten ipv. dat van de Amerikaanse satellieten, of hybride systemen maken?
http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_tr ... dex_en.htm

Niemand hoeft er bang voor te zijn dat er iets aan de apparatuur gewijzigd of vervangen dient te worden.
Galileo werkt op exact de zelfde frequenties en dezelfde wijze als het huidige GPS systeem.
De nauwkeurigheid is groter door een aantal maatregelen waaronder de hoeveelheid grondstations.
Het verdient zeker aanbeveling het volledige relaas te lezen dan zul je zien dat we als het systeem over 4 jaar operationeel zal zijn, we in gunstige omstandigheden een nauwkeurigheid van 5 cm zouden kunnen halen.
Er zal ongetwijfeld apparatuur op de markt komen die met dit soort nauwkeurigheden om kan gaan want daar zijn onze apparaten niet geschikt voor. Zelfs in het geval we bij coördinaatweergave een viertal decimalen van de minuut ( breedte) kunnen weergeven is het nog steeds 1/10000 van 1852 = 18 cm

Overigens gaat de eerste satelliet van dit project 26 december 2005 de lucht in!
Inderdaad niet als je het over de antenne hebt, de GPS muis dus. Maar wel de echte GPS ontvanger, in onze VDO systemen de Lassen unit van Trimble.
Immers in de bibliotheek van die unit zitten alle gegevens, incl. de baangegevens van de GPS satellieten opgeslagen. Zó herkent het systeem ze en kan, aan de hand van het unieke satelliet tijd-signaal de positie en de afstand bepaald worden.

Voor de Galileo herkenning zal dus een nieuwe bibliotheek gemaakt, en vervolgens opgeslagen moeten worden in de "Lassen unit". En dat zal niet zomaar in die unit bijgeprogrammeerd kunnen worden, dat wordt uitwisselen. Waarbij het nog maar de vraag is of het amerikaanse Trimble dat zal gaan doen, dan wel dat er europese leveranciers gaan komen die deze unit aanbieden. En die moet dan dus wel passen in onze computer(s).

Al met al, nog een hele operatie. GPS is niet zomaar vervangen door Galileo. En dat er systemen zullen komen die "dual" zijn, daar heb ik zo m'n vraagtekens bij, is zeker ook een kwestie van kosten.

Vandaag is dus het startschot, we houen het in de gaten. Want dat het op zich een mooi project is, ook voor ons naviïsten (klopt dit woord volgens de nieuwe spelling?), dat is wel zeker.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Immers in de bibliotheek van die unit zitten alle gegevens, incl. de baangegevens van de GPS satellieten opgeslagen. Zó herkent het systeem ze en kan, aan de hand van het unieke satelliet tijd-signaal de positie en de afstand bepaald worden.
Ben ik niet met je eens JW.
The existence of two independent systems is of benefit to all users since they will be able to use the same receiver to receive both GPS and GALILEO signals
Waarbij jij voor het gemak even de antenne en de ontvanger als hetzelfde kwalificeert.

En verder vanwege de volgende argumentatie:

Als dat zo zou zijn dan zitten er in bijv de unit in een stokoude Carin 420 ook al de baangegevens van de satellieten die vorig jaar als vervanger in een baan zijn geschoten en dat is niet echt het geval lijkt me. Het is me ook nog al een werk om die satellieten exact in de baan te krijgen en te houden die in de Larsen -Unit zou zijn opgeslagen.
De baangegevens van de satellieten worden bijgehouden door de volgstations en iedere keer geactualiseerd en vervolgens in de ontvanger-units verwerkt.

http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_tr ... let_nl.pdf
Bovendien zullen, dankzij de compatibiliteit en interoperabiliteit
van het GALILEO- en GPS-systeem, gebruikers uit de hele
wereld gemakkelijker toegang hebben tot de door de
navigatiesatellieten uitgezonden signalen en van een veel
grotere prestatie kunnen profiteren. GALILEO zal bovendien een
precisie bieden die superieur is aan GPS.

Ik kan dus staande houden dat onze units gewoon blijven werken en straks Galileo Satellieten kunnen ontvangen en de signalen verwerken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Gerritje,

Kennelijk is er een misverstand, ik maakte juist wel een onderscheid tussen de antenne, de muis dus en de Lassen ontvanger die in de computer zit.

Als je de tekst leest op de .eu site lees ik daar:
The ground receiver, incorporated for example into a mobile phone, has in its memory the precise details of the orbits of all the satellites in the constellation. By reading the incoming signal, it can thus recognise the particular satellite, determine the time taken by the signal to arrive and calculate the distance from the satellite.
Bij mijn weten, ook opgestoken van andere sites worden die gegevens er te voren ingeprogrammeerd.

Maar je kunt gelijk hebben dat dit achteraf gedaan kan worden, ik zou echter vooralsnog niet weten hoe dat dan gedaan wordt, anders dan via een link met data. Niet via GPS/Galileo, immers de sat's zenden slechts nauwkeurige tijdsignalen uit.
Als het achteraf geprogrammeerd kan worden moet de besturingsSW van dat gedeelte natuurlijk wel compatibel zijn. In het verhaaltje staat dat dit zo is, maar toch: eerst zien, dan geloven wat mij betreft.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW

Even het volgende over de "boodschap" die de satelliet iedere keer uitzendt:

a. de klokgegevens van de satelliet
b. Baan en positiegegevens van de satelliet
c. Gegevens over de atmosfeer en de UTC
d. Posities van de andere satellieten waaruit kan worden bepaald wanneer en welke satelliet voor meting beschikbaar komt.

Op dit moment worden de satellieten voordurend geobserveerd door 5 controlestations:
Hawaii- Coloradosprings- Ascencion- Diego Garcia en Kwajalein.
De controlestations stellen de baan- en positiegegevens vast, controleren de atoomklokken en sturen deze gegevens periodiek naar het "Master Control Station"die eventuele correcties naar de satellieten zendt.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Er zit in de computer en in de ontvanger helemaal niets opgeslagen anders dan de gegevens die de satellieten zelf uitzenden.

Dit wordt inderdaad even in het memory vast gehouden en daaruit wordt dmv tijdmeting een meetkundige plaats berekend waarvoor wel het punt van de aardse projectie nodig is en die komt van de satelliet.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Geritje,

Bedankt voor je aanvullingen, ze hebben me er toe "gedwongen" om weer eens een uurtje te gaan studeren en een paar zaken na te vorsen.

Dat bracht me onder andere bij Trimble, waar ik in de volgende link http://www.trimble.com/galileo.shtml las dat men bezig is met Galileo. Maar ik lees er imliciet (?) ook uit dat de huidige units niet geschikt zijn voor Galileo. Lees jij dat ook zo?

Het bracht me er ook toe om de techniek achter GPS nog eens zorgvuldig te bestuderen. En inderdaad, in een PDF document van Trimble, GPS 2001 SP Performance Standard, vond ik de bevestiging van wat jij schreef over de wijze waarop de almanak fungeert, en alles wat daar in staat. Die wordt dus continu van nieuwe data voorzien door de sat's.
Op dit punt zou dus Galileo wel kunnen werken op onze huidige ontvangers, maar gezien het bovenstaande twijfel ik daar aan.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW,
Maar ik lees er imliciet (?) ook uit dat de huidige units niet geschikt zijn voor Galileo. Lees jij dat ook zo?
Ik lees hierin niet impliciet dat onze huidige ontvangers er niet geschikt voor zouden zijn. Ok denk uit deze en vele andere publicaties tot de conclusie te moeten komen dat willen we volledig de nieuwere en uitgebreide mogelijkheden van Galileo benuttenm dan een nieuwe generatie ontvang-units nodig hebben.
Dit sluit m.i. niet uit dat de huidige aparatuur met dezelfde gebruikscriteria en nauwkeurigheid gebruikt kan blijven worden.

Overigens is de lancering van de eerste Satelliet GIOVE-A 2 dagen uitgesteld wegens problemen bij een grondstation.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:JW,
Maar ik lees er imliciet (?) ook uit dat de huidige units niet geschikt zijn voor Galileo. Lees jij dat ook zo?
Ik lees hierin niet impliciet dat onze huidige ontvangers er niet geschikt voor zouden zijn. Ok denk uit deze en vele andere publicaties tot de conclusie te moeten komen dat willen we volledig de nieuwere en uitgebreide mogelijkheden van Galileo benuttenm dan een nieuwe generatie ontvang-units nodig hebben.
Dit sluit m.i. niet uit dat de huidige aparatuur met dezelfde gebruikscriteria en nauwkeurigheid gebruikt kan blijven worden.

Overigens is de lancering van de eerste Satelliet GIOVE-A 2 dagen uitgesteld wegens problemen bij een grondstation.
Onze huidige Lassen II units zijn ingericht op het tracken van 8 sat's.
Jouw gedachtegang volgend zouden van die 8 er in de toekomst dan bijv. 4 GPS'ers kunnen zijn en de ander 4 Galileo's, want alleen dan kan de unit ze beide ontvangen. En dan moet de meting via die combinatie mogelijk zijn.
In mijn gedachte wordt het een of-of situatie, je doet alles via GPS dan wel via Galileo. En dus vraagt elke set z'n eigen coderingen, die in de unit geprogrammeerd moeten worden, in de (EE)ROM naar ik denk.

Ik heb gekeken of ik via de Trimble site dienaangaande een vraag kwijt kan, maar dat lukt alleen aan geregistreerde industriën..

We zijn het er in elk geval over eens dat de hoge nauwkeurigheid die Galileo kan bieden nooit gehaald kan worden met de huidige Lassen units.
Overigens zijn er ook enorme vooruitgangen te zien bij de amerikaanse sat's, de huidige en binnenkort te lanceren nieuwe typen kunnen heel veel meer.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

www.nu.nl schreef:Eerste Galileosatelliet de ruimte in

Uitgegeven: 28 december 2005 07:02
Laatst gewijzigd: 28 december 2005 10:08

BAJKONOER - Vanaf de Russische raketbasis Bajkonoer is woensdagmorgen de eerste Galileosatelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA gelanceerd. Een Sojoezraket brengt de Giove-A de ruimte in. Het is de eerste van dertig satellieten van het navigatienetwerk Galileo.

Bekijk video: Modem/ Breedband


De lancering verliep exact volgens planning om 06.19 uur Nederlandse tijd. Giove-A gaat op weg naar een middelhoge baan om de aarde, ruim 23.000 kilometer boven het oppervlak. Hij komt daar aan om 13.52 uur. Een sneeuwstorm, enige uren voor de lancering, verhinderde de start op de steppe in Kazachstan niet.

Met Galileo moet Europa in 2010 over een navigatie- en communicatiesysteem beschikken dat nauwkeuriger is dan het Amerikaanse GPS. Het is een gezamenlijk initiatief van ESA en de Europese Unie. De zonnepanelen van de satelliet zijn vervaardigd door het bedrijf Dutch Space uit Leiden.

Belangstelling

Het prestigeproject wil profiteren van de groeiende markt voor navigatie. Zo zou het systeem kunnen worden gebruikt voor het regelen van verkeer op de weg, in de lucht en op het water. Ook tolpoortjes moeten met Galileo worden gecontroleerd. Buiten Europa is er voor Galileo belangstelling in landen als China, Israel en de Oekraine. Tweederde van de kosten van het project, ongeveer 3,8 mijard euro, moet volgens de EU worden opgebracht door het bedrijfsleven.

Giove-A moet aantonen dat de gekozen technieken in de praktijk goed functioneren. Giove staat voor Galileo In Orbit Validation Element, maar is ook de Italiaanse naam voor Jupiter. De astronoom Galileo Galilei ontdekte begin zeventiende eeuw de vier grote manen van Jupiter. Die ontdekking betekende een doorbraak in de zeevaartnavigatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

In een artikeltje in de Volkrant van vandaag stond over de lancering van Giove-A onder andere:
De Giove-A satelliet moet de atoomklokken testen die het hart van het radionavigatiesysteem vormen.
Verder moet de satelliet de radiofrequenties in gebruik nemen die de ITU aan het Galileo-project heeft toegewezen. Begin volgend jaar wordt een tweede testsatelliet gelanceerd
Over die frequenties heb ik een, voor de echt geïnteresseerden onder ons :wink:, lezenswaardig document gevonden, Status of Galileo Frequency and Signal Design. Welliswaar inmiddels een paar jaar oud, maar mede interessant omdat er ook uitvoerig gesproken wordt over "Compatibility/Interoperatibility of Galileo-GPS". Daar blijken een boel haken en ogen aan te zitten, en dat hoofdstuk wordt dan ook afgesloten met:
Interoperability Summary
The Galileo System follows international recommendations for steering of its time and coordinate references (UTC and ITRF). This itself enables a possible high level of interoperability in case GPS follows the same, very reasonable, rules.
Die laatste zinsnede geeft kort samengevat aan dat er wel de nodige problemen zijn om de systemen "interoperable" te maken. Het hangt kennelijk van de Amerikanen af of dat het geval zal zijn, en dus of we zullen kunnen profiteren van een mix. En uiteraard van de firmware in onze huidige GPS ontvangers, want zo te lezen zijn de systemen op dit moment niet interoperabel.

Groet,
JW

P.S. Ik denk dat het verstandig is dit topic te splitsen en deels over te brengen naar Algemeen, met als kopje "Galileo" oid. Dit is te algemeen om onder VDO te laten.
Neemt de MOD zonodig actie?
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Kompatibilität mit GPS
Nach jahrelangen Verhandlungen unterzeichneten am 26. Juni 2004 während des USA-EU-Gipfels in Newmarket-on-Fergus (Irland) der (damalige) US-Außenminister Colin Powell und der amtierende Vorsitzende der EU-Außenminister Brian Cowen einen Vertrag über die Gleichberechtigung der Satellitennavigationssysteme GPS, Glonass und Galileo. Darin wird vereinbart, dass Galileo zu GPS kompatibel sein wird. Damit werden nach Abschluss des Aufbaus von Galileo insgesamt etwa 60 Satelliten zur Navigation zur Verfügung stehen.

Uit de Wikipedia
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En in een artikel in de London Guardian | December 27, 2005
lees ik:
Their objections centred on the argument that if the US wanted to deny satellite positioning services to other countries they were in conflict with, they would have to jam Galileo's signal, but in doing so risked jamming their own. Under intense pressure which nearly saw the Galileo project scrapped entirely, the EU backed down and moved the frequencies Galileo will broadcast on. The US also balked at China's signing of a multimillion pound contract to be part of the Galileo project.
Er zit zoveel aan vast dat ik vooralsnog de conclusie niet aandurf dat er volledige interoperability is tussen beide systemen op zodanige wijze dat de huidige systemen daarmee om kunnen gaan. Ik heb dat (nog) niet kunnen vinden, (technisch) goed onderbouwd en wel.
Dat zal voorlopig ook wel niet te vinden zijn, we schrijven nu eind 2005 en Galileo zal niet operationeel zijn voor 2010.
Tegen die tijd zijn onze huidige systemen "museumstukken", en zullen de dan op de markt komende/zijnde systemen ongetwijfeld uitgerust zijn met andere GPS apparatuur. Die ook de voordelen van Galileo uit kan nutten, de veel hogere nauwkeurigheid die dit systeem wil gaan bieden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Intussen heb ik nog wat zitten studeren en vond een paar interessante verhalen.

In een PPT presentatie is te zien dat het kernprobleem zit in de verschillende kloksystemen. Daar zullen de ontvangers mee moeten kunnen omgaan,
Een tweede artikel van maart 2005 is te vinden bij GPSWorld, dat gaat over Interoperability on Time. Daar is dit probleem rond GGTO (GPS-Galileo Time Offset) wat verder uitgewerkt en worden mogelijke oplossingen aangedragen.
IMHO is het daarom niet denkbaar is dat de huidige ontvangers dat aankunnen. Daarvoor zijn nieuwe systemen nodig, die er vast wel zullen komen :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

IMHO is het daarom niet denkbaar is dat de huidige ontvangers dat aankunnen
Behalve dan als onderstaande optie wordt gekozen:
Conclusions Potential solutions of the GGTO problem can be summarized as follows:

Solution at system level: GGTO is determined by GPS and Galileo and broadcast in the navigation message of both systems. Users utilize only the broadcast value without attempting to compute GGTO by themselves. The user algorithm is the baseline four-parameter navigation solution.
We puzzelen verder JW
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Gerritje,

Inderdaad, we puzzelen verder :wink:

In dat artikel worden dus een aantal oplossingen gegeven:
Conclusions Potential solutions of the GGTO problem can be summarized as follows:

-Solution at user level: GGTO is determined in the user receiver (five-parameter navigation solution). When satellite observation conditions are unfavorable, GGTO stays fixed following the results of recent solutions. In this scenario, there is no need to broadcast GGTO value.
-Solution at system level: GGTO is determined by GPS and Galileo and broadcast in the navigation message of both systems. Users utilize only the broadcast value without attempting to compute GGTO by themselves. The user algorithm is the baseline four-parameter navigation solution.
-Mixed solution: As before, GGTO is determined by GPS and Galileo and broadcast in the navigation message. However, users utilize the broadcast GGTO value only if they do not have sufficient satellites to estimate it themselves. If enough satellites are available, GGTO is computed in the user receiver.
-Additional service solution: GPS and Galileo satellite clock parameters are computed with respect to a common time scale by some entity (Galileo itself, IGS or a commercial service provider) and made available to users either via Galileo (and GPS) broadcast or via other delivery channels like Internet. Users do not utilize the "standard" clock correction from GPS and Galileo broadcast but the ones referenced to the common time.
Bij de door jou geciteerde oplossing op systeem niveau is het dan nodig dat de Amerikanen en Europeanen samen aapassingen gaan maken in de wijze waarop het signaal uitgezonden wordt. Theoretisch kan dat ongetwijfeld, maar is het ook waarschijnlijk?
Op dat punt is dat stukje over de psychologie interesant, zeker in de wijze waarop dat geformuleerd is:
Psychology of Interoperability.
Aside from the technical aspects, broadcasting of GGTO is an important psychological factor to enforce GPS-Galileo interoperability. Determination and broadcasting of GGTO by both GPS and Galileo is now included into the Galileo baseline and mentioned in the U.S.-EU agreement on GPS-Galileo cooperation. However, to meet the Galileo baseline requirements with respect to GGTO parameter determination, hardware calibration issues must be carefully considered. In addition, a smart prediction technique may help reduce GGTO prediction uncertainty.
Wat dat betreft is de oplossing op gebruikers niveau simpeler.
En als ik het goed begrijp denken de schrijvers ook eerder in de richting van de oplossing op ontvangers niveau:
From the results of positioning error simulations presented here, we can conclude that in an open-sky environment with moderate elevation cut-off angle (10°), users get a better accuracy with a combination of GPS and Galileo than only with Galileo when they solve for GGTO in their receivers.
Maar het blijft vooralsnog gissen, zo te lezen zijn op dit punt nog geen beslissingen genomen.
Ik gok er op dat de oplossing op ontvangers niveau gekozen wordt, wedje afsluiten :?:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”