GPS antenne

berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

GPS antenne

Bericht door berkens »

Hallo Allemaal,

BEN aan het experimenteren met een tweedehands VDO-Dayton MS4150RS 1-DIN navigatie-radio.

Wat voor soort antenne zit daar standaard bij? Nu ziet de ontvanger 4 satellieten.

Zijn er gevoeliger GPS antennes? Heeft dat zin?

Groeten Ben...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Waar zit die antenne gemonteerd in je auto? En wat voor auto is dat, eentje met een warmtewerende voorruit?

De standaard antenne van de 4150 is niks mis mee, er zijn geen andere die beter zijn. Uiteraard met het voorbehoud dat die antenne nog goed is, net als z'n kabeltje en SMB-stekker.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Hallo JW,
JW schreef:Waar zit die antenne gemonteerd in je auto? En wat voor auto is dat, eentje met een warmtewerende voorruit?

De standaard antenne van de 4150 is niks mis mee, er zijn geen andere die beter zijn. Uiteraard met het voorbehoud dat die antenne nog goed is, net als z'n kabeltje en SMB-stekker.

JW
Het gaat om een Citroen C3. Er zit warmtewerend glas in, maar volgens mij is dat geen metaaldamp laag.

Zo ziet de ruit er niet uit, niet die vreemde vlekken als je schuin kijkt.. Lijkt "gewoon" getint glas.

Een bluetooth GPS-muisje in de auto ontvangt 9-11 satellieten, als die op het dashboard ligt.

De VDO GPS-antenne heb ik nu uit het zicht gemonteerd, onder het hoedje op het midden van het dashboard waar display van boordcomputer/radio zit. Met dubbelzijdig plakband aan binnenzijde van de kap vastgeplakt (met de goede kant van de antenne naar boven ;-).

Weet even niet meer hoe ik ook alweer het aantal satellieten dat de MS4150 ontvangt kan oproepen. Sorry, is de leeftijd....

Vond het een beetje weinig , 4-5 satellieten. Begrijp wel dat het er nooit 9-11 kunnen worden met een 8-kanaals GPS-ontvanger in de radio. :D

Bestaan er actieve antenne's voor dit soort navi-radios?

Groeten Ben...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het zal je wellicht verbazen, maar elke GPS antenne is actief! Er staat 5 volt op de middengeleider van de antennekabel naar de GPS antenne om de interne elektronica te voeden.
En als jij minimaal 3 satellieten ontvangt mag je best tevreden zijn. Immers, de vast ingebouwde apparatuur navigeert hoofdakelijk aan de hand van de gyro-info en de snelheidspulsen. De GPS wordt alleen maar gebruikt om met enige regelmaat de positie te controleren. Dus niet vergelijkbaar met een handheld met een GPSmuis die daar voor 100% van afhankelijk is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Hallo Gerritje,
Gerritje schreef:Het zal je wellicht verbazen, maar elke GPS antenne is actief! Er staat 5 volt op de middengeleider van de antennekabel naar de GPS antenne om de interne elektronica te voeden.
En als jij minimaal 3 satellieten ontvangt mag je best tevreden zijn. Immers, de vast ingebouwde apparatuur navigeert hoofdakelijk aan de hand van de gyro-info en de snelheidspulsen. De GPS wordt alleen maar gebruikt om met enige regelmaat de positie te controleren. Dus niet vergelijkbaar met een handheld met een GPSmuis die daar voor 100% van afhankelijk is.
Dank voor je uitleg. Dacht dat er geen electronica in zat.

De auto GPS-antenne is dus te vergelijken met een LNB in een satellietschotel waarbij de eerste omzetting (frequentie) plaats vindt?

Wacht momenteel nog op de VAN-bus interface om signalen voor tacho & voor-/achteruit te gebruiken.
Dan zal het vele malen nauwkeuriger werken?

Groeten Ben...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

VAN bus interface zou kunnen duiden op een Peugeot.
Mocht dit een modern type zijn dan kun je nog vreselijk leuke en leerzame dingen beleven aan de uiteindelijk montage en installatie van je 4150
viewtopic.php?search_id=219121303&t=8608 van harte ter lezing aanbevolen :?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Hallo Gerritje,
Gerritje schreef:VAN bus interface zou kunnen duiden op een Peugeot.
Mocht dit een modern type zijn dan kun je nog vreselijk leuke en leerzame dingen beleven aan de uiteindelijk montage en installatie van je 4150
viewtopic.php?search_id=219121303&t=8608 van harte ter lezing aanbevolen :?
Peugeot, Citroen, een pot nat :-) (maar niet heus, al komt het uit de PSA groep).

De C3 was een van de eerste Citroen's met digitale toeters en bellen binnen Citroen gamma (als ik het goed zeg).
Die is voorzien van een VAN-bus voor o.a. tacho-signaal en volume/zenders van de radio.

O.a. Citroën C2/ C3/ C5/ C8 > 04 - 2005 ... , allemaal met VAN- ipv CAN-bus.

Heb gekozen voor een Blaupunkt VAN-bus interface (http://carconf.blaupunkt.com/)

Door in die car-configurator je merk, model & bouwjaar in te vullen, krijg je o.a. de geschikte interface indien beschikbaar. Handig om je op weg te helpen, wat voor soort data-bus er in de auto zit. Na bepaalde serie kan het zelfs wijzigen!

Blaupunkt produktnr. 7607589551001 is de PSA VAN-interface, geschikt voor een aantal Peugeot's en Citroen's die met de VAN-bus werken.

http://carconf.blaupunkt.com/view_produ ... 7589551001

Het is een nieuwe wereld, de digitale snelweg, ook in de auto achter het dashboard en onder de motorkap.

Hoop dat de interface van Blaupunkt wil praten met de VDO Dayton MS4150RS !!!

Groeten Ben...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Om toch nog terug te komen op het onderwerp: de slechte GPS ontvangst:

Vanmorgen maar 1 satelliet. Niet genoeg om te navigeren.

Maandag waren het er echter 7.

Rara, waarom zo'n groot verschil?

Daarom zocht ik een betere, gevoeliger (actieve ;-) ) GPS-antenne.

Groeten Ben...
Renault Clio Estate 1.2 Tce 100 Dynamique + TomTom 7 (PDA) + Q-Starz BT-Q810 GPS muis + MS5200TSN

[img]http://www.renault.nl/img/models/CL3_PH2_K/rangepage-off.png[/img]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In dat geval ben ik toch bang dat het wel degelijk het "verkeerde type" warmtewerend glas is.
Zolang jouw antenne satellieten kan waarnemen door achterruit en zijruiten gaat het kennelijk wel goed en anders iets minder tot niets.
Plaats de GPS antenne als proef maar eens boven aan de voorruit achter (voor) de binnenspiegel. Daar zit namelijk een niet afgeschermde gebied bestemd voor telepeage kastjes (rekeningrijden) Hier zou de antenne wel voldoende ontvangst moeten hebben. Met een verlengkabel SMB f/m kun je de antenne ook eventueel op de hoedenplank monteren. Daar zal de ontvangst meestal stukken beter zijn dan bij een warmtewerende voorruit ondanks de aanwezige achterruitverwarming
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mijn Xantia heeft een warmtewerende voorruit, en bij heel veel PSA modellen zitten die er in.
Je kunt het meestal wel zien, als je er schuin langskijkt zie je dat er een "vreemde glans" aanwezig is op het overgrote deel van de ruit, behalve bij dat transponder stukje achter de binnenspiegel.
En met een "leidingzoeker" is dat meestal ook vast te stellen, bij mijn Xantia in elk geval wel.

In mijn Xantia had ik een zeer slechte ontvangst met de VDO antenne. En ik wilde 'm nie tachter de binnenspiegel plakken, daar zit het "Autoroute transponderkastje" al. Ik heb toen besloten een Hirschmann GPS-GSM combi dakantenne te plaatsen, dat werkt uitstekend.
En Higgy had in zijn Break de antenne op het horizontale stuk naast de derde ruit gemonteerd, ook dat werkte voldoende. Want vergeet niet, een vastingebouwde VDO heeft die GPS maar zelden nodig, als de kalibratie eenmaal op orde is doet 'ie de mapmatching met gyro en puls.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Hallo JW,
JW schreef:Mijn Xantia heeft een warmtewerende voorruit, en bij heel veel PSA modellen zitten die er in.
Je kunt het meestal wel zien, als je er schuin langskijkt zie je dat er een "vreemde glans" aanwezig is op het overgrote deel van de ruit, behalve bij dat transponder stukje achter de binnenspiegel.
En met een "leidingzoeker" is dat meestal ook vast te stellen, bij mijn Xantia in elk geval wel.
JW
Is me wel opgevallen, het kleurverschil tussen een gemetaliseerde vooruit en eentje die alleen maar getint is.

Kan bij mijn eigen C3 niet ontdekken dat het opgedampt metaal is. Zo ziet het er niet uit.
En een BT GPS muis ontvangt achter datzelfde glas zo 10 satellieten.

Nu is volgens mij die nieuwe GPS ontvangertjes wel 10x gevoeliger dan de voorgangers.
Hangt mijn jas thuis in de gang aan de kapstok, dan nog lukt het om satellieten te ontvangen. En dat in een betonnen kolos.

Groeten Ben...
Renault Clio Estate 1.2 Tce 100 Dynamique + TomTom 7 (PDA) + Q-Starz BT-Q810 GPS muis + MS5200TSN

[img]http://www.renault.nl/img/models/CL3_PH2_K/rangepage-off.png[/img]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat klopt, die nieuwere SIRF III type ontvangers zijn gevoeliger dan degene die VDO gebruikt voor z'n inbouwsystemen. Dat moet ook wel, immers die PNA's zijn voor 100% afhankelijk van GPS, en jouw 4150 is dat niet.

Ook in mijn Xantia krijg ik met een goeie PNA heel makkelijk satelliet ontvangst, dan pak ik zo maar 8 of 10 sat's, geen probleem. Maar de gewone antenne doet het nauwelijks.
En daar kun je niks aan veranderen, je kunt er geen andere antenne aanhangen, die werkt niet samen met de Lassen GPS Module die op het moederbord van jouw 4150 zit :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Hallo JW,
JW schreef:Dat klopt, die nieuwere SIRF III type ontvangers zijn gevoeliger dan degene die VDO gebruikt voor z'n inbouwsystemen. Dat moet ook wel, immers die PNA's zijn voor 100% afhankelijk van GPS, en jouw 4150 is dat niet.

Ook in mijn Xantia krijg ik met een goeie PNA heel makkelijk satelliet ontvangst, dan pak ik zo maar 8 of 10 sat's, geen probleem. Maar de gewone antenne doet het nauwelijks.
En daar kun je niks aan veranderen, je kunt er geen andere antenne aanhangen, die werkt niet samen met de Lassen GPS Module die op het moederbord van jouw 4150 zit :idea:
JW
Weer wat informatie rijker: zal eens zoeken naar Lassen.

BEN een nono op gebied van navi-radios.
Wat ik nu merk is dat de GPS-ontvangs omgekeerd evenredig is met de hoeveelheid zonnestralen !! 8)

Geen zon, een bewolkte hemel, ontvangst van 6-7 satellieten.
Veel zon, een wolkenloze hemel: 1-2-3 satellieten.

Lijkt dus op "zonnevlekken" veroorzaakt door de metalen laag in de voorruit (die ik zelf nog niet gezien heb ) ;-).
Die zonnevlekken verstoren de ontvangst van de radio-signalen.

Zal eens de antenne boven aan het raam plaatsen, achter het gespikkelde vakje, naast de regensensor.
Wordt weer een hoop hak-/breekwerk om de antenne langs de A-zuil omhoog te leiden.

Er zijn nog nooit gevoeliger GPS-antennes voor dit probleem ontwikkeld ?!? :idea:

Groeten Ben...

P.S. mijn BT GPS-muis heeft geen SIRF-III maar een MTK GPS Module. Detail. ;-)
Het is en blijft verbazingwekkend hoe gevoelig die ontvangers zijn geworden.
Daarom heb ik zo'n onbehagelijk gevoel bij de ontvangst van 1-2 satellieten achter diezelfde ruit.
Renault Clio Estate 1.2 Tce 100 Dynamique + TomTom 7 (PDA) + Q-Starz BT-Q810 GPS muis + MS5200TSN

[img]http://www.renault.nl/img/models/CL3_PH2_K/rangepage-off.png[/img]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die Lassen vind je bij Trinble http://www.trimble.com/lassensk2.shtml , het bedoelde type is de SK II http://trl.trimble.com/docushare/dsweb/ ... ment-8421/

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Hi JW,
JW schreef:Die Lassen vind je bij Trinble http://www.trimble.com/lassensk2.shtml , het bedoelde type is de SK II http://trl.trimble.com/docushare/dsweb/ ... ment-8421/
JW
Wat ik bij die site al had gelezen: er zijn verschillende antennes met andere gevoeligheid:

Compact Magnetic-Mount 5V GPS Antenna Compact, 5V,
magnetic-mount, active micropatch antenna with 5 meter
cable. SMA or SMB connector. 27 dB or 35 dB gain.
1.65” x 1.99” x 0.55” high (42mm x 50.5 mm x 13.9 mm)


Er is dus verschil, 27 of 35 dB !

Zou zo'n 35 dB antenne willen proberen achter datzelfde getinte glas waar een GPS muis zoveel satellieten ontvangt.

Groeten Ben...

PS er zijn ook nieuwere, gevoeliger GPs-modules. Kan ik die niet wisselen ?!? ;-)

http://www.trimble.com/lasseniq.shtml
Renault Clio Estate 1.2 Tce 100 Dynamique + TomTom 7 (PDA) + Q-Starz BT-Q810 GPS muis + MS5200TSN

[img]http://www.renault.nl/img/models/CL3_PH2_K/rangepage-off.png[/img]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik heb de spec's niet van de huidige VDO antenne, maar waarom zou dat geen 35dB type kunnen zijn?

En uiteraard, zo'n andere module kun je best proberen. Even wat aanpassen op het moederboard van je 4150, en nieuwe software schrijven :wink:
Maar als het verplaatsen van de antenne naar achter je spiegel al een probleem is...

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik zit net even naar de spec's van mijn Hirschmann antenne te kijken, de GPS 916V-Flex. Die heeft een versterking van 24dB +/- 4dB. En die doet het prima op de Lassen :D

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Beste allemaal,

Heb alsnog de GPS-antenne midden bovenin achter de voorruit geplakt, in het doosje van de achteruitkijkspiegel waar ook de regensensor zit.

De ontvangst is nu veel beter. Snellere ontvangst van voldoende satellieten om te navigeren.

Er zit dus toch een gemetaliseerde laag in de voorruit van mijn C3 die roet in het eten stuurt.

Kon dat niet geloven omdat mijn bluetooth GPS-muis zo'n goede ontvangst had achter diezelfde voorruit.

Dank voor alle reacties/adviezen.

Nu nog fff wachten op de VAN-bus interface voor de snelheidspuls. Verkeerde artikel was verstuurd.

Groeten Ben...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Clio Estate 1.2 Tce 100 Dynamique + TomTom 7 (PDA) + Q-Starz BT-Q810 GPS muis + MS5200TSN

[img]http://www.renault.nl/img/models/CL3_PH2_K/rangepage-off.png[/img]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's een goed eind op weg dus :wink:
Nou nog even de laatste loodjes, die VAN....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Glenntronics
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 23:23

Bericht door Glenntronics »

Hallo Ben,

Heb je de van-bus interface al binnen, ben zeer benieuwd of hij gaat werken.
En ook zeer benieuwd wat dat nu kost en waar je hem vandaan hebt.
Heb er al diverse mail aan gewaagd zelfs naar blaupunkt ...je krijgt gewoon geen antwoord :Wall:

Heb hier zelf een Citroen Berlingo van twee weken met het Van-bus gebeuren en nog een travelpilot E1 van Blaupunkt die ik er graag weer in wil zetten.

Ook aan Citroen ned gemaild of deze gaat werken en ze hem kunnen leveren ....
Hier het antwoord van Citroen nederland,
Uw auto is voorzien van een multiplex boordnetwerk.
Het is niet zomaar mogelijk om accessoires aan te sluiten.
Bij de officiële Citroëndealer zijn interface tussenkabels (van Toma Carparts) aan te schaffen waarmee de navigatieradio kan worden aangesloten.

http://www.tomacarparts.nl/site/


Die was dan € 187,-- :speechless: bij de dealer.............en niet eens een die bij de radio hoort....

Dus weer verder zoeken ...3 stuks Blaupunkt Van-bus interface op ebay helaas verkocht € 57,-- + 20,-- verzendkosten.
Dus ondertussen wanhopig geworden en zeer benieuwd naar jouw Van-bus interface.

Groeten Glenn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik herinner me dat Snap bij zijn nieuwe Peugeot Partner (hetzelfde als Berlingo) ook enorme problemen had. Totdat hij de tip kreeg om de Beijer B2S-4 http://www.beijerautomotive.nl/AWS/doc/new4.pdf te gaan gebruiken. Die is toen aangeschaft en ziedaar..... :D

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Glenntronics
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 23:23

Bericht door Glenntronics »

Hallo JW,

Snelle reactie trouwens.
Ga eigenlijk voor de Blaupunkt interface dan kan ik de radio bedienen vanaf het stuur volgend de beschijving van Blaupunkt.
Dus ben op zoek waar ik hem kan krijgen en of het op de Berlingo van 2008 gaat..

Of een pulssignaal van de auto en prop ik de orginele radio achter het dashbord ivm met het in het dashbord verwerkte multydiplay.

Maar wacht eerst even een antwoordt van Ben af.

Groeten Glenn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Een interface incl adapter voor de stuurwielbediening vor € 197?
Ik vind dat een buitengewoon redelijke prijs!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Glenntronics
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 23:23

Bericht door Glenntronics »

Gerritje schreef:Een interface incl adapter voor de stuurwielbediening vor € 197?
Ik vind dat een buitengewoon redelijke prijs!
Vind dat wel een hoop geld, dit is een universele adapter die niks extra's toevoegd.
http://www.tomacarparts.nl/Downloads/canbus.pdf

Met stuurwiel bediening is orgineel Blaupunkt van € 59,-- tot 99,-- gezien.
Deze geeft de zelfde signalen plus dan de afstandbediening voor de Blaupunkt radio's...
Blaupunkt is toch niet een van de goedkoopste, maar het kan dus wel een stuk minder blijkt wel..
Nu nog een Nederlandse leverancier....
http://www.komfortkauf.de/viashop/store ... -869969000

Groeten Glenn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berkens
Average Member
Average Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2008 20:30

Bericht door berkens »

Hi Glenn,
Glenntronics schreef: Heb je de van-bus interface al binnen, ben zeer benieuwd of hij gaat werken.
En ook zeer benieuwd wat dat nu kost en waar je hem vandaan hebt.
Heb er al diverse mail aan gewaagd zelfs naar blaupunkt ...je krijgt gewoon geen antwoord :Wall:

Heb hier zelf een Citroen Berlingo van twee weken met het Van-bus gebeuren en nog een travelpilot E1 van Blaupunkt die ik er graag weer in wil zetten.

Ook aan Citroen ned gemaild of deze gaat werken en ze hem kunnen leveren ....
Hier het antwoord van Citroen nederland,
Uw auto is voorzien van een multiplex boordnetwerk.
Het is niet zomaar mogelijk om accessoires aan te sluiten.
Bij de officiële Citroëndealer zijn interface tussenkabels (van Toma Carparts) aan te schaffen waarmee de navigatieradio kan worden aangesloten.

http://www.tomacarparts.nl/site/


Die was dan € 187,-- :speechless: bij de dealer.............en niet eens een die bij de radio hoort....

Dus weer verder zoeken ...3 stuks Blaupunkt Van-bus interface op ebay helaas verkocht € 57,-- + 20,-- verzendkosten.
Dus ondertussen wanhopig geworden en zeer benieuwd naar jouw Van-bus interface.
Heb je al in die Blaupunkt car-configurator gekeken?!?
  • Fernbedienungsinterface

    Fahrzeug: Citroën Berlingo
    Datum: 2/1997 -->

    Fernbedienungsinterface

    Unter Kabel und Interface finden sie das benötigte Anschlusszubehör um die vorhandene Fernbedienung an Blaupunkt Produkte anzuschließen.

    Position Stecker Bemerkungen Kabel Interface
    Radioschacht ISO A 8pin Bus Signal VAN Direktanschluss 7607589551001

    http://carconf.blaupunkt.com/view_produ ... 7589551001
Is volgens nij dezelfde als voor mijn C3.

Die adapter heb ik helaas nog niet binnen. Kreeg pakketje uit Oostenrijk, zat er een Blaupunkt RC10 infra-rode afstandsbediening voor aan het stuur in het doosje. Terug gestuurd en wacht nog op de VAN-bus interface.

Heb je nog verder gezocht op eBay?

Zie deze webshop: http://stores.ebay.de/ADAPTERSHOP

Ze leveren adapters van het Engelse merk "Autoleads". Hier model PC99-X44.
Dat merk levert Toma Carparts volgens mij ook! :D

http://cgi.ebay.de/Lenkrad-Fernbedienun ... m153.l1262

Afbeelding
  • Lenkradfernbedienung Interface für Blaupunkt Autoradios PC99-X44

    Mehr Bedienkomfort und Fahrsicherheit mit einem Lenkradfernbedienungsadapter. Viele Fahrzeuge verfügen über im Lenkrad integrierte Tasten zur Steuerung wesentlicher Funktionen des Autoradios. Mit diesem VAN-BUS Adapter können Sie diesen Bedienkomfort auch in Verbindung mit einem Autoradio oder Multimedia-Monitor nutzen. Der Lenkradfernbedienungsadapter ermöglicht die Steuerung einiger Funktionen Ihres Autoradios über die im Lenkrad integrierten Tasten. In Abhängigkeit vom jeweiligen KFZ-Modell lassen sich neben der Lautstärkeregelung auch die Audioquelle umschalten oder der Sendersuchlauf betätigen. Bitte beachten Sie, daß Ihr Autoradio für den Anschluss einer werkseitigen Lenkradfernbedienung vorbereitet sein muss. Einfache Montage Plug & Play.

    kompatibel mit Blaupunkt Autoradios zu folgenden Fahrzeugen:

    Citroen
    C2 05/02 - 02/05
    C3 05/02 - 11/05
    C5 05/02 - 02/05
    C8 05/03 - 02/05
    Berlingo 04/01 - 03/06
    Evasion 10/02 - 2/05 (Multiplex-Verkabelung)
    Synergie 10/02 - 02/05 (Multiplex-Verkabelung)
    Xantia 10/02 - 02.05 (Multiplex Verkabelung)
    Xsara Picasso 10/02 - 02.05 (Multiplex-Verkabelung)
    Xsara III 3/01 - 02/05 (Bedienung mit 6 Funktionen)
Kosten: e69,95 + e7,90 verzendkosten naar NL.

Heb je geen bedieningen aan je stuur voor de radio (zenders/volume), dan nog heb je hier de snelheidspuls uit de VAN-adapter. Ook de geschakelde voedingsspanning en de dashboardverlichting van de radio wordt uit de adapter gestuurd.

Groeten Ben...
Renault Clio Estate 1.2 Tce 100 Dynamique + TomTom 7 (PDA) + Q-Starz BT-Q810 GPS muis + MS5200TSN

[img]http://www.renault.nl/img/models/CL3_PH2_K/rangepage-off.png[/img]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • tmc antenne
    door snaffoo » 20 feb 2017 15:23 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 653
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 680
  • Gsm antenne aansluiting
    door hjvn » 13 apr 2016 19:23 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 605
  • RNS 510 Antenne signaal weg na firmware update
    door Johan rns510 » 09 mei 2015 23:31 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 797
  • gps antenne espace 2007 phase 2
    door guilvars » 27 okt 2015 16:46 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1851
  • problemen pc 5400 gps antenne vervangen voor een universele
    door berend850 » 15 okt 2014 13:12 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 495

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”