MRE-CD bij DVD systeem

In deze rubriek kun je alles vinden over C-IQ software
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

MRE-CD bij DVD systeem

Bericht door JW »

Hallo,

Eerder waren er postings met vragen rond het gebruik van een MRE-CD bij een DVD systeem. In het bijzonder de vraag of dat wel nodig is, immers het hele Europese netwerk staat toch al op die DVD?
Toho_NL schreef:Dank voor de reactie. Maar begrijp ik het goed dat het alleen werkt als je de CD erin stopt? En dus niet vanaf de DVD? Dat zou nog makkelijker zijn namelijk :).

Groetjes,

Toho_NL.
En het antwoord daarop
JW schreef:Hallo ToHo,

Dat zou inderdaad makkelijker zijn, maar helaas....

Alle Europa gegevens staan uiteraard op de DVD, dat is echter geen Europa DataBase maar een aaneengesloten landen DataBase. Als je die vrijgeeft zou je héél Europa zomaar tot je beschikking krijgen, gratis en voor niks. En dat is uiteraard niet de bedoeling.
Op de losse Europa CD staat een speciale DataBase met gereduceerde omvang, die de MRE's bevatten en nog wat meer. En díe speciale DB staat niet op de DVD, dus is 'ie ook niet adresseerbaar en vrij te schakelen.

Bij gebruik van de DVD heb je dus de keuze uit het voor korte tijd vrijschakelen van de complete Europa DB, voor een dag of via prepaid, dan wel gebruik maken van die speciale Europa CD met gereduceerde DB die je gratis kunt vrijschakelen. De keuze is aan de gebruiker: gratis DJ'en of een paar Euri spenderen en je DVD lekker laten zitten.

Groet,
JW
Toch bleven er vraagtekens, omdat je wel kon simuleren met de DVD zonder Europa vrijgeschakeld te hebben.

Het was me bekend dat Jewuwa naar het buitenland zou gaan, met alleen een Duitsland vrijschakeling, en een MRE-CD die vrijgeschakeld was.
Ik heb hem toen gevraagd dit uit te proberen met een DVD, en pas op de MRE-CD over te gaan als dat nodig was.

Inmiddels is hij terug en hij heeft daar een verslag van gemaakt, dat hier te lezen is: http://www.pocketnavigation.de/board/th ... id=1016601

Kort samengevat:
-Toen hij de grens overging met z'n DVD bleef alles goed functioneren. Tot in detail, niet alleen maar MRE's. Dus net alsof heel Europa vrijgeschakeld was.
-Zodra hij het systeem uitgezet had en een nieuwe navigatie startte ging het systeem op schaal 1000km en was het onmogelijk nog met de DVD te navigeren.
-Wisselen naar de MRE-CD leverde uiteraard op dat hij die kon gebruiken, maar de details ontbraken vervolgens zoals te verwachten was.
-Terugwisselen van de DVD terwijl het systeem aanstond leverde niks op, het systeem bleef op schaal 1000km en er was geen begeleiding.

Oftewel: je hebt ook bij een DVD systeem een MRE-CD nodig. Tenzij je onderweg nooit stopt en je het systeem altijd laat werken vanaf het moment dat je nog in het wel vrijgeschakelde land bent :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Begrijp ik het dan goed dat je dus een code krijgt die weliswaar werkt op de DVD, maar dat je toch echt de CD nodig hebt om te kunnen navigeren? Of staat de content toch wel op de DVD?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Toho_NL schreef: 1) Begrijp ik het dan goed dat je dus een code krijgt die weliswaar werkt op de DVD,
2) maar dat je toch echt de CD nodig hebt om te kunnen navigeren?
3) Of staat de content toch wel op de DVD?

Groetjes,

Toho_NL.
Hallo ToHo,

De antwoorden op die vragen zijn:

1) nee, en een beetje ja….
2) ja, en een beetje nee….
3) nee.

Daarmee is het hoe en waarom nog niet erg duidelijk, vandaar een poging, als volgt.

Om met het laatste te beginnen, dus de vraag: zitten er op de DVD ook MRE’s is het goed te kijken naar het systeem van wegen en coderingen op een kaart-CD/DVD
Neem als voorbeeld een klassieke VDO Benelux CD, waarbij er ook MRE’s op die CD staan. Je hebt dan het complete Benelux wegennet, incl. de steden tot op huisnummer niveau, en bij de Benelux grens houdt dat op. Dan krijg je een sterk uitgedund wegennet, hoofdzakelijk de snelwegen en daarnaast nog wat andere hoofdwegen. Maar de andere wegen van Europa staan niet op die CD, zodat een weg in de Benelux zomaar aan de grens “ophoudt” hoewel die aan de andere kant van de grens in werkelijkheid wél doorgaat.
Ik had dat twee jaar geleden met de Frankrijk CD in m’n toenmalige MS 5000, waarbij ik niet vanaf Charleville-Mézières in Noord-Frankrijk via de N5 in België naar Charleroi en Brussel kon rijden, die weg stond niet bij de MRE’s in België. En da’s best een belangrijke verbindingsweg, ik werd omgeleid richting Dinant, Namen enz…..

Op een DVD staan ALLE wegen van Europa, en bij een Europavrijschakeling kun je daar gebruik van maken.
Als je een Benelux vrijschakeling hebt houdt het bij de grens op met navigeren. Die wegen staan er uiteraard wel op, jij kunt er echter geen gebruik van maken.

Sommigen denken/zeggen dat er naast die complete set wegen ook wel MRE's op de DVD staan.
Die MRE's zouden dan een aparte set wegen op de DVD moeten zijn. Om die te kunnen gebruiken zou dat voor elk land een aparte set moeten zijn. Dus een set MRE’s voor het geval je de Benelux vrijgeschakeld hebt, en weer een andere set MRE’s als je Duitsland vrijgeschakeld hebt. Al met al zouden er dan een tiental sets MRE op de DVD moeten staan, wellicht nog meer. Immers hoe zit het dan als je bijvoorbeeld Benelux en Duitsland vrijgeschakeld hebt. Dan hoort Duitsland niet meer tot die set MRE’s…
Een andere mogelijkheid zou zijn om bepaalde wegen op de DVD een dubbele codering te geven. Eén als een onderdeel van het normale landen content, een tweede codering als MRE. Voorbeeld: de A12 van den Haag via Arnhem naar Oberhausen zou dan zowel onderdeel moeten zijn van de Benelux vrijschakeling, maar zou een tweede codering moeten krijgen als MRE, te gebruiken voor diegenen die met een Duitsland vrijschakeling rijden. Maar de daaraan parallel lopende weg zou die codering niet moeten krijgen.
Naar ik begrepen heb is zo’n coderingssysteem (vooralsnog?) niet mogelijk, en daarmee kunnen de wegen die deel uitmaken van een wegennet in een land/regio niet ook als MRE gebruikt worden.

Als je een DVD systeem hebt met vrijschakeling Benelux heb je dus de MRE-CD nodig om door Europa naar je (vakantie)land van bestemming te navigeren, je zult dus wel moeten DJ'en.
Van C-IQ krijg je daarvoor de noodzakelijke code om die MRE-CD vrij te schakelen.
En dan zou je er dus voor moeten zorgen dat je, voordat je de grens over gaat de MRE-CD in je systeem gestopt hebt, anders gaat het systeem op schaal 1000km en houdt de begeleiding op….

Daarmee komen we op punt 2 en 3.
Het verhaal van Jewuwa lezend zie je dat hij, met de DVD in het systeem dat alleen een Duitsland vrijschakeling heeft, en met de code van de MRE-CD ingegeven, wél op detail niveau door kon navigeren naar z’n bestemming in Straatsburg!
Kennelijk heeft VDO er voor gekozen om de gebruiker niet bij de grens te confronteren met een plotseling stoppen van de begeleiding, maar daarmee is er geen vrijgave van de DVD voor heel Europa. Dat bleek toen hij, in Frankrijk zijnde een nieuwe bestemming in wilde geven en verder wilde navigeren. Dat ging dus niet meer, toen had hij de MRE-CD nodig.
De vraag is nog op welke wijze die limitering plaats vond. Was dat op basis van het feit dat hij z’n systeem nog niet uitgeschakeld had, of zit er een tijdslimiet op, zoals in de laatste posting te lezen is?
Daar komen we nog wel achter. Ervaringen van anderen zullen ons dat wel duidelijk maken :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

ik begrijp hier heel weinig van. Ik heb eind vorig jaar bij C-IQ navraag gedaan. Heb toen een code gekregen én de mededeling dat ik geen CD met Europa MRE nodig zou hebben omdat alle info op de DVD staat.

Ik ben een eind duitsland in gereden terwijl dat land nog niet vrijgeschakeld was. Had een route gepland naar Siegburg. Vlak voor Siegburg heb ik - terwijl ik inderdaad keurig naar het adres toe gemanouvreerd werd - gekozen om toch via preview vrij te schakelen.

Mijn ervaring is dus voor een groot deel gelijk. met de DVD erin, vrijschakeling benelux, kun je tot op detailniveau plannen. Ik werd heel erg keurig - zonder weglaten detail - naar Siegburg genavigeerd, ook al kreeg ik bij het invoeren van de bestemming (bij vertrek uit Utrecht) de mededeling dat begeleiding in duitsland niet mogelijk was omdat dat land niet vrijgeschakeld was.

Ik ben echter niet gestopt - en heb het contact dus niet uit gehad en ik heb me als een chicken gedragen: vlak voordat ik daadwerkelijk 'detailnavigatie' nodig had heb ik toch de vrijschakeling voor duitsland ingegeven.

Mijn ervaring voegt dus niet zoveel toe aan jouw verhaal. Al is het natuurlijk heel erg vreemd dat ze bij C-IQ echt stellen dat je geen CD Europa MRE nodig hebt als je de DVD gebruikt en de noodzakelijke vrijschakeling hebt uitgevoerd.

In de lijst 'mijn c-iq' en actief staat ook een hele lange lijst met landen met toevoeging Europa MRE vrijgeschakeld.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Riekus,

Jouw ervaring, op weg naar Siegburg, komt dus overeen met die van Jewuwa toen hij naar Straatsburg reed. Informatie op detailniveau, gewoon alle informatie tot je beschikking zoals ze op de DVD staan, niet alleen maar hoofdwegen of zo.

Ik neem aan dat je die weg langer dan een kwartier zó gereden hebt, dus die tijdsbeperking van een kwartier zat er bij jou niet op.

Maar helaas, de "frightened chicken" :oops: :wink: maakte dat je niet tot het gaatje gegaan bent, en dus ben je toen niet tegen die beperking aangelopen die Jewuwa wel gehad heeft ná het afzetten van z'n systeem.
ik begrijp hier heel weinig van. Ik heb eind vorig jaar bij C-IQ navraag gedaan. Heb toen een code gekregen én de mededeling dat ik geen CD met Europa MRE nodig zou hebben omdat alle info op de DVD staat.
Ik begrijp dat ook niet. Maar op basis van wat ik hierboven geschreven heb, en met Jewuwa's ervaringen als bevestiging........ , trek je conclusies maar.

En dus is de vraag: wie gaat er binnenkort met een Benelux vrijschakeling en een MRE-CD vrijschakeling de grens over en probeert het ook uit?
Ik zou het graag doen, echter met m'n Europa vrijschakeling lukt dat niet.
In de lijst 'mijn c-iq' en actief staat ook een hele lange lijst met landen met toevoeging Europa MRE vrijgeschakeld.

Dat heb ik er ook in staan, nu ik de code van C-IQ gekregen heb voor de MRE-CD. En dat ondanks dat al die landen OOK vrijgeschakeld zijn via m'n Europa vrijschakeling. Waarbij Hongarije niet vrijgeschakeld is bij m'n Europavrijschakeling, maar wél als MRE :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Voor dat deze problematiek met de Europa CD ontstond moeten er toch ook mensen zijn geweest met een DVD systeem die zonder specifieke vrijschakeling de grens over wilden. Als ik het goed begrijp waren dus de bezitters van non C-IQ systemen in het voordeel aangezien op de landen cd's ook de MRE's staan. (met uitzondering van de VDO Dayton TA Frankrijk 2004/2005, geen MRE en Duitsland 2004/2005 gedeeltelijk).
En, zoals ik al eerder beschreef, met de meest recente edities van deze CD's kun je zelfs naar adressen navigeren die er niet op staan!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Gerritje,

Dat klopt.
Vóór het verschijnen van de MRE-CD was de klassieke CD-gebruiker in het voordeel, behalve dan in die door jou beschreven gevallen.
Met C-IQ moest je dan een een maandje Europa vrijschakelen, dan had je gelijk je vakantieland en alles onderweg daar naartoe, dan wel met preview en/of prepaid content de weg naar je vakantieland vrijschakelen.
Dat gold dus voor alle C-IQ systemen, niet alleen de DVD uitvoering.

Deze zomer zijn er de MRE-CD's verschenen, zowel voor mono als voor color systemen, en die geven heeeel veel extra mogelijkheden.
Ik heb het al ergens geschreven, daarmee kon ik een route plannen van Utrecht naar m'n winter-vakantiebestemming bij Mittenwald (Garmisch) en dat geheel over secundaire wegen doen. Onderweg stonden er veel plaatsen op, met ook daarin de nodige straten en bestemmingen, uiteraard niet tot op steegjes en gedetailleerd huisnummer niveau. Maar toch, zeer bruikbaar dus.

Die laatste opmerking kan ik niet plaatsten, m'n herinnering...
Zou je even een linkje willen geven?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW,

Dit schreef ik ooit:

viewtopic.php?t=3959&highlight=routeplanning

Sindsdien zijn eerst de Navteq CD's (niet BMW) en ook de TA CD's zo slim geworden dat het niet meer uitmaakt welke CD er in je systeem zit.
Bijvoorbeeld: Ik heb een adresje in een kein plaatsje in Spanje geslecteerd op de TA CD Spanje. Uiteraard staat dit adres niet op de Benelux CD. Maar om nu de begeleiding te starten is het niet nodig de Spanje CD erin te doen, de BNL volstaat, sterker nog, al stop je CD van Scandinavië erin, de begeleiding is geen probleem, alle MRE's staan er op en ergens in niemandsland wordt het adres als cirkeletje van bestemming aangegeven.
Kom daar maar eens om met een ander merk!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Gerritje,

wat jij schrijft heb ik ook ervaren in mijn MS4200-tijdperk.

Echter lag de plaats te ver van de MRE af, dan lukte (in ieder geval met mijn MS4200) het niet.

Voorbeeld: Duitsland cd erin, en koos vervolgens als adres: thuis (=Duiven) dit ging goed, omdat Duiven op de MRE staat (afrit 28 op de A12)

Op dezelfde manier ook wel bezig geweest met vakantiebestemmingen selecteren in buitenland. Dus de desbetreffende cd erin, kies de locatie en start navigatie. Vervolgens deed ik de Benelux cd erin (incl MRE) en dan werd de route berekend. Had ik echter een oord wat verder in de rimboe lag, dan bleef de 4200 (met de benelux er weer in) aan het rekenen om er vervolgens niet uit te komen. (Weet niet meer precies wat de medlding was).

Eventueel kan ik dit nog wel een keer proberen met de VDO Navteq set van herfst 2004. Deze overgedaan aan mijn vriendin, die rijdt met de MS4100. Ergens in de auto moeten die cd's nog liggen. Zij gebruikt systeem zelden en dan nog alleen met de Benelux cd erin.

Kan uiteraard zijn dat men in de laatste versies de MRE beter/uitgebreider hebben gemaakt.


Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • RNS of ander systeem
    door Nielsk » 05 apr 2015 09:50 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 517
  • R-Link systeem
    door moneymaker » 05 sep 2018 23:42 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 1021
  • Upgrade navigatie systeem
    door ajrsteenbeek » 02 jun 2015 15:58 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 0
    Weergaves: 1839
  • Backup terugplaatsen op systeem
    door kees1957 » 10 jan 2019 17:53 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 597
  • Wat voor navigatie systeem?
    door Civic023 » 05 aug 2014 22:13 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 1
    Weergaves: 827
  • Android Navigatie systeem X1 BMW
    door vemps » 10 aug 2017 21:04 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 553
  • Compleet systeem DV 2300
    door FVDL » 20 nov 2016 14:59 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 432

Terug naar “C-IQ zaken”