Geen TMC signaal

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

leeuwen10 schreef: Ik had vanmiddag een laat ritje van Rotterdam naar Europoort en had als gewoonlijk ViaTMC(nu met redelijk gevulde info), toen plotsklaps na mijn bezoek in de Europoort Via-TMC in beeld kwam. Nieuwsgierig als ik was gelijk gekeken hoe de info was. En tegelijkertijd dat Yorin fileinfo in spraak gaf en meldde dat er 39 files waren heb ik mijn TMC info bekeken:
En raad eens: 55 filemeldingen (wel incl enige politiecontroles)!

Misschien mogen we heel voorzichtig concluderen dat ergens de boel weer werkend is?
(zouden ze misschien stiekum dit forum meegelezen hebben?)

Ik wacht nog even af, maar als de TMCinfo van Via(-)TMC kwalitatief blijft vind ik het niet erg om deze door te krijgen.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik liever een keuze zou willen kunnen maken.
Ik denk dat zij nog in de opstart fase zitten; zoals je misschien uit de technische discussie kunt opmaken, is het een heel gedoe voordat je exact weet hoe alle bitjes gevuld moeten worden. Het was beter geweest e.e.a. (nauwkeuriger) uit te zoeken vóór de service on-air ging.

groet, escape
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Tjalling,

Eén zwaluw maakt nog geen zomer wordt wel gezegd, maar je ervaringen van vanmiddag klinken hoopvol. En dus zijn we benieuwd naar het vervolg.
En dat dit topic ook door anderen met meer dan gewone belangstelling gevolgd wordt, dat denk ik ook.

Overigens, sorry dat ik in m'n enthousiasme erg snel voorstelde om het topic te splitsen, je hebt helemaal gelijk dat in elk geval de eerste posting van Escape hier ook thuis hoort.
En dus ook m'n excuses aan die arme MOD-Gene, een hoop extra werk. Nu lijkt het me dat het op z'n best gesplitst is. Want een apart topic gewijd aan de techniek van TMC is denk ik zinvol, ook om er later op terug te kunnen grijpen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

Excuses niet nodig, maar vond alleen het verhaal van Escape zo duidelijk dat het van belang voor dit topic is. Zoals ik al zei is de splitsing zeer begrijpelijk. Ik ben inmiddels op beide geabonneerd. Mij krijg je niet meer weg.

Maar de Moderator verdient dank, ik weet niet of ik hem echt veel werk bezorgd heb, anders mijn excuses hiervoor!

Ik zal melding blijven maken, voor zover nuttig, ga ervanuit als ik niets meld, dat de situatie stabiel is. Zo niet dan ben ik de eerste die het meld.
Ben wel intussen benieuwd naar ervaringen van Dizzy straks(morgenavond) en ook naar ervaringen van Marcel, aangezien hij in Hellevoetsluis rondrijdt, wat weer op dezelfde hoogte ligt als begin Europoortgebied(nou ja zo ongeveer)

groet
Tjalling

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Hoi Tjalling,

Even een korte opmerking: je had het in een vorig bericht over Via-TMC en dat de verkeersinfo door Yorin doorgegeven werd. Via-TMC is echter niet Yorin FM, maar Radio 538... Maakt verder niet uit ofzo, maar wilde het ff melden voor de duidelijkheid.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

Hallo Toho,

Ik weet niet precies op welk bericht je doelt, maar als het zo is dan heb je gelijk.
Maar ik denk dat ik gezegd heb of bedoelde te zeggen dat ik 2 tuners heb, dus kan luisteren naar Yorin en TMC kan ontvangen van Via-TMC

Maak maar meteen even van de gelegenheid gebruik dat ik volop info doorkrijg van Via-TMC, 2e dag in successie.Zou het dan toch eindelijk....

Wel iets vreemds vanmiddag, reed op A15 Ridderkerk richting Rozenburg, kwam het systeem met waarschuwing dat er een file was op mijn route.....Info gekeken: staat die aan de andere kant.....systeem geeft zelf aan Rozenburg naar Ridderkerk Wat is dit nu weer???????

groet
Tjalling

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

leeuwen10 schreef:Wel iets vreemds vanmiddag, reed op A15 Ridderkerk richting Rozenburg, kwam het systeem met waarschuwing dat er een file was op mijn route.....Info gekeken: staat die aan de andere kant.....systeem geeft zelf aan Rozenburg naar Ridderkerk Wat is dit nu weer???????
Dan wordt het Direction bit verkeerd verzonden (zie onderstaande uitleg).
De wegvakken hebben voor beide richtingen dezelfde code, het onderscheid is het bit voor de richting.

Direction (1 Bit)
The direction bit (0 = positive, 1 = negative) shall indicate the direction of queue growth for all event types
defined as directional; i.e. it is opposite to the direction of traffic flow affected. The convention specifying
positive and negative directions along each road shall be fixed at the time of coding the definitive location
database.
When an event is defined bi-directional, thus affecting both directions, the direction bit is only used for
locating the secondary location.
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Escape,

Da's een interessante oplossing, scheelt een boel gegevens in de LTN lijkt me zo.

Wat ik echter niet goed snap is die laatste zinsnede
When an event is defined bi-directional, thus affecting both directions, the direction bit is only used for
locating the secondary location
.
Ik probeer me dat voor te stellen, en heb er voor me zelf een soort tabelletje van gemaakt, maar het lukt me niet om dit eenduidig te krijgen.
Voorbeeld: A28 Utrecht-Amersfoort, file bij Soesterberg. Als in de LTN is afgesproken dat de weg in deze richting gedefinieerd wordt krijgt die file een code 1. Maar welke code krijgt dan een eventuele file met kijkers op de andere rijbaan? Ik zou denken 0 maar dan begrijp ik dat laatste deel van de zin niet, wellicht mede niet door het gebruik van het woord "secondary".
Maar nou we jou hebben... :idea: :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

JW schreef: Ik zou denken 0 maar dan begrijp ik dat laatste deel van de zin niet, wellicht mede niet door het gebruik van het woord "secondary".
Hallo JW,

In het Alert-C deel m.b.t. inhoud van de berichten ben ik niet zo goed thuis, maar ik heb hier een schetsje toegevoegd zodat je kunt zien wat met secundary bedoeld wordt.
Een plaatje zegt waarschijnlijk meer dan mijn gebrekkige uitleg :wink:

Ik hoop dat het plaatje goed doorkomt...

groet,
escape
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Als ik het dus goed begrijp geeft het het einde (voor ons als bestuurders dus het begin) van de file (wachtende rij verkeer) aan.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

escape schreef:
JW schreef: Ik zou denken 0 maar dan begrijp ik dat laatste deel van de zin niet, wellicht mede niet door het gebruik van het woord "secondary".
Hallo JW,

In het Alert-C deel m.b.t. inhoud van de berichten ben ik niet zo goed thuis, maar ik heb hier een schetsje toegevoegd zodat je kunt zien wat met secundary bedoeld wordt.
Een plaatje zegt waarschijnlijk meer dan mijn gebrekkige uitleg :wink:

Ik hoop dat het plaatje goed doorkomt...

groet,
escape
Dat maakt het een hoop duidelijker inderdaad, met secondary wordt dus de staart van de file bedoeld. Nou ja, what's in a name...., nietwaar :wink:

Maar ook met dit plaatje wordt me nog niet duidelijk hoe dan die code 0 en 1 werken.
In mijn voorbeeld noemde ik die A28 van Utrecht naar Amersfoort, met een file bij Soesterberg. Op jouw plaatje is dat de Primary Location, en de staart zit dan bij Zeist, jouw secondary location.
De indicatie zou dan nu 1 (is negatief) kunnen zijn, vanwege de "positive direction".

Echter, hoe wordt dan een kijkersfile op de andere rijbaan (die toch een "negative direction" heeft in die conventie?)over hetzelfde gedeelte aangeduid? Die kun je geen code 0 geven omdat dan de "echte file" geen code meer heeft. Daar loop ik dus even vast, maar niet voor lang denk ik zo :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zelfde weg, andere rijbaan, andere code ?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Zelfde weg, andere rijbaan, andere code ?
Dat dacht ik dus in eerste instantie ook, maar dat is, als ik het goed lees in tegenspraak met wat Escape daarover schreef en aanhaalde:
Dan wordt het Direction bit verkeerd verzonden (zie onderstaande uitleg).
De wegvakken hebben voor beide richtingen dezelfde code, het onderscheid is het bit voor de richting.

Direction (1 Bit)
The direction bit (0 = positive, 1 = negative) shall indicate the direction of queue growth for all event types
defined as directional; i.e. it is opposite to the direction of traffic flow affected. The convention specifying
positive and negative directions along each road shall be fixed at the time of coding
the definitive location
database.
When an event is defined bi-directional, thus affecting both directions, the direction bit is only used for
locating the secondary location.
Op die manier kreeg Tjalling dus een verkeerde info voorgeschoteld, omdat de 0 (of de 1, hangt van de conventie af voor die weg) voor de andere baan bedoeld was. En uit het verhaal begrijp ik dat het een code 0 of 1 moet zijn die gegeven wordt.
Tenzij je beide codes mee kunt geven, maar hoe dat dan weer moet op één plek in de string.... :?:


Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

Hierbij een poging (geen garantie op 100% :oops: )

- wegvak is benoemd van A naar B
- pos.richting is dus naar B toe.
- Er is een ongeluk gebeurt bij punt X
- Er wordt echter aangegeven naar welke kant de file aangroeit; dus bij toenemende file op de weg van A naar B is dit de NEG. richting (richting A , op baan A naar B)!
- negatief = 1
- Nu komt de sec. location erbij t.o.v deze locatie is de file in derichting van B (op baan A naar ) dus positief = 0 Noem de sec. location nu Y

Staat er nu ook een file op hetzelfde stuk aan de andere kant dan:
- wegvak is benoemd van A naar B
- We proberen naar A te rijden, dus de neg. richting
- Er is een ongeluk gebeurt bij punt Y (dus niet bij X, want dan zou die file een stukje TERUG staan!)
- Er wordt echter aangegeven naar welke kant de file aangroeit; dus bij toenemende file op de weg van B naar A is dit de POS. richting (richting B , op baan B naar A)!
- Positief = 0
- de sec.location = in dit geval X

Dus voor A naar B staat de file van X naar Y = neg
en voor B naar A staat de file van Y naar X = pos

Er zijn uiteindelijk twee VERSCHILLENDE sec. loc. punten (X en Y) waarvoor het direction bit op 1 of 0 gezet moeten worden!

pfff.............. :?
Simpel toch?... (ik raak er zelf van in de war :oops: weer gecorrigeerd)
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Yep, het kwartje (of hoe heet dat tegenwoordig eigenlijk?) is gevallen.

Ik had wel begrepen dat er primaire punten en secundaire punten waren, had echter niet daaraan gekoppeld dat beiden voorzien worden van 0 of 1. Da's me nu duidelijk, en door dat zó te doen kun je inderdaad de files op beide weghelften definiëren.
Eén klein probleempje zou er kunnen zijn als die file op beide weghelften veroorzaakt wordt door een vrachtwagen die door de middenberm gegaan is, dan is het primaire punt identiek voor beide richtingen. Wellicht zet men 'm dan voor een van beide weghelften op een punt dat iets terug/verder ligt, dan is 'ie voor beide weghelften verschillend en dus kun je er dan wel een 0 resp. 1 aanknopen.

Overigens, in
- wegvak is benoemd van A naar B
- We proberen naar B te rijden, dus de neg. richting
moet die B toch een A zijn, want je rijdt nu van B naar A?
Het verandert verder niks aan je verhaal, da's op zich duidelijk 8)

Zeer bedankt voor de moeite die je gedaan hebt om het uit te leggen. Op naar the next case :)

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

JW schreef:Overigens, in
- wegvak is benoemd van A naar B
- We proberen naar B te rijden, dus de neg. richting
moet die B toch een A zijn, want je rijdt nu van B naar A?
Het verandert verder niks aan je verhaal, da's op zich duidelijk 8)
JW je hebt helemaal gelijk; dus nog een spookrijder-melding erbij :shock:
En hoe dacht je dan dat dat ongeluk ontstaan was? :wink:

groet,
escape
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

JW schreef:Eén klein probleempje zou er kunnen zijn als die file op beide weghelften veroorzaakt wordt door een vrachtwagen die door de middenberm gegaan is, dan is het primaire punt identiek voor beide richtingen.
In dat geval staan de files niet op hetzelfde traject, maar verschoven t.o.v. elkaar (de staarten van de files groeien verschillende kanten op).
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

escape schreef:
JW schreef:Eén klein probleempje zou er kunnen zijn als die file op beide weghelften veroorzaakt wordt door een vrachtwagen die door de middenberm gegaan is, dan is het primaire punt identiek voor beide richtingen.
In dat geval staan de files niet op hetzelfde traject, maar verschoven t.o.v. elkaar (de staarten van de files groeien verschillende kanten op).
Inderdaad, en voor de secundaire punten worden dan sowieso andere codes uit de LTN gebruikt.

De vaststelling van het primaire punt moet echter ook verschillen, je kunt niet op dat punt met die vrachtwagen door de middenberm (veroorzaakt wellicht door die spookrijder :wink: ) één code uit de LTN halen en daar een 0 en een 1 aan toekennen. Maar zoals al geschreven, er zijn heel veel "wegpunten" op de kaart en in het systeem, er voor de andere richting ééntje gebruiken die een honderttal meters verderop ligt is dan geen enkel probleem. Toch?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

Tjonge jonge, ik kaart ook weer eens wat aan hoor! :shock:

Dit hoort meer thuis op het technische deel volgens mij Moderator, zeg er eens wat van :twisted: :lol:
Maar nu even zonder gekheid, ik snap het na even nagedacht te hebben, 1 ding moet je de bedenkers wel nageven, ze hebben het goed met ons voor!!

En dan nu een bekentenis, je moet maar zo denken dat jullie het anders niet hadden geleerd:
Het was dus geen fout....... :oops: :shock:
Ik had gewoon de instructie genegeerd, systeem had bliksemsnel nieuwe route uitgerekend met een afrit en weer een oprit, oftewel 180 graden draaien en dan kom je dus in de file aan de andere kant terecht, welke ze(Margreet 8) ) dus keurig meldde, zoals het hoort.
Niet slaan :cry: :arrow: :oops:
Jullie hebben hierdoor nou toch heel veel geleerd.

Ik kwam hier dus vandaag achter, toen het weer gebeurde en zag nog net het zandlopertje en bij mij het :idea:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zo zo, zó worden snoepers betrapt. Jij dacht dus: ik zal ze wat te snoepen geven en hebt vervolgens zelf lekker meegesnoept.
Ik geloof dus ook niks van je verhaal en je bekentenis, je wou "de techneuten" gewoon even uittesten :oops: :P
Afijn, je wordt op je wenken bediend, zo zie je maar :wink:

Over die vraag aan de MOD had ik ook al zitten denken, dit verhaal mag niet verloren gaan en moet later terug te vinden zijn.
Mijn voorstel is dan ook om ook dit gedeelte af te splitsen, dan wel van dit gedeelte een kopie te maken en er een apart topic van te maken.
Hoe kijkt de MOD daar tegenaan?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

JW schreef: Over die vraag aan de MOD had ik ook al zitten denken, dit verhaal mag niet verloren gaan en moet later terug te vinden zijn.
Mijn voorstel is dan ook om ook dit gedeelte af te splitsen, dan wel van dit gedeelte een kopie te maken en er een apart topic van te maken.
Hoe kijkt de MOD daar tegenaan?
Ik zou het plaatsen bij het technisch verhaal over TMC, anders krijg je wel heel veel splitsingen, misschien is het een idee om over een maand het technische verhaal een keer door bijv Escape/JW/WS en andere deskundigen tot één verhaal te laten smeden en dat dan op de site zetten hetwel onder een ander topic te zetten.

Ik bied me aan om na technische bewerking er een leesbaar verhaal van te maken, ben zo bescheiden te denken dat ik enige redactionele vaardigheid heb.

U ziet maar wat u ermee doet in alle vrijheid

groet
Tjalling

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Tjalling,

Inmiddels hebben we drie topics over TMC techniek, van geheel verschillende aard, en wel:
- Beginselen van de TMC techniek, nu ondergebracht in /viewtopic.php?t=5426
- Vervolgens het verhaal over de richting op de weg, op dit moment ondergebracht in dit Carminat-TMC topic: Geen TMC-Signaal.
- Het PI Code verhaal Radio1.

Tegen die achtergrond denk ik dat het verstandig en handig zou kunnen zijn één topic te maken: TMC Techniek, en daar weer verschillende verhalen onder te hangen, te beginnen met de drie die nu lopen.

Als je het nu gaat onderbrengen bij het eerste topic, heb je later een hele klus om het weer uit te splitsen omdat het in de tijd door elkaar heenloopt. Niet erg handig, naar ik me herinner uit de tijd dat ik zelf moderator was :cry:

Vandaar m'n eerdere voorstel, maar uiteraard: aan de MOD's om dat te beslissen :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

JW schreef: - Het PI Code verhaal Radio1.
Waar staat dit? of heb ik iets hier over het hoofd gezien?
JW schreef: Tegen die achtergrond denk ik dat het verstandig en handig zou kunnen zijn één topic te maken: TMC Techniek, en daar weer verschillende verhalen onder te hangen, te beginnen met de drie die nu lopen.
Dat bedoelde ik ook: technisch bij technisch. Ik denk dat wij op 1 lijn zitten, maar het anders zeggen!

Maar volgens mij heb ik hier geleerd dat de Mod's hier het voor het zeggen hebben en zolang ze naar ons luisteren heb ik daar geen moeite mee :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Tjalling,

Dat PI Code verhaal staat als vijfde topic in het algemene TMC hoofdstuk: viewforum.php?f=68&sid=931ceb3c3fc2ea91adf7895b0c7c7581

En ja, hoe zit dat met de Mods...
Uiteindelijk hebben zij de verantwoordelijkheid voor de goede gang van zaken op dit forum en zorgen ze er voor dat het geen rommeltje wordt. Zo werkt dat op dit forum, en met succes, imho :)
Maar zinvolle suggesties, dat is zeker niet aan dovemansoren. Zoals ik al vele malen gemerkt heb, en jij met mij inmiddels :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Ik heb dit code 0 en 1 verhaal nog eens tot me laten doordringen, en toen vielen er alsmaar meer stukjes van de puzzle op z'n plek.
Eén daarvan is dat ik nooit snapte waarom er bij de TA wél, en bij de TMC geen informatie over een file op de parallelbaan vaneen snelweg wordt weergegeven, want daar word ik op het stuk A12 bij Utrecht vaak mee geconfronteerd.
Het antwoord op die vraag is nu gegeven, er vanuit gaand dat die parallelbaan hetzelfde gecodeerd is als de hoofdrijbaan.

De mogelijkheid om dit op te lossen zou zijn voor de beide parallelbanen een andere code op te namen in de LTN, dan heb je ook weer de mogelijkheid om daarop die code 0 en 1 los te laten.
Wat ik me in dit verband afvraag is of de nieuwste LTN, bij mijn weten is dat de VCN 2003A, zoals die nu op de 2005/06 C-IQ kaart staat (op de vorige kaart stond nog de VCN 2001A) daar al iets mee gedaan heeft. De kaart zelf kent die parallelbaan uiteraard wel, daar zit het probleem dus niet.

Ik ben benieuwd of Escape ons ook hier wat verder inzicht kan verschaffen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

Hallo JW,
Ik moet je teleurstellen; van de database-achtige items ben ik niet zo op de hoogte.
Van het signaal zelf (zeg maar de bitjes in RDS e.d.) weet ik wel een en ander.
Als ik het niet uit het hoofd weet, kan ik het ook nog uitzoeken.

Ik bekijk het signaal niet via een navigatieset, maar gewoon direct achter een FM-ontvanger met behulp van een PC met RDS-analyzer software.
Ik ben dus ook totaal onbekend met de diverse navigatie systemen. Dat zijn de apparaten die het signaal verder verwerken; hoe ze dat precies uitvoeren kan per type verschillen.
Met de PC omzeil je die verschillen en heb je de beschikking over de pure data (tot op bit niveau).

Wat navigatie betreft bezit een simpele Garmin handheld en de bijbehorende kaarten van heel Europa.
Dat apparaat kan van te voren geen routes berekenen; alleen weergeven. Thuis kan ik dan wel bekijken hoe ik heb gereden; via de PC kun je wel routes maken en in de Garmin laden.
Het apparaat is minder geschik voor in de auto (kan wel, staat op een steuntje op mijn dashboard). Ik gebruik hem ook op de fiets en wandelend.

groet,
escape
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • RNS 510 Antenne signaal weg na firmware update
    door Johan rns510 » 09 mei 2015 23:31 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 792
  • Pioneer avic f970bt geeft ping signaal op vaste plaatsen
    door Kornelis » 22 sep 2016 12:01 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 480
  • Geen TMC info
    door Freddy11 » 24 sep 2016 18:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 536
  • Geen maximumsnelheid RNS-510 P
    door tadie » 26 jun 2014 16:51 » in V.A.G
    Reacties: 4
    Weergaves: 1695
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 636
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2070
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 680

Terug naar “Traffic Message Channel”