Fout in software bij Dynamische route??

In deze rubriek kun je alles vinden over C-IQ software
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Fout in software bij Dynamische route??

Bericht door Toho_NL »

Hoi allemaal,

Ik zat laatst weer eens te spelen met mijn navi en kwam toen tot de volgende ontdekking... Als ik in de Instellingen bij het Routecriterium instel dat ik verkeersinformatie wil gebruiken kan ik bij Dynamische route verschillende dingen instellen (tot zover klopt het nog). Dan neem ik vervolgens de volgende instellingen:

Omleidingswens: 5
Verkeershorizon: 100 KM
Totale vertraging: 10 minuten
Automatisch: Nee

Ik zou zeggen dat dit het volgende betekent: Als er binnen een straal van 100 KM een gebeurtenis plaatsvindt (via TMC) die zorgt voor een vertraging van meer dan 10 minuten dan krijg ik een pop-up scherm. Ik kan dan zelf kiezen of ik wel of niet een omweg wil plannen.

Echter, in werkelijkheid komt bovenstaande (wat ik dus zou zeggen dat het betekent) niet overeen met de werkelijkheid. Ik krijg namelijk ook meldingen van bijvoorbeeld 7 minuten vertraging (berekend). Is dit een bug in de software of begrijp ik het gewoon verkeerd?

En waarom krijg je iedere keer als je op een andere straat komt een nieuwe vraag of je een omweg wil plannen? Als ik nee zeg dan ik het ook nee ;). Misschien iets als featurerequest ofzo?

Ook heb ik nog nooit een groene driehoek gezien (rechtsbovenin het scherm). Hij is altijd rood, terwijl er natuurlijk wel degelijk mogelijkheden zijn om de file of wat dan ook te ontwijken. Iemand die dit kan verklaren?

Ik hoop dat iemand me e.e.a. kan uitleggen. Ik begrijp het namelijk niet meer...

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Hoi Toho,

Mbt de ingestelde vertragingen: als je VIATMC of VIA-TMC als provider 'aan' hebt staan telt het systeem ook de op het traject voorkomende mobiele flitscontroles en werkende flitspalen (in ieder geval deze zenders zeggen dan dat er controle is, of dat ook zo is is nog altijd een beetje vaag...) mee. Dat heb ik eens gemerkt en toen ik in de lijst (niet in de schematische weergave) de totale vertragingen optelde kwam ik boven de ingestelde grenswaarde.

Zodra de TMCbox een nieuwe lijst met files binnenhaalt (met soms wijzigingen op jouw route) geeft het systeem een nieuwe melding.

Volgens mij krijg je alleen een groen driehoekje als je in het routecriteriummenu de optie 'verkeersinformatie gebruiken' (kan iets anders heten maar laatste optie in rijtje met in te stellen criteria) NIET aangeklikt hebt. Het systeem gaat er dan vanuit dat jijzelf 'in de lead' bent voor het beslissen of je een omleiding wenst. Het is mij opgevallen, en daarom heb ik ook het veldje NIET aangeklikt, dat de voorgestelde alternatieve routes beter zijn dan wanneer het vakje wel aangeklikt is. (maakt meer gebruik van lokale omleidingen terwijl met het vakje aangeklikt de dynamische route cf. jouw routecriteria gevonden wordt (dus als je op de A2 op een file stuit en je hebt 'snelste route' ingesteld dan zal het systeem jou zoveel mogelijk volgens dat criterium omleiden))

Ik vind het ook niet allemaal even logisch maar volgens mij komt e.e.a. voort uit het iedere keer iets nieuws toevoegen aan het besturingssysteem en niet een volledige revisie laten plaatsvinden. hierdoor worden menu-acties en keuzes 'gestapeld' in plaats van volgens de meest logische afhandeling verwerkt. Laten we hopen dat er eens een keer een echte NIEUWE versie SW beschikbaar komt en niet slechts een nieuwe, aangevulde, release.

Groet,
riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ok, dat is al weer een heleboel duidelijkheid :). Maar hoe zit het met mijn andere vragen? Kan iemand me daar nog antwoord op geven? Alvast bedankt!

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik heb nog eens even gekeken op de site van WS (waar een handige grafische handleiding staat) en las daar het volgende:

Dynamische route

Activeer de optie Verkeersinformatie als u automatisch om verkeersopstoppingen heen wilt worden geleid .
Als verkeersinformatie niet geactiveerd is, wordt de bestuurder omleidingen aangeboden. Deze moeten door hem handmatig worden bevestigd.

Bron: http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/MS55 ... lindex.htm

Ik vraag me nu het volgende af: als ik Verkeersinformatie gebruiken aanvink (dit doe ik in het schermpje van het Routecriterium plant het systeem dan automatisch een omweg (zonder het te vragen)? Dit begrijp ik namelijk uit dit verhaal. Nu staat er bij de instellingen van de Dynamische route ook de optie "Automatisch". Waar is deze optie dan voor? Is die dan niet hetzelfde als de Verkeersinformatie gebruiken-optie? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd? Iemand die meer weet? Ik snap het nu namelijk niet meer. Er staat namelijk bij Automatisch (op de site van WS): Automatische modus: leidt u automatisch om files heen. Er verschijnt geen vraag voor de bestuurder.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Als verkeersinformatie niet geactiveerd is, wordt de bestuurder omleidingen aangeboden. Deze moeten door hem handmatig worden bevestigd.
Mijn waarneming:
1. als je verkeersinfo gebruiken NIET aanklikt dan wordt, bij een (file)melding op de gekozen route, het driehoekje bovenin scherm GROEN. Dan kun je via het info menu 'lokale omleiding' kiezen en wordt er een alternatieve route voorgesteld.
2. als het wel is aangevinkt dan krijg je vanzelf de alternatieve route voorgeschoteld bij overschreiding van de grenswaarden zoals aangegeven in jouw eerste posting over dit onderwerp. Je krijgt dan een zogenaamde 'dynamische' omleiding.

Mijn ervaring is dat de 'lokale omleiding' meer gebruik maakt van lokale 'omleidingen' (en er even voor zorgt dat je de file omzeilt door vlak voor de file van de weg te gaan en er vlak na weer op te komen. Dynamische omleiding leidt vaker tot een radikaler omleiding waarbij het nog maar de vraag is of je na de file op de gekozen route terugkeert.

Ik geloof dat de lokale omleiding meer te vergelijken is met gebruik van de ALT-R toets op de afstandsbediending. Daarmee kun je een 'wegblokkade' ingeven waar je vervolgens omheen geleid wordt.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Hoi Riekus,

Bedankt voor je antwoord. Ik snap alleen echter niet hoe het dan kan dat als je Verkeersinformatie gebruiken aan hebt staan je toch nog meldingen krijgt die niet aan de criteria voldoen die je instelt bij dynamische route. Zo heb ik het meestal op 10 minuten staan (de vertraging), maar krijg ik ook meldingen van 7 minunten enzo door (dat is dan de enige file op de route). Is dit dan een softwarebug ofzo?

En het zou dan dus als volgt moeten zijn:

Verkeersinformatie gebruiken uit --> er verschijnt een groen driehoekje bovenin het scherm als er een alternatieve route gekozen kan worden voor een file. Je kiest dan handmatig een 'lokale omleiding'.

Verkeersinformatie gebruiken aan --> je krijgt dan, als er een opstopping is die voldoet aan de eisen die je ingesteld hebt bij Dynamische route, een pop-up scherm waarin je gevraagd wordt een alternatieve route te berekenen (dit als je 'Automatisch' niet hebt aangevinkt). Als je 'Automatisch' wel aanvinkt komt er geen pop-up maar berekent hij automatisch een omleiding.

Klopt het dan zo? Als dat zo is dan zit er toch en bug in de software, want ik heb Verkeersinformatie gebruiken aan en Automatisch uit (en de bovengenoemde criteria aanstaan), maar krijg toch pop-ups voor een file van bijvoorbeeld 7 minuten vertraging...

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo ToHo,

Ik snap alleen echter niet hoe het dan kan dat als je Verkeersinformatie gebruiken aan hebt staan je toch nog meldingen krijgt die niet aan de criteria voldoen die je instelt bij dynamische route. Zo heb ik het meestal op 10 minuten staan (de vertraging), maar krijg ik ook meldingen van 7 minunten enzo door (dat is dan de enige file op de route). Is dit dan een softwarebug ofzo?
Waarschijnlijk heb je de omleidingswens hoog staan 4 of 5 hoe lager de omleidingswens des te meer wordt de route met de file gekozen.


Verkeersinformatie gebruiken uit --> er verschijnt een groen driehoekje bovenin het scherm als er een alternatieve route gekozen kan worden voor een file. Je kiest dan handmatig een 'lokale omleiding'.
Wanneer je verkeersinformatie gebruiken uit zet krijg je inderdaad wanneer er een file op je route is een groene driehoek boven in het scherm.Wanneer je de file tot op 60 km genaderd bent verschijnt het pulldownmenu met in de onderste regel lokale omleiding. (zoals voorheen met de MS5000).

Verkeersinformatie gebruiken aan --> je krijgt dan, als er een opstopping is die voldoet aan de eisen die je ingesteld hebt bij Dynamische route, een pop-up scherm waarin je gevraagd wordt een alternatieve route te berekenen (dit als je 'Automatisch' niet hebt aangevinkt). Als je 'Automatisch' wel aanvinkt komt er geen pop-up maar berekent hij automatisch een omleiding.
Klopt helemaal met als extra dat met deze instelling aan de file op de route in de gaten gehouden wordt (herkenbaar aan het oranje driehoekje), lost de file op dan berekent hij vanaf dat moment weer de route volgens je instellingen.

groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ok, bedankt voor dit antwoord. Maar wat ik niet snap is dat als ik 10 minuten instel ik toch een melding krijg als de vertraging bijvoorbeeld 7 minuten is. Betekent dat dan dat de omleidingswens een voorkeur heeft boven de vertraging (en de andere instellingen)?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Toho_NL schreef:Ok, bedankt voor dit antwoord. Maar wat ik niet snap is dat als ik 10 minuten instel ik toch een melding krijg als de vertraging bijvoorbeeld 7 minuten is. Betekent dat dan dat de omleidingswens een voorkeur heeft boven de vertraging (en de andere instellingen)?

Groetjes,

Toho_NL.
Zo te lezen ontstaan er conflicterende prioriteiten, en heeft het crierium 5 een hogere prioriteit gekregen dan jouw 10 minuten wens. Die keuze wordt dan door de computer gemaakt.
Probeer het maar eens uit, zet je prioriteit op 2 of 3 en kijk dan of je 10 minuten wens wel gerespecteerd wordt :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ja het lijkt mij nu ook dat er verschil zit in de belangrijkheid van de verschillende instellingen (de een heeft de preferentie voor de ander). Ik zal e.e.a. eens gaan testen en hier rapporteren.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Om het nog wat duidelijker te maken het volgende tabelletje

Afbeelding

EDIT : 12-04-2005 Tabel (vormgeving) aangepast en een tabel toegevoegd
Zoals je ziet bij 5 dus bijna altijd een omleiding en bij 1 bijna nooit.

Groet
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,


Da's een heel duidelijk plaatje, het dekt m'n eerdere veronderstelling tav prioriteitsstelling.

Maar je stelt me ook weer voor een verrassing, want hoe kom jij nou aan dit soort informatie? Heb je dat allemaal zelf uitgeprobeerd en het vervolgens zó in een tabelletje gezet :idea: :?:

Anyway, zeer bedankt voor deze info :)

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo JW
Maar je stelt me ook weer voor een verrassing, want hoe kom jij nou aan dit soort informatie? Heb je dat allemaal zelf uitgeprobeerd en het vervolgens zó in een tabelletje gezet :idea: :?:
Gisteren het voertuig fictief voor de file bij born (A2) gezet en toen alle optie's geprobeerd en genoteerd. :speechless:
gaat overigens sneller dan je denkt omdat je vlak voor de file staat is de berekening zo klaar en zodra je de omleidingwens verandert berekend hij gelijk opnieuw zonder dat je het menu hoeft te verlaten.

Het lijkt er op dat waarde 3 het meest vast houd aan de ingestelde vertraging :idea:

dus als je de totale vertraging op 10 minuten zet en de omleidingswens op 3 zal hij vanaf een tmc vertraging van 10 minuten of meer met een omleidingsvoorstel komen.


Groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

WS schreef:Hallo JW
Maar je stelt me ook weer voor een verrassing, want hoe kom jij nou aan dit soort informatie? Heb je dat allemaal zelf uitgeprobeerd en het vervolgens zó in een tabelletje gezet :idea: :?:
Gisteren het voertuig fictief voor de file bij born (A2) gezet en toen alle optie's geprobeerd en genoteerd. :speechless:
gaat overigens sneller dan je denkt omdat je vlak voor de file staat is de berekening zo klaar en zodra je de omleidingwens verandert berekend hij gelijk opnieuw zonder dat je het menu hoeft te verlaten.

Het lijkt er op dat waarde 3 het meest vast houd aan de ingestelde vertraging :idea:

dus als je de totale vertraging op 10 minuten zet en de omleidingswens op 3 zal hij vanaf een tmc vertraging van 10 minuten of meer met een omleidingsvoorstel komen.




Groet
Willem.
En dus zal ik 'm daar nu op instellen. Als het me op een of andere manier niet bevalt of als ik toch gekke dingen opmerk zal ik dat uiteraard hier melden.
Overigens leuk om te zien dat een "gemiddelde instelling" toch weer de beste resultaten oplevert. Extremen zijn ook hier niet gewenst :oops:

Bedankt weer, voor de zoveelste keer :Yes:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ook van deze kant zeer hartelijk dank voor de bevindingen. Ik heb hem inmiddels ook op 3 staan en moet zeggen dat dit goed bevalt (tot nu toe). Het ziet er bij mij ook naar uit dat je met 3 de (meeste) instellingen respecteert en hij zich houdt aan de horizon, vertraging en wel of geen pop-up.

Mochten er bijzondere dingen opvallen dan meld ik het weer :).

Groetjes,

Toho_NL.

P.s. wellicht ten overvloede, maar de titel van dit topic is dus in feite beantwoord. Het antwoord is: nee, er is geen softwarefout bij Dynamische route (maar onlogisch is het wel ;)).
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • pioneer avic d3 udate fout
    door dennisvd1993 » 23 mei 2014 18:43 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 476
  • inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
    door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 1022
  • Route instellen
    door transit » 06 dec 2018 12:45 » in TomTom
    Reacties: 3
    Weergaves: 680
  • Route instellen
    door mcl » 14 sep 2022 15:37 » in Waze
    Reacties: 0
    Weergaves: 192
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 681
  • opgegeven route bekijken
    door vanappeven » 27 jul 2015 10:01 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 0
    Weergaves: 513
  • Route in één keer opgeven
    door LaTouriste » 25 mar 2016 12:56 » in Mitac Mio
    Reacties: 2
    Weergaves: 632

Terug naar “C-IQ zaken”