Navigatie/dvd tijdens rijden

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Gebruikersavatar
P3trick
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mei 2004 02:13

Navigatie/dvd tijdens rijden

Bericht door P3trick »

Hoi,

Ik vind dit nou niet ergens terug hier op forum.
Maar is het nou toegestaan of niet om een film voor je mede passagier aan te zetten.
Of een muziek dvd voor je zelf tijdens het rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

Hallo P3trick

officieel is het verboden :!:
de meeste headunits ,zo niet alle, mét dvd zijn voorzien van een draad die je op de handrem moet aansluiten volgens het aansluitschema :?:
is deze aangesloten dan is er dvd-beeld op het scherm ( systeem gaat er dan vanuit dat je stil staat :!: )

velen doen dit niet (sluiten hem gewoon aan op massa), maar je kan er een flinke boete voor krijgen als meneer agent het ziet :cry:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

topsport schreef:velen doen dit niet (sluiten hem gewoon aan op massa), maar je kan er een flinke boete voor krijgen als meneer agent het ziet :cry:

Topsport
Het laatste wat ik gehoord heb is dat de boete minimaal 250 euro is.
Zet je wel even aan het denken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
P3trick
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mei 2004 02:13

Bericht door P3trick »

Maar je mag wel het scherm omhoog hebben met de mp3 informatie ofzo hier beweegt tenslote niets.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

P3trick schreef:Maar je mag wel het scherm omhoog hebben met de mp3 informatie ofzo hier beweegt tenslote niets.
dat mag uiteraard wel :lol:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
LEON4V6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 apr 2004 14:50

Bericht door LEON4V6 »

Ik heb gewoon in het handschoen kastje een klein schakelaartje dat je zo om kan zetten continu kijken of /zodra je auto rolt geschikt voor navigatie ------hij staat natuurlijk 99 % op de stand navigatie ,maar soms met een muziek dvd is zo mooi he (wil hij nog wel eens per ongeluk natuurlijk op continu staan )

mijn panasonic heeft n.l 2 beveiligingen --1 voor op de handrem (eitje)
------------------------------------------------2 de puls (die dus gemanupuleerd wordt)en nu is de snelheid dus altijd 0


Zal je zeggen waarom ik het nu gedaan heb :

1----is mijn beeldscherm naar links en rechts kantelbaar (passagier) dus kan die altijd kijken ,en ik vind als je 3 jaar terug ongeveer voor 4000 euro alles in je auto laat zeggen ,dit moet kunnen

je bent n.l zelf verantwoordelijk voor wat je doet (net als je gordel dragen ,te hard rijden ,sigaret roken, bellen)

en ik vind zolang ze die systemen maken ,moeten ze niet zeuren ,anders moeten ze eerst de industrie aanpakken voor een verbod van deze dingen


prettig weekend ruud :D :Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Variant
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jul 2004 20:19

Bericht door Variant »

Misschien een beetje een late reactie, maar toch.

Ik heb ditzelfde vraagstuk voorgelegd aan 2 politieagenten die ik toevallig tegenkwam.
De een was (normaal gesproken) motoragent en de ander weet ik niet meer.
Volgens hun mocht je voor de passagiers op het voorscherm wel gewoon een dvd draaien. Ze zouden hiervoor niet kunnen beboeten vertelden ze mij.

Vraag is dus, wat is het nu?

Ben hier zelf ook wel benieuwd naar, aangezien wij op dit moment ook vaker dvd-films draaien in de wagen.

Geen mensen bij de politie, hier op het forum?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Okee, ik heb mezelf weer heel wat op de hals gehaald. :shock:
Ik heb het gewoon een mailtje gestuurd aan politie haaglanden met de vraag. :idea:

Als ik antwoord heb dan zal ik het hier plaatsen. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
P3trick
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mei 2004 02:13

Bericht door P3trick »

Het antwoord van de politie hoeft niet altijd correct tezijn.
Als er op het ene bureau rond gaat dat het mag en op het andere dat het niet mag zullen ze zich hier aan vast houden. Ik denk persoonlijk dat je dit beter aan een advocaten kantoor kan mailen.
Of Zelf even de wetboek lezen :D :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Variant
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jul 2004 20:19

Bericht door Variant »

P3trick, ben jij dé Patrick? :wink:

We kunnen natuurlijk ook gewoon rond blijven rijden, totdat we politie tegen komen. Zal vast een waarschuwing krijgen, aangezien ze misschien niet zeker zijn of het mag of niet. Het is ja allemaal nog een beetje nieuw voor ze. :wink:
Golf III Variant.

=============
Te Koop:

Pioneer
Avic-8DVDII
AVM P7000R
AVX-7300
CDX-P1250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
LEON4V6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 apr 2004 14:50

Bericht door LEON4V6 »

Even een reactie

het is slimmer om de draden goed op de officiele wijze aan te sluiten en om er een schakelaartje tussen te zetten(b.v in het handschoenenkastje),wat ik gedaan hebt, i.v.m de verzekering

voorbeeld:

Stel je rijdt je auto totall-los ,en er zit een dvd-film in je gecombineerde navigatie/dvd-speler

conclusie van de verzekering je zat dvd te kijken. (bewijs maar van niet)

met een tuimelschakelaartje is dit op te lossen ,door hem om te zetten als hij in de prak ligt en hij weggetakeld wordt. (dan hoor je wel het geluid (zoals een muziek dvd) maar de beelden alleen als je stilstaat) , :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

LEON4V6 schreef: je bent n.l zelf verantwoordelijk voor wat je doet (net als je gordel dragen ,te hard rijden ,sigaret roken, bellen)
Hallo Ruud,
Een beetje late reactie maar wil het wel kwijt.
Persoonlijk vind ik deze gedachte nergens op slaan.

Als jij je dood rijd omdat je de gordel niet gebruikt dat zal mij een worst zijn.
Maar mocht jij een van mijn familie leden dood rijden doordat jij DVD zat te kijken, is dat wel de laatste film die jij gezien hebt.
Ik ben ook van menig dat de regels er niet toe doen maar dat het meer een kwestie is van je verstand gebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Han,

Ik ben het volstrekt met je eens, en vind het ook eigenlijk niet op dit forum thuis horen hierover te discussieren. Het gaat niet over navigatie systemen en het is gewoon een non-discussie.

Wat mij betreft wordt dit topic afgesloten en gaat het op slot. Mee eens?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
P3trick
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mei 2004 02:13

Bericht door P3trick »

IK wil hier ook nog kort even op regaeren.

Ik wil ook geen dvdtje kijken maar de passagier naast me.
Ik heb het nu een paarkeer geprobeert en het gaat perfect het lijd me echt niet af en kijk er ook geen moment naar.
Het is niet dat ik een dvdtje wil kijken tijdens het rijden. een music dvd bijvoorbeeld is heel relaxet lijd mij niet af en de passagier heeft wel wat om naar tekijken tijdens de rit.

Is het nu verboden om voor een scherm aan te hebben staan kan de passagier dus niet kijken vind ik jammer en daar gaat het mij om

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Variant
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jul 2004 20:19

Bericht door Variant »

P3trick schreef:IK wil hier ook nog kort even op regaeren.

Ik wil ook geen dvdtje kijken maar de passagier naast me.
Ik heb het nu een paarkeer geprobeert en het gaat perfect het lijd me echt niet af en kijk er ook geen moment naar.
Het is niet dat ik een dvdtje wil kijken tijdens het rijden. een music dvd bijvoorbeeld is heel relaxet lijd mij niet af en de passagier heeft wel wat om naar tekijken tijdens de rit.

Is het nu verboden om voor een scherm aan te hebben staan kan de passagier dus niet kijken vind ik jammer en daar gaat het mij om
Precies!

Het lijkt me logisch dat je als bestuurder van de auto niet naar een dvd film gaat liggen klotsen. Dat stukje wijsheid mag toch wel verwacht worden. Waar het mij net zoals Patrick ook om gaat, is dat je een dvd op het scherm kan vertonen, voor de passagier, zonder een fikse boete te krijgen omdat de politie denkt dat de bestuurder ernaar kijkt.
Golf III Variant.

=============
Te Koop:

Pioneer
Avic-8DVDII
AVM P7000R
AVX-7300
CDX-P1250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Persoonlijk vindt ik dat de de antwoorden in deze topic erg persoonlijk gaan worden. :shock:
Ik zal mezelf ongetwijfeld wel weer wat op mijn hals halen met deze opmerking maar dat terzijde. :cry: :oops:

We weten allemaal dat de video systemen uitgerust zijn met een beveiliging zodat je niet kan kijken naar een DVD/Video/tv terwijl je rijdt :!: Dit zijn bv. de massadraad aan de handrem of de koppeling van je KM puls aan het systeem. Die beveiliging zit er niet voor niets en is dus ook gemaakt voor de veiligheid van JOU en van een ANDER. :!: :!: :!: :!:

In hoopvolle afwachting van politie haaglanden vindt ik dat het een IEDER zijn verantwoordelijkheid is wat hij doet in de auto. Niet handsfree bellen is verboden, dat weten we allemaal maar toch zijn er nog bosjes mensen die het niet doen. Roken in de auto is ook levensgevaarlijk (weet ik uit eigen ervaring) toch zijn er mensen die het doen. sex terwijl je rijdt is ook verboden en toch zijn er bosjes .............. :lol: :lol: Zelfs het wisselen van een CD of het opzoeken van een ander radiostation kan gevaarlijke situaties opleveren. Zolang er geen systemen zijn die deze handelingen overbodig maken blijven we ten allertijde met dit probleem zitten.
Als je al rijdend een ongeluk veroorzaakt, met hele vervelende afloop voor aan ander, omdat je bezig bent met andere dingen dan auto rijden dan zijn de concequenties voor jou en hetgeen dat jij met je mee zal moeten dragen voor de rest van je leven. :!: :!: :!:

Ik kan me (en hier komt het) echter voorstellen dat er mensen zijn die geen scherm achter in de auto hebben en dus een DVD/VIDEO/TV op het voorscherm willen tonen. Ik kijk bv soms in de file naar het nieuws. Ik ben van mening dat dat kan. Realiseer je alleen dat onbewust dit toch afleid. Hoe je het went of keert. Zelfs het geluid van alleen een film kan afleidend zijn. (ook eigen ervaring) En dit bedoel ik dus met eigen verantwoordelijkheid. Jij alleen kan bepalen of je verantwoordelijk bezig bent of niet. :!: En misschien moet je je dat afvragen op het moment dat je een DVD/VIDEO/TV beeld aanzet op je voorscherm. :!: :!:

Zoals ik al zei in afwachting van het antwoord van de politie haaglanden zullen we met z'n allen verstandig en verantwoordelijk met deze vraag om moeten gaan. :!: :!: :!:

Als je van mening ben dat ik hier te ver in ga dan lees ik dat graag in een pb'tje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
P3trick
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mei 2004 02:13

Bericht door P3trick »

Ik sluit mij geheel aan bij dit bericht

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
LEON4V6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 apr 2004 14:50

Bericht door LEON4V6 »

:D

Je hebt helemaal gelijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
P3trick
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mei 2004 02:13

Bericht door P3trick »

Is er al eens antwoord binnen gekomen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 nov 2003 12:33

Bericht door beckeronline »

Onderstaand bericht stond vandaag op www.nu.nl ...... (http://www.nu.nl/news.jsp?n=367815&c=50)
is hier wel geen amerika maar toch!

ANCHORAGE - In de Verenigde Staten loopt de eerste rechtszaak om een dvd-speler in een auto. Een bestuurder wordt ervan beschuldigd twee mensen te hebben vermoord omdat hij tijdens het rijden naar een dvd zou hebben gekeken.

Volgens de aanklagers in Alaska was Erwin Petterson afgeleid door een film toen hij op de verkeerde weghelft frontaal tegen een auto botste, waarvan twee inzittenden om het leven kwamen.


De 29-jarige bestuurder zelf ontkent dat hij de dvd-speler in zijn dashboard gebruikte, meldden Amerikaanse media dinsdag. Volgens zijn advocaat luisterde hij naar een cd. Petterson had ook een PlayStation in zijn auto geïnstalleerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
P3trick
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mei 2004 02:13

Bericht door P3trick »

Goed dit zijn idd trieste berichten.
Ik zelf merk idd dat bepaalde dvd's erg afleiden deze zal ik dan ook niet draaien onder het rijden.
Maar zo heb ik Tmf hitzone dvd's al deze clips ken ik en ik kijk niet eens naar het scherm maar vind het wel leuk om aan te hebben en het gaat mij dus hier om,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
goodvaerson
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2004 14:29

Bericht door goodvaerson »

Wat een discussie man.

Misschien is dit een oplossing:
ZET JE MEDEPASSAGIER ACHTERIN ALS HIJ OF ZIJ EEN DVD-TJE WIL BEKIJKEN.
Hij of zij kan zich dan ook beter concentreren op de dvd als hij of zij niet ook de
weg in de gaten hoeft te houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
P3trick
Junior Member
Junior Member
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mei 2004 02:13

Bericht door P3trick »

Dat slaat ook nergens op en bovendien heb ik niet eens schermen achterin :Wall:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
laguna driver
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2004 01:16

DVD kijken tijdens het rijden

Bericht door laguna driver »

Hallo eenieder,

vandaag voor het eerst op de site. De discussie over het 'DVD kijken' tijdens het rijden viel mij op, met name de vraag of er geen politiemens in dit forum zat. Nu dus wel. Ik werk in een plaats in Twente, met als extra taakaccent: VERKEER en denk hier toch het een en ander over te weten, zonder het idee te hebben de wijsheid in pacht te hebben en alle verkeersregels uit mijn hoofd te weten.

Met betrekking tot het kijken van een DVD tijdens het rijden heb ik met collega-verkeersmensen reeds discussies gevoerd en hebben wij in de wetgeving het een en ander opgezocht. Het kijken van een DVD is, in Nederland, niet verboden, er is dus in de wet niets expliciet geregeld, zoals b.v. het ter hand nemen van een mobiele telefoon dat wel is. Echter: De individuele politieambtenaar heeft ALTIJD de mogelijkheid een proces verbaal te geven/schrijven op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet, een artikel waarin, vrij vertaald, wordt geregeld dat een verkeersdeelnemer geen gevaar mag veroorzaken voor medeweggebruikers. DIT KAN DUS ALLES ZIJN en is een zg. 'kapstok artikel', dus hierin kan een politieambtenaar verkeers gevaarlijk/ onwenselijk gedrag kwijt, zonder dat dit in een ander artikel of regel is geregeld.

M.a.w. Als een politieambtenaar gedrag constateerd dat onwenselijk/gevaarlijk is, dient hij dit in een proces-verbaal alszodanig te omschrijven. (Constatering/mate van gevaar etc). Dit wordt ten allen tijde beoordeeld door een Officier van Justitie, die ook de hoogte van de boete bepaald. Kan dus zeer hoog uitvallen. In extreme gevallen kan zelf, bij staandehouding van de bestuurder in kwestie, evenals bij extreme snelheidsoverschrijding, het rijbewijs terstond worden ingevorderd!! en kan dit, naast een boete, ook een, al dan niet voorwaardelijke, ontzegging van de rijbevoegdheid opleveren.

VERBODEN IS HET, STRIKT VOLGENS DE REGELS (VOORALSNOG) NIET, ECHTER, IK BEN HET MET DE STELLING EENS DAT HET GEZOND VERSTAND IN ALLE GEVALLEN VOORRANG MOET KRIJGEN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • F930BT valt met enige regelmaat uit tijdens het rijden
    door Verwijderde gebruiker 127900 » 19 aug 2017 20:10 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 559
  • Spotify tijdens navigatie
    door mcl » 02 nov 2022 13:50 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 202
  • Rijden via andere plaats
    door Frans59 » 21 okt 2015 09:31 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 504
  • garmin drivesmart 70 aan zetten tijdens laden
    door valk90 » 07 jul 2016 17:02 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 464
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1079
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1305
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 681

Terug naar “Navigatie algemeen”