usb-stick aansluiten op ms4300 via adapter

kawa-74
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 apr 2009 16:13

Bericht door kawa-74 »

JW schreef:Heb jij dan een Dension Gateway die geschikt is voor DIGITALE aansturing?
Bij mijn weten is alleen de Dension Icelink 100 http://www.kew.nl/kew.aspx?p=626 geschikt om op de VDO 4xxx serie aan te sluiten, andere Densions hebben een analoge interface.
Daarover is uitvoerig gediscussieerd in dat andere draadje http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... hp?t=12977 , jou wel bekend :wink:

Groet,
JW
zie antwoord in mijn andere post.

wil hier niet nog eens dezelfde discussie gaan opzetten vandaar de verwijzing :D .
zie link http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... hp?t=12977

Edit Mod: samengevoegd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Aha, elke dag leert een mens weer wat er bij.
Maar als ik dat zo lees moet je een VDO specifieje 300 hebben, de GW33VD6, díe is geschikt voor de VDO 4xxx serie.
En dus de vraag: heb jij díe Gateway 300?

Groet,
JW

PS Mijn suggestie is om dit draadje samen te voegen met dat andere en er dan wat in te poetsen. Aktie Mod?

Edit Mod: samengevoegd
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kawa-74
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 apr 2009 16:13

Bericht door kawa-74 »

oke ga hier maar verder.

nee heb nog geen GW300.

heb wel de vraag gesteld bij dension waarbij ik ook linkte naar de link die hierboven staat.

hierbij stelde ik dat ik verwachte dat de gw300 hardware allemaal hetzelfde was (vanwege dat de firmware niet specifiek per model is) alleen dat de bedraading anders was.

hier konden ze me geen antwoord opgeven. de reden hiervan dat ze het niet op alle aftermarket radio's konden tetsen. Dus mischien met aanpassing van de draaden dat het dan werkt. vandaar wil ik weten welke pin bezetting ze hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De aansluiting van de 4300 is bekend http://www.jewuwa.de/GPS_Navigation/GPS ... lusspl.jpg , da's geen probleem.
Daar zie je dan ook de uitdrukking CD UART staan, dat is de digitale uitvoering die VDO specifiek is. Geen enkele andere fabrikant werkt bij mijn weten met dit protocol.
De analoge VDO voorgangers werken via een D2B protocol http://www.jewuwa.de/GPS_Navigation/GPS ... 59-759.pdf

Van de Dension heb ik geen gegevens.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kawa-74
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 apr 2009 16:13

Bericht door kawa-74 »

oke heb nog wat telefoontjes gepleegd (navishop) en het lijkt erop dat de gateway 100 en 300 allemaal analoog zijn. alleen de gateway 500 is een digitale.
Ze verklaarden dat het allemaal via de aux in ging.

wat ik zelf verwacht is dat je de aansturing van nummer zoeken etc via de cd-ingang gaat en het geluid via een andere ingang (evt direct gekoppeld op je uitgang de speaker draden).

Als je iets wil en je hebt ook nog geen carkit kies dan voor een parrot mki9200, deze gaat niet via je radio maar heeft een beter geluid dan de dension.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Begrijp ik hieruit dat het dus niet juist is dat de 100 en 300 geschikt zijn voor de digitale wisselaar ingang van de VDO, en dat alleen de 500 daarvoor geschikt is?

Voorts de vraag wat je bedoelt met:
Als je iets wil en je hebt ook nog geen carkit kies dan voor een parrot mki9200, deze gaat niet via je radio maar heeft een beter geluid dan de dension.
Waar komt het geluid dan uit, als het niet via de radio en z'n speakers loopt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Parrot voorziet z'n handsfree sets van een mutebox, d.w.z. hij mute de audio/navi en geeft z'n geluid weer via de speakers. Echter........, het vermogen van een Parrot is afgestemd op z'n doel, handsfree bellen.
Vergeet dus een beter geluid dan een daarvoor gebouwde audio.
Ik heb dat getest, lijkt nergens op, wel zuiver, maar absoluut nul power.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als ik dit http://www.kew.nl/kew.aspx?p=914 zo lees is de Gateway 500 bedoeld voor glasvezel MOST systemen. En da's heeeel wat anders dan de digitale UART van VDO.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Waarmede haast feilloos is aangetoond dat er door de telefoon maar wat wordt gezwamd door lieden die zich afficheren als experts! Het zou me zelfs verbazen als de genoemde zegsman het verschil kent tussen analoog en digitaal :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

@kawa-74
VDO gebruikt dus SPDIF http://en.wikipedia.org/wiki/SPDIF en UART http://www.mp3car.com/vbulletin/show-of ... if-pc.html
Als je dat doorleest wordt het wel duidelijk, lijkt me zo.
Het betekent dat die Dension 100 of 300 het analoge output signaal van de iPod moet omzetten naar het SPDIF, dat vervolgens in de VDO Headunit weer omgezet wordt in een gewoon analoog signaal.
Het UART signaal heb je nodig om de Headunit te doen denken dat er een wisselaar aangesloten is.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kawa-74
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 apr 2009 16:13

Bericht door kawa-74 »

ik heb me zelf niet verdiept in de parrot mki9200. Maar ze verklaarden dat het een goed geluid gaf. Vandaar dat ik verklaarde dat je dan beter een parrot kon nemen. Maar zoals hierboven al is gemeld is het niet super.

ik zal het stukje van je doorlezen over spdif jw.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En over UART is er ook nog http://en.wikipedia.org/wiki/Uart
Zeer lezenswaardig :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kawa-74
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 apr 2009 16:13

Bericht door kawa-74 »

JW schreef:@kawa-74
VDO gebruikt dus SPDIF http://en.wikipedia.org/wiki/SPDIF en UART http://www.mp3car.com/vbulletin/show-of ... if-pc.html
Als je dat doorleest wordt het wel duidelijk, lijkt me zo.
Het betekent dat die Dension 100 of 300 het analoge output signaal van de iPod moet omzetten naar het SPDIF, dat vervolgens in de VDO Headunit weer omgezet wordt in een gewoon analoog signaal.
Het UART signaal heb je nodig om de Headunit te doen denken dat er een wisselaar aangesloten is.

Groet,
JW
JW, die 2e link is echt super.

Heb er even doorheen gescrolt maar vanavond even met aandacht er naar gaan kijken.

Dit is volgens mij precies wat we hier zochten. Hier wordt het naar mijn idee alles in verklaard over de MP3/usb adapters die te koop zijn en hoe ze werken.

zeer veel dank :D :D :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Toch enige reserve want de bijdragen zijn reeds 4 jaar oud toen Connects2 vrijwel de enige fabrikant was van de wisselaar-simulerende interfaces. In de tussentijd hebben we een hele discussie gehad over Deynos die beweerde een digitale adapter te kunnen leveren.
Ik zou diep moeten graven maar kan me zo geen post voor de geest halen waarin iemand met succes een MP3 speler op een MS4xxx aan de praat heeft gekregen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Om die aan de praat te krijgen zijn dus twee dingen nodig:
1) Een interface die van een (analoge) MP3 output een ongecomprimeerd SPDIF signaal maakt. Dat is dus digitaal.
2) Een UART emulator.
Die zouden beiden in de Gateway 100 en 300 moeten zitten. En zoiets zie ik iemand niet maar even in elkaar fröbelen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kawa-74
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 apr 2009 16:13

Bericht door kawa-74 »

wat je nodig hebt zijn de volgende chips, met dank aan forum lid MOX van site:

http://www.mp3car.com/vbulletin/show-of ... if-pc.html

Analog-to-SPDIF:
TL064 (stereo AF amp), linked to a 5331AKS (stereo A/D converter with serial output), linked to a CS8405A (SPDIF encoder), linked to the HU's SPDIF input.

UART control port:
ST72C314J4 (some flash microcontroller), linked to a BA8270F ("Bus Interface for Car Audio") which connects to the HU's UART lines.

het probleem is het protocoll wat VDO gebruikt.

Naar mijn idee is het dus niet echt super, je zet een analoog signaal om naar digitaal en dan weer naar analoog.
Het punt is hoe goed zijn de componenten die je gebruikt in het bijzonder de A/D converter.

Ik denk dus dat de mp3 modules wel werken, maar hoe goed zijn ze. Tja en dan kom je al gou uit om zo'n ding te kopen en te proberen. dus wie waagt de sprong :)

Ik denk dat ik zelf dan toch maar voor een cd wisselaar ga van vdo chm 604. want de gok is mij te groot voor een bedrag van €100.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Al met al dus een bevestiging van wat eerder geschreven is. Op de VDO 4xxx heb je een digitale ingang en daarvoor os een interface nodig die dit genereert uit een analoog signaal. Dat kunnen de specifieke VDO uitvoeringen van de Gateway 100 en 300 kennelijk.
Zelf iets fröbelen is iets voor de echte liefhebber. Want met alleen een paar chips ben je er nog niet, er moet ook nog een voeding gemaakt worden en last-but-not-least, hoe kom je aan dat VDO UART protocol?

Vraag: waarom ga je naar de VDO 604, en koop je niet die Gateway? Dat is toch simpeler en flexibeler?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kawa-74
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 apr 2009 16:13

Bericht door kawa-74 »

JW schreef:Al met al dus een bevestiging van wat eerder geschreven is. Op de VDO 4xxx heb je een digitale ingang en daarvoor os een interface nodig die dit genereert uit een analoog signaal. Dat kunnen de specifieke VDO uitvoeringen van de Gateway 100 en 300 kennelijk.
Zelf iets fröbelen is iets voor de echte liefhebber. Want met alleen een paar chips ben je er nog niet, er moet ook nog een voeding gemaakt worden en last-but-not-least, hoe kom je aan dat VDO UART protocol?

Vraag: waarom ga je naar de VDO 604, en koop je niet die Gateway? Dat is toch simpeler en flexibeler?

Groet,
JW
De gateway kost een 150 a 160 nieuw en is afwachten of dat het daadwerkelijk super werkt. 2e hands zijn ze er niet voor een VDO. De hcm 604 is een beproeft concept wat goed werkt en 2e hands te verkrijgen is voor circa een 80 euries. het enige punt is moet ik alle muziek op cd's branden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En wat je ook niet weet is of die tweede hands 604 in goede staat is :idea:
Er zijn al verschillende langsgekomen die problemen hadden, het is een produkt dat niet uitblinkt in degelijkheid. Duidelijk minder dan de eerdere Philips/VDO spelers, die onder andere bij Alpine vandaan kwamen.

Ter overweging dus....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

kawa-74 schreef:De gateway kost een 150 a 160 nieuw en is afwachten of dat het daadwerkelijk super werkt. 2e hands zijn ze er niet voor een VDO. De hcm 604 is een beproeft concept wat goed werkt en 2e hands te verkrijgen is voor circa een 80 euries. het enige punt is moet ik alle muziek op cd's branden.
Als het niet goed zou werken stuur je hem gewoon terug want je hebt tegenwoordig 14 dagen bedenktijd!
Met zo'n gammele wisselaar ben je zeker 80 euro definitief kwijt en bovendien is het niet verstandig om te investeren in techniek van generaties terug. :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kawa-74
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 apr 2009 16:13

Bericht door kawa-74 »

JW schreef:De aansluiting van de 4300 is bekend http://www.jewuwa.de/GPS_Navigation/GPS ... lusspl.jpg , da's geen probleem.
Daar zie je dan ook de uitdrukking CD UART staan, dat is de digitale uitvoering die VDO specifiek is. Geen enkele andere fabrikant werkt bij mijn weten met dit protocol.
De analoge VDO voorgangers werken via een D2B protocol http://www.jewuwa.de/GPS_Navigation/GPS ... 59-759.pdf

Van de Dension heb ik geen gegevens.

Groet,
JW
JW,

is even off topic.
heb een parrot ck3200 gekocht en wil deze in gaan bouwen.

nu zit ik met het volgende probleem.

De stekker connectie D1 zit een tel audio in (4) en tel audio ref(2) en een mute(5)
op de parrot zitten 2 connecties voor line out (is voor speakers links en rechts) zou ik deze op 4 en 5 moeten aansluiten en de mute kabel op 5.

Dus concreet waar dient de aansluit punten 2 en 4 voor. is 4 de + en 2 de -.

Is eigenlijk of topic maar ik weet dat je er veel verstand van hebt en is eigenlijk te zot om een nieuw topic hierover te openen, dacht ik zelf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik weet het antwoord niet op je vraag.
Wellicht kun je het vinden in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 3&start=25 daar wordt ook gesproken over de ACP 1100/01 die je daarvoor nodig hebt als je ook een RC wilt gaan gebruiken. Als je alleen een Telefoon wilt aansluiten is de kabel ACP 1100/00 http://www.navco.nl/product_info.php?cP ... cts_id=375 voldoende.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

De ck3200 kun je dmv de 2 iso stekkers tussen je systeem prikken. De 2 aux draden hoef je niet aan te sluiten en zijn alleen bedoeld voor eventueel een losse speaker. De mute enz, gaat vanzelf goed.
Ik heb bij kennissen al diverse malen een ck3100 of 3200 ingebouwd, ook in combinatie met vdo 4100, en het werkt gewoon.
Dus alleen maar de stekkers ertussen is werkelijk het enige wat je hoeft te doen (buiten de mic en display ergens kwijtraken natuurlijk).
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Uiteraard.
Maar de vraag is: op welke pinnen van de D1 stekker van de 4300/4400 moet dat aangesloten worden? Want dat zit anders dan bij de 4100, daar moet dat op een Mini-ISO C-stekker komen.
Zie de link naar Jewuwa hierboven

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Gen bedoelt een tussenstuk in de LS ISO stekker.
Dit is een poor man's oplossing die wel altijd werkt maar geen gebruik maakt van de veel luxere aansturing dmv de Tel in en mute van de radio zelf
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Coördinaten inlezen met USB-stick bij Opel Astra K 2019 met Navi 900
    door Ad de Laat » 19 apr 2016 20:18 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1546
  • tmc aansluiten op go 730
    door nvv » 14 jan 2021 12:40 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 302
  • Aansluiten MOV 653
    door Sjakhalters » 09 okt 2015 15:15 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 467
  • Vdo dayton pc 5400 aansluiten
    door Hardy7 » 29 jun 2014 11:55 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1176
  • bedrading aansluiten avic d3
    door john van maurik » 23 mei 2014 15:59 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 5
    Weergaves: 897
  • Niet VDO camera aansluiten op MI2200
    door Michiel1984 » 13 sep 2015 13:15 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 622
  • Garmin nuvi 3597LM aansluiten op PC
    door catmen » 27 jun 2016 14:40 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 620

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”