Poll en vragen beste TMC zender!

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.

Wat is de beste TMC zender (file's) die ik gebruik?

3FM (radio 3)
0
Geen stemmen
NOS ANWB (radio 1)
7
44%
VIAL NOS (radio 2)
3
19%
SKYTMC4U (sky radio)
1
6%
VERONICA (veronica)
0
Geen stemmen
VIATMC (qmusic)
2
13%
VIA TMC (bnr)
1
6%
VIA-TMC (538)
2
13%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Poll en vragen beste TMC zender!

Bericht door Rooverz »

Hallo allemaal..

Al enige dagen ben ik mij aan het verdiepen in de diverse post hier en op internet over tmc. Nu had ik nog enkele vragen over wat nu de beste tmc zender is....

misschien leuk om een poll te starten welke zenders er worden gebruikt.

Momenteel gebruik ik qmusic als tmc kanaal, maar switch regelmatig tussen deze en radio 1.
.Wat mij dan opvalt is dat de refresh rate van qmusic hoger lijkt te liggen als van radio 1 . Bij radio 1 kreeg ik na 2 min wachten 12 files en bij qmusic 18 stuks.

Hebben mensen ervaring wie het meest frequent de tmc meldingen ververst?

Welke geeft de meeste filemeldingen weer ? (lees in forum dat dit radio 1 zou moeten zijn, maar qmusic geeft er bij mij meer)

Rare is dat ik bij radio 1 meer tmc symbolen krijg als bij qmusic. (bijvoorbeeld file symbool+gekantelde auto, in tegenstelling tot alleen file bij qmusic.

Hopelijk kunnen we in dit (nieuwe topic) een poll plaatsen en ook wat meer ervaringen delen over qmusic, radio 1 en 538!

btw flitsinfo is voor mij een minder belangrijk punt, mij gaat het met name om de filenauwkeurigheid!

Mensen, zou zeggen, leef je uit!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Bericht door Rooverz »

Topic is opnieuw geplaatst, er zat een fout in de vorige!

Wil iedereen graag opnieuw zijn stem uitbrengen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Had je ook al het topic TMC vergelijking Radio 1 en Radio 538 gelezen?

Mijn voorkeur blijft vooralsnog Radio1, ik heb dat ook gestemd. Maar zoiets als "de beste" in algemene zin, die hebben we helaas niet....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Bericht door Rooverz »

Had je topic idd gelezen!
Erg veel aandacht aan besteed! Petje Af!

Reden waarom ik oa deze poll ben gestart is omdat ik vind dat er nogal een groot verschil zit tussen de tmc van radio 1 en de tmc van qmusic. Merk dat qmusic in de ochtend en avondspits ongeveer een 20'tal meldingen meer doorgeeft als radio 1. Kan zijn dat de files bij qmusic meer opgesplitst zijn in meerdere meldingen, zo goed ben ik er ook nog niet ingedoken.

Ook vind ik de meldingen sneller doorkomen als die van radio1. heb jij ook die ervaringen van de snelheid?

Weet je toevallig ook wat SID betekent in de tmc lijst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rooverz schreef:Had je topic idd gelezen!
Erg veel aandacht aan besteed! Petje Af!

Reden waarom ik oa deze poll ben gestart is omdat ik vind dat er nogal een groot verschil zit tussen de tmc van radio 1 en de tmc van qmusic.
1) Merk dat qmusic in de ochtend en avondspits ongeveer een 20'tal meldingen meer doorgeeft als radio 1. Kan zijn dat de files bij qmusic meer opgesplitst zijn in meerdere meldingen, zo goed ben ik er ook nog niet ingedoken.

Ook vind ik de meldingen sneller doorkomen als die van radio1. heb jij ook die ervaringen van de snelheid?

2) Weet je toevallig ook wat SID betekent in de tmc lijst.
@ 1) Dat zou kunnen komen omdat er ook flitsers bij staan. De ervaringen bij die vergelijking waren andersom, daar staat bij de conclusies: 6) NOS-ANWB geeft iets meer files weer dan Via-TMC
Uiteraard hierbij de lanttekening dat we destijds niet Q-Music (ViaTMC) maar Radio 538 (Via-TMC) met Radio1 vergeleken hebben. Echter, de info tot nu toe is dat de drie commerciëlen dezelfde TMC info gebruiken.
Wellicht is het nuttig om die vergelijking, als door Gerritje en mij gedaan op Sinterklaas-middag nog eens opnieuw te doen. Wie heeft daar zin in?

@ 2) Dat staat voor Service Identifier, zie http://www.navigatiehosting.nl/tmc/zend ... therla.htm

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Bericht door Rooverz »

en wat "doet" SID dan? is dit alleen een nummer ter id van de zender, of heeft dit ook nog te maken met de manier waarop de info word doorgestuurd?

Ik zou zeker wel interesse hebben in een nieuwe vergelijking!
Misschien leuk om dan qmusic en radio 1 te vergelijken? Radio 2 lijkt mij trouwens ook een leuke kandidaat!
Misschien moeten we de uitslag van de poll afwachten en daar dan op gaan testen?

Gr!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rooverz schreef:en wat "doet" SID dan? is dit alleen een nummer ter id van de zender, of heeft dit ook nog te maken met de manier waarop de info word doorgestuurd?
Ik zou zeker wel interesse hebben in een nieuwe vergelijking!
Misschien leuk om dan qmusic en radio 1 te vergelijken? Radio 2 lijkt mij trouwens ook een leuke kandidaat!
Misschien moeten we de uitslag van de poll afwachten en daar dan op gaan testen?

Gr!
In viewtopic.php?p=18937&search_id=1898309234#18937 is daarover het eea uit de doeken gedaan.
Samenvattend: als de SID dezelfde is krijg je dezelfde TMC info.

Zo'n vergelijking maken is een enorme klus.
Gerritje en ik hebben die middag keihard gewerkt om het met z'n tweeën in beeld te brengen. In je eentje is het geen doen, en het hebben van een duo-monitor is essentiëel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Bericht door Rooverz »

Ben benieuwd wat er verder rolt uit de pol!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Bericht door Rooverz »

Heb het gevoel dat via radio 1 en 3 er minder files doorkomen en dat de gegevens ook langzamer worden doorgestuurd in tegenstelling tot de via tmc zenders. Echter blijven bij de via tmc zenders volgens mij de files er langer in staan....

Iemand dezelfde ervaringen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In ons onderzoek van 5 december viewtopic.php?t=10032 was er eerder sprake van een groter aantal meldingen bij NOS-ANWB dan bij 538, zo is ook te lezen in de samenvatting:
6) NOS-ANWB geeft iets meer files weer dan Via-TMC
De levensgrote vraag is echter: gaan kwantiteit en kwaliteit wel samen?
In het onderzoek hebben we ons die vraag ook gesteld:
Voorts kan uiteraard geen uitspraak gedaan worden over de betrouwbaarheid van de informatie, niet van VID en TR, maar ook niet van de TMC info verstrekt door beide zenders. Daarvoor is veel meer onderzoek nodig.
en hebben daar nog geen antwoord op gevonden.
En dus is er veel meer en systematisch onderzoek nodig, met heel veel vergelijkingstabellen. En uiteraard terugkoppeling van mensen die in die files gestaan hebben dan wel kunnen melden dat die files al opgelost waren of er überhaupt niet waren.
Hoe dit aangepakt moet worden weet ik (nog?) niet. Mij ontbreekt het aan tijd en middelen om dit te doen, iemand anders een suggestie?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Bericht door Rooverz »

JW, Heb jij ook dezelfde ervaring als ik dat de snelheid waarmee de files worden doorgestuurd verschillen.

Voorbeeld; na 2 min radio 1 heb ik +/- 15 files
na 2 min qmusic +/- 30 files

Na 10 min totaal komt radio 1 ook op ongeveer dit aantal.....

Maken hun gebruik van een anders (misschien ouder systeem) wat minder snel doorstuurt als Q?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
checkin
Senior Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:05

Bericht door checkin »

Tja,

De Beste die ik gebruik ...., V-Trafic, maar dat is alleen in Frankrijk 8)

Als ik alleen uit de Nederlandse moet kiezen ...., geen idee :shock:
[color=green][b]VDO MS5500 - Europa Navteq- TMC module 5010/01-VT - MA1410 - MC5400 - RST5400 - DV6100 - 2e+3e MM5000 achter - Hirschmann CarTV gen.2[/b][/color]

[size=84][color=red][b]MS5700-Europa Navteq-VDO PC5200 PT/40-VDO PN4000[/b][/color][/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Rooverz schreef:JW, Heb jij ook dezelfde ervaring als ik dat de snelheid waarmee de files worden doorgestuurd verschillen.

Voorbeeld; na 2 min radio 1 heb ik +/- 15 files
na 2 min qmusic +/- 30 files

Na 10 min totaal komt radio 1 ook op ongeveer dit aantal.....

Maken hun gebruik van een anders (misschien ouder systeem) wat minder snel doorstuurt als Q?
Naar mijn idee heeft dit te maken met de ontvangst gevoeligheid (qual) van het TMC signaal van de zender, bij een goed signaal zal de lijst snel vullen.

Het valt mij op dat de ontvangst gevoeligheid erg schommelt, zeker als je aan het rijden bent ,soms valt het signaal (Qual = 0) zelfs heel even weg en een paar honderd meter verder staat hij dan weer op een Qual van 54, zelfs als de auto stilstaat schommelt de ontvangst.

Op het moment dat Qual op 0 staat zal je geen nieuwe info binnen krijgen en als het signaal verlies te lang duurt schakelt de tmc ontvanger op automatisch en pakt dan de sterkste zender uit de lijst.

Mijn antenne signaal naar de TMC ontvanger is uitstekend altijd ontvangst van 6-7 zenders en vaak ook een Belgische zender in de lijst ondanks dat de afstand naar de Belgische zendermast vanuit het westland behoorlijk groot is.
In Duitsland zijn 18 zenders geen uitzondering :lol:

En toch schommelt de Qual zeker tijdens het rijden behoorlijk, ik ben wel benieuwd of andere gebruikers dit ook zo ervaren.

Bij de MS5200 wordt de Qual volgens mij nu ook veel lager weergeven (maximum is nu dacht ik 7), ik ben benieuwd of op deze toestellen de Qual ook zo erg schommelt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Bericht door Rooverz »

Ik heb zelf een HTC p3300 met Navigon Navigator. Via een bluetooth verbinding die aangesloten is op de antenne van mijn autoradio ontvang ik de TMC verkeersinformatie. Hierdoor is de ontvangst altijd zeer goed. Moet zeggen dat het signaal bij mij hetzelfde blijft, maar rij dan met name utrecht/amersfoort/hilversum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Welke zender ontvang je op dat moment?
En kun je zelf instellen welke zender je wilt ontvangen?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rooverz
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2008 16:38

Bericht door Rooverz »

Ja, kan zelf de zender instellen. Kan gewoon de hele fm band af laten scannen en dan de optie automatischm kiezen (dan switch ie tussen bijv radio 1 en 3 voor beste signaal, maar ze moeten dna wel dezelfde sid hebben) Kan kiezen voor zender vasthouden (switchie nara de diverse zenders van bijvoorbeeld Veronica in nederland, of frequentie vasthouden en dat laatste spreekt voor zich denk ik ;-)

Ik heb hem zelf nu sinds 2 dagen op radio 3 staan, moet dezelfde SID zijn als radio 1. Hier komen de files wel wat langzamer door, maar ze kloppen wel. Ook Gaat navigon anders met de meldingen om. Met qmusic kreeg ik in mijn lijst bijvoorbeeld 2 meldingen appart, 1 van ongeluk en 1 van bijbehorende file en bij radio 3 geeft ie dat als 1 melding aan met 2 symbooltjes achter elkaar (driehoekje 3 auto's en 1 gekanteld autootje)

Gr

Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • 2de unit (blackbox) waar het beste te plaatsen Audi A3
    door Michel64 » 15 nov 2014 20:30 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 398
  • RNS 510 vragen
    door Robbert1994 » 14 feb 2017 08:58 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 5174
  • RT3 navigatie: enkele vragen
    door Mica84 » 22 jun 2016 10:57 » in Peugeot
    Reacties: 1
    Weergaves: 979
  • Diverse vragen PC5200/40
    door evd » 25 jun 2014 20:35 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 7
    Weergaves: 2015
  • Vragen AVIC F980BT
    door Gerard7 » 09 okt 2017 11:25 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 963
  • AVIC-F60DAB vragen
    door racoon » 12 jun 2014 13:34 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 5
    Weergaves: 971
  • AVIC-F860BT: Enkele vragen..
    door Snooker » 22 jul 2014 10:55 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 795

Terug naar “Traffic Message Channel”