onlogische route's

Alles met betrekking tot Saab navigatie
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

onlogische route's

Bericht door Mazurka »

Hallo ben nieuw hier en zit met de volgende vraag,

Ik ben in het bezit van een Saab 93, met een vast ingebouwd navigatie systeem.

Tijdens mijn vakantie kwam ik de volgende irritante verschijnselen tegen,

Route in gevoerd naar Troisvieges in Luxemburg, terwijl ik op de snelweg Metz- Luxemburg reed ( zo'n 60 km voor stad Luxemburg)
Tot mijn verbazing zag ik dat de afstand nog 200 KM !! was, na over het scherm gescrold te hebben, zag ik dat hij mij weer door Duitsland via Trier bovenlangs buiten Luxemburg om, om vervolgens weer Luximburg in te rijden naar Troisvieges.

Toen ik de plaats Clerveaux had ingevoerd ( ligt 4 km van Troisvieges) deed de navi het wel goed, was ineens nog maar 120 km, en stuurde mij wel via de logische weg naar de bestemming.

Ook een invoer naar Cavallino in Italië met adres Via delle Batterie 164 kende het systeem niet, maar toen ik op dat adres kwam gaf hij de straat netjes op het scherm weer. Hoe kan dat, wel op het scherm, maar niet in de database.

Mijn vraag nu, ligt dit nu aan het navigatie systeem of aan de kaart van Navteq van 2006( SDAL)

Mazurka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Welk systeem zit daar vast ingebouwd? Dat is in elk geval niet af fabriek geweest, in '93 bestonden die nog niet bij Saab.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Ik heb ook niet gezegd dat de saab uit '93 komt, maar een saab 93.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

:oops: Foutje....

Het blijft echter moeilijk om te beoordelen wat er nou precies mis gaat, en waarom.
Vraag: is het een DVD systeem, met Europa compleet op de DVD? Of heb je afzonderlijke CD's?
En de gebruikte 2006 kaart is een loepzuiver origineel?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Het is een DL DVD met Europa welke apart zit in een DVD speler in de kofferbak en is inderdaad orgineel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mazurka schreef:Ik heb ook niet gezegd dat de saab uit '93 komt, maar een saab 93.
De vergissing is eigenlijk van jou! Het type is toch Saab 9-3 en niet 93?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Gerritje schreef:
Mazurka schreef:Ik heb ook niet gezegd dat de saab uit '93 komt, maar een saab 93.
De vergissing is eigenlijk van jou! Het type is toch Saab 9-3 en niet 93?
Dit is toch een navigatiehelpsite en niet een site over hoe je nu saab 93 of saab 9-3 schrijft? Staat trouwens 93 achter op de auto en geen 9-3.

Heb liever een antwoord op mijn vraag, dank u.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Op je vraag heb je al een aantal reakties gehad, van mij.

Inmiddels ben ik zeer uitvoerig voor je bezig geweest, op allerlei manieren heb ik geprobeerd uit te vinden waar die Via delle Batterie in Cavallino ligt.
Beginnend bij mijn systeem met Navteq kaart 2009 loop ik vast op Cavallino, daar zijn er velen van.
Vervolgens heb ik achter de computer bij ViaMichelin gekeken (TeleAtlas kaart) en daar is wel een straat Via delle Batterie te vinden, in Cavallino Treporti, die toevoeging heb je nodig om de straat überhaupt te kunnen vinden.

Op de Navteq kaart 2009 in mijn systeem komt die straat echter niet voor, wel de Via Fausta. Als je daar dan op inzoomt tot schaal 50 meter wordt er geen Via delle Batterie zichtbaar, ook in de straatnaamlijst van Cavallino Treporti zoals die op de kaart staat komt die niet voor. Hoe die dan bij jou wél zichtbaar kon worden is me een raadsel.

Hoe die fout bij Luxemburg kon ontstaan kan eigenlijk alleen maar verklaard worden door een fout bitje op de kaart, of een vuiltje waardoor de kaart even niet goed gelezen kon worden. Daar zijn op dit forum meer voorbeelden van te vinden, ik heb daar vorige week nog wat over geschreven.

Tot slot: dit forum is geen betaalde helpdesk, daar kun je "eisen stellen". Het resultaat is daar zeker niet beter dan hier waar je je reaktie krijgt van een vrijwilliger die bereid is drie kwartier van z'n vrije tijd op te offeren dit voor je uit te zoeken :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Beste JW,
Bedankt voor je uitvoerige antwoord.

Om te beginnen met de plaats Cavallino dat is inderdaad Treporti en de straat Via Fausta komt ook bij mij voor,ook in de database, dus wat dat betreft klopt dat aardig. Alleen dan wel weer vreemd dat bij jou de straat niet voor komt op het scherm en bij mij wel.

Wat betreft Luxemburg, snap ik dus ook niet, had DGR uitgeschakeld en fasted route staat wel aan, dus daar kan het ook niet aan liggen, zal het dan toch een "kromme volt" zijn geweest ?

Zal in de toekomst dit toch eens beter in de gaten houden bij andere bestemmingen, of hij daar ook zo onlogische route's berekend.

Tot slot is het mij niet helemaal duidelijk wat je met je laatste zin betoogd, anders dan, dat ik het zeer waardeer voor de tijd die je erin gestoken hebt.

Groet,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inmiddels ben ik er nog verder ingedoken, toen ik zag dat het ViaMichelin plaatje niet goed te rijmen was met wat ik in m'n systeem zag. Er staat wel die Via Fausta op, maar de rest klopte niet goed.

Vervolgens ben ik opnieuw gaan zoeken op Cavallino Treporti, en zag toen dat er ook nog een Cavallino Treporti, Venezia in de stedenlijst te vinden was. Die heb ik opgeroepen, en daar bleek wel een Via delle Batterie op te roepen. En dat plaatje bleek overeen te komen met de ViaMichelin kaart. Dee Via Fausta blijkt ook daar op te staan, die loopt kennelijk over het hele schiereiland Jesolo

Ik vermoed dus dat jij oorspronkelijk ook de verkeerde Cavallino ingegeven had, en toen je ter plekke was zag je systeem dat uiteraard wel.
Dit raadsel is dus opgelost, lijkt me.

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Ik ga dit nu even uitproberen, want de auto staat voor de deur, ik kom hier op terug, want je kan zomaar gelijk hebben, want in mijn herrinering heb ik dat niet zover uitgespit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mazurka schreef:...Tot slot is het mij niet helemaal duidelijk wat je met je laatste zin betoogd, anders dan, dat ik het zeer waardeer voor de tijd die je erin gestoken hebt.

Groet,
Dat was een reaktie op jouw:
Dit is toch een navigatiehelpsite en niet een site over hoe je nu saab 93 of saab 9-3 schrijft? Staat trouwens 93 achter op de auto en geen 9-3.

Heb liever een antwoord op mijn vraag, dank u.
Mijnerzijds was het onmiddellijk: :oops: Foutje....., maar iets van "begrip voor het misverstand" kan/kon er bij jou kennelijk niet af.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In de VDO Navteq edities 2009/2010 komt de straat wel voor maar je moet verschrikkelijk zoeken
Hij is o.a. te vinden als je de bijbehorende postcode 30010 Cavallino, Cavallino Treporti, Venezia gebruikt
Maar dan nog wordt de straatnaam niet op de kaart getoond.
Eea gebeurt wel bij de TeleAtlas kaarten van VDO. Daar is de bewuste straat ook via postcode te vinden en wordt tevens op de kaart getoond.

http://www.topcampings.it/index.php?reg ... =cavallino

Maar voor het adres met huisnummer 164 worden in de campingfolders 3 verschillende postcodes opgegeven: 30010, 30011 en 30013

Ik heb hier overigens de 2008 SDAL voor de Saab 9-3 (Panasonic 2300) en daarop komt de Via delle Batterie om onduidelijke reden in de database niet voor!


Edit: Ik zie dat JW inmiddels ook terecht is!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

JW,

De reactie van mij sloeg op het antwoord van Gerritje en niet van jou.

Maar JW ik heb het gevonden, de oozaak is dat, ten eerste de plaats Cavallino-Treporti wel voorkomt, dus tot zover niks mis
Maar nu de fout die ik gemaakt heb is een leesfout, namelijk ik zat te kijken naar Via Della en dat komt een aantal malen voor in Cavallino, maar daarna komt VIA DELLE en daar stond hij wel bij, dus JW bedankt voor het meedenken, je ziet als men met meerdere ogen naar iets kijkt kom je er wel uit.

@ Gerritje, ik wil die DVD wel hebben, maar is die wel legaal? bij Saab kost die namelijk € 480,00.

Groet,

Mazurka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zekers, dat was een reaktie naar Gerritje, dat had ik zeer wel gezien. Dat verandert echter niks aan het onplezierige gevoel dat jouw reaktie opriep :idea:

Inmiddels heb ik ook nog even de oude 2007 C-IQ kaart in m'n systeem gestopt, die is op dit punt identiek aan de nieuwe.
Bij beide zijn de huisnummers 160 en 168 wél in te geven, 166 niet. Hoe zit dat bij jou?

Verrassend is Gerritjes opmerking
Ik heb hier overigens de 2008 SDAL voor de Saab 9-3 (Panasonic 2300) en daarop komt de Via delle Batterie om onduidelijke reden in de database niet voor!
Hij staat immer wél op jouw 2006 versie....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

het nummer is 164, maar dat nummer kan ik wel ingeven.

Maar de moraal is eigenlijk, dat je, vooral bij buitenlandse adressen, heel goed moet kijken wat er staat, 1 letter verkeerd gelezen en je komt tot zoiets.

Dat Foutje.... van jou had ik ook gezien en dat is je vergeven, vandaar dat er geen reactie mijnerzijds op kwam.

Ik vond de reactie van Gerritje wat "ongepast" in deze. Maar zand erover.

Groet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Toch nog even inhaken op "dat foutje". Kennelijk ontgaat je dat er geprobeerd is aan te geven dat de formulering SAAB 93 op zich een aanleiding is voor misverstanden.
Lees eens http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3 en met name wat daar over de benaming geschreven is, zie onder.

Ik vermoed dan ook dat jij geen ouwe 93 hebt, maar een negen drie, geen drie-en-negentig. En staat die 3 bij jou echt precies naast de 9, of toch ook "hoog"?

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Ik heb een saab 9-3 van 3 jaar oud, dat klopt, maar achterop de auto staat gewoon 93 naast elkaar, of het - moet er zijn afgevallen.

Ik vind het een beetje kinderachtig van Gerritje, dat hij over een - valt.

Het is aan de andere kant toch duidelijk dat het geen saab uit '93 is, volgens mij bestond er toen niet eens een navigatiesysteem voor de auto.

maar we gaan nu off topic.

Heb je het nummer 164 nog gevonden ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik vind het een beetje kinderachtig van Gerritje, dat hij over een - valt.
Ik val helemaal nergens over maar ik gaf aan dat door de uiterst onhandige schrijfwijze de vergissing snel was gemaakt.

Overigens is de prijs voor een DVD via Saab wel erg overtrokken. hij kost rechtstreeks bij Navteq nl € 145
http://tinyurl.com/lxp4xf De DVD is namelijk identiek aan die voor de oude Mazda 6 en de Panasonic CN-DV2300N
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

@Gerritje,

Ik moet toch zeggen, dat je erg slecht ben geïnformeerd.
Het is onmogelijk een DVD voor mijn saab te bestellen bij Navteq. De DVD is uitsluitend bij saab te bestellen à € 400,00 ex btw.
Ik heb namelijk geen Panasonic 2300, maar een orginele saab navigatie plus systeem, al moet ik er wel bij zeggen, dat het moeilijk is om te achterhalen wat voor systeem er in zit. Wordt niet vermeld in het instructieboekje.

En je opmerking van "uiterst onhandige schrijfwijze" vind ik erg overtrokken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je hoeft je helemaal niet elitair te gaan opstellen, want het zgn Exclusieve Saab navigatie systeem komt gewoon van Panasonic, is een 2300N speler en is verder 100% identiek aan het systeem in de oude Mazda 6
Dat Saab exclusiviteit denkt te kunnen claimen is prachtig, maar als ik je een originele Mazda 6 dvd zou geven draait deze een volle 100 % in jouw exclusieve Saab systeem
Overigens, dat plaatje wat je toont zegt helemaal niets, het gaat om de computer/dvd-lezer.
En ik ben niet slecht geïnformeerd zoals je zo fraai stelt, maar ik denk eerder dat je het moeilijk te verteren vindt dat je een Saab product voor slechts 35% van de kosten elders kunt verkrijgen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wellicht is het verschil met de "SAAB-DVD" dat daar ook SAAB-dealers op staan. Maar heb je die nodig bij zo'n auto?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Precies, dat is het enige verschil
Net als de Renault CNI 1 CD's die bij Renault € 100 meer kosten dan bij Navteq en de TPDX cd's van Mercedes waar je van het prijsverschil uit eten kunt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

...dat gezegd zijnde, welke passen er nou precies in?

Bij Navteq kom ik voor de Mazda 6 (2000-2004) een set tegen bestaande uit:
1 cd-houder en 2 Schijven Europa - SDAL Map v.2008/2009:
1 DVD West-europa
1 De toepassing CD
Details van de dekking:

Oostenrijk
België
Denemarken
Finland
Frankrijk
Duitsland
Republiek Ierland
Italië
Liechtenstein
Luxemburg
Nederland
Noorwegen
Portugal
Spanje
Zweden
Zwitserland
VK
voor 145 Euro.

Voor de Panasonic 2300N is dat:
1 DVD Europe -Panasonic DVD v.2007-2008
Coverage details:
Austria
Belgium
Denmark
Finland
France
Germany
Republic of Ireland
Italy
Liechtenstein
Luxembourg
The Netherlands
Norway
Portugal
Spain
Sweden
Switzerland
UK
voor 185 Euri.

Dat zijn niet dezelfde DVD's. De tweede is ouder, en ook nog eens duurder :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En nu de verrassing: ze zijn voor exact hetzelfde toestel de Panasonic speler/Computer. Maar voor Panasonic heeft men na editie 2007/2008 geen update meer uitgebracht :wink:
Bij de Mazda editie zit er nog een aparte update CD/DVD bij. En je raadt het, deze draait ook gewoon in elke andere Panasonic 2300 speler.

De wondere wereld van Navteq:
Voor de JVC NX10 is de laatste update 5.0 volgens de Navteq Site. Echter, dit toestel is 100% een Indianapolis waarvoor al enige tijd de versie 6.0 bekend is.
En bij de non C-IQ cd's stond op de site tot gisteren ook dat de versie 2008-2 actueel was.
Kortom, de site van Navteq rammelt nog steeds
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Route instellen
    door mcl » 14 sep 2022 15:37 » in Waze
    Reacties: 0
    Weergaves: 192
  • Route instellen
    door transit » 06 dec 2018 12:45 » in TomTom
    Reacties: 3
    Weergaves: 680
  • Route in één keer opgeven
    door LaTouriste » 25 mar 2016 12:56 » in Mitac Mio
    Reacties: 2
    Weergaves: 632
  • opgegeven route bekijken
    door vanappeven » 27 jul 2015 10:01 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 0
    Weergaves: 513
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 681
  • Route openen in Garmin Camper 770
    door JBluesH » 16 feb 2019 13:06 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 592
  • Route samenstellen meerdere adressen
    door bramsix » 05 jan 2016 20:39 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 671

Terug naar “Saab”