Spanning extern pulssignaal

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
pauluzs
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007 21:30

Spanning extern pulssignaal

Bericht door pauluzs »

Hallo ik zit met de volgende vraag.

Momenteel ben ik bezig met het inbouwen van een navigatiesysteem in een oldtimer (1975). Zoals je al kunt raden is er geen puls signaal aanwezig alleen een teller kabel uit de bak.

Nu wil ik een 12 volt industriele naderings-schakeleaar plaatsen op de aandrijf as.

Echter moet deze:

1 schakelen naar massa (lijkt me niet),
2 Een uitgangsspanning hebben van 12 volt (beter gezegd mag de voedingsspanning worden doorgeschakeld)
3 Een apparte uitgansspanning hebben (ergens tussen de 0 en 12 volt)

Tnx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedoel je met die naderingsschakelaar een reedkontakt of zoiets? En dan een magneetje op de aandrijfas plaatsen?
Zoiets geeft zeker een goede mogelijkheid om een pulssignaal te maken, enige tijd geleden heeft iemand op dit forum ook zoiets gedaan maar dan met wat onderdelen van een fietscomputer.

Als spanning zet je de geschakelde plus 12V op de schakelaar, uiteraard gezekerd :idea:
En ik zou een weerstandje van iets van 1kOhm in serie zetten met dat signaal, de ingang van de navi is toch hoog-ohmig.

Zó kun je 'm gebruiken als ingang voor een VDO Navi, ik neem aan dat het voor andere Navi's ook zo werkt. Welke ben je van plan in te bouwen?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pauluzs
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007 21:30

Bericht door pauluzs »

Hallo JW


Als eerste mensen die niet weten hoe ze hun appartuur in dienen te bouwen en af te zekeren raad ik persoonlijk aan dit te laten doen die door iemand met verstand van zaken :)

De sensoren zijn er in verschillende uitvoeringen en worden meestal "inductieve benaderings schakelaars" genoemd.

De uitvoering die ik voor ogen heb werkt op een spanning tussen de 10 en de 30 volt, en schakelt zijn voeding (12 volt dus) door naar zijn uitgang met een spannings verlies beneden de 2 volt met een max uitgang van 200 mA. Dit zou betekenen dat de afgegeven puls naar het systeem 10-12 V 200 mA zal zijn.

Wanneer er metaal binnen schakelafstand van de sensor komt zal de puls hoog worden. Geen noodzaak voor magneten maar het zou kunnen.

Een paar andere opties zijn:

1 Rechtseeks tussen je kruiskoppeling richten zal 4 pulsen per omwenteling van de aandrijfas afgeven.
2 Wanneer je een gat in een metalen aandrijfas zou hebben schakelt de sensor ook.
3 De kop van een slangklem waarvan het overtollige einde is verwijderd.
4 Een bout (of beter 2 voor de balans) in de as.
5 2 metalen voorwerpen met een tyrap om je as.
6 Eventueel nog tussen de gaten van je velg.
7 Etc....

Zelf dacht ik aan een schakelafstand van een mm of 8, hiermee kan ik de sensor een eind van de kruiskoppeling monteren en zijn er, op een beugel na, geen extra onderdelen nodig.

Ik geloof dat conrad etc ze ook leveren vanaf 25 euro ongeveer.

Het geheel komt trouwens op een pioneer avic-x1.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dit zou betekenen dat de afgegeven puls naar het systeem 10-12 V 200 mA zal zijn.
Dat is een interessante zienswijze die ik dolgraag elektrisch verklaard zou willen zien. 8)
Een spanning die zonder dat er iets is gebeurd reeds een stroompje opwekt :?: :idea:
Daar zoeken we al meer dan 150 jaar naar :!:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pauluzs
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007 21:30

Bericht door pauluzs »

Het zal wel aan mij en t lang weekend liggen Gerrit maar ik snap je reactie niet helemaal.

Sensoren zijn er inductief en capatief, ze werken beide door met hun voeddingspanning als het ware een magnetisch veld op te wekken. Bij het verstoren van dit veld ,door er bv een metalen voorwerp in te houden, zal de sensor al gelang naar zijn uitvoering schakelen.

Inductieve Sensoren zijn er PNP NPN of met een los NO of NC Contacten en deze schakelen alleen om (digitaal).

Capatieve Sensoren geven een spanning of stroom af die afhankelijk is van de afstand van het voorwerp tot de sensor.(analoog)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is
Nee natuurlijk niet!
Mij zijn de elementaire principes van de elektronica en de van toepassing zijnde natuurkundige wetten wel duidelijk, al heel lang trouwens.
Maar een apparaatje dat zo maar 200mA afgeeft lijkt me wonderlijk. Daar hoort namelijk nog wat aan te hangen.
En de door jou bedoelde sensoren zijn over het algemeen geschikt voor die meet en regelcircuits waar de apparatuur geschikt is voor een stroompje van 4-20 of van 0-15 mA. Of dit nu inductief of capacitief gebeurt. Daarbij zijn ze dus ongeschikt voor het genereren van een blokgolf met een spanning van 12 volt. Voor dit doel heb je een sensor nodig met een NO contact.
Bovendien werkt een capacitieve sensor niet mbv een magnetisch veld maar door de meting van de verstoring van het diëlektricum, zoals elke huis en tuin en keuken aanraakschakelaar. en dat is geheel andere koek.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Leuke informatie over sensoren en de onderverdeling erin.
Wist ik nog niet allemaal, dus wederom wat geleerd.

Echter, voor de oldtimer, waarom niet een standaard pulsgever monteren op de as ?
Of desnoods via een adapter op de snelheidsmeter kabel, hoewel dat geloof ik niet altijd zo succesvol is naar ik heb begrepen.

Welk navigatie systeem ben je trouwens aan het inbouwen ?

Mijn systeem heeft twee mogelijkheden, bij één sluit je slechts één draad aan, bij de andere gaan er twee draden op de pulsgever bij de aandrijfas, die de omwenteling van 2 magneten detecteerd.
(dat zal dus een spoel zijn die onder spanning staat, en door de magneten iedere keer even verstoord wordt, wat dan op die mannier een puls geeft. (vast en zeker geen blok-puls, maar het werkt goed))
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

wmp.

Vrijwel alle op de markt verkrijgbare sensoren en pulsgevers voor de door ons bedoelde toepassingen, werken met het principe dat mechanisch of magnetisch een contact wordt gesloten.
Ze hebben dus ook allemaal een ingangsspanning nodig die dmv het korturende contactmoment wordt doorgeschakeld en zo een blokspanning genereert.
Voor het opwekken van een sinusvormig (analoog) signaal heb je een magnetsich veld en spoel nodig. Dat is feitelijk veel en onnodig ingewikkelder dan de eerste mogelijkheid. Bovendien is de opgewekte spanning vaak onvoldoende om andere apparatuur aan te sturen. De desbetreffende ingang moet dan al zeer hoogohmig zijn wil het kunnen functioneren
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

aha, dus het is echt zaak om bij het aanschaffen van een pulsgever er bij te vermelden waarvoor deze moet gaan dienen.

Goed voor mij om te weten, want de mijne is wederom stuk geloof ik, of zal wel weer op de uitlaat gedonderd zijn, het rammelt in elk geval flink daaronder, en heb geen pulsen meer, rij nu puur op de GPS ontvangst, en dat gaat toch nog verbazend goed.
Zal hem eerdaags wel weer aan de cruise-control of spraak-synthesizer knopen, maar aan dit alles heeft de topic-starter natuurlijk niets.

Ik denk dat het plaatsen van een industriële naderingsschakelaar voor gebruik als sensor voor het navigatiesysteem gewoon geen goede keuze is, omdat je daarmee volgens mij geen mooie blokpuls krijgt maar een voor het navigatiesysteem veel ruimer (allicht te ruim) te intepreteren puls-signaal, met rare bij-effecten tot gevolg, zoals het pas opmerken dat er gereden wordt wanneer er een bepaalde snelheid bereikt is.
(sodeknetter, hoeveel woorden kun je in één zin plaatsen... :lol: )
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ach, zolang het een type is met een NO (Normally Open) contact kan het geen kwaad, maar het lijkt me een nodeloos ingewikkelde en te dure oplossing voor een simpel probleempje.
Maar aan de andere kant heb ik ook hele bakken met Telemecanique contactors gebruikt voor simpele oplossingen, alleen omdat ze toch over waren gebleven van een project. :P
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jasper11turbo
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2004 18:00

Bericht door jasper11turbo »

wmp ,

wetende dat jij met hetzelfde probleem kampt als ik ,

navigatie in een r 25 .....
als je er een API tussensoldingest , gaat het dan niet beter met het signaal ?

Groet , jasper
laguna2 GT 205pk met ITS navi
Alpine v6 Turbo
25 v6 inject
11 Turbo
25 2.0 Turbo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pauluzs
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007 21:30

Bericht door pauluzs »

Waarschijnlijk is het prijsverschil met een waterdicht en duigdelijk reedcontact met magneten minimaal.

Voor de geïntresserden:

datasheet
Datasheet 2

Mijn enige vraag is nog steeds de reden dat ik dit topic starte nl:

Wat dient de spanning van het van het pulssignaal te zijn?

M.A.W. Dient de puls aansluiting een positieve spanning te krijgen, of dient de puls aansluiting 0 volt (massa) te krijgen?

Kortom:

Een NPN of PNP uitvoering van de sensor?
En wat is hierbij de eventueele te gebruiken aansluitweerstand?

Anders zou een schema van de aansluiting van een reed met magneten contact me ook al genoeg vertellen.

Aldus JW
Als spanning zet je de geschakelde plus 12V op de schakelaar, uiteraard gezekerd
En ik zou een weerstandje van iets van 1kOhm in serie zetten met dat signaal, de ingang van de navi is toch hoog-ohmig.
Kun je middels een 1k weerstand aan een PNP sensor, deze aansluiten op de pulsingang van een willekeurig navigatiesysteem, of is deze weerstand nu overbodig?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat dient de spanning van het van het pulssignaal te zijn?
De spanning dient 6-15 volt positief tov massa te zijn.
Geen enkele van de door jou genoemde suggesties voldoet aan dit vereiste.
Zelfs de eenvoudige OMRON naderingsschakelaars hebben allemaal een restspanning van 2 volt en dat is ongewenst bij een tachosignaal waarvan de puls in principe naar 0 moet terugvallen.

En wat is hierbij de eventueele te gebruiken aansluitweerstand?
De door jou genoemde uitvoering is uitsluitend in staat een stroompje van 200 mA te leveren in een gesloten circuit en vereist dus een belasting.
De waarde is eenvoudig te berekenen U=I.R en dat geeft bij 200 mA een weerstand van 60 Ohm om een spanning van 12 volt te krijgen. Aangenomen dat de aangesloten afnemer hoogohmig zal zijn.

Maar nogmaals, een sensor of opnemer met een mechanisch NO contact dat deaangevoerde 12 volt schakelt is de meest betrouwbare en veruit goedkoopste oplossing. Een reedcontact gevoed door één of meer magneetjes komt in de buurt van de 5 euro! En dan mag je daarna het computertje in de milieubak smijten.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pauluzs
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007 21:30

Bericht door pauluzs »

Bij deze werkt een NPN uitvoering probleemloos
Geen spanning maar mooi geschakeld naar massa.
Uit navraag bij een nabij gelegen inbouwstation hoe hun reedcontacten met magneten aansluiten, bleek dat zei dit reeds enkele jaren probleemloos toepassen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

pauluzs schreef:Bij deze werkt een NPN uitvoering probleemloos
Geen spanning maar mooi geschakeld naar massa.
Uit navraag bij een nabij gelegen inbouwstation hoe hun reedcontacten met magneten aansluiten, bleek dat zei dit reeds enkele jaren probleemloos toepassen
.
Dat zal dus NOOIT werken. De Navi's hebben een puls nodig die positief is, iets van 6-15V zoals Gerritje aangaf. Het is dus niet juist dat je die puls kunt genereren door 'm naar massa te schakelen.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Misschien begrijp ik één en ander niet goed... :?

Maar bij mijn weten, had destijds mijn oude Carin 520/522 de mogelijkheid om het signaal op HIGH of LOW te zetten.
Daarmee implicierende dat er dus de mogelijkheid was om te kiezen voor een massa inschakelend signaal of een positief signaal (doorgaans volgens mij boven de 5volt).

Dat was eigenlijk ook de reden dat ik vroeg naar welk navigatiesysteem hier ingebouwd werd.
Immers, wat bij één systeem werkt, hoeft bij een ander systeem nog niet van toepassing te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pauluzs
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007 21:30

Bericht door pauluzs »

Dus Gerrit heeft altijd gelijk?

Het werkt, en t werkt zonder problemen! Daarnaast werkt een reedcontact aan MASSA ook!!.

Toen ik vroeg voor een contact met magneten kreeg ik nl het advies deze aan te sluiten aan massa. Omdat ik het naar aanleiding van dit verhaal ook niet wilde geloven hebben we het eerst getest bij het inbouwstation.

Als eerste het reedcontact getest naar MASSA (merk eurocruise geloof ik) geen probleem, toen dit funtioneerde met een NPN sensor getest, ook zonder problemen!
Hierna heb ik niet eens meer de moeite gedaan een PNP te proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pauluzs
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007 21:30

Bericht door pauluzs »

wmp schreef: Dat was eigenlijk ook de reden dat ik vroeg naar welk navigatiesysteem hier ingebouwd werd.
Immers, wat bij één systeem werkt, hoeft bij een ander systeem nog niet van toepassing te zijn.
zoals reeds eerder vermeld:
pauluzs schreef:Het geheel komt trouwens op een pioneer avic-x1.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

ach, dom van mij, overheen gelezen.
Het werd op een gegeven moment ook wel een beetje erg technisch :lol: , dus heb ik allicht passages overgeslagen.

Goed dat het werkt, heel veel plezier toegewenst met je systeem.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De verrassingen zijn de wereld nog niet uit, en dus ook mijn verbazing niet dat dit werkt met een geschakelde massa op een Avic X1.
Ik heb het inbouw- en het gewone manual nog eens zitten doorlezen en kom nergens tegen dat je het pulssignaal kunt omschakelen. Net zo min als dat kan bij mijn VDO....

En ja, ik zal dus ongetwijfeld te boek gaan staan als eigenwijs, als ik al niet zo genoteerd sta, maar toch de vraag aan Paulusz: heb je dat ergens in een menu kunnen activeren?
En :oops: toch ook maar de vraag: ben je er zeker van dat de unit de pulsen telt en dat je niet gewoon op GPS alleen rijdt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pauluzs
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007 21:30

Bericht door pauluzs »

Hoi Jw

Ten eerste heb ik nergens iets veranderd in het menu. Heb naast een reset ook nog een keer de fabrieksinstellingen terug gezet.

En ja ik weet zeker dat ik pulsen binnen krijg dat zie je onder het rijden in het aansluitingen menu: pulse wisselt 0-1-0-1-...

Daarnaast zie ik de puls teller in het calibratiemenu oplopen tijdens het rijden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maar bij mijn weten, had destijds mijn oude Carin 520/522 de mogelijkheid om het signaal op HIGH of LOW te zetten.
Daarmee implicierende dat er dus de mogelijkheid was om te kiezen voor een massa inschakelend signaal of een positief signaal (doorgaans volgens mij boven de 5volt).
Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanroert, maar ik twijfel sterk of deze mogelijkheid ook bij de puls aanwezig was bij de Carin.
Act-high en act-low stellen niets anders voor dan 0 of 1(spanning) in normaalstand.
Dus een 12 volt signaal dat wordt onderbroken kan ook als puls dienen als het wordt onderbroken. Daar is geen act-high of low voor nodig.
Bij deze werkt een NPN uitvoering probleemloos
Geen spanning maar mooi geschakeld naar massa.
Hoe je deze schakeling hebt gemaakt doet eigenlijk niet verder ter zake.
Ik ben zojuist even aan het experimenteren geweest met m'n testsysteem (PC5100) door de zwart/witte draad voor de puls gewoon even een aantal malen snel achter elkaar aan massa van de behuizing te leggen.
En, je raadt het al, het werkt :idea: Je ziet onmiddellijk de snelheid in de statusregel oplopen.

Hieruit mag je dus gerust de conclusie trekken dat de door mij genoemde 6-15 volt, afkomstig uit de VDODayton instructies, makkelijk vervangen kunnen worden door een naar massa schakelend contact.
Wederom wat toegevoegd aan de NHS kennisdatabase :!: :!:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Ik wist dat het kon :D
Dat heb ik namelijk een aantal jaren geleden gedaan, toen de carin nog niet ingebouwd was.
Met een draadje langs de massa strijken, liefst over een stripje met gaatjes erin.
Dat er nog twee draadjes voor de puls opzit, leerde ik pas later toen ik het schema had.

Het enkelvoudige draadje is dus ook prima als puls te gebruiken met behulp van een snel reed contact en een magneetje.
Anderzijds was het ook dit draadje, wat op het relais van de cruise-control te schakelen was.

Nu gebruik ik de andere twee draadjes, die dus naar de pulsgever gaat bij mijn rechter vooras.
Alleen die pulsgever is volgens mij losgegaan, is al een keer eerder gebeurd, beugeltje doorgeroest...
(Nou ja, kom net terug uit Middelharnis, en navigeren werkte perfect. Ik was de woning waar ik moest zijn maar 5 meter voorbij toen de stem kwam 'bestemming bereikt, de bestemming bevindt zich rechts')
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dit was al een interessant draadje, nu is het dat helemaal geworden :D

Gerritjes experiment, en ook dat van WMP laten zien dat je iets van "spanninkjes" op kunt wekken door langs metaal te gaan met een draadje. Maar levert dat ook een betrouwbaar pulssignaal op, dwz dat het één op één is met de gereden snelheid, en dat het altijd goed doorkomt als je het in je auto monteert en gebruikt?
Daarvoor zijn heel wat meer experimenten nodig, met wisselende omstandigheden. Maar bovenal zal er een verklaring moeten komen waarom dit zo werkt en dat het dan ook altijd goed zal werken.

In mijn professionele leven heb ik heel wat geexperimenteerd en daarbij geleerd dat één experiment geen waarde heeft. Je moet het herhalen, onder verschillende en zelfs extreme omstandigheden. En bovenal zal er een verklaring moeten komen waarom het werkt, die vervolgens door experimenten bevestigd wordt.

Waarom schrijf ik dit? Om er voor te waarschuwen dat anderen de resultaten van dit experiment niet één op één kunnen vertalen naar hún situatie. Niet voor niets zijn er API's, die pulsproblemen helpen oplossen. En die zijn er maar al te vaak.
Gerritje schreef het al, in de VDO documentatie is de waarde/grootte van de puls nauwkeurig omschreven. Die heeft heel duidelijk een positieve waarde, niet naar massa geschakeld. En daar kun je niet zomaar van afwijken en dan aannemen dat de puls dan aLtijd en gewoon goed werkt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Waarvan akte!

Het voorgaande betoog heeft, mede door de relativerende opmerkingen, mijn volledige instemming.
Maar leuk was het experiment en hert resultaat wel!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Navigatie algemeen”