Geluid uit de VDO Dayton MS2010 harder zetten?

Edwin67
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:26

Geluid uit de VDO Dayton MS2010 harder zetten?

Bericht door Edwin67 »

Zijn er meer gebruikers die het geluid te zacht vinden, is er een mogelijkheid dit via de radio/cd speaker te laten lopen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bigjay
ex-moderator
ex-moderator
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 nov 2005 10:33

Bericht door bigjay »

Het geluid is wat zacht. Je hebt een 3.5mm jack op het apparaat zitten dus een beetje handige knutselaar moet daar wel wat mee kunnen lijkt me,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
North
Average Member
Average Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2006 11:09

Bericht door North »

Je hebt van die kleine luidsprekersetjes in de handel voor een walkman, misschien is dat een optie.

Zelf even getest in de auto met een 12 volts setje voor een PC hahaha, aan het eind van de straat konden ze horen:"route wordt berekent"
:oops
Helaas zijn de boxjes hiervan een beetje aan de grote kant..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor hele kleine speakertjes die ik onzichtbaar kan wegwerken, de meeste hebben helaas stroom nodig, in de vorm van een voeding of batterijen, ik zoek dus iets zonder..

Mocht iemand een leuk setje vinden, laat dat dan even weten, de speakers die ik tot nu toe gezien heb, zijn naar mijn idee te groot..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
North
Average Member
Average Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2006 11:09

Bericht door North »

Sommige autoradio's hebben ook de mogelijkheid om een walkman / mp3 speler op aan te sluiten.
Hier kun je dus ook de Vdo op aansluiten.
Heb je direkt als voordeel dat je Mp3 verzameling op de Vdo ook direkt een stuk aangenamer klinkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

rtwo schreef:Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor hele kleine speakertjes die ik onzichtbaar kan wegwerken, de meeste hebben helaas stroom nodig, in de vorm van een voeding of batterijen, ik zoek dus iets zonder..

Mocht iemand een leuk setje vinden, laat dat dan even weten, de speakers die ik tot nu toe gezien heb, zijn naar mijn idee te groot..
Daar kom je niet omheen.
De uitgang van de 2010 is voor een hoofdtelefoon, vergelijkbaar met een line-out. En dus moet dat versterkt worden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Ok dan, nou dan maar iets kleins zoeken met batterijen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik heb jaren geleden eens een klein versterkertje gemaakt, zat in een bouwpakketje van Velleman, de K4001. Kostte nog geen 10 Euri. De voeding was 12V en zat via het contactslot geschakeld.

Daarop heb ik een 4 Ohm speakertje van een handsfree-kit aangesloten, en dat werkte prima.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

@JW:
Ik krijg vandaag of morgen een Speaker van een handsfree-kit. Deze wil ik dan aansluiten met bv. het versterkertje zoals jij aangaf. Ik ben echter een leek wat betreft electronica.
Je kan het versterkertje als kit of compleet gesoldeerd kopen. Zijn er dan nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Hoe sluit je bv. de speaker aan, en kan je zo'n hoofdtelefoon stekker bv. van een bestaande hoofdtelefoon afknippen en deze ook eenvoudig bevestigen op het versterkertje??. Kan je de voeding direct schakelen via het contactslot, of moet er dan nog iets tussen??
Alle tips/suggesties zijn welkom..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's handig dat 'ie er ook al in gebouwde vorm is, de M4001 zag ik. En dat voor een prijs van iets van 12 Euri.

Zo te zien moet je 'm dan nog wel in een omhullinkje stoppen, een simpel plastic doosje is daarvoor voldoende. Zelf heb ik er een blisterverpakking van spijkers voor gebruikt, gewoon iets zoeken dat een beetje redelijk er omheen past.
Aansluiten gaat rechtstreeks op de geschakelde plus, via het contactslot dus, daar hoeft niets tussen. Het makkelijkst is die spanning bij de radiostekker weg te halen, die draad is al gezekerd.
En inderdaad, als input kun je een hoofdtelefoon stekkertje en snoertje gebruiken, wel even goed kijken dat je een mono-aansluiting hebt, geen stereo. Het kan zijn dat je een "spanningsdelertje" moet maken op de ingang, omdat het geluid te hard is, daarvan zie je ook een schema in de gebruiksaanwijzing van de K4001.

Woon je een beetje in mijn buurt? Dan kun je wat mij betreft langskomen, maken we er ook een fotorapportage van die we hier publiceren. Hebben anderen er ook wat aan :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Rotterdam, is niet helemaal naast de deur ben ik bang...

Geluid kan je toch ook regelen via de MS2010?, of werkt dat alleen via de ingebouwde speaker?

Bij welke toko koop jij normaal gesproken dit soort gadgets?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Uiteraard kun je dat ook via de 2010 zelf regelen. Nadeel daarvan is dat je dat (waarschijnlijk) elke keer opnieuw moet doen als je 'm even zonder de externe speaker gebruikt hebt, als je er een eigen regeling met een potmeter cq een vaste spanningsdeling op maakt kun je zorgen dat de niveaus matchen.
Zie ook de PDF van Velleman over deze kit http://www.velleman.be/downloads/0/modu ... _vm114.pdf

Ik koop dit soort spulletjes bij Radio Centrum in Utrecht, maar ik zag dat er ook een toko is in R'dam die de complete M4001 verkoopt, http://www.dil.nl/NL/details.asp?artcode=M4001
En da's lekker dichtbij dus :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

@JW:
het is me helemaal duidelijk, de Potmeter is dus net zoiets als een volumeknop voor de versterker. Je kan dus het volume van de MS2010 op 100% laten staan, en middels de potmeter het volume van de versterker op een aanvaardbaar niveau brengen, zonder dat je met het volume van de MS2010 hoeft te spelen.

Dil zit inderdaad een minuut of 5 bij mij vandaan, ik loop daar aanstaande vrijdag even binnen om de M4001 te halen, tesamen met de juiste potmeter (een beetje solderen kan ik wel)

De speakers krijg ik morgen, het zijn er twee, ik weet niet of het mogelijk is om ze beide aan te sluiten, het hoeft geen stereo te zijn, maar wel makkelijk als ik aan beide kanten van mijn dashboard een speaker kan plaatsen.

Nou nog even op zoek naar een Mono hoofdtelefoon aansluiting en dan kan de operatie beginnen, misschien vind ik die ook wel bij Dil.

Ik wil best wel van de hele operatie foto's maken, dan kan je ze, indien gewenst plaatsen op die forum.

Bedankt voor je reacties, mocht ik nog iets willen weten, dan weet ik je te vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Prima zo, ik ben benieuwd hoe het je vergaat bij het knutselen. Gelukkig kun je solderen, dat is ook niet ieder gegeven, wat heet :oops:

Zet geen 2 speakertjes op die uitgang, twee speakers van 4 Ohm parallel zorgt voor een 2 Ohm belasting van de versterker, en daar kan 'ie niet tegen, zie de specs.

We horen het wel :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

JW:
Vandaag de speaker opgehaald, is een carkit speaker welke reeds voorzien is van een 3.5 mono plug.
Deze kan zonder problemen in de MS2010 en werkt direct, maar het levert niet echt meer volume op.
Je kan dus een niet versterkte speaker aansluiten, en deze eventueel aan je hoofdsteun bevestigen ofzo.

Zoals gezegd ga ik vrijdag de M4001 plus Potmeter halen. Ik hoef nu alleen de plug met een stuk van de kabel af te knippen en op de versterker solderen. Scheelt weer een hoop gehobby.

Ik hou je op de hoogte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's mooi, je hebt de spulletjes al bijna bij elkaar.
Nog even die M4001 en een potmetertje scoren, een beetje soldeerwerk en het zaakje netjes verpakken dan is het echt voor elkaar, twijfel daar maar niet aan :wink: Ik ken die K4001 en dat is een prima versterkertje :D

Als je die 47 kOhm potmeter niet op, of vlak bij het printje monteert, gebruik dan wel afgeschermde kabeltjes. Zijn ongetwijfeld ook te koop bij die firma :idea:
Het kabeltje dat je nu afknipt is al een coax, dus afgeschermd naar ik vermoed.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

JW:
Ondanks de problemen met de MS2010, vandaag toch even langs Dil gereden.
Ze hadden de gebouwde versterker niet liggen, dus ik heb maar de kit gekocht. Ik denk dat dit, met de kennis die ik van solderen heb, geen probleem moet zijn, het zijn vrij grote punten om te solderen.

Eerst even de problemen met de MS2010 oplossen, daarna ga ik aan de versterker beginnen.

Hou je op de hoogte

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
TifKag
Average Member
Average Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2006 16:50

Bericht door TifKag »

Zojuist de MS2010 aangesloten op de AUX van de autoradio, maar wil je daar een fatsoenlijk geluid uitkrijgen, moet je de radio helemaal openzetten.
Omdat ik geen zin heb om de eindversterker op te blazen, heb ik het spul er maar weer afgehaald.

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een eenvoudige stereo voorversterker.
VDO Dayton MS-2010
Asus A636n - 2GB - TT6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wil je 'm dan toch via de AUX-IN laten lopen? Weet je iets over de ingangsgevoeligheid daarvan? Want het verbaast me dat je onvoldoende volume krijgt, immers de hoofdtelefoon speelt zeker met voldoende volume zoals ik gemerkt heb.

Of toch maar, zoals RTWO naar een eigen speaker?
Voordeel daarvan is dat je je radio gewoon kunt blijven gebruiken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Ik heb ook zitten denken aan de AUX ingang, maar het nadeel daarvan is, dat je dan geen muziek kan spelen via je radio, ja de mp3's op de MS2010, maar niet je stereo zelf want die moet naar AUX geschakeld worden.

Ik heb het versterkertje gisteravond in elkaar gesoldeerd, half uurtje werk, kosten versterkertje, volume regelaar en een metertje kabel: 11,95 dus dat zijn de kosten niet. Als je dan ook nog een speakertje kan regelen (via mn broer een car-kit speaker gekregen), dan ben je als het goed is klaar. De speaker komt tussen de voorstoelen te zitten, achter mn handrem, daarvoor komt de volumeknop. Zet je je autoradio harder, dan kan je eenvoudig je MS2010 speaker ook harder zetten en andersom.
Dit alles moet nog wel gerealiseerd worden hoor, ik ga morgen de boel uit de auto slopen om te kijken hoelang de kabels ed. moeten worden, maar ik ben er van overtuigd dat het wel goed komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zo te lezen gaat dat best lukken :wink:
Mijn advies zou zijn 'm even te proberen voordat je de "auto sloopt"...

En kom je er nog aan toe wat plaatjes te schieten?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Uiteraard ga ik hem eerst proberen voordat ik hem inbouw, ik moet daarvoor wel al eea een kabels knippen, die monoplug moet bv. van de speaker af. Ik wil natuurlijk niet teveel of te weinig afknippen, zodoende ga ik eerst even de boel opmeten. (en slopen!!, tis een oude daewoo nexia, kan niet veel meer aan gesloopt worden)

Van het solderen zelf heb ik geen foto's gemaakt, is een beetje lastig, ik zal in ieder geval wel een foto schieten van het gesoldeerde model en de overige onderdelen, ook zal ik eea schieten van de inbouw (zodra ik weet hoe hij komt te zitten), en hoe ik eea aan de versterker bevestig. Ben ook nog druk op zoek naar een geschikte behuizing voor de versterker, maar mischien schroef ik hem wel aan de onder/achterkant van mn middenconsole, dan moet ik morgen dus eerst gaan bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
TifKag
Average Member
Average Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2006 16:50

Bericht door TifKag »

JW schreef:Wil je 'm dan toch via de AUX-IN laten lopen? Weet je iets over de ingangsgevoeligheid daarvan? Want het verbaast me dat je onvoldoende volume krijgt, immers de hoofdtelefoon speelt zeker met voldoende volume zoals ik gemerkt heb.

Of toch maar, zoals RTWO naar een eigen speaker?
Voordeel daarvan is dat je je radio gewoon kunt blijven gebruiken.

Groet,
JW
De ingangsgevoeligheid kan ik in de gebruiksaanwijzing van de radio niet terugvinden (Panasonic C7301n).
Maar het volume is hard genoeg, als je het volume vol open zet.
Het geluid van de radio missen, vind ik niet zo erg, omdat ik daarvoor juist dat 2GB kaartje erin heb zitten.

Wat me wel stoort, is dat je zo'n systeempje eigenlijk koopt, omdat je het zo makkelijk (zonder draden) kunt plaatsen.
Daarom heb ik ook speciaal een steuntje op het dashboard gemaakt, waar een gedeelte van de originele steun weer op past.
Kortom apparaat op de steun, aanzetten en rijden maar.
En nu kun je weer gaan hobbyen met draden, omdat het geluid anders te zacht is.

Om daar vanaf te zijn, zonder TE hoge kosten, had ik juist mijn PDA (losse GPS muis en sigarettenaansteker) uit de auto gehaald, en aan mijn zoon gegeven zodat die hem voor school kon gebruiken. :?
VDO Dayton MS-2010
Asus A636n - 2GB - TT6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Dus jij gebruikt ook het laadsnoer in de auto niet?, die stop ik er standaard in om altijd een volle batterij te hebben. Voor mij maakt het dan niet zoveel uit als ik aan de andere kant er ook een snoertje in moet prikken. Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Als het volume van de MS2010 gewoon hard genoeg geweest was, hadden we deze discussie niet eens hoeven voeren :wink:

Ik begrijp dat jij een steuntje op je dashboard geplaatst heb, kan je daar een foto van schieten, ik ben zelf ook al aan het uitdenken hoe ik eea kan aanpassen ipv de kleefvoet op de voorruit..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
TifKag
Average Member
Average Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2006 16:50

Bericht door TifKag »

Tsja, dat is dus een probleem, want mijn camera is met "vakantie".
De camera van vrienden was kapot, en die vroegen of ze de mijne mee mochten nemen :cry:

Maar eigenlijk komt het er op neer dat ik een alluminium strip in een U vorm gebogen heb en vastgezet op het horizontale deel van het dashboard vlak naast de console van de snelheidsmeter, en daar de voorste 2 delen van de originele steun tussen gezet heb met de originele bevestigingsbouten en daar weer een paar kraanleertjes tussen gedaan heb om de karteling van de originele steun niet te beschadigen (hergebruik).
VDO Dayton MS-2010
Asus A636n - 2GB - TT6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • garmin drivesmart 70 aan zetten tijdens laden
    door valk90 » 07 jul 2016 17:02 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 462
  • garmin kaarten zelf op zetten als abonnement niet meer werkt
    door huckybear65 » 20 feb 2015 18:52 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 567
  • MS2010 Software
    door Thijn83 » 28 mar 2021 20:05 » in Mobiele VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 210
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 640
  • NAVIGATIE VOLKSWAGEN, RAAR GELUID BIJ AUX EN CONTACT AAN
    door oepich123 » 26 sep 2018 17:02 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 663
  • Rns 510 heeft geen geluid en geeft op media tijdbalk 00:00 aan
    door harunulusoy » 20 jun 2016 22:59 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 894
  • VDO Dayton PC5200/40
    door j.weistra » 11 aug 2014 13:48 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 927

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”