Philips Carin 522 aansluiten op Mercedes C-180 combi 1998

Alles met betrekking tot Mercedes navigatie
carlos6
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2006 15:16

Philips Carin 522 aansluiten op Mercedes C-180 combi 1998

Bericht door carlos6 »

Ik heb een gebruikte Carin 522 gekocht en wil deze aansluiten in mijn MB c-180 comb 1998.
De pulse zit als het goed is op de groen/lila aansluiting van de din-radio aansuiting.
Weet iemand de kleur-code van het Dimlicht en de achteruit-rij verlichting ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Kleurcode van de Carin neem ik aan, niet van de Mb ?

Van de Carin is :

- dimlicht --> Grijs (niet aan de verlichting van het dashboard aansluiten!)
- achteruitverlichting --> wit/geel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Even een aanvulling, de (dim) licht aansluiting zit mogelijkerwijs al op de ISO stekker in de Mercedes, op A6 als het goed is. Wel even doormeten.

De achteruit zit daar zeker NIET op, die zul je zelf moeten opzoeken. Deze aansluiting is noodzakelijk bij de Carin.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
carlos6
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2006 15:16

Carin 522 Mercedes C-180

Bericht door carlos6 »

wmp schreef:Kleurcode van de Carin neem ik aan, niet van de Mb ?

Van de Carin is :

- dimlicht --> Grijs (niet aan de verlichting van het dashboard aansluiten!)
- achteruitverlichting --> wit/geel
De diverse aansluitingen heb ik inmiddels gevonden en aangesloten.

Ik heb echter op onverklare wijze GEEN pulse draad op de radio stekker. Op positie 1 zit de onderbroken stroomdraad (dik) verder zit er een groene/lila draad (dun), die volgens diverse "pulse site's" ook een pulse zou moeten zijn.
Doch wanneer ik deze draad gebruik, raced de Carin mijn halve dorp door !!!! Wanneer ik stil ga staan of zeer langszaam rijd, dan geeft het systeem na enige tijd de juiste straatnaam aan ??????

Wie weet raad ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Ik denk dat die draad het Gala signaal is, bedoeld voor autoradio's om automatisch het volume aan te passen aan het interieur geluid.
Geen geschikte draad dus, haalt zijn informatie op van het motortoerental.

Mischien toch een pulsgever overwegen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

wmp schreef:Ik denk dat die draad het Gala signaal is, bedoeld voor autoradio's om automatisch het volume aan te passen aan het interieur geluid.
Geen geschikte draad dus, haalt zijn informatie op van het motortoerental.

Mischien toch een pulsgever overwegen ?
GALA staat voor Geschwindigkeits Ahängige LAutstärke, dus normaliter is dat afhankelijk van de snelheid, niet van het toerental. Zou bij de C180 anders kunnen zijn.....

Carlos heeft het over een dikke rode draad op de A1 van de ISO stekker van de Mercedes? Dan snap ik het even niet. Op de A-stekker van de Carin moet inderdaad een accuplus komen, maar da's een andere stekker dan die ISO-A in de auto.

Wat ook nog het geval zou kunnen zijn is dat er nog helemaal geen calibratie heeft plaats gevonden, en dat de computer met een verkeerd pulsgetal werkt. Hij kan bijvoorbeeld denken dat er 2000 pulsen per kilometer komen, dat kan het geval geweest zijn bij de vorige inbouw, maar de werkelijkheid is dat het er 5000 zijn. Dan gaat het systeem dit soort verschijnselen geven.
Of dit de oorzaak is weet ik niet, het belangrijkste is dat er via de GPS ontvanger eerst een goede 3-D fix is met de satellieten waardoor z'n positie bepaald kan worden, en dat daarne op de goede wijze een calibratierit uitgevoerd wordt. Dus met de CD in het systeem, zonder een bestemming op te geven in een goed gedigitaliseerd gebied rijden, met veel haakse bochten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Toch maar even voor je gezocht:

Bei den unterschiedlichen Typen dieser Modellreihe liegt der Fundort des Tachosignals im Kabelschacht vorne rechts, in der Nähe des Türholms auf der Beifahrerseite. grün/weiß

Dit geld voor mercedes c-klasse vanaf 1993 tot 03-2000

Dus het juiste pulssignaal moet je daar vandaan halen.

bron: http://www.epicenter.de/scripte/musik_p ... cedes.html
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
carlos6
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2006 15:16

Bericht door carlos6 »

Ik denk niet, dat wij het over een GALA draad hebben. Zou de computer dan al niet de kluts kwijtraken bij verhoogd toerental, zonder daadwerkelijk te verplaatsen ?

Ik heb kennelijk een foutje gemaakt door na montage, een route in te plannen.
De afstand staat dan links onder in beeld en wordt in eerste instantie kleiner naar mate ik het doel nader vervolgens raakt het systeem "de kluts kwijt".
Doch de straten lijken zich steeds verder vooruit te verplaatsen op een gegeven moment stond ik in de Noordzee terwijl ik mij toch echt in de bebouwde kom bevond achter de C-1000......

Dus mogelijk toch op de goede draad aangesloten en dan geloof ik het Calibratie verhaal.

Maar kan ik door dit "gepruts" de computer omzeep helpen ?

JW schreef:
wmp schreef:Ik denk dat die draad het Gala signaal is, bedoeld voor autoradio's om automatisch het volume aan te passen aan het interieur geluid.
Geen geschikte draad dus, haalt zijn informatie op van het motortoerental.

Mischien toch een pulsgever overwegen ?
GALA staat voor Geschwindigkeits Ahängige LAutstärke, dus normaliter is dat afhankelijk van de snelheid, niet van het toerental. Zou bij de C180 anders kunnen zijn.....

Carlos heeft het over een dikke rode draad op de A1 van de ISO stekker van de Mercedes? Dan snap ik het even niet. Op de A-stekker van de Carin moet inderdaad een accuplus komen, maar da's een andere stekker dan die ISO-A in de auto.

Wat ook nog het geval zou kunnen zijn is dat er nog helemaal geen calibratie heeft plaats gevonden, en dat de computer met een verkeerd pulsgetal werkt. Hij kan bijvoorbeeld denken dat er 2000 pulsen per kilometer komen, dat kan het geval geweest zijn bij de vorige inbouw, maar de werkelijkheid is dat het er 5000 zijn. Dan gaat het systeem dit soort verschijnselen geven.
Of dit de oorzaak is weet ik niet, het belangrijkste is dat er via de GPS ontvanger eerst een goede 3-D fix is met de satellieten waardoor z'n positie bepaald kan worden, en dat daarne op de goede wijze een calibratierit uitgevoerd wordt. Dus met de CD in het systeem, zonder een bestemming op te geven in een goed gedigitaliseerd gebied rijden, met veel haakse bochten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Aansluiten op een verkeerde draad? Je verprutst de pc niet echt, tenzij je spanning op de massa zet, maar dan spreek je weer van kortsluiting. Het kan bij de carin best wel een langere tijd duren (45 - 60 minuten) voordat het systeem gecalibreerd is. Ik ben trouwens benieuwd of jouw systeem ook bewegingen weergeeft als je alleen gas geeft (en stil staat) is dat het geval dan heb je een verkeerde puls. Zo niet, waarschijnlijk wel de goede, en kom je weer terug op de calibratie of ..... en ik weet niet zeker meer of dat bij de carin ook al voorkwam ..... het systeem staat in de demo modus.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gene schreef:Aansluiten op een verkeerde draad? Je verprutst de pc niet echt, tenzij je spanning op de massa zet, maar dan spreek je weer van kortsluiting. Het kan bij de carin best wel een langere tijd duren (45 - 60 minuten) voordat het systeem gecalibreerd is. Ik ben trouwens benieuwd of jouw systeem ook bewegingen weergeeft als je alleen gas geeft (en stil staat) is dat het geval dan heb je een verkeerde puls. Zo niet, waarschijnlijk wel de goede, en kom je weer terug op de calibratie of ..... en ik weet niet zeker meer of dat bij de carin ook al voorkwam ..... het systeem staat in de demo modus.
Dan zou 'ie moeten gaan "navigeren" terwijl Carlos stilstaat. En als ik het goed begrijp gebeurt dat niet.

Het blijft mij verbazen dat er over een dikke rode draad op pin 1 van de ISO-A stekker gesproken wordt. We hebben het hier over de stekker van de Mercedes zelf, en dan betekent het dat de vorige eigenaar zelf aan het rommelen geweest is met die stekker. En dus is ook de vraag hoe de andere aansluitingen zitten.

@ Carlos: let wel, de aansluitingen van de Carin zijn heeeel anders dan die op de Mercedes ISO A stekker zitten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
carlos6
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2006 15:16

Bericht door carlos6 »

Ik ben er bijna uit !!!
De Carin WERKT !!!
Het blijkt toch de groene/violet draad te zijn.
Zoals geadviseerd heb ik de draad aangesloten.Ik stond natuurlijk nog in de Noordzee.
Vervolgens het dorp doorgereden ZONDER EEN BESTEMMING op te geven.

Prachtig om te zien, dat na c.a. 30 miuten het pijltje steeds dichter bij mijn werkelijke positie kwam !!!

Het navigeren naar de bestemming werkt nu perfect.

We kunnen nog een discussie op zetten, wat er nu met de stekker aan de hand is.
(Becker/Mercedes ?)
Hij is orgineel zo te zien is er nooit "aangeprutst" alleen de betreffende pulse draad is niet van de opgegeven kleur en zit niet op de aangegeven plaats.

Als "Newbe" ben ik in ieder geval geweldig geholpen !!! dank hiervoor !!!

Voor de belangstellenden: van links naar rechts bovenste rij: groen/roze (schakel+): blauw/wit ?:leeg:GROEN/VIOLET (PULSE)
tweede rij:Bruin(aarde):blauw?(dun):rood/blauw(permanent+): geel ?


carlos6 schreef:Ik denk niet, dat wij het over een GALA draad hebben. Zou de computer dan al niet de kluts kwijtraken bij verhoogd toerental, zonder daadwerkelijk te verplaatsen ?

Ik heb kennelijk een foutje gemaakt door na montage, een route in te plannen.
De afstand staat dan links onder in beeld en wordt in eerste instantie kleiner naar mate ik het doel nader vervolgens raakt het systeem "de kluts kwijt".
Doch de straten lijken zich steeds verder vooruit te verplaatsen op een gegeven moment stond ik in de Noordzee terwijl ik mij toch echt in de bebouwde kom bevond achter de C-1000......

Dus mogelijk toch op de goede draad aangesloten en dan geloof ik het Calibratie verhaal.

Maar kan ik door dit "gepruts" de computer omzeep helpen ?

JW schreef:
wmp schreef:Ik denk dat die draad het Gala signaal is, bedoeld voor autoradio's om automatisch het volume aan te passen aan het interieur geluid.
Geen geschikte draad dus, haalt zijn informatie op van het motortoerental.

Mischien toch een pulsgever overwegen ?
GALA staat voor Geschwindigkeits Ahängige LAutstärke, dus normaliter is dat afhankelijk van de snelheid, niet van het toerental. Zou bij de C180 anders kunnen zijn.....

Carlos heeft het over een dikke rode draad op de A1 van de ISO stekker van de Mercedes? Dan snap ik het even niet. Op de A-stekker van de Carin moet inderdaad een accuplus komen, maar da's een andere stekker dan die ISO-A in de auto.

Wat ook nog het geval zou kunnen zijn is dat er nog helemaal geen calibratie heeft plaats gevonden, en dat de computer met een verkeerd pulsgetal werkt. Hij kan bijvoorbeeld denken dat er 2000 pulsen per kilometer komen, dat kan het geval geweest zijn bij de vorige inbouw, maar de werkelijkheid is dat het er 5000 zijn. Dan gaat het systeem dit soort verschijnselen geven.
Of dit de oorzaak is weet ik niet, het belangrijkste is dat er via de GPS ontvanger eerst een goede 3-D fix is met de satellieten waardoor z'n positie bepaald kan worden, en dat daarne op de goede wijze een calibratierit uitgevoerd wordt. Dus met de CD in het systeem, zonder een bestemming op te geven in een goed gedigitaliseerd gebied rijden, met veel haakse bochten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Je schreef:
Voor de belangstellenden: van links naar rechts bovenste rij: groen/roze (schakel+): blauw/wit ?:leeg:GROEN/VIOLET (PULSE)
tweede rij:Bruin(aarde):blauw?(dun):rood/blauw(permanent+): geel ?
Hier nog eens naar kijkend vermoed ik dat je die stekker van de achterkant bekeken hebt, klopt dat?
Dan is het op de bovenste rij A4>A1 en op de onderste A8>A4.

De ISO bedrading daarvan is, zie ook de T&T daarover, gekeken tegen de contactzijde :idea: :
A1 = (ISO) toerental/pulse bij. Soms zit hier de telefoon mute
A2 = (ISO) massa voor A1. Wordt ook gebruikt voor de massa van afstandsbediening. Bij 1-DIN Navi’s zit hier veelal het achteruit signaal (achteruitrijlichten plus) Soms zit hier de telefoon mute.
A3 = (ISO) optioneel. Wordt (vaak) gebruikt voor de afstandsbediening bij radio’s. Soms zit hier de telefoon mute.
A4 = (ISO) geschakelde 12 V in, max. 300 mA. Zie opmerking hieronder over verwisseling
A5 = (ISO) door de radio geschakelde 12V uitgang, sturing van een antenne, max. 300 mA
A6 = (ISO) verlichting radio/aan-uit toets
A7 = (ISO) permanente 12V in, powervoeding. Zie opmerking hieronder over verwisseling
A8 = (ISO) massa

Het enige dat daarmee niet overeenkomt is die rood/blauwe op A6 en die dun blauwe op A7. Zitten die soms toch andersom? Dan klopt het wel, lijkt me zo :wink:

Al met al, het werkt kennelijk, en da's uiteraard het belangrijkste :D

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Handleidingen Philips Carin 522
    door benne_ss » 07 okt 2016 21:29 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 686
  • Tiguan 2017, Verkeersteken herkenning in combi Discover Media 2 werkt niet
    door CPK » 11 jan 2017 09:42 » in V.A.G
    Reacties: 35
    Weergaves: 17254
  • Mercedes Europa Audio 50 APS NTG-2
    door bullterrier » 08 sep 2014 21:25 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 953
  • Wat is de originele navigatie Mercedes CLS 2005
    door willy100 » 09 apr 2018 14:22 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 413
  • Mercedes ML comands aps display informatie
    door Wimschuldink » 05 dec 2016 10:32 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 490
  • goede vervanger gezocht voor Command (Mercedes ML)
    door HendrikJD » 12 okt 2015 17:53 » in Aankoop advies
    Reacties: 4
    Weergaves: 856
  • tmc aansluiten op go 730
    door nvv » 14 jan 2021 12:40 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 296

Terug naar “Mercedes”