Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

dah10
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2010 20:48

Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door dah10 »

Beste mensen,

Weet iemand hoe je de navigatie kaartkleuren kunt aanpassen? Ik wil graag de kleur van de straten aanpassen. Deze zijn nu wit en in het donker vind ik dit erg overweldigend. 8) Ik heb heb het contrast e.d. al aangapast maar vind de witte straten nog steeds erg afleiden.
Als dit niet lukt moet ik mischien de kaart aanpassen naar minimale detailweergave maar zou dit erg zonde vinden. :(

Alvast dank voor jullie reactie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Piet22
Normal Member
Normal Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 jun 2008 14:26

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door Piet22 »

Jawel, dat is mogelijk. Maar je moet er wel wat voor doen. Ik rij al jaren met aangepaste kleuren.

Het handigst gaat dit als je de beschikking hebt over een kaart-update die met Mapsource op de PC is geinstalleerd. De kleur instellingen zijn opgenomen in een TYP bestand en dat bestand kan je dan wijzigen.
Zie:
http://garminetrex.wikispaces.com/Typfiles
http://ati.land.cz/gps/typdecomp/
Vervolgens kan je de kaart met het gewijzigde TYP bestand mbv Mapsource compileren tot een nieuwe gmapsupp.img of gmapprom.img.

Als je geen kaart-update op de PC hebt staan wordt het lastiger. Dan moet je de bestaande gmapprom.img of gmapsupp.img decompileren, het typ-bestand wijzigen en het geheel weer compileren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dah10
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2010 20:48

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door dah10 »

Oke dank je wel ben iig blij dat er mogelijkheden zijn. :D
Ik heb het systeem net nieuw en verder nog geen software updates e.d. uitgevoerd. Ik ben ook (nog) niet bekend met dit alles.

Kun je me op weg helpen dmv een soort stappenplan o.i.d. hoe ik e.e.a. kan realiseren.

Is het handig om een update te downloaden via garmin icm met overige software? of kan ik e.e.a. uit het systeem zelf halen? en hoe zou ik de mapen uit het systeem kunnen halen?

alvast bedankt!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dah10
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2010 20:48

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door dah10 »

Ik heb inmiddels een update bestand (gupdate.gcd) kan ik deze aanpassen? m.i. is het de bedoeling dat je deze op een sd-kaart plaats waarna je hem in het systeem stopt. Deze zal dan automatisch updaten.

Ik heb inmiddels ook mapsource. kan ik hiermee kaarten vanaf het systeem halen door deze via usb aan te sluiten o.i.d.?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
J.Sparrow
Average Member
Average Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jun 2010 15:47

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door J.Sparrow »

Beste Dah10, kijk even op de sites van Kenwood en van Garmin daar staan de updates.
Lees je eerst even in op de diverse fora voordat je dit soort vragen stelt zo zijn we er allemaal
achter gekomen.
Nee met gupdate.gcd kom je niet ver. Voor de sd-kaart heb je gmapprom.img of gmapsupp.img nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dah10
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2010 20:48

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door dah10 »

beste sparrow,
Ik wil gewoon (eenvoudig) de kaartkleuren aanpassen. ik de afgelopen tijd al verschillende forums lang geweest maar kan echt niet de juiste info vinden dus hoopte dat jullie me een beetje de goede richting in konden sturen. :?
De kaartupdate kan ik helaas niet in een ander formaat vinden. Is er geen tutorial waarin e.e.a. is uitgelegd?

Ik ben helaas noodzakelijk tot dit systeem aangewezen daar ze niet van mijn ingebouwde systeem (RNS-E) konden afblijven. :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
avandalen
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2010 18:17

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door avandalen »

De URL van de site over het verbeteren van de kaartweergave met typfiles is veranderd:
http://www.avdweb.nl/gps/garmin/weergav ... en-nl.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
acjansen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 22:46

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door acjansen »

Ik heb het ook geprobeerd, maar het lukte niet. Jammer, maar toch maar zonnebril ophouden in het donker :lol:
______________________________
Honda civic elegance + dnx7260BT

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door Janloco »

Ik ben benieuwd of het al iemand gelukt is om de kaartkleuren te veranderen in deze type van Kenwood. Piet22 geeft aan dat hij al jaren met aangepaste kaarten rijdt. Alleen deze systemen 7260 en 9260 bestaan nog geen jaren. Vermoedelijk is dat bij een toestel aangepast dat je op de pc kunt aansluiten. Dat kan volgens mij niet met deze toestellen. Volgens mij is er voor deze toestellen nog geen kaartupdate uitgekomen, daarom ben ik bang dat de oplossing van Piet22 bij ons niet kan werken.
Maar ik ben wel heel erg benieuwd of het al iemand gelukt is met één van deze toestellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
OutOffocus
Average Member
Average Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:56

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door OutOffocus »

In het Garmin deel van de Kenwood wordt een 'gecompileerde' kaart gebruikt.
Je kunt zelf een kaart updaten of toevoegen als je gebruik maakt van het programma Mapsource en de juiste kaart-bronnen.
In deze bronnen zijn de kaartkleuren ingesteld in een TYP file.
Deze kun je wijzigen met speciale tools.
Als dit lukt moet je daarna met Mapsource de kaart opnieuw compileren tot een IMG bestand.
Deze moet je weer in de Kenwood laden via een USB kabel.
Alles bij elkaar een aantal lastige stappen die voor mensen met doorzettingsvermogen en enige IT ervaring wel te leren zijn.

Met veel proberen, zoeken op het web en de juiste tools vergaren is het mij gelukt om o.a. de 'oude' City navigator map te update naar die van 2010 en om de topografische kaarten van BNL en Fr toe te voegen.
Vaak zijn de IMG bestanden erg groot (1,5 Gb voor de City Nav map) en duurt het kopieren van zo'n kaart naar de Kenwood (5240BT) er lang omdat de USB snelheid maar 450 Kb/s is.
Er zijn voldoen sites waar de benodigde tools en uitleg te vinden zijn b.v. http://www.j0ne.de
De topografische mappen hebben wel beter kaartkleuren maar daar zitten geen 'nachtkleuren' in dus daar heb je in het donker niet zo veel aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door Janloco »

@OutOffocus

Dank voor je uitleg.!! Geinig, weer iets nieuws bij om me in te verdiepen.

Nogmaals dank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dah10
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2010 20:48

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door dah10 »

@ OutOffocus

Dank je, had de hoop al opgegeven eigenlijk.
Als ik dit zo lees ga ik binnenkort nog maar eens een poging wagen want het blijft erg vervelend. :(

dank voor jullie hulp igg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Piet22
Normal Member
Normal Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 jun 2008 14:26

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door Piet22 »

Als je een versie van CN Europa en Mapsource op je computer geinstalleerd hebt staan en mij aangeeft wat de naam is van het TYP-bestand (verschilt bij elke versie van CNE) dan mail ik je mijn versie van dit TYP-bestand. Vervolgens de kaart met Mapsource compileren en op een SD-kaartje schrijven. Dan kan je kijken hoe het bevalt. Bevalt het niet dan haal je gewoon het SD-kaartje weer uit de Kenwood en is de originele situatie terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Aanpassen kaartkleuren navigatie DNX 7260/9260bt

Bericht door Janloco »

Piet22 schreef:Als je een versie van CN Europa en Mapsource op je computer geinstalleerd hebt staan en mij aangeeft wat de naam is van het TYP-bestand (verschilt bij elke versie van CNE) dan mail ik je mijn versie van dit TYP-bestand. Vervolgens de kaart met Mapsource compileren en op een SD-kaartje schrijven. Dan kan je kijken hoe het bevalt. Bevalt het niet dan haal je gewoon het SD-kaartje weer uit de Kenwood en is de originele situatie terug.

Ik houd mij zeker aanbevolen. Alleeeeeennnnn ik heb er nu helaas even geen tijd voor. Zal pas komen in de donkere dagen in de buurt van de kerst. Maar ik houd het zeker in gedachte. Schitterend!!!! Dank voor de aanbieding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1296
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1071
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 673
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 718
  • TOM XL en navigatie in Frankrijk
    door MPU » 22 jun 2014 12:18 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 613
  • Golf 5 navigatie aux
    door Stef » 04 jun 2014 20:41 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 834
  • City navigatie
    door catmen » 20 feb 2016 14:31 » in Garmin
    Reacties: 10
    Weergaves: 786

Terug naar “Kenwood”