Mobile Navigationsgeräte im Test

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 Jan 2007 18:43
Locatie: Berlijn, Duitsland

Mobile Navigationsgeräte im Test

Berichtdoor Bessie » 09 Mar 2007 21:44

Bron: Berliner Kurier van 09. maart 2007 ("Der von hier")

Hierbij een samenvatting van het bericht, welk ik vanavond in bg. krant mocht lezen.

Het tijdschrift ‚AUTOStraßenverkehr’ (uitgave 7/2007) heeft samen met ‚connect’ de actuele generatie plug&play-systemen getest.
Trendy bij de leveranciers is de beeldschermen steeds groter uit te voeren (dus van bijv. 3,5“ naar 4,0“ en meer).
Vier criteria liggen aan deze test ten grondslag;
• bediening (menustructuur en bedientoetsen)
• navigatie en aanwijzingen (links, rechts, rechtdoor enz.)
• routeberekening (de snelste, zinvolle route)
• uitrusting (functie’s en navigatiecomfort)

Als laatste, samenvattend, criterium heeft men de prijs-prestatie verhouding beoordeeld.

De winnaar van deze test is de Becker Traffic Assist Pro (579 Euro), als enige met „Sehr Gut“ gekroond, waarbij het criterium prijs-prestatie met slechts „Gut“ werd beoordeeld.
Als tweede is de Tom Tom Go 510 (449 Euro) uit de bus gekomen. TTG kreeg een „Sehr Gut“ voor de prijs-prestatie verhouding.
De derde plaats gaat naar de Medion PNA 470 (379 Euro), welke overigens een „Überragend“ kreeg voor de prijs-prestatie verhouding.
Twee andere toestellen werden met „Gut“ beoordeeld; de ViaMichelin X-980T (599 Euro) en de Garmin Navi 660 (549 Euro), met als opmerking dat de prijs-prestatie verhouding als „Befriedigend“ werd beoordeeld.
Men (o.a. de schrijver van dit bericht, de heer Volker Panecke) stelt vast, dat de huidige generatie PNA’s een niveau heeft bereikt, wat vroeger alleen voor vaste navigatiesystemen was weggelegd.
De route-commando’s zijn, ondanks het ontbreken van speedpulse, verbazingwekkend precies.
Een groot compliment krijgen ook de leveranciers van het kaartmateriaal, en dat bij dalende prijzen, alsdus de schrijver.

Einde bericht.

Ik vraag mij alleen af waar bijv. de SVDO PN2050 is gebleven :( ?

Grüßen,
Bessie
RNS 510 in VW Passat Variant R36




Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 10 Mar 2007 09:20

In de praktijk van het "testwezen" is het zo dat een zgn onafhankelijk onderzoeksinstituut een aantal fabrikanten/importeurs benadert en zelfs soms een bijdrage vraagt om de apparatuur te testen.
Deze tests kunnen zeer omvangrijk zijn.
Naderhand worden de resultaten van deze tests gekocht door de (vak)bladen en andere media die zelf kunnen bepalen welke apparaten zij willen vergelijken en welke gegevens en testcriteria er in moeten komen te staan.
Dus een test en een resultaat op maat.
De werkelijke waarde van dit soort vergelijkingstests is vaak nul komma niks en hooguit aardig voor degene die zijn of haar net aangeschafte apparaat in de hogere regionen van de resultaten aantreft.
Verder is door een zekere invloed van de industrie de test meestal niet helemaal objectief te noemen.
De test waarover het hier gaat, net als die van de ANWB onlangs, is al dusdanig gedateerd dat bijv de nieuwste toevoegingen zoals de Route66 Chicago, de Blaupunkt Lucca, de VDO Dayton PN2050, stuk voor stuk zeer waardevolle spelers op de PNA markt, er niet eens in voorkomen. En dan vergeet ik er vast nog wel een paar.

Ik heb ooit wel eens gecorrespondeerd met de diverse uitgevers die zo'n test publiceerden en waarbij aantoonbaar feitelijke onjuistheden in voorkwamen. Je krijgt dan zonder ferme juridische ondersteuning van je klachten over misleiding, geen poot aan de grond. Men beroept zich op de oorspronkelijke resultaten die van zo'n testinstituut afkomstig zijn en waar ze verder geen invloed op kunnen of willen uitoefenen.
Maar zelfs als je gelijk zou krijgen, dan nog is het beste dat je kunt bereiken een rectificatie die op het "shoppende" publiek niet of nauwelijks indruk zal maken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “In het nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 0 gasten