Mobile Navigationsgeräte im Test / deel II

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 Jan 2007 18:43
Locatie: Berlijn, Duitsland

Mobile Navigationsgeräte im Test / deel II

Berichtdoor Bessie » 15 Jul 2007 21:40

Op www.adac.de/navigeraetetest (inderdaad, de Duitse zuster van de ANWB) staan ook weer eens twee vergelijkende tests van PNA’s, te weten één van 12/2006 en een meer recente van 07/2007. Aardig uitgevoerd en uitgelegd, compleet met simpele filmpjes.
Echter, het antwoord en de uitleg van Gerritje op het vorige gelijknamige topic (van 10 maart 2007, 'Berliner Kurier') nog eens aanhalende, valt het mij op dat VDO-Dayton wederom schittert door afwezigheid in de betreffende rijtjes.
Zo ongeveer de hele PNA-wereld is vertegenwoordigd, van MyGuide tot Garmin en van ViaMichelin tot „onze“ TT maar géén VDO.
Metname in de vergelijking van 07/2007 had m.i. toch op z’n minst de PN2050 of de PN3000 opgenomen kunnen worden?
Ja, ik weet het, die vraag kan ik beter aan de ADAC of aan VDO-Dayton stellen.
En nee, ik bezit geen aandelen VDO-Dayton (slechts één MS2010), ik vind het gewoon merkwaardig :? .

Wellicht dat toch iemand hier op voorhand iets zinnigs over kan zeggen?
RNS 510 in VW Passat Variant R36




Gebruikersavatar
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 Sep 2003 22:14

Berichtdoor fransnacht » 15 Jul 2007 22:17

Die testen geloof ik allemaal niet meer zo! De "test mensen" zijn vaak niet onafhankelijk en weten amper zo een ding te bedienen.

Zie kieskeurig: alle cijfers een 10, duurzaamheid ook dus een 10.
Dus zo gaat het verhaal. Prachtig apparaat, goed geluid want het is 5.1!!! duurzaam een 10. 2 DAGEN IN BEZIT!!
#@!!&%$$$??%#* het moet ook niet gekker worden

Hoe kan dat???????

forums daar heb je wat aan. Die mensen zijn de echte kenners en komen dan ook geloofwaardig over bij mij.

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 15 Jul 2007 22:44

De genoemde test, inet als vele andere al dan niet door consumentenorganisaties gepubliceerd, valt niet onder enige kwaliteitswaarborg. En dat is al lezende aardig duidelijk. Onvolledig en oppervalkkig.
In zijn eigen bijdragen op het navisys-forum heeft Thomas Bastian, voorwaar geen onbekende in de naviwereld, al vele malen de navigatievloer aangeveegd met deze tests, die net zoals bij onze ANWB, Consumentenbond, Kieskeurig, Kassa en Radar zeer oppervlakkig zijn en niet of nauwelijks kunnen worden gebruikt om een echt vergelijk mogelijk te maken. Meestal ook niet serieus worden genomen. Netzomin als de vele onzin bij Kieskeurig.
Aangezien ik een klein beetje op de hoogte was van de werkwijze van de testlaboratoria waar dit soort evenementen plaats vindt, durf ik te stellen dat deze op grote schaal ordinaire koehandel drijven in gewenste testresultaten.
Deze resultaten hoeven niet noodzakelijkerwijs ook alle aspecten van de de desbetreffende apparatuur te belichten maar uitsluitend wat de koper vraagt. Ik heb daar al eerder over geschreven.
Feitelijk is het niet meer dan bladvulling op het niveau van de roddelbladen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 Jan 2007 18:43
Locatie: Berlijn, Duitsland

Berichtdoor Bessie » 15 Jul 2007 23:05

Het, zoals hier omschreven, competentieniveau van- en de gehanteerde testcriterea door de diverse 'testpiloten' gevolgd door een stuk willekeur in de eindbeoordeling neem ik zonder meer voor waar aan.
Wel erg jammer en teleurstellend te moeten lezen, dat dus schijnbaar ook een ANWB en ADAC, beiden bolwerken met allerhande 'testingenieurs' naar eigen zeggen, in één adem worden genoemd. Immers, deze verenigingen worden geacht een betrouwbaar beeld aan haar leden te kunnen geven.

Desondanks blijft mijn 'open vraag' in de ruimte nog steeds 'open'; bij deze tests ontbreekt steeds de gerenomeerde fabrikant VDO-Dayton.
Nu lees ik natuurlijk niet alle tests, maar ík ben tot nu toe VDO nog niet tegen gekomen.
RNS 510 in VW Passat Variant R36

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 15 Jul 2007 23:41

Nogmaal: bij 9 van de 10 tests worden niet door de publicerende instantie uitgevoerd maar door een onderzoekslaboratorium. De resultaten van deze tests komen dan op de "vrije markt". En wat je in je eigen tijdschrift aan keurige overzichten mag publiceren hamngt af van wat je hebt betaald.
Om het leuk te houden worden dan vaak nog wat "leken en pseudo-deskundigen" zogenaamd op pad gestuurd voor een paar sappige commentaren ter verhoging van de geloofwaardigheid en niveauverandering tot wat door marketingdeskundigen als opportuun voor de doelgroep wordt beoordeeld.
Als voorbeeld: Onze wegenwachters gebruiken dit product of beoordelen het als gunstig.
Deze hebben een dusdanig betrouwbaar imago dat hun beoordeling van zo'n apparaat zeer zwaar weegt bij het lezerspubliek. Puur manipulatieve journalistiek dus.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 Sep 2003 22:23
Locatie: Duiven / 6922

Berichtdoor ritselaar » 16 Jul 2007 22:20

Precies, geef mij tien apparaten en er komen goede en slechte uit. Echter welke 10 krijg ik in de handen gedrukt ?

Doe een test met accu boor/schroefmachines om de beste eruit te halen.

Mijn vader (ex bouwvakker) heeft antwoord al klaar zonder test ook maar bekeken te hebben om te zien welke appartaten ze testen: Makita (ook al zit ie dus niet in de test).

Kema doet ook dat soort onderzoeken mbt mobiele telefonie.
Laatst nog eentje gelzen: Onderzoek in opdracht van T-Mobile over het verbreken van de verbindingen tijdens een gesprek. En welke operator kwam het beste uit de test..........

Ik ben uiteraard wel van mening dat het ook op mij raar overkomt dat er nooit een vdo getest wordt. Je zou zeggen dat VDO deze testen ook leest en denkt: potver...., waarom worden wij niet getest.


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 16 Jul 2007 22:32

De PN 2050 is in een aantal duitse testen aan bod gekomen.
De laatste was in Auto Connect, februari 2007 met als resultaat: Testsieger.
Voor de geïnteresseerden: ik kan de test als PDF aan hen mailen. Geef even je E-mailadres via een PM en je krijgt 'm.
Intussen zal ik proberen de test als PDF via de downloads ter beschikking te krijgen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “In het nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 0 gasten