Plaatsing van de navigatiecomputer in een BMW E46 Touring

Alles met betrekking tot BMW navigatie
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Plaatsing van de navigatiecomputer in een BMW E46 Touring

Bericht door Polowonder »

Deze week kon ik de hand leggen op een fraai (gebuikt) dvd navigatiesysteem VDO Dayton 5500.

Als je nieuw koopt heb je natuurlijk de keuze, maar deze compter mag enkel horizontaal geplaast worden.

Ik wou het systeem zoveel mogelijk uit het zicht monteren, en na diverse mogelijkheden te hebben geprobeerd, vielen mijn ogen op een paneel in de koffer. Tussen de achterbank en de ruimte van het reservewiel zit een paneel, gelijk met de kofferbodem. Na wegnemen van de 'bak' boven het reservewiel, zie je links en rechts een plastic moertje van 10mm. Het paneel gaat er niet meteen helemaal uit, maar kan ver genoeg opgelicht worden om de computer er onder te monteren. Past er perfect in, ik ga hem haaks op de baan monteren, zodat er genoeg ruimte is om de dvd in en uit te halen. Normaal zit de computer zo vast, maar wat klittenband zal hier nuttig zijn. Gaten boren durf ik niet, want in de ruimte daar onder zitten de tanks. Naast de computer is genoeg ruimte om ook de TMC-module te plaatsen, en het teveel aan kabel opgerold netjes weg te bergen.

Eerst wou ik de computer onder de passagiersstoel steken, maar daar komt nogal wat stof, kans op beschadiging door de voet van een achterbankpassagier. Bovendien is het niet eenvoudig er voor te zorgen dat alle stoelverstellingen nog werken.

Heeft iemand anders dit plekje ook reeds ontdekt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik ken de BMW's niet zo, dus....

Maarreh, heb je voldoende ruimte, ook achter de computer voor ventilatie? Want de PC 5500 kan veel hebben, maar enige koeling heeft 'ie wel nodig.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

JW schreef:Ik ken de BMW's niet zo, dus....

Maarreh, heb je voldoende ruimte, ook achter de computer voor ventilatie? Want de PC 5500 kan veel hebben, maar enige koeling heeft 'ie wel nodig.

Groet,
JW
Nu, die ruimte heeft de hoogte en de breedte van de computer (hij zit dus netjes geklemd), en is zo lang als de ruimte tussen de wielkassen. (een kleine meter dus).

Daar is wel geen ventilatie, en ik zou wel enige ventilatieroosters kunnen monteren. Zodanig zelfs dat ook deze onzichtbaar zijn. (Ze zouden uitkonen onder de bodemplaat waaronder dan het reservewiel ligt). Ik schat dat er dan voldoende cm³ lucht ter beschikking staan om VDO 5500 koel te houden.

Ik heb daar nu wel totaal geen ervaring mee. Wordt zo'n ding erg warm?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als je er voldoende ruimte achter en voor hebt moet dat kunnen.

De computer consumeert in normaal gebruik iets van 15-20 Watt, da's niet erg veel maar net genoeg om er voor te zorgen dat 'ie wel warm wordt.
En té warm als je 'm helemaal opsluit zoals ik eens zag bij iemand die 'm in z'n reservewiel gestopt had met allemaal schuimplastic er omheen. Dat was te veel van het goede.
In jouw geval zou ik, er rekening mee houdend dat de wanden van die ruimte wel wat warmte kunnen opnemen en overdragen, geen extra ventilatieopeningen maken.
Die ruimte is wel helemaal "binnen" toch? Hij moet niet vochtig kunnen worden of zo....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

Die ruimte is wel helemaal "binnen" toch?
Tuurlijk wel. De afdekking (met tapijt overtrokken kunststof) zit op de hoogte van de koffervloer. Wellicht hebben ze daar een verhoging aangebracht om een vlakke koffervloer te bekomen. Behalve een steun in het midden (waar gaten in zitten), en wat elektrische draadjes zit daar verder niks in. Lijkt me een ideale plaats.
Batterij zit in die auto rechts achteraan, antenneversterker links achteraan (de antenne zit in het achterste zijruitje).
Misschien kan ik met een antennesplitter de TMC module van signalen voorzien, dan hoef ik die lelijke plakantenne nergens te bevestigen. (tenzij ik die onder de dakspoiler kan krijgen, moet ik nog eens bekijken)
Nu, het is nog wachten tot maandag om de 'Einbaublende' af te halen, en dan kan ik volgende week echt starten met de inbouw.
Vandaag heb ik enkel wat gezocht waar ik de onderdelen kwijt kon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Polowonder schreef:
Die ruimte is wel helemaal "binnen" toch?
Tuurlijk wel. De afdekking (met tapijt overtrokken kunststof) zit op de hoogte van de koffervloer. Wellicht hebben ze daar een verhoging aangebracht om een vlakke koffervloer te bekomen. Behalve een steun in het midden (waar gaten in zitten), en wat elektrische draadjes zit daar verder niks in. Lijkt me een ideale plaats.
Batterij zit in die auto rechts achteraan, antenneversterker links achteraan (de antenne zit in het achterste zijruitje).
Misschien kan ik met een antennesplitter de TMC module van signalen voorzien, dan hoef ik die lelijke plakantenne nergens te bevestigen. (tenzij ik die onder de dakspoiler kan krijgen, moet ik nog eens bekijken)
Nu, het is nog wachten tot maandag om de 'Einbaublende' af te halen, en dan kan ik volgende week echt starten met de inbouw.
Vandaag heb ik enkel wat gezocht waar ik de onderdelen kwijt kon.
Klinkt goed :D

Als je nog een MA 1410 zoekt .... viewtopic.php?t=8491 ..... geef maar een seintje :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

Als je nog een MA 1410 zoekt .... viewtopic.php?t=8491 ..... geef maar een seintje :idea:

Groet,
JW
JW, is dat gewoon een splitter, of zit daar ook nog wat versterking in?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die MA 1410 is een splitter met een opslingerkring die de TMC uitgang versterkt en er tevens voor zorgt dat de bij de normale Y splitter aanwezige verliezen als gevolg van misaanpassing gecompenseerd worden.
Voorts is de MA1410 voorzien van een fantoomvoedings systeem, waarmee een antenneversterker (ruit-antenne of korte dakantenne) van spanning voorzien wordt.

Ik gebruik de MA 1410 nu twee jaar en ben er zeer over te spreken. De TMC-ontvangst is aanzienlijk beter dan met de oorspronkelijke plakantenne.
Dit mede naar aanleiding van viewtopic.php?t=1249&start=25

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Je kunt bij de BMW dealer een stalen frame kopen, dat frame monteer je in het frame waar ook evt de wisselaar zit linksachterin achter het uitneembare zijpaneel, daar zit ook de originele (VDO) BMW navigatiecomputer.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

Gentry schreef:Je kunt bij de BMW dealer een stalen frame kopen, dat frame monteer je in het frame waar ook evt de wisselaar zit linksachterin achter het uitneembare zijpaneel, daar zit ook de originele (VDO) BMW navigatiecomputer.
Nu, zoals ik schreef vond ik al een ideaal plaatsje

Ik bekeek ook even de ruimte linksachter, en met of zonder frame, kan dan het zijpaneel niet meer dicht. Tenzij er een speciaal zijpaneel beschikbaar is.

Mijn gevonden oplossing kost 2 keer niks (geen frame, geen speciaal zijpaneel).

Dus: besluit vast: daar gaat ie heen!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Lijkt me stug dat zijpaneel niet meer dicht gaat, heb er afgelopen week daar nog 1 gemonteerd, maar goed, jouw feestje, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zit de standaard BMW computer ook horizontaal, zoals de PC 5500 gemonteerd moet worden? Of is dat misschien een vertikale uitvoering?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

JW schreef:Zit de standaard BMW computer ook horizontaal, zoals de PC 5500 gemonteerd moet worden? Of is dat misschien een vertikale uitvoering?

Groet,
JW
Hoe de standaard computer zit is mij niet bekend, maar in elk geval (wat wie dan ook moge beweren) kan ie d'r horizontaal NIET in. :roll:

Als ik hem met de achterzijde tegen de buitenste carosserieplaat (tenminste tegen de isolatie daarvan) plaats, dan komt hij ongeveer 10 cm te ver. Laat staan dat ik dan rekening zou houden met de vereiste 'koelafstand' achter het toestel.

Nu, het is dus niet moeilijk ipv gemakkelijk, maar goedkoop en gemakkelijk (geen aankoop van extra onderdelen, weinig werk. :lol:

Het enige doel van deze thread was aan andere forummers te melden dat ik een fijn plaatsje gevonden heb, ik vroeg dus niet om een terechtwijzing hoe het nog anders zou kunnen (misschien kan iemand een dakkoffer kopen? (grapje hoor)
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Kun jij eens een foto plaatsen van de ruimte achter het paneel?
Ik kan mij niet voorstellen dat de ruimte bij jou anders is.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gentry schreef:Kun jij eens een foto plaatsen van de ruimte achter het paneel?
Ik kan mij niet voorstellen dat de ruimte bij jou anders is.
Zie m'n eerdere vraag mbt horizontaal/vertikaal.....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

Gentry schreef:Lijkt me stug dat zijpaneel niet meer dicht gaat, heb er afgelopen week daar nog 1 gemonteerd, maar goed, jouw feestje, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
Hoi Gentry. Om nogmaals te verduidelijken:
Ik keek even op een site van een Duitse firma die Kofferraummatten verkoopt.

3er-Reihe Touring (E46)ohne Navi./CD-Wechsler 09.99-
3er-Reihe Touring (E46)mit Navi./CD-Wechsler


Zoals u ziet, maken die een onderscheid tussen een koffermat zonder en met Navi. Lijkt me dus dat bij een origineel ingebouwde Navi het deksel linksachter anders gevormd is om plaats te geven aan de Navigatiecomputer.
Hoewel hij wellicht vertikaal toch te plaatsen is achter het originele deksel.

En, om in uw stijl te schrijven: waarom duur doen als het ook goekoop kan :twisted: Dus inderdaad 'mijn feestje'

Ik hoop alleen maar dat iemand anders die op zoek gaat in zo'n Touring hier ook iets aan heeft.
Normaal bouw ik alles de komende week in, maar, ik woon in Gent, en deze week zijn het de Gentse Feesten :Beer:
Als ik er aan denk, haal ik misschien wel mijn Nikon boven om een fotoreeksje te maken.

Ik ben intussen ook een oplossing aan het uitdokteren om het docking station netter in te bouwen.

De inbouwplaat die ik bij BMW kocht is namelijk op het oude type afstandsbediening voorzien. Het nieuwe type is anders van vorm en past dus niet perfect (zoals ik het zou willen :roll:
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

In mijn 320d touring pas hij perfect links in de achterbak...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

bocca schreef:In mijn 320d touring pas hij perfect links in de achterbak...
Kun je er een plaatje van maken en dat hier plaatsen?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Ik zal me best doen, het is niet echt spectaculair ofzo, het past perfect namenlijk... Heb zelfs ruimte over voor een wisselaar + rotzooi zoals een brandblussen en verbanddoos.De locatie die al eerder werd aangegeven (tussen de achterbank en het reservewiel) is ook een goeie. Deze heb ik ook geprobeerd. Probleem met deze locatie is echter dat het lastig is om de kaarten te verwisselen gezien je veel moet weghalen voordat je bij de computer kan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef:Ik zal me best doen, het is niet echt spectaculair ofzo, het past perfect namenlijk... Heb zelfs ruimte over voor een wisselaar + rotzooi zoals een brandblussen en verbanddoos.De locatie die al eerder werd aangegeven (tussen de achterbank en het reservewiel) is ook een goeie. Deze heb ik ook geprobeerd. Probleem met deze locatie is echter dat het lastig is om de kaarten te verwisselen gezien je veel moet weghalen voordat je bij de computer kan.
Hebt u gelijk in, maar 2 zaken: links achter het paneel kan (in mijn auto) enkel een vertikale computer staan.

Blijkbaar maakt BMW verschil in deze zijpanelen (zie bij de aanbieder van de 'Kofferraummatten'), zodat ook een horizontale computer kan geplaatst worden.

Tweede punt is dat ik een toestel heb met dvd. De dvd 'gans Europa op huisnummerniveau' is in bestelling. Eens die in het apparaat zit, dan hoef ik eigenlijk alleen nog de dvd uit te nemen voor een update. En die je ook niet maandelijks, nietwaar?

Spreek me tegen als ik ongelijk heb.
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Zou best kunnen.

Ik heb nog een vraag aan jou, heb jij ASC of DSC. Indien je ASC hebt, wat heb je dan gedaan met die knop in het inbouw frame van het scherm?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef:Zou best kunnen.

Ik heb nog een vraag aan jou, heb jij ASC of DSC. Indien je ASC hebt, wat heb je dan gedaan met die knop in het inbouw frame van het scherm?
ASC; de knop was dus te groot. Maar ik kon de hand leggen op een ander inbouwpaneel waar hij wel in past, evenals het opvulpaneeltje dat de niet-gebruikte schakelaarplaatsen bedekt.

Ik kocht het bij de BMW dealer, die een navigatiesysteem BMW liggen had dat nooit verkocht was geraakt. Ik kon dat motagepaneel overnemen aan een 'prijsje'.
Alvorens iemand het vraagt, daar staat nergens een BMW-nummer op. Wel heb ik het moeten serieus aanpassen om mijn monitor er in te krijgen.

Een andere mogelijkheid was het schakelaargedeelte uit het originele asbak/brillenbakje paneel uit te zagen, en netjes in te passen. (er zit toch niemand te wachten op dat laatste).

PS: het andere onderdeel is dus te koop wegens niet nodig. (€ 125 + event. verzendkosten)
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Okay, je hebt dus een ander frame gekocht waar de knop wel in pas maar de monitor niet... aha.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
burnout325
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2007 06:50

Bericht door burnout325 »

Hallo,

Heb je intussen je navi onder gebracht onder je kofferplank?
Ik wil je toch even meegeven dat ik dit zelfde plaatsje als ideaal bevonden had.
Rij zelf met een E39 Touring, dus vermoed ik dat die plaats een ietsje groter is dan bij jou,
en ja ben net terug van Zwitserland, dus dit is een eindje rijden.
Zolang je het contact niet afzet werkt alles prima(tot in Luxemburg), want ja daar kan je goedkoop tanken.
Getankt, contact weer aan, en noppes met navigeren, enkel de standbytoets werkt nog.
Probleem opgelost me twee ijsblokken van in de frigobox in tisseu te wikkelen en op de computer te leggen,
Cd met de hoofdwegen van Europa eveneens gekoeld met ijsblokken, en ja hij werkte terug.
Tot net na de grens van Zwitserland, hetzelfde liedje........
Dus wat mij betreft, die plaats is niet goed voor de computer bij lange reizen.
Mijn computer is langer dan de originele van BMW(die trouwens enkel verschillen in maten en opschrift), dus hij past niet in de voorziene plaats, het zijpaneel kan dan niet meer dicht.Zou wel een gat in dit paneel moeten maken.
Ben nu ook op zoek naar een alternatief.

mvg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

burnout325 schreef:Hallo,

Heb je intussen je navi onder gebracht onder je kofferplank?
Ik wil je toch even meegeven dat ik dit zelfde plaatsje als ideaal bevonden had.
Rij zelf met een E39 Touring, dus vermoed ik dat die plaats een ietsje groter is dan bij jou,
en ja ben net terug van Zwitserland, dus dit is een eindje rijden.
Zolang je het contact niet afzet werkt alles prima(tot in Luxemburg), want ja daar kan je goedkoop tanken.
Getankt, contact weer aan, en noppes met navigeren, enkel de standbytoets werkt nog.
Probleem opgelost me twee ijsblokken van in de frigobox in tisseu te wikkelen en op de computer te leggen,
Cd met de hoofdwegen van Europa eveneens gekoeld met ijsblokken, en ja hij werkte terug.
Tot net na de grens van Zwitserland, hetzelfde liedje........
Dus wat mij betreft, die plaats is niet goed voor de computer bij lange reizen.
Mijn computer is langer dan de originele van BMW(die trouwens enkel verschillen in maten en opschrift), dus hij past niet in de voorziene plaats, het zijpaneel kan dan niet meer dicht.Zou wel een gat in dit paneel moeten maken.
Ben nu ook op zoek naar een alternatief.

mvg
Bijgevolg werd de computer daar dus te warm? Ik had al gedacht een tweetal roostertjes te laten uitkomen onder de kofferbodemplaat. Die zouden dan niet zichtbaar zijn, en tevens de ruimte van het reservewiel mee benutten voor de koeling.

Ik zie anders echt geen mogelijkheid dat spul kwijt te geraken. (en wees maar gerust dat ik gezocht heb). Mocht ik een nieuwe kopen, dan schaf ik er zeker een aan voor verticale montage. Dan kan hij wellicht achter het linker zijpaneel. Normaal moet ik er (dvd) niet meer aankomen eens geïnstalleerd.

Alles zit nu gemonteerd, ik moet enkel nog de bedradingen aansluiten.
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Defecte navigatiecomputer X7
    door Jaker » 20 jan 2015 02:15 » in Nissan
    Reacties: 4
    Weergaves: 1019

Terug naar “BMW”