Plaatsing van de navigatiecomputer in een BMW E46 Touring

Alles met betrekking tot BMW navigatie
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Met al deze problematiek is het wellicht eenvoudiger om voor €400 een PC5200 te nemen en die 5500 de deur uit te doen! Die 5200 pas zelfs op de plaats waar nu de asbak zit :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
burnout325
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2007 06:50

Bericht door burnout325 »

Goeie morgen,
Ben ook woonachtig te Lochristi, als je wil kunnen we eens afspreken.
De computer heeft niet genoeg ruimte voor de koeling,had zelf al gedacht aan een aftakking van de airco,
maar ja komt dit wel goed?
Heb juist hetzelfde probleem als jou, weet echt niet waar ik hem anders moet plaatsen, bij mij rijd er steeds een Duitse dog mee, dus ik moet hem echt wel wegbergen. heb de pc eens vertikaal gehouden en dit gaat echt niet.
groetjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

burnout325 schreef:Goeie morgen,
Ben ook woonachtig te Lochristi, als je wil kunnen we eens afspreken.
De computer heeft niet genoeg ruimte voor de koeling,had zelf al gedacht aan een aftakking van de airco,
maar ja komt dit wel goed?
Heb juist hetzelfde probleem als jou, weet echt niet waar ik hem anders moet plaatsen, bij mij rijd er steeds een Duitse dog mee, dus ik moet hem echt wel wegbergen. heb de pc eens vertikaal gehouden en dit gaat echt niet.
groetjes

U hebt PM
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

burnout325 schreef:Goeie morgen,
Ben ook woonachtig te Lochristi, als je wil kunnen we eens afspreken.
De computer heeft niet genoeg ruimte voor de koeling,had zelf al gedacht aan een aftakking van de airco,
maar ja komt dit wel goed?
Heb juist hetzelfde probleem als jou, weet echt niet waar ik hem anders moet plaatsen, bij mij rijd er steeds een Duitse dog mee, dus ik moet hem echt wel wegbergen. heb de pc eens vertikaal gehouden en dit gaat echt niet.
groetjes
Burnout's E39 en mijn E46 (beide Touring) deze week eens langs elkaar gezet.
Vastgesteld werd:

- dat in de E39 (5-reeks), de ruimte tussen twee dwarsbalken ligt, en schier hermetisch is afgesloten. Na enig simultaan brainstormen kwam burnout325 met de oplossing zo'n paneel te gaan zoeken in de afbraak, daar een tweetal roosters in te plaatsen, eventueel een ventilator uit een pc (werken ook op 12V). Familielid van hem kwam op de proppen met een soort koelvlak voor laptops.

- In de E46 (3-reeks) is onder het koffervloerdeksel een beluchtingsgleuf van een 40 tal cm breed, en anderhalve cm hoog. In die auto zit enkel een dwarsbalk aan de voorzijde (tussen koffer en achterbank dus). Vandaar die beluchtingsmogelijkheid.

Ik ga het eerst zo proberen. Indien niet voldoende kan ik de sleuf steeds wat groter maken, en desnoods ook nog gaan voor de roostertjes (zoals bekend stijgt warme lucht nog steeds, dus ergens aan de bovenzijde).

Voor de beide antenne's (het spuuglekijke TMC-gedrocht, en de GPS-antenne vond ik onder het rechtse rooster (onder de achterste zijruiten) een plaatsje. Alleen kunststof en glas tussen de antennes en de hemel. Moet dus prima werken.

Toch een vraagje: ik heb hier nog een GPS antenne liggen van mijn MIO. Stekker is wel kleiner dan van de VDO- antenne. Nu was ik zo aan het denken om beide antennes aan te sluiten. De andere zou ik dan aan de linkerkant plaatsen. Ik denk dat dat enkel positief is, maar hoe koppel ik beide antennes aan elkaar? :bonk: Bestaat er een soort T-stekker die toelaat beide antennes op één computer aan te sluiten?

O ja, nog een vraagje. Aan de TMC-module ontbreekt het stekkertje. Iemand weet van een zaak die deze verkoopt? Heb er geen dozijn van nodig, enkel ééntje.
Of heeft iemand zo'n TMC kabeltje op overschot liggen? Wil ik anders wel graag overnemen.
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Toch een vraagje: ik heb hier nog een GPS antenne liggen van mijn MIO. Stekker is wel kleiner dan van de VDO- antenne. Nu was ik zo aan het denken om beide antennes aan te sluiten. De andere zou ik dan aan de linkerkant plaatsen. Ik denk dat dat enkel positief is, maar hoe koppel ik beide antennes aan elkaar? Bestaat er een soort T-stekker die toelaat beide antennes op één computer aan te sluiten?
Zet maar uit je hoofd. In de eerste plaats kun je een tweetal antennes niet zomaar even koppelen en secundo is de antenne van je Mio waarschijnlijk van een volledig andere specifictie dan van de beoogde computer
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Ik heb maar even een foto gemaakt van mijn e46 320d Touring uit 2000.
Het betreft een 5100 systeem.


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

@Polowonder

Is jou achterbak anders dan die van mij?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef:@Polowonder

Is jou achterbak anders dan die van mij?
Geen idee, maar burnout325 was hier ter plaatse, en heeft samen met mij vastgesteld dat de computer (5500) helemaal niet horizontaal achter het linker zijpaneel past. Hij zou er een kleine 8 à 10 cm uitkomen. Een sleuf in het zijpaneel maken zou een oplossing zijn, maar ik plaats graag alles discreet, hoe minder de 'langvingers' te zien krijgen, hoe beter.

Ofwel is jouw computer minder lang, ofwel moet er dan toch een verschil zijn. (zie hier ergens boven in mijn bericht met vermelding van een aanbieder van 'Kofferraummatten'. Die aanbieder maakt een verschil in 'mit' of 'ohne' NAVI.)
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef:@Polowonder

Is jou achterbak anders dan die van mij?
Vandaag nog eens goed gekeken, ik meen te zien op de foto dat jouw bodemplaat ongeveer tot aan het nog zichtbare bekledingspaneel loopt.

Ik denk dat die van mij verder naar buiten gaat. Ik veronderstel dat er dus een verschil zit in die wegneembare zijbekledingspanelen. Dat van mij buigt in elk geval fel naar de buitenkant van de auto.
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Ik zie indedaad dat er verschillende panelen zijn.
Je kan echter een andere bestellen bij BMW.
Zie deze site:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=51&fg=65

FOR VEHICLES WITH
NAVIGATION SYSTEM, RADIO
OR
NAVIGATION SYSTEM WITH ON-BOARD MONITOR
OR
CD CHANGER FOR 6 CDS

05 TRIM PANEL LEFT ANTHRAZIT 1 51478235631 $84.54
05 TRIM PANEL LEFT GRAU 1 51478256557 $84.54
05 TRIM PANEL LEFT HELLBEIGE 1 51478256559 $84.54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef: FOR VEHICLES WITH
NAVIGATION SYSTEM, RADIO
OR
NAVIGATION SYSTEM WITH ON-BOARD MONITOR
OR
CD CHANGER FOR 6 CDS
ziejewel :lol:
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Dan zou ik hem onder die plak leggen in je kofferbak, wat je zelf al aangaf.
Hier had ik hem eerst ook zitten, past i.i.g. perfect, enige probleem is dus de warmte afvoer maar daar is wel wat op te verzinnen, eventueel met een 12v ventilator uit je pc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er wordt hier wel steeds gesproken over warmteafvoer dmv een ventilator maar het in beweging zetten van lucht is natuurlijk op zich geen garantie voor de afvoer van de warmte. Je moet de lucht wel geleiden over een oppervlak waar uitwisseling van armte kan plaatsvinden. Als dat een metalen deel van de auto is waar aan de buitenzijde bitumen coating is aangebracht, zoals de hele onderzijde en binnenkanten van de wielkuipen incl reservewielkuip in de bak, kun je wel een ventilatortje monteren maar dan doe je niet aan warmteafvoer maar juist aan toevoer omdat, hoewel minimaal, ook dat ventilatortje zijn eigen warmte niet kwijt kan.
Het lijkt me dat je daar nog eens goed over na moet denken.
Zelfs gevallen waarbij de computer gemonteerd werd in holle zijde van het reservewiel, in de betreffende kuip, leiden nog al eens tot oververhitting
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Warmte afvoer blijft een hekel punt. Wil je het goed doen dan bestel je de juiste klep voor je achterbak.
zal dus ongeveer 60,- kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

Vandaag (in Nederland) de juiste dvd met supercode (EU) afgehaald, en naar huis genavigeerd. Werkt prima.

In dat installatiebedrijf vonden ze het een geschikt plaatsje, het probleem van de warmte-afvoer werd besproken.

Ik zal eens een tijd rijden in de diagnose mode, vooral bij warm weer, en de temperatuur in de gaten houden. Volgens VDO werkt het apparaat tot een temperatuur van 60° C, en vandaag (na de terugkeer uit NL, toch zo'n 150 km enkel), zat de temp net onder de 40°. Het enige wat misschien kan nodig zijn is eventueel een ontluchting naar boven toe zodat de warme lucht weg kan.
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Misschien zo'n ventilator van een pc inbouwen die de lucht naar je reserve wiel blaast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nogmaals: dat heeft totaal geen zin zolang de lucht niet weg kan!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef:Misschien zo'n ventilator van een pc inbouwen die de lucht naar je reserve wiel blaast.
="gerritje"]Nogmaals: dat heeft totaal geen zin zolang de lucht niet weg kan!
Ik moet even nagaan of het mogelijk is, maar misschien kan de lucht weg via de ontluchtingskleppen die aan weerszijden van (elke?) auto zitten (om de druk af te laten bij het dichtgooien van het portier, en bij het ontplooien (hopelijk nooit) van de airbags.

Wellicht kan via de kunststofonderdelen waar het gereedschap enz inzitten een kanaal gemaakt worden naar de reservewielbak. Ik moet dat eens nagaan.

Intussen vraag ik me af waarom BMW het paneel (waar ik de computer onder heb geplaatst) voorzien heeft van een beluchtingssleuf). Misschien plaatsen ze daar bepaalde componenten voor speciale uitvoeringen?

Anyway, zoals ik al zei: ik hou de temperatuur wel in de gaten. Wordt het te warm, dan kan ik nog steeds het zekeringetje van 10A op de constante plus wegnemen, en dan op zoek gaan naar een meer geforceerde koeling
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef:Misschien zo'n ventilator van een pc inbouwen die de lucht naar je reserve wiel blaast.
gerritje: Nogmaals: dat heeft totaal geen zin zolang de lucht niet weg kan!
Ik moet even nagaan of het mogelijk is, maar misschien kan de lucht weg via de ontluchtingskleppen die aan weerszijden van (elke?) auto zitten (om de druk af te laten bij het dichtgooien van het portier, en bij het ontplooien (hopelijk nooit) van de airbags). In dat geval blaas je de afgevoerde lucht in feite in de ganse interieurruimte, en bij overdruk naar buiten via de in die roosters geplaatste kleppen!

Wellicht kan via de kunststofonderdelen waar het gereedschap enz inzitten een kanaal gemaakt worden naar de reservewielbak. (of is er al een?) Ik moet dat eens nagaan.

Intussen vraag ik me af waarom BMW het paneel (waar ik de computer onder heb geplaatst) voorzien heeft van een beluchtingssleuf). Misschien plaatsen ze daar bepaalde componenten voor speciale uitvoeringen?

Anyway, zoals ik al zei: ik hou de temperatuur wel in de gaten. Wordt het te warm, dan kan ik nog steeds het zekeringetje van 10A op de constante plus wegnemen (zodat de computer kan afkoelen), en dan op zoek gaan naar een meer geforceerde koeling[/quote]
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Polowonder schreef:
bocca schreef:Misschien zo'n ventilator van een pc inbouwen die de lucht naar je reserve wiel blaast.
gerritje: Nogmaals: dat heeft totaal geen zin zolang de lucht niet weg kan!
Ik moet even nagaan of het mogelijk is, maar misschien kan de lucht weg via de ontluchtingskleppen die aan weerszijden van (elke?) auto zitten (om de druk af te laten bij het dichtgooien van het portier, en bij het ontplooien (hopelijk nooit) van de airbags). In dat geval blaas je de afgevoerde lucht in feite in de ganse interieurruimte, en bij overdruk naar buiten via de in die roosters geplaatste kleppen!

Wellicht kan via de kunststofonderdelen waar het gereedschap enz inzitten een kanaal gemaakt worden naar de reservewielbak. (of is er al een?) Ik moet dat eens nagaan.

Intussen vraag ik me af waarom BMW het paneel (waar ik de computer onder heb geplaatst) voorzien heeft van een beluchtingssleuf). Misschien plaatsen ze daar bepaalde componenten voor speciale uitvoeringen?

Anyway, zoals ik al zei: ik hou de temperatuur wel in de gaten. Wordt het te warm, dan kan ik nog steeds het zekeringetje van 10A op de constante plus wegnemen (zodat de computer kan afkoelen), en dan op zoek gaan naar een meer geforceerde koeling
[/quote]

Er zijn twee dingen nodig om te kunnen circuleren: een aanvoerweg en een afvoerweg :idea:

Wat je met dat laatste wilt is me onduidelijk, waarom die zekering trekken? Als 'ie te heet is en moet afkoelen kun je er ook de A-stekker uit trekken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

JW schreef:
Polowonder schreef:
bocca schreef:Misschien zo'n ventilator van een pc inbouwen die de lucht naar je reserve wiel blaast.
gerritje: Nogmaals: dat heeft totaal geen zin zolang de lucht niet weg kan!
Ik moet even nagaan of het mogelijk is, maar misschien kan de lucht weg via de ontluchtingskleppen die aan weerszijden van (elke?) auto zitten (om de druk af te laten bij het dichtgooien van het portier, en bij het ontplooien (hopelijk nooit) van de airbags). In dat geval blaas je de afgevoerde lucht in feite in de ganse interieurruimte, en bij overdruk naar buiten via de in die roosters geplaatste kleppen!

Wellicht kan via de kunststofonderdelen waar het gereedschap enz inzitten een kanaal gemaakt worden naar de reservewielbak. (of is er al een?) Ik moet dat eens nagaan.

Intussen vraag ik me af waarom BMW het paneel (waar ik de computer onder heb geplaatst) voorzien heeft van een beluchtingssleuf). Misschien plaatsen ze daar bepaalde componenten voor speciale uitvoeringen?

Anyway, zoals ik al zei: ik hou de temperatuur wel in de gaten. Wordt het te warm, dan kan ik nog steeds het zekeringetje van 10A op de constante plus wegnemen (zodat de computer kan afkoelen), en dan op zoek gaan naar een meer geforceerde koeling


Er zijn twee dingen nodig om te kunnen circuleren: een aanvoerweg en een afvoerweg :idea:

Wat je met dat laatste wilt is me onduidelijk, waarom die zekering trekken? Als 'ie te heet is en moet afkoelen kun je er ook de A-stekker uit trekken.

Groet,
JW
uiteraard, aanvoer/afvoer. Ben intussen gaan zien, en er is een kanaal voorzien naar de zijkant, dus onder de plastic stukken waar krick enz in horen.

Wat ik bedoel is de zekering van 10 A die aan de constante plus zit. Als ik die wegneem, dan werkt het apparaat niet meer, toch? Ik heb die bewust geplaatst waar ze makkelijk bereikbaar is.
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Polowonder schreef: ...Wat ik bedoel is de zekering van 10 A die aan de constante plus zit. Als ik die wegneem, dan werkt het apparaat niet meer, toch? Ik heb die bewust geplaatst waar ze makkelijk bereikbaar is.
Aha, je hebt het dus over een aparte zekering, ik dacht dat je die bedoelde van de computer zelf, die naast de A en B stekker zit.

Als je die wegneemt houdt de computer er inderdaad mee op, ook al zit er nog een geschakelde plus op.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

@ Polowonder

Ik haal mijn geschakelde plus van me radio, waar haal jij hem vandaan?
Ik moest namenlijk mijn carkit van die geschakelde plus afhalen omdat anders de navigatie uitgaat wanneer ik gebeld wordt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Polowonder
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 jun 2007 00:01

Bericht door Polowonder »

bocca schreef:@ Polowonder

Ik haal mijn geschakelde plus van me radio, waar haal jij hem vandaan?
Ik moest namenlijk mijn carkit van die geschakelde plus afhalen omdat anders de navigatie uitgaat wanneer ik gebeld wordt...
Geen goed idee, omdat die tijdens het starten uitgeschakeld wordt (schadelijk voor je navigatiecomputer)

Ik heb hem afgetakt van de (dikke) groene draad die van het contactslot komt. Niet nodig om stuur enz. af te nemen, als je het linkse opbergvakje (4 schroefjes) wegneemt, dan zie je de kabelboom waar hij inzit zitten.

De kabel zelf heb ik via het gat van het opbergvakje, achter de voetsteun heen, naar achter geleid. Ik moest alleen de dorpel bekleding voor en achter wegnemen, en het stukje dat naast de leuning van de achterbank zit. (wel eerst het kunstofstuk waar de gordel uitkomt naar boven doen. Zit erg vast met twee haakjes).

Ik denk van ook op die draad (achter het bergvakje) een zekering te steken. (liever eentje te veel dan een uitgebrande auto)
[b]Vroeger[/b]: BMW E36 Touring, met een losse MIO 168 PDA navigatie
[b]Nu[/b]: BMW E46 Touring met: MS 5500, TMC, met origineel BMW 'Einbaublende' voor monitor
[b]Motor[/b]: BMW K1200RS met Garmin Streetpilot III Deluxe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Defecte navigatiecomputer X7
    door Jaker » 20 jan 2015 02:15 » in Nissan
    Reacties: 4
    Weergaves: 1019

Terug naar “BMW”