Welke dubbel din navigatie

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.

Welke dubbel din ?

Kenwood DNX7200
5
50%
Pioneer HD3BT
3
30%
Een ander merk...
2
20%
 
Totaal aantal stemmen: 10

JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

Ja daar snap ik je ook helemaal in.
Nee Updates van de DVD set is dacht ik 1x a 2x per jaar.
Maar goed pas na 3 jaar merk je lichtjes dat de DVD verouderd is.

Ik moet zeggen dat de bediening van Alpine juist erg makelijk en zeer logisch is.
Ga anders voor de gein eens spelen met de unit bij een verkoper.
Dan zal je het zelf ervaren.

En ja de geluidskwaliteit is superieur bij Alpine.
Zelfs met standaard autospeakers klinkt het al erg goed.
Laat staan zodra je DLS, Rockford-Fosgate of Boston gaat gebruiken.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Alpine is niet overal te koop, autoshop waar ik beetje werk heeft het niet.
Ik geloof je gelijk hoor, mijn ervaring met Kenwood is gewoon erg goed, zeker icm een VDO navigatiecomputer.

Jij bent bereid best wat geld uit te geven aan dit soort producten, het gros van de mensen draait elke euro zes keer om en gaat dan nog eens kijken of het nog goedkoper kan via internet etc (je kent de reclame van BCC wel van de televisie, geweldig is ie, zo herkenbaar) vandaar geen Alpine bij ons.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JockJam schreef:
Gentry schreef:Snelste? waar baseer je dat op?
Ik kan namelijk met mijn Alpine NVE-N099P navigatie computer een route van Dordrecht naar Lisabon (portugal) laten berekenen. Dan krijg ik gelijk 3 routes aangeboden, 1 van 2200km, 1 van 2400km en 1 2800km.
Om deze 3 routes te berekenen heeft hij wel geteld 3 hele seconden nodig.

Dat heb ik nog geen enkele andere navigatie computer zien na doen.
Er zijn meerdere systemen die dit kunnen maar je vergeet er bij te vertellen dat dit een truc is die de meeste systemen toepassen. Er wordt zo snel mogelijk een initiële route of routes voorgeschoteld en daarmee kun je op weg maar gaandeweg het berekenen wordt er pas een complete routebeschrijving gegenereerd en zie je ook steeds de totale afstand enigzins veranderen. Ook TomTom werkt zo en daarbij wordt ook nog eens aangegeven hoeveel routevarianten worden doorgerekend.
Ze claimen trouwens het snelste systeem dat ze ooit gemaakt hebben, niet dat wat er op de markt is.
Prima een 64 bit processor met 64 bit databus. Overigens is het nut van een 64 bit processor op zich niet zaligmakend. De kloksnelheid, die ook niet wordt vermeld is ook van belang. En als het betreffende kaartmateriaal op de DVD slechts in 8 bit of 16 bit blokken kan worden gelezen, heb je helemaal niets aan zo'n snelle jongen. Dat bewijzen de tests met PC's waarin uitsluitend op 64 bit toegesneden applicaties enige tijdwinst kunnen opleveren.
Nee Updates van de DVD set is dacht ik 1x a 2x per jaar.
Maar goed pas na 3 jaar merk je lichtjes dat de DVD verouderd is.
Dat is iets wat tot op dit moment zeker niet waar is. Het lijkt er veeleer op dat de frequentie van updates éénmaal per twee jaar is. Ook de constatering dat veroudering van een DVD pas na 3 jaar lichtjes merkbaar is, wordt door andere mensen, die veel minder dan jouw 100.000 km per jaar op 's lands wegen doorbrengen, heel anders en zeker genuanceerder ervaren. Daarvan zijn, ook op dit forum, voorbeelden te over. :cry:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

Ik ken het principe van dat er navigatie comps zijn die idd onder het begelijden nog route berekeningen doen.
Echter is het bij deze Alpine unit niet het geval.
De afstand en tijd die hij gelijk na zijn berekening aangeeft blijft de gehele route gehandhaafd.
Tenzij er TMC in verwerkt wordt maar dat is logisch :wink:

Op:
http://www.alpine-europe.com/index.php? ... dercontent
Kun je zien dat er gesproken wordt over de 64bit processor.
Echter ben ik zelf ook eerder opzoek geweest naar de klok snelheid van de processor maar dat is me helaas niet gelukt om te vinden.

Updates zijn er bij mijn weten toch minimaal 1x per jaar.
En ja ik merk ook wel eens dat ze ergens bv een rotonde geplaatst hebben en die kent hij dan nog niet maar dat vind ik niet bezwaarlijk aangezien hij ze dan als een kruising erop heeft staan in nagenoegen alle gevallen voor zover mij bekent is.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

Gerritje schreef:
JockJam schreef:
Gentry schreef:Snelste? waar baseer je dat op?
Ik kan namelijk met mijn Alpine NVE-N099P navigatie computer een route van Dordrecht naar Lisabon (portugal) laten berekenen. Dan krijg ik gelijk 3 routes aangeboden, 1 van 2200km, 1 van 2400km en 1 2800km.
Om deze 3 routes te berekenen heeft hij wel geteld 3 hele seconden nodig.

Dat heb ik nog geen enkele andere navigatie computer zien na doen.
Er zijn meerdere systemen die dit kunnen maar je vergeet er bij te vertellen dat dit een truc is die de meeste systemen toepassen. Er wordt zo snel mogelijk een initiële route of routes voorgeschoteld en daarmee kun je op weg maar gaandeweg het berekenen wordt er pas een complete routebeschrijving gegenereerd en zie je ook steeds de totale afstand enigzins veranderen. Ook TomTom werkt zo en daarbij wordt ook nog eens aangegeven hoeveel routevarianten worden doorgerekend.
Je kan het ook nog anders doen door in de route berekening aan te geven dat je alle snelwegen wil vermijden.
Dan heeft tie voor de 3 verschillende routes naar Lisabon 6 seconden nodig en ook dan heeft tie hem compleet berekend en doet geen berekeningen meer onderwater zolang er geen TMC is e/o verkeerd gereden wordt.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Hoe zit het bij Alpine met het herberekenen van de route indien je zelf (of moet door omstandigheden) besluit een andere route te kiezen tijdens het rijden?
TT bijvoorbeeld blijft mij veel te lang zeuren dat er rechtomkeer gemaakt moet worden.
Blaupunkt (Ford) heeft daar ook een handje van.
Als je in de randstad moet zijn en je voor de zoveelste keer een wegopbreking in steden tegenkomt is dat knap lastig.
VDO daarintegen past zich na plm. honderd meter direct aan en gaat gewoon verder met het alternatief
Verder onderschrijf ik Gerrit's stelling dat rijden met een cd/dvd van hooguit een jaar oud acceptabel is. Ouder stelt je voor problemen, zeker in de randstad. Zeker gezien de snelle wijzigingen aan de lokale wegennetten, en dan met name het éénrichtingsverkeer, hetgeen eerder regelmaat dan uitzondering is.

Verder nog even iets off-topic over VDO.
Ik moest naar het LUMC te leiden, hier gaat VDO duidelijk de mist in, gigantisch zelfs, stuurt je dwars door leiden terwijl de gangbare route duidelijk anders is, retour zelfde verhaal. :evil:
Even voor de duidelijkheid, A13, A4, vanaf Rotterdam dus.
Misschien wel iets om dit soort ervaringen te bundelen in een losse topic voor de mede-navigeerders??
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

kobus1960 schreef: Verder nog even iets off-topic over VDO.
Ik moest naar het LUMC te leiden, hier gaat VDO duidelijk de mist in, gigantisch zelfs, stuurt je dwars door leiden terwijl de gangbare route duidelijk anders is, retour zelfde verhaal. :evil:
Even voor de duidelijkheid, A13, A4, vanaf Rotterdam dus.
Misschien wel iets om dit soort ervaringen te bundelen in een losse topic voor de mede-navigeerders??
Rij jij met Navteq of TeleAtlas, dat kan ook nog uitmaken.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Tele-atlas 2007-2008 CIQ, idd van belang!

Edit: zojuist onderschrift aangepast 8)
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Jij hebt dus nog geen supercode? Anders kun je Navteq ff kunnen proberen op hetzelfde traject.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Ik ben voorzien van CIQ tot mei 2009 idd, betaald en netjes updates gekregen (na wat bellen en mailen
uiteraard :shock: ), aangeschaft in Maart 2007.
Misschien wel helaas in dit geval, maar ja, betaald is Teleatlas tot die tijd.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

kobus1960 schreef:Hoe zit het bij Alpine met het herberekenen van de route indien je zelf (of moet door omstandigheden) besluit een andere route te kiezen tijdens het rijden?
TT bijvoorbeeld blijft mij veel te lang zeuren dat er rechtomkeer gemaakt moet worden.
Blaupunkt (Ford) heeft daar ook een handje van.
Als je in de randstad moet zijn en je voor de zoveelste keer een wegopbreking in steden tegenkomt is dat knap lastig.
VDO daarintegen past zich na plm. honderd meter direct aan en gaat gewoon verder met het alternatief
Verder onderschrijf ik Gerrit's stelling dat rijden met een cd/dvd van hooguit een jaar oud acceptabel is. Ouder stelt je voor problemen, zeker in de randstad. Zeker gezien de snelle wijzigingen aan de lokale wegennetten, en dan met name het éénrichtingsverkeer, hetgeen eerder regelmaat dan uitzondering is.
Als ik met mijn Alpine een andere weg insla dan gepland was berekend hij binnen zo'n 100 meter de nieuwe route als deze logisch of slim is. Het gebeurt nauwelijks dat hij zegt keer om.
Als tie dit doet gebeurt het ook meestal maar 1x tenzij jou eigen gemaakte afwijking niet verstandig is.

Ik heb geen idee hoe ze dit bij Alpine ingebakken hebben maar wat ik wel weet is dat hij daar behoorlijk naukeurig en correct mee is. Wat naar mijn mening ook erg scheeld is dat hij Navteq gebruikt i.p.v. Tele Atlas.

Ik heb hem ook trouwens maar zelde betrapt op dat tie me een straat in wil sturen waar ik niet in mag rijden vanwege eenrichtingsverkeer. Dit gebeurt ongeveer 1 op 200x ofzo. Dit is ook dan geen probleem van Alpine maar van het kaart materiaal van Navteq.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JockJam schreef:Je kan het ook nog anders doen door in de route berekening aan te geven dat je alle snelwegen wil vermijden.
Dan heeft tie voor de 3 verschillende routes naar Lisabon 6 seconden nodig en ook dan heeft tie hem compleet berekend en doet geen berekeningen meer onderwater zolang er geen TMC is e/o verkeerd gereden wordt.
Ik zou het graag met eigen ogen aanschouwen. Het is haast ondenkbaar dat de gegevens inclusief alle kleine weggetjes in die paar seconden worden gelezen van de DVD. De volgens Duitse testen snelste systemen van dit moment, de PC5200 en RNS510, doen er in ieder geval een stuk langer over.
Zelfs de snelste routeplanner op internet, volgens mij Viamichelin, doet er haast 2 keer zo lang over
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Mijn ervaring is dat de VDO PC5500 de snelste is, maar heb de Alpine nooit mogen aanschouwen.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

Gerritje schreef:
JockJam schreef:Je kan het ook nog anders doen door in de route berekening aan te geven dat je alle snelwegen wil vermijden.
Dan heeft tie voor de 3 verschillende routes naar Lisabon 6 seconden nodig en ook dan heeft tie hem compleet berekend en doet geen berekeningen meer onderwater zolang er geen TMC is e/o verkeerd gereden wordt.
Ik zou het graag met eigen ogen aanschouwen. Het is haast ondenkbaar dat de gegevens inclusief alle kleine weggetjes in die paar seconden worden gelezen van de DVD. De volgens Duitse testen snelste systemen van dit moment, de PC5200 en RNS510, doen er in ieder geval een stuk langer over.
Zelfs de snelste routeplanner op internet, volgens mij Viamichelin, doet er haast 2 keer zo lang over
Ik moet je ook toegeven dat ik het eerst ook mijn eigen ogen niet geloofde. Maar is toch echt zo.
En dat aanschouwen dat is wel te regelen lijkt mij.

Dat route berekeningen op internet trager zijn verbaast me niets.
Aangezien het haast onmogelijk is dat jij als enige een route query loslaat op de database.
Met andere woorden ben je de server/database capaciteit aan het delen met andere gebruikers.
Daarin tegen als je het op je navigatie systeem doet ben je de enigste die er een query op los laat.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Een vaak gehoorde opmerking:
Ik heb hem ook trouwens maar zelde betrapt op dat tie me een straat in wil sturen waar ik niet in mag rijden vanwege eenrichtingsverkeer. Dit gebeurt ongeveer 1 op 200x ofzo. Dit is ook dan geen probleem van Alpine maar van het kaart materiaal van Navteq.
maar helaas maar zeer ten dele waar.

Uiteraard, als het fout staat in de oorspronkelijke DB van NT of TA gaat het mis. Maar dat is niet de enige oorzaak, ook bij het omzetten naar de CD/DVD van/voor de betreffende Navi gebeurt er een heleboel.
Met name kan het zijn dat de Navi-fabrikant een uitgeklede en dus goedkopere DB koopt. Dan kunnen er al een heleboel zaken anders liggen, onder andere de inrijverboden, voetgangerszones, (tijdelijke) paaltjes en noem ze maar op.
Daarover is al verschillende keren gesproken op dit forum, ook Navteq heeft dat gepost.
En vanmorgen schreef Route 66 daar nog iets over in viewtopic.php?p=55684#55684 . Niet zo expliciet maar een goed verstaander.... :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

JW,

Weet jij toevallig wat voor versie Alpine inkoopt bij Navteq??

Wat ik wel weet is dat ik er 2 Dual Layer DVD's bij heb die beide voor ruim 6 tot 8GB per stuk gevult zijn.
Daarbij zit ook een POI database van ik dacht ruim 8 miljoen POI's in Europa.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Geen idee wat Alpine inkoopt bij Navteq. Net zomin als dat ik weet wat VDO en anderen inkopen of welke bedragen daar mee gemoeid zijn.
Uit andere gegevens heb ik wel afgeleid dat het daarbij om bedragen gaat die dik in de 6 cijfers (dus vele tonnen Euri) lopen, het kunnen er met gemak ook 7 zijn. En als je dan over een miljoen of meer Euri spreekt, wel dan moet je je als Navi-fabrikant wel even achter de oren krabben en je afvragen of, en zo ja hoe je dat dan moet terugverdienen.
Dan is de keuze gauw gemaakt om maar wat concessies te doen, en maar een iets oudere dan wel incompletere DB te kopen.
Hoe Alpine dit doet, geen idee....

Overigens, die omvang van 2*7 GB zegt niet zoveel, het hangt heel sterk af van de compressie.
Bij de VDO 5200 staat alles op een 2GB SD kaart, de oudere Blaupunkt had 3 CD's met totaal zo'n 2GB nodig om alleen al Duitsland af te dekken :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

Ja over die compressie ben ik het met je eens.
Echter is dan wel weer zo hoe hoger de compressie is des te langer het duurd voordat de gegevens uitgelezen zijn.
Gezien de snelheid waar mijn Alpine mee gaat denk ik dat de compressie dus niet erg hoog zal zijn op deze DVD's.
Misschien dat er helemaal wel geen compressie op zit. :wink:
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JockJam schreef:Wat ik wel weet is dat ik er 2 Dual Layer DVD's bij heb die beide voor ruim 6 tot 8GB per stuk gevult zijn. Daarbij zit ook een POI database van ik dacht ruim 8 miljoen POI's in Europa.
Om te beginnen is dat dus een achterhaalde opslagmethode en onnodig duur en kwetsbaar.
Het is ook interessant dat er ruim 5 x zoveel POI's zijn als bij een best uitgeruste concurrent. Maar ja, die heeft dan in ieder geval nog de Michelingidsen voor een flink aantal landen er bij.

Ik heb net even een vriendje met Autoroute 2007 en een IntelQuad Core geraadpleegd; Berekeningstijd van Breda naar Lissabon via de snelste weg: 10 seconden. Maar dat is dan ook echt snel.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

Waarom een achterhaalde opslagmethode??
Wat is er mis met DVD??
Ja je hebt tegenwoordig ook harddisks maarja die kunnen al stuk gaan van trillingen enz.
Daarin tegen is DVD toch wat statischer.

Het is leuk dat je een test doet met Autoroute 2007 op een Quad Core machine.
Maar erg essentieel voor de berekening is het route berekenings algoritme.
Je zou dit dan kunnen vergelijken wanneer beide systemen hetzelfde route berekenings algoritme gebruiken hiervoor en dan ook nog dezelfde kaart leverancier hebben.
Wanneer deze esentieële zaken al verschillen heb je al geen goede vergelijking meer.
Daarnaast draaid op die Quad Core ook nog eens een Windows omgeving die resources gebruiken op de processor.
Komtom vind ik dit geen eerlijk vergelijk.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

JockJam schreef:Waarom een achterhaalde opslagmethode??
Wat is er mis met DVD??
Ja je hebt tegenwoordig ook harddisks maarja die kunnen al stuk gaan van trillingen enz.
Daarin tegen is DVD toch wat statischer.

.....
Dé oplossing is solid state. Zoals VDO die nu gebruikt, daar kan heeeeeel weinig mee mis gaan.

Een DVD in een auto is een moeilijk verhaal, veel moeilijker dan een CD. Om die reden zie je ze ook nauwelijks in 1-DIN Radio-Navi's, bij mijn weten is Alpine de enige die dit gedaan heeft.
En ik ben er van overtuigd dat ze hun langste tijd gehad hebben in de auto, Mini-HD en met name solid-state zijn de betere oplossingen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Waarom een achterhaalde opslagmethode??
Wat is er mis met DVD??
Ja je hebt tegenwoordig ook harddisks maarja die kunnen al stuk gaan van trillingen enz.
Daarin tegen is DVD toch wat statischer.
Gezien de eindeloze rij klachten over beschadigde DVD's en CD's, versleten of vuile lasers, defecte uitwerp- of take-in mechanismes, en misschien nog meer narigheid, kun je rustig stellen dat in aanvulling op andere wetmatigheden, alles wat beweegt niet alleen defect kan raken, maar in een ongunstige omgeving als een auto, dit ook echt gebeurt.
Daarbij geeft een fabrikant die op dit moment nog presteert om voor Europa 2 DL DVD's nodig te hebben. niet echt blijk moderne technieken te leveren. Want dat decomprimeren is zeker met de door jou zo geroemde 64 bits processor natuurlijk een echt eitje :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

Ik weet niet of je iets van compressie af weet.
Maar ik kan 1GB compressen naar 1MB alleen dan heb ik wel ruim een week nodig om het uit te kunnen lezen.
Met andere woorden hoe lager je compressie is des te sneller de gegevens uit te lezen zijn.
Alpine zal dus voor een lage compressie gekozen hebben en daardoor dus 2 DL DVD's nodig hebben.
Dit wat dus de snelheid ten goede komt.

Maar de reden dat ik oa 2 dvd's heb is dat hij ruim 26 landen bevat en in al die landen op alle snelwegen alle plaatsen en wegen en afslagen bij naam door de speakers heen uitspreekt. En dan heb ik het niet over een robot die getypte tekst opleest wat vervolgens niet om aan te horen is.

Dus als ik in Dordrecht weg rijd en ik moet naar bv Den Haag toe zegt hij als ik de A16 op moet rijden het volgende gesproken door de speakers: "Na 400m linksaf richting Rotterdam op A16"
Alle benamingen zoals ze gesproken worden kloppen exact met de borden boven e/o naast de weg.

Dus om dit te kunnen, hebben ze alle wegen, afslagen en plaatsnamen moeten inspreken en opslaan in de database. Dus ja dan wordt je content wel aardig groot. Want als je iets van digitale audio af weet zou je weten dat opgenomen audio veel schijf ruimte inneemt.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik hoop niet ja je hier probeert te beweren dat Alpine nu ineens het wiel heeft uitgeonden! Verre van dat want ze werken met een achterhaalde en bijzonder kwetsbare techniek. De DVD!
Ook bij andere systemen worden snelwegen, afslagen, rijstroken en vele, zo niet alle plaatsnamen, en zelfs straten uitgesproken en niet door een robot die getypte tekst opleest maar door vooaf opgenomen en sysnthetisch weer samengeplakte lettergrepen (klankdelen) die vrijwel niet van normale tekst zijn te onderscheiden. Door deze techniek kun je de verwijzing naar de tekstdelen voor een plaatsnaam of iets anders beperken tot een zeer gering aantal bytes. verder zit je met 26 landen in Europa, op een dusdanig laag niveau, temeer daar, VDODayton reeds 39 "landen" in z'n pakket heeft (waaronder weliswaar San Marino, Andorra, Liechtenstein en Vaticaanstad), dat ik daar nou niet echt reclame voor zou durven maken :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JockJam
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 nov 2007 12:38

Bericht door JockJam »

Gerritje schreef:Ik hoop niet ja je hier probeert te beweren dat Alpine nu ineens het wiel heeft uitgeonden! Verre van dat want ze werken met een achterhaalde en bijzonder kwetsbare techniek. De DVD!
Ook bij andere systemen worden snelwegen, afslagen, rijstroken en vele, zo niet alle plaatsnamen, en zelfs straten uitgesproken en niet door een robot die getypte tekst opleest maar door vooaf opgenomen en sysnthetisch weer samengeplakte lettergrepen (klankdelen) die vrijwel niet van normale tekst zijn te onderscheiden. Door deze techniek kun je de verwijzing naar de tekstdelen voor een plaatsnaam of iets anders beperken tot een zeer gering aantal bytes. verder zit je met 26 landen in Europa, op een dusdanig laag niveau, temeer daar, VDODayton reeds 39 "landen" in z'n pakket heeft (waaronder weliswaar San Marino, Andorra, Liechtenstein en Vaticaanstad), dat ik daar nou niet echt reclame voor zou durven maken :wink:
Blijkbaar ben jij nogal anti DVD. DVD is inmiddels een techniek die zich bewezen heeft.
Solid State daarin tegen moet zijn eigen nog bewijzen of het idd wel zo goed is.
Ander zijds is het wel dat als een DVD defect is deze veel makelijker te vervangen is dan Solid State.
Als Solid State defect raakt kan je je unit op sturen naar de reparateur.
En ja natuurlijk als het DVD loop meganisme defect is moet hij daar ook heen maar dat geld voor wel meer zaken.
[b][color=red]Seat[/color] Altea XL [color=darkblue]Stylance[/color] 2.0 16v [color=red]TDI[/color] | [i]210pk & 435nm[/i][/b]
Adaptive Bi-Xenon
[color=darkblue]Dark Blue[/color] Leather
17" Zenith
Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
DLS RS6A & iPOD 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Tomtom kaarten installeren dubbel?
    door LWMB » 04 jul 2021 17:47 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 301
  • Welke gratis navigatie app kan je gebruiken zonder een route in te voeren?
    door Peter Kudelstaart » 12 apr 2022 20:21 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 349
  • RNS 315: Welke kaartversie heb ik?
    door ABT_power » 17 aug 2014 16:42 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 3282
  • welke grote camper nav?
    door marsha » 20 jul 2015 14:47 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 650
  • toyota2 welke tomtom is dat
    door puchie » 29 okt 2017 15:00 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 404
  • Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
    door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 786
  • Welke Garmin geeft dezelfde info als TomTom HD Traffic?
    door Verwijderde gebruiker 126217 » 10 jul 2014 00:22 » in Garmin
    Reacties: 5
    Weergaves: 3519

Terug naar “Navigatie algemeen”