VDO 4150 navigatie geluid in hoogste stand onvoldoende

Xtreem
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2003 01:24

VDO 4150 navigatie geluid in hoogste stand onvoldoende

Bericht door Xtreem »

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een VDO 4150 gekocht en laten installeren in mijn Renault Scenic van 1 jaar oud. maar ervaar erg veel problemen met het navigatievolume, zo kan ik boven de 100km/u de stem nauwelijks meer horen. Ondanks dat het navigatie volume op de hoogste stand staat. Ik heb al van iemand vernomen dat deze hetzekfde probleem ervaart met zijn VDO 4200 die qua techniek dezelfde opbouw heeft als mijn toestel.
Zijn er nog personen die hetzelfde probleem hebben, VDO Nederland heeft op dit moment geen oplossing voor mij, en ik vermoedt dat ze te weinig aandacht besteed hebben bij het ontwerp van dit apparaat wat sinds 2 maanden op de markt is. Persoonlijk denk ik dat het misschien een software probleem zou kunnen zijn, daar de engels sprekende dame een fractie luider klinkt dan de nederlandse.
Graag verneem ik reacties, en suggesties omtrend dit probleem.
Met vriendelijke groet,

Ramon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ramon,

Er waren enige problemen me de software van de 4150.
Eén daarvan was dat de fan altijd liep en een boel herrie maakte, maar er was ook een probleem met de verlichting van het display.
Om dat op te lossen is een patch gemaakt door VDO, genaamd RS Patch 1 MK4.5, die je na het inspelen herkent als software 5.01. Af fabriek zit er 5.0 in.
Vraag is dus: welke heb jij?
Of met die 5.01 ook het volume probleem opgelost is weet ik niet, ik had daarover ook nog niks gelezen op het duitse forum. Maar ik zal daar, en bij enige insiders wel even navragen.

Overigens, is jouw Scenic een benzine of een diesel uitvoering? Die laatste maakt wat meer herrie, en dan heeft een versterker het natuurlijk altijd een beetje moeilijker :oops:
En via welke speakers komt de begeleidingsstem naar je toe, en welke worden er op mute gezet?
Tenslotte, op welke stand heb je de begeleidingsstem gezet? Op 8 zoals op pagina 211 van de instructie staat? En blijft 'ie dan op die stand staan na het uitzetten en weer aanzetten van de radio, of valt 'ie dan terug naar 1?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MAN APART
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2003 21:54

Bericht door MAN APART »

:?
Yep, het probleem wat ramon omschrijft ondervindt ik dus ook met m'n 4200rs 2weken oud. zodra ik boven de 100-120 komt moet je het geluid vd radio bijna uitzetten om enigzins te kunne verstaan wat er gezegd wordt.

auto golf 4 en de speakers alleen voor, instellingen verders goed, gala en fader en balance.

is er iemand met dit zelfde fenomeen, en die aan een oplossing kan bijdragen :?: :?: :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xtreem
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2003 01:24

Bericht door Xtreem »

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs contact met VDO gehad omtrend mijn navi radio 4150
Men heeft besloten om deze om te ruilen en dit gaat op 24 november gebeuren, Volgens VDO Nederland is het probleem die ik aan het begin van dit forum aangegeven heb niet in Duitsland bekend, Mogelijk gaat het in dit geval om een serie radio's die niet goed zijn. Dat er op dit moment nog weinig klachten zijn komt naar mijn idee door dat het hier om een apparaat gaat die net 2 maanden op de markt is en men misschien niet altijd op de hoogte is welke wegen te bewandelen en misschien berust men zich ook in het feit dat het nou eenmaal niet harder kan.
Inmiddels heb ik ook begrepen dat VDO een naam hoog te houden heeft als het om de geluidsterkte gaat van het navigatie gedeelte. dit heb ik van afzonderlijke inbouwstations vernomen.
Het blijkt dat Panasonic navigatie wat meer problemen geeft wat de geluidsterkte betreft.
Ik houdt jullie op de hoogte,
Met vriendelijke groeten.

Ramon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ramon,

Mooi dat je zo geholpen wordt, hopelijk ligt hier de oorzaak en helpt het inderdaad.
Uiteraard zijn we hier erg benieuwd naar je ervaringen.

Overigens blijf ik benieuwd naar de set-up die je nu hebt. Oftewel:
-welke software zit er nu in?
-heb je er twee of vier speakers aangekoppeld?
-waar komt de begeleidingsstem vandaan, van de voortste speakers?
-wordt de normale radioweergave zachter gezet bij weergave van de begeleidingsstem?

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xtreem
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2003 01:24

Bericht door Xtreem »

Hallo JW

Ik heb vandaag ontdekt dat ik software 5.01 heb.
Overigens is het navigatiegeluid alleen aan de voorste luidsprekers gekoppeld. De radioweergave wordt wel gedempt bij een announcement van het navigatie gedeelte.
Is het trouwens mogelijk om de achter speakers ook te koppelen aan het navigatiegeluid ?
Met vriendelijke groeten,

Ramon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ramon,

Dan heb je wel de laatste software versie, dus daar zou de oorzaak niet kunnen zitten.
En ik begrijp uit je verhaal dat de begeleiding via de voorste speakers komt, zoals het volgens mij ook hoort.

Blijft nog over een eerdere vraag
Tenslotte, op welke stand heb je de begeleidingsstem gezet? Op 8 zoals op pagina 211 van de instructie staat? En blijft 'ie dan op die stand staan na het uitzetten en weer aanzetten van de radio, of valt 'ie dan terug naar 1?
Hoe is het daarmee gesteld?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xtreem
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2003 01:24

Bericht door Xtreem »

Hallo JW,

Ik heb het navigatievolume op stand 8 staan en deze valt niet terug in stand 1.
Stand 8 is ook de hoogste stand.
vriendelijke groeten,

Ramon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ramon,

Tsja, dan ben ik inderdaad uitgedacht, en heb ik ook geen andere suggesties meer.
Rest dus niets anders meer dan afwachten wat je bezoek de 24e oplevert.
We zijn met jou zeer benieuwd.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Van een aantal gebruikers heb ik begrepen dat je bij VDO een afspraak kan maken om je toestel kosteloos te laten upgraden naar 5.01.

Wil je ook graag naar versie 5.01, bel dan met VDO voor een afspraak.
0900-4636836

Op de eerst volgende navigatie meeting kunnen wij ook voor u de update verzorgen.

Groeten Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xtreem
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2003 01:24

Bericht door Xtreem »

Hallo JW,

kan jij misschien verklaren hoe het komt dat de Engels sprekende dame iets luider klinkt dan de Nederlandse dame?
Vriendelijke groeten,

Ramon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xtreem
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2003 01:24

Bericht door Xtreem »

Beste Han,

Wanneer is de volgende navigatiemeeting?
Hoop dit gauw van je te horen.
Vriendelijke groeten,

Ramon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ramon,

Geen idee, ik zal eens kijken wat ik als tweede stem op mijn 5000 heb zitten, en wat daar dan gebeurt.

Overigens moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat die stemmen synthetisch zijn, computer stemmen dus. En dat het dus (mede) van de programmeur afhangt hoe dat dan vervolgens gaat klinken. En wellicht zijn die twee stemmen door andere programmeurs gemaakt.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Xtreem schreef:Beste Han,

Wanneer is de volgende navigatiemeeting?
Hoop dit gauw van je te horen.
Vriendelijke groeten,

Ramon
Dat is een beetje afhankelijk van wat de gebruikers willen.
Zie de volgende poll http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... .php?t=250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Han schreef:Van een aantal gebruikers heb ik begrepen dat je bij VDO een afspraak kan maken om je toestel kosteloos te laten upgraden naar 5.01.

Wil je ook graag naar versie 5.01, bel dan met VDO voor een afspraak.
0900-4636836

Op de eerst volgende navigatie meeting kunnen wij ook voor u de update verzorgen.

Groeten Han
Mocht het niet lukken om het overdag te regelen, dan willen wij altijd kijken of wij het in overleg in de avond kunnen oplossen.

Bel hiervoor met het Navigatiehelpsite Team.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xtreem
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2003 01:24

Bericht door Xtreem »

Hallo JW,

Ik heb vandaag een nieuwe Navi Radio ingebouwd gekregen, maar het probleem blijft bestaan met het navigatie volume. Ik ben erg teleurgesteld in het product van VDO. Volgens de technische man van VDO blijkt het probleem doorgegeven te zijn aan Duitsland, en zijn ze bezig met nieuwe software. Maar wanneer deze klaar is, daar is niets over bekend.
VDO heeft met dit product de plank volledig misgeslagen en het is me nu ook duidelijk waarom ze als lokkertje aangeboden worden bij nieuwe auto's.

JW, hoe verklaar je dat als ik een route in toets bij mij in de omgeving, het nabigatie systeem mij niet de kortste route geeft. zowel de snelste als de kortste afstand ingetoetst weet ik nog een snellere. hoe kan dit ?
Vriendelijke groeten,

Ramon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ramon,

Verbazingwekkend dat het probleem niet opgelost kon worden.
Temeer omdat ik tot nu toe nog nergens iets over dit probleem gelezen heb, niet in NL maar ook niet in Duitsland. En dat laatste was wel het geval bij de MS 4100.
Ik heb nog een seintje uitstaan in Duitsland, hopelijk kom ik wat meer te weten.
Jouw conclusie dat je nu begrijpt waarom ze de 4150 nu "dumpen" deel ik niet. Ik denk dat de 4150 een aantrekkelijke aanbieding is, en ik verwacht ook dat men een navigatievolume probleem zal oplossen nu men ervan op de hoogte is.

Je tweede vraag is een bekend "probleem".
Je moet je dit zo voorstellen dat een Navi bedoeld is om mensen in een korte tijd en op een acceptabele manier op een hen onbekende bestemming te brengen.
Daar toe maakt een Navi gebruik van wegcodes op de kaart, varierend van hoog voor een snelweg tot laag voor een kruip-door-sluip-door weggetje. En dus bepaalt 'ie de route op basis van die criteria.

Bij de snelste route neemt 'ie zoveel mogelijk wegen met een codering hoog, bij de kortste route neemt 'ie de wegen die zo dicht mogelijk liggen bij de rechte lijn getrokken tussen de bestemming en het startpunt.
Lokale kennis zoals jij en ik die van onze omgeving hebben, heeft de computer natuurlijk niet.

Overigens bracht mijn MS 5000 me een paar jaar geleden langs een weg bij mij in de buurt die ik niet kende. En die weg bleek inderdaad korter te zijn dan ik dacht :lol:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ramon,

Hoe het precies zit met dat geluidsniveau weet ik ook (nog) niet. Wel dat het inmiddels bekend is in Duitsland, en dat er aan gewerkt wordt.

Wat me ook niet duidelijk is, is of het al bestond met de oorspronkelijke software 5.0 of dat het ontstaan is met de nieuwe software 5.01, net als destijds bij de introductie van de MO 4x30 voor de MS 4100/4200. Ik vermoed het laatste omdat er tot voor kort niet over het geluidsniveau geklaagd werd.

Wat je zou kunnen proberen is de oorspronkelijke 5.0 in je 4150 te laden, en te kijken hoe 'ie dan werkt. Als dat dan goed is vervolgens te wachten tot de volgende software release of patch om dan pas over te gaan naar de nieuwste versie. Een en ander uiteraard te doen in samenspraak met VDO, waarmee je je eerdere kontakten ook gehad hebt.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • NAVIGATIE VOLKSWAGEN, RAAR GELUID BIJ AUX EN CONTACT AAN
    door oepich123 » 26 sep 2018 17:02 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 663
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 640
  • Rns 510 heeft geen geluid en geeft op media tijdbalk 00:00 aan
    door harunulusoy » 20 jun 2016 22:59 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 894
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1301
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1074
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 676
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 722

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”