TMC PC5700

berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

TMC PC5700

Bericht door berend »

Sinds 1833 had ik een MS5000 systeem (icm met een apart TMC-boxje), maar besloot enige tijd geleden die te vervangen door een PC5700 (waar TMC in zit). Apparaat werkt voortreffelijk, navigeren ook, maar TMC is uien. Soms maak ik een rit van 150km door NL en misschien slechts 10km TMC-informatie. De rest van de rit zit ik naar rood TMC te kijken in het schrm en soms knippert er wat. Baal ik natuurlijk van, maar ik heb alles nagekeken en geen probleem kunnen vinden.
Afgelopen zondag rijd ik over de A12/A2 naar Eindhoven en heb ik op misschien 10km na alle informatie (wist niet wat er gebeurde) en terug over de A58/A16 (dus weer een heel andere rit) begon het al direct toen ik de motor startte tot aan de voordeur in Den Haag. Informatie klopte nog ook. Het was alsof ik weer de oude MS5000 had, waar in mbt de TMC nooit een probleem had. Inmiddels kan ik meedelen dat dit succes van korte duur was. We zijn weer terug naar (vrijwel) geen informatie. Misschien was afgelopen zondag een goede dag.
Inmiddels weet ik waar ik kan testen wat de ontvangst op de TMC is. Die varieert grofweg tussen de 0 en 68 (QUAL). Een enkele keer rond de 40. Waarom 0? geen idee. Ik heb nu weer 0 op plaatsten waar ik afgelopen zondag 68 had en dat kilometers lang!
Om gek van te worden dus. Heeft iemand een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: TMC PC5700

Bericht door wmp »

ach, 1833, geen gepruts, gewoon met de Sextant, dat waren nog eens tijden...

Denk toch dat je een kabelbreuk hebt in je antenne kabel, of een slechte massa van de antenne voet.
Wat voor een antenne gebruik je voor de TMC ?
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Bedankt voor je informatie. Ik gebruik zo'n TMC raam(plak) antenne. Voeding lijkt oke, het lampje brandt in ieder geval op de antenne. Ik was van plan om te proberen of ik de antenne met een splitter (te koop voor wel 7 tientjes oid) aan de standaard autoantenne (saab) te pluggen, maar ja..... straks 7 tientjes uitgegeven en nog nix?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: TMC PC5700

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ook min of meer berucht is een slechte soldeerverbinding van de middenleider van de antennebus naar de printplaat
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: TMC PC5700

Bericht door wmp »

Kijk eens aan, dat is handig om te weten.

Afgelopen zaterdag was het mooi warm weer, met uitschieters tot 28 graden.
Heb je toen de navigatie gebruikt ? (neem aan van niet)

Afgelopen zondag was ook niet slecht, redelijk warm weer.
Toen werkte je TMC.

Als ik de info van Gerritje koppel aan de weersomstandigheden, zou het dan kunnen (hypothese alarm) :
- Soldeerverbinding van de middenleider van de antennebus naar de printplaat is brak, maar door de warmte (uitzetting materialen) maakte die even weer goed contact ?
(contra : apparaat in werking produceert ook de nodige warmte, dus op lange riten zou die dan ook moeten werken)

Oja, standaard vraagje : die massa kabel van de raam(plak)antenne, is die verlengd ?
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: TMC PC5700

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Omgevingstemp heeft nauwelijks invloed op bedrijfstemp.
Printbreuk is ook een mogelijkheid.

Probeer eens een gewone sprietantenne om te zien
of jouw eigen antenne.wel."deugt"

Qal moet altijd 69 kunnen zijn

[ Posting via Android ] Afbeelding
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Bedankt allemaal voor het meedenken, maar ik zie dat er ongeveer net zoveel ideeën zouden kunnen zijn als mensen die reageren en dan nog met elkaar in discussie. Daar wordt het zeker niet makkelijker van.
tja, ik heb um zelf niet ingebouwd, dus of er wat van het draadje verlengd is, geen idee. Ik heb de stekkers van de 5000 zo overgezet naar de 5700. De 5000 werkte perfect. Toen die antenne nog. Het heeft overigens nog even (een maand of 2) geduurd voordat de TMC-antenne echt gemonteerd werd. Eerst hing die een tijdje in zo'n zakje achter een voorstoel. Later is die antenne pas "echt" gemonteerd (de dealer). Ik kan me herinneren dat het allemaal niet zoveel (helemaal niet?) verschil maakte of dat ding nu aan het raam zat of in het zakje. Weer een aanwijzing?
Overigens.... Het was inderdaad zaterdag dat ik zo'n mooie navigatiedag had (niet zondag, sorry), maarrrrr de computer zit onder de passagiersstoel en daar zit ook een uitlaat van de airco en die staat altijd op 20. Rrrroept u maar. Een sudokutje is misschien inmiddels makkelijker?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Aanvulling: de antenne is een calearo am/fm universeel. Misschien moet ik nog vertellen dan dat er wel een stukje kabel tussengezet is om dat ding achter op een zijruit te plakken. Daar zat de oude ook, waar ik dus geen probleem mee had.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: TMC PC5700

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De Calearo is geen topper maar een prima antenne voor dit doel. Heb ik zelf ook en naar volle tevredenheid.
Maar als de antenne net zo "goed" werkt op het raam als hangend achter de stoel is er iets grondig mis.
Dan is de aarddraad waarschijnlijk toch niet aangesloten en dat is echt dodelijk. Net zoals een afstand van 4 cm naast de raamstijl die moet worden aangehouden of het even inkorten van de dipool om op de ruit te passen!

Overigiens hebben alleen wmp en ik gereageerd en ik begrijp niet zo goed waarom er bezwaar zou zijn tegen uitwissleing van gedachten over een probleem
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: TMC PC5700

Bericht door wmp »

Gerritje schreef:...
Probeer eens een gewone sprietantenne om te zien
of jouw eigen antenne.wel."deugt"
...
Zou inderdaad eens een andere antenne proberen. Of toch die 7-tientjes uitgeven voor een splitter, en de gok wagen.
Zo, ik ga sudoku, maar hoe je wist dat dat mijn favoriete puzzel is ... :shock: :clap: (geen geintje)
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Nee hoor geen probleem, die discussie, maar voor een niet-technisch iemand blijven er diverse mogelijkheden over om te overwegen en dan wordt het al snel dat je in gedachten jezelf (samen met een meer technisch aangelegde kennis wellicht) al een hele zaterdag aan de slag ziet gaan met mogelijk nog hetzelfde resultaat. Ik was al bij 2 inbouwstations die er niet eens wilden beginnen. Die doen alleen maar papagaaien, "deze handel is te oud".
Het liefst zie je natuurlijk dé oplossing.... ik ben immers maar gebruiker. Misschien dat ik de spitter maar ga proberen. Dat kan ik, geloof ik, zelf wel. Heb inmiddels gezien dat je aan de splitter alleen (natuurlijk) niet genoeg hebt. "Uiteraard" moet er nog een verloopstekkertje gekocht worden ander kun je de kabel van de antenne (een plug nu naar de radio) niet aan de splitter (schroefdraad) bevestigen. Waarom moet het allemaal zo moeilijk zijn????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: TMC PC5700

Bericht door wmp »

berend schreef:...
Het liefst zie je natuurlijk dé oplossing.... ik ben immers maar gebruiker.
...
Tsja, dat is bij de dokter ook zo. Het liefst heb je gewoon een pilletje voor je klacht. Nee zeg, gaat die allemaal vragen stellen...
Maar uiteindelijk ga je wel met het beste geschikte pilletje naar huis.

Zo kan brainstormen en overleggen misschien wel vertragend overkomen, maar uiteindelijk kom je wel uit die discussie met wat de beste oplossing/methode zou zijn.

Zo is het bijvoorbeeld, in verband met de polarisatie van de radiosignalen, ook nog interessant of je die plakantenne horizontaal of verticaal geplaatst hebt.
Echter, je probleem heeft er niet veel mee van doen. Veranderingen aan het massa-kabeltje, en te dicht op een raamstijl plakken, komt veel meer voor en in de richting van de oorzaak.

Overigens, over welke splitter heb je het ? Dat hoeft toch niet persé geschroefd ? :speechless_:
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Tja.... ik ben slechts gebruiker, dus verlaat ik me op alles wat ik makkelijk kan vinden en deze oplossing komt uit dezelfde stal als waar het apparaat vandaan komt
http://www.navco.nl/product/696/VDO_Day ... _ontvanger

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: TMC PC5700

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Die splitter is de beste op de markt, veel te duur eigenlijk maar met gewone zgn 50 Ohm Coax aansluitingen met een paar verloopstekkertjes. (net zulke verloopstekkers als er al bij de MT5xxx en de PC5700 zitten om van 50 Ohm naar ISO te gaan)
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Als we nu weten dat het in veel gevallen een dergeljk "verloopstekkertjesprobleem" oplevert, biedt dan gelijk de oplossing! Nee, voor het verloopstekkertje kan/moet ik me dan weer melden bij de Halfords... Nou, der is nog wat werk te doen, zoals je begrijpt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: TMC PC5700

Bericht door wmp »

berend schreef:Als we nu weten dat het in veel gevallen een dergeljk "verloopstekkertjesprobleem" oplevert, biedt dan gelijk de oplossing!
...
Punt is: dat weten we niet. :!:
Pas door door-te-vragen komen we in de buurt van een mogelijke oplossing. Ik geef je niet de garantie dat het probleem hiermee opgelost is, maar gegeven dat je toch al zelf met het plan kwam om een splitter te kopen, lijkt mij dat gewoon een goede poging.
Of als je nog een losse antenne hebt liggen, dat je daarmee wat probeert.

Kijk, we staan er niet naast, we zitten ook maar achter onze monitor, en proberen ons aan de hand van de beschrijving een beeld te vormen, en je te helpen. Dat dit beeld nu niet meteen volledig is, is nu eenmaal zo. :hand:

Als je die splitter hebt, en het probleem is daarmee opgelost, laat ons dat dan ook weten. Zo kunnen we ook anderen weer helpen, met minder tegen-vragen :)
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Nee, ik bedoel niet jou (jullie) met het verloopstekkertje, maar de betreffende winkel.
Als je weet, en dat weten ze daar als je dat navraagt (zo blijkt), dat in veel van de gevallen een verloopstekkertje nodig is, dan zou ik als winkel de service compleet maken en daar voor zorgen. Voor mijn part tegen betaling. Als ik nu even niet oplet ben ik, als klant dan, hevig teleurgesteld als ik na bestelling de doos open zou maken om vervolgens de radio eruit te trekken en er achter te komen dat de eindjes niet aan elkaar passen. Hoe moeilijk kan het zijn om een klant tevreden te stellen, al was het alleen maar door hem te informeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: TMC PC5700

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

berend schreef:Als we nu weten dat het in veel gevallen een dergeljk "verloopstekkertjesprobleem" oplevert, biedt dan gelijk de oplossing! Nee, voor het verloopstekkertje kan/moet ik me dan weer melden bij de Halfords... Nou, der is nog wat werk te doen, zoals je begrijpt.
Ik geoof niet dat het nodig is dat je je zo opwindt want het is geen probleem maar meer een stukje onbegrip van jouw kant
De MA1410 wordt compleet geleverd en is geschikt voor zowel DIN als Coax aansluiting

En zoals we al ten sterkste aanraadden: probeer eerst met een spriet

Heb je trouwens de 5000 met de TMC box nog liggen.
Probeer eens of die nog wel goede TMC ontvangst hebben. Dan kun je die antenne uitsluiten
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Nee, die 5000 heb ik niet meer liggen. Ik ben geen verzamelaar ;-) Dus heb ik ook geen spriet.
Nee, de opgave van navco is dat er indedaad een verloopstekkertje nodig is om de antenneplug aan de schoefdraad van het kastje te kunnen krijgen en men verwijst mij daarvoor naar Halfords. Over nagedacht dus .....
Ach, als ik goede dag heb, zal ik het kastje maar bestellen, scoor bij de dichtsbijzijnde halfords een verloopstekkertje. De auto moet binnenkort toch voor APK en een beurt, vraag meteen even of ze dat klusje opknappen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
berend
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2011 11:49

Re: TMC PC5700

Bericht door berend »

Het duurde ff, maar inmiddels de antenne vervangen door de kostbare VDO-spitter. Jaja.... inmiddels heb ik een veel betere TMC-ontvangst, dat komt dus helemaal goed. De radio-ontvangst laat het nu echter afweten. Sommige zenders (zwak signaal) helemaal niet meer te beluisteren en enkele nog wel, maar niet optimaal. Zo vul je dus het ene probleem met het andere. Iemand nog ideeen??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: TMC PC5700

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wonderlijk
Als het de actieve splitter is, dan heb je toch wel de permanente 12 volt aangesloten en niet op een geschakelde spanning?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • afstandsbediening rc5400 icm PC5700
    door Peterdeligger » 12 okt 2014 07:50 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 6
    Weergaves: 733
  • Laatste Europa DVD voor VDO Dayton PC5700
    door AVA2009 » 19 jun 2014 18:39 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 7
    Weergaves: 3306
  • Complete VDO PC5700 + Kenwood DDX-7029 + Kenwood CAW-1000RV
    door gniewold » 05 apr 2015 23:04 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 738

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”