Taal weg bij Carin RC959

hansm
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2003 22:45

Taal weg bij Carin RC959

Bericht door hansm »

Sinds enige tijd heb ik een auto met een Carin RC959 navigatiesysteem.
Na hier en daar wat instellingen veranderd te hebben, was de begeleidingsstem weg. Als ik bij navigatie->systeemconfiguratie "Taal" kies, vraagt het systeem om een taalcd. Bij de standaardinstellingen van het radiogedeelte staat bij "Taal" wel nederlands, maar dan "grijs" Je kunt deze optie niet selecteren. Ik heb verder geen systeem- of taalCD's. Kan dit zonder CD herstellen, of heb ik zo'n CD nodig. In dat geval is mijn vraag, wie heeft er een systeemcd of taalcd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Wat heb je bij de instellingen veranderd? Was dit in het door een code beveiligd gedeelte?
Als ik me goed herinner kun je de oorspronkelijke (fabrieks) instellingen terugzetten, klopt dat?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hansm
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2003 22:45

Bericht door hansm »

Niets veranderd in het met code beveiligde gedeelte. Eigenlijk alleen in het radio-gedeelte, zoals bij standaardinstellingen het piepje, het geluidsniveau van de stembegeleiding bij navigatie. Bij het navigatiegedeelte ook niets gewijzigd!

Alles werkt goed, behalve dus die stem. Kan ik Bij VDO een cd met systeemsoftware bestellen? Ik heb inmiddels op het forum gelezen dat de talen daar op staan.

m vr gr

Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Hans,

Net als jij snap ik dus ook even niet wat er gebeurd is, als ik jouw verhaal zo lees lijkt het er op dat er met die aanpassing van het begeleidingsvolume iets is misgegaan. En dus heeft het dan met de radio te maken, en niet met de computer.
Daar even van uitgaand moet ik'm'n MR 4000 boekje opscharrelen, die is identiek aan jouw 959. Als ik dat heb, meld ik me weer.

Overigens heb je inderdaad de taal-CD nodig om de taal te veranderen in de computer. Maar ik ga ervan uit dat die taal nog gewoon geladen is in je computer, even laten voor wat het is. Dat grijze vlakje in het radiogedeelte heeft daar niets mee te maken, maar dat kijk ik verder ook even na.

Nog even een vraagje: welke SW heb jij in je systeem? Is dat de laatste 2.9 of bij een systeem zonder TMC de 2.3?
En welke hardware heb je, computer en radio? Daar staan ook productie nummers op. Die kunnen van belang zijn als ik zonodig een insider in Duitsland benader over dit onderwerp als we het zo niet kunnen oplossen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Hans,

Met het boekje in de hand heb ik even m'n eigen MR 4000 bekeken, die ik als Stand-alone radio gebruik. Vroeger had ik er de PC 3000 bij, maar nu heb ik een MS 5000.

De volgende opmerkingen:
1) De taal van de schermteksten kun je alleen wijzigen als er geen PC aan hangt. Als die er wel aan zit blijft dat vlakje grijs. Kun je uitproberen door de computer even los te koppelen.
2) Welk navigatievolume heb je ingesteld in de standaadinstellingen?
3) Je kunt naar de systeeminstellingen via de code 6330. Wat staat daar bij navigatievolume? Bij mij staat daar BW.
4) Zou het kunnen zijn dat de groene verbindingsstekker niet helemaal in orde is? Het navi geluid vande computer komt via de verbindingen op punten C 8 (audio) en 9 (afscherming) . Eventueel ook de andere zijde van de kabel even checken, het zijn tenslotte maar heel dunne draadjes. Zonodig de draadjes even doormeten bij losgenomen stekkers, aan de computerzijde zouden dit de punten 5 (audio) en 13 (afscherming) moeten zijn als ik het goed heb.

Ik hoor wel even.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hansm
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2003 22:45

Bericht door hansm »

JW, allereerst bedankt voor je reactie.
Reactie heeft even geduurd want het gekke is, soms heb ik wel navigatiegeluid, soms niet. Heeft te maken met het invoeren van een nieuwe bestemming. De ene keer geen probleem, de volgende keer wel aanwijzingen op het scherm, maar geen geluid.

t.a.v. jouw opmerkingen:

1) De taal van de schermteksten kun je alleen wijzigen als er geen PC aan hangt. Als die er wel aan zit blijft dat vlakje grijs. Kun je uitproberen door de computer even los te koppelen.
- Heb ik niet geprobeerd, maar ik neem dit onmiddellijk aan.

2) Welk navigatievolume heb je ingesteld in de standaadinstellingen?
- de stand is "0" ik kan hem wijzigen in een waarde tussen 0 en 8. Ik heb de waarde nu op 6 gezet en heb het idee dat het geluid wat harder is. De waarde "0" zou kunnen betekenen dat het afhankelijk is van het radio-volume o.i.d. en dat de standen vanaf "1" een absoluut volumeniveau geven. Zeker weet ik dat niet, ik heb immers geen handleiding.

3) Je kunt naar de systeeminstellingen via de code 6330. Wat staat daar bij navigatievolume? Bij mij staat daar BW.
- Hier heb ik nog niet gekeken. Kan dit zonder risico? Ik lees wel dat je daar de hele configuratie kunt verstoren.

4) Zou het kunnen zijn dat de groene verbindingsstekker niet helemaal in orde is? Het navi geluid vande computer komt via de verbindingen op punten C 8 (audio) en 9 (afscherming) . Eventueel ook de andere zijde van de kabel even checken, het zijn tenslotte maar heel dunne draadjes. Zonodig de draadjes even doormeten bij losgenomen stekkers, aan de computerzijde zouden dit de punten 5 (audio) en 13 (afscherming) moeten zijn als ik het goed heb.
- Heb ik niet gecontroleerd, ik heb namelijk ook geen beugeltjes om de radio uit te kunnen nemen.


Ik zou erg geholplen zijn met een OS-disc, een handleiding voor de RC959 (of kopieen natuurlijk) en eventueel die beugeltjes. Kosten vergoed ik graag.

Gr

Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Hans,

Om met het laatste te beginnen, die handleidingen hebben we voor je en dat kost niks :lol:
Kijk maar eens bij de handleidingen download, en dan bij VDO. Daar vind je de handleidingen van de MS en de MR 4000, en die zijn geheel gelijk aan die van jouw Carin 440 met RC 959 radio :wink:

Lees die eerst eens door, misschien worden er dan al een paar zaken duidelijker. De rest van je reactie lees ik ook nog even door, je hoort nog.
Overigens, welke besturingssoftware heb jij nou?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigatie taal instellen
    door martijne » 21 feb 2015 17:54 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 0
    Weergaves: 1973
  • Handleidingen Philips Carin 522
    door benne_ss » 07 okt 2016 21:29 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 695

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”