specificaties speaker carin520

dimitri123456789
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2004 12:53

specificaties speaker carin520

Bericht door dimitri123456789 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar de specificaties van de externe speaker van de carin 520(dus niet die in de monitor).
Van dit soort speakers heb ik er nog beslist ergens één liggen, maar geen die oorspronkelijk voor deze toepassing gediend heeft. Ik zou dus willen weten:

Het vermogen(W)
De weerstand(Ohm)
En of bij deze speakers een versterker ingebouwd zit, of gebeurt de versterking in de computer?

Of heeft iemand ervaring met het aansluiten van niet-standaard speakers op het systeem?

Alvast bedankt,

dimitri

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Ik heb er een speaker van een carkit aan zitten en dat werkt perfect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Net als Han heb ik aan m'n MS 5000 een speakertje zitten van een (Siemens) Carkit. Werkt perfect.
In de specificatie van de MS 5000 computer staat dat er een speaker van 4-8 Ohm aangehangen kan worden, en dat de versterker in de computer max. 5W output heeft.
Ik vermoed dat dit ook geldt voor jouw Carin 059 Computer van de Carin 520.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Aan mijn Carin hangt een antiek telefoon speaker, die vroeger (ATF tijdperk) bij de Philips telefoons werden gebruikt, een rechthoekig boxje met twee speakers erin.
Doorgaans is de totaalweerstand 8ohm en het vermogen tegen de 5Watt.
Wel heb ik als ik het volume heel ver openzet dat het stroomverbruik zo hoog oploopt dat de display wat minder fel wordt, zet ik het volume vol open, dan knalt de zekering eruit.... :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

wmp schreef:Aan mijn Carin hangt een antiek telefoon speaker, die vroeger (ATF tijdperk) bij de Philips telefoons werden gebruikt, een rechthoekig boxje met twee speakers erin.
Doorgaans is de totaalweerstand 8ohm en het vermogen tegen de 5Watt.
Wel heb ik als ik het volume heel ver openzet dat het stroomverbruik zo hoog oploopt dat de display wat minder fel wordt, zet ik het volume vol open, dan knalt de zekering eruit.... :?
Als ik dat zo lees zou de versterkerin de Carin Computer dan toch anders zijn.
Immers, naarmate de inwendige weerstand van het speakertje hoger wordt, wordt het vermogen lager. De wet van Ohm is tenslotte dat Vermogen = Spanning in het kwadraat gedeeld door de Weerstand.
Als jij 8 Ohm doorgaand meet met een Ohmmeter, is de impedantie nog hoger, en het afgegeven vermogen is dan ook niet groter dan een paar Watt, en dus blijft de stroom dan onder de 1 Amp.

Welke zekering knalt er overigens uit, en hoe groot is die?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”