Scrollen bij rijrichting..

Gebruikersavatar
Didier
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 dec 2003 19:02

Scrollen bij rijrichting..

Bericht door Didier »

Hallo Allemaal...

Ik had een vraagje over iets wat me daarnet opgevallen is.
Hoe komt het ( of is er een intelling om dit te verhelpen ) dat ik de scroll-fuctie niet kan gebruiken als ik voor " rijrichting" heb geopteerd ?
Dit is wel redelijk storend om de kaart telkens zien te hernieuwen ! Bij "noordelijke richting" gaat dit dus wel, dan loopt de kaart achter de pijl vlotjes mee.

Met vriendelijke groeten,

Didier

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Didier,

Over welk systeem heb je het? Sterk afhankelijk daarvan zijn er al dan geen mogelijkheden om dat te wijzigen, dus.... :?:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Didier
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 dec 2003 19:02

Vervolg scrollen bij rijrichting

Bericht door Didier »

Hi,

Het gaat hier over een vdo dayton ms5100.
Ik heb gisteren de handleiding verslonden maar niks over dit fenomeen, het moet toch te doen zijn om de scroll-functie ook te aktiveren bij rijrichting als het wel lukt bij "noordelijke"richting ?

Mvg, Didier

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Scrollen in rijrichting is helaas niet mogelijk met de MS5000 / MS5100.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
koekiemonster
Junior Member
Junior Member
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2004 23:04

Bericht door koekiemonster »

Dit is inderdaad ook niet mogelijk bij de MS5000 bij ons in de auto. Ik heb zo het idee dat dit aan de processor ligt: ik denk dat die het niet goed genoeg aankan om - vooral in nieuwbouwwijken - telkens de kaart te moeten laten draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Inderdaad, dat ligt ten dele aan de processor, en voorts aan het het geheugen. Die combinatie is in de PC 5000/5100 niet snel/groot genoeg om die taak er ook nog eens bij te doen, naast het al continu "map-matchen", dus in de gaten houden of de uitgestippelde route wel gevolgd wordt.

De PC 5400 en 5500 die dit wel kunnen zijn uitgerust met 2*32Bits RISC processoren, en een groter geheugen. Vandaar...
Maar ook daarbij wordt er een trucje uitgehaald, omdat de kaart niet continu scrollt, maar "verspringt" als de cursor een bepaalde positie bereikt heeft op de kaart. Bij de eerste SW 9.0 was dat aan de rand, bij de 9.1 is dit binnen een rechthoek die gerekend vanuit het midden ongeveer tot halverwege de schermrand gaat.
Wellicht kunnen WS of Margriet, als gebruikers van dit systeem ons dat even toelichten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo,

Precies zoals JW al aangaf kan je bij de pc5500 tot en met een schaal van 10 km kiezen voor map in rijrichting.

De cursor loopt hierbij vanuit het midden van het scherm over de kaart, ruim voor de rand van de kaart schuift de kaart op in de rijrichting en begint het spektakel opnieuw.
Dus ook hier is niet echt sprake van scrollen maar verspringen alleen in vergelijking met MS5000 gaat dit veel geleidelijker waardoor je toch een rustiger beeld hebt.
Eigenlijk gebruik ik de rijrichting alleen op de snelweg waarbij ik een grotere schaal hanteer (5 of 10 Km).

Als je namelijk in de stad de rijrichting activeert moet je je behoorlijk concentreren op de kaart welke steeds verdraaid met het nemen van bochten dit in tegenstelling tot de rijrichting noordelijk waarbij de positie van de kaart gelijk blijft en je hierdoor veel makkelijker je route kan volgen.

Met vriendelijke groet,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”