Navigeren zonder pont

arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Navigeren zonder pont

Bericht door arjeh »

Vaak navigeer ik dmv de keuze korste route. Aangezien wij in een waterland wonen zijn er veel bruggen viaducten etc. Het probleem is dat het navigatiesysteem doodleuk altijd de pontjes meeneemt in zijn berekening. Er zou een mogelijkheid moeten zijn om het gebruik van een pont uit te schakelen! Vaak is er slechts een afstandwinst van 200 meter terwijl je misschien een half uur langer onderweg bent. Je kan ook niet zien in de routebeschrijving dat je de moet nemen. Misschien aardig: de totale afstand wordt uiteraard korter aangezien je toch stil staat. Er wordt nl. bij vdo over rijafstand gesproken :lol:

Vorig jaar heb ik eens een pontje bij Moordrecht genomen. De kinderen vonden het geweldig, een pontje waar geloof ik wel 2 auto's op kunnen. Afstand: -200 meter, Tijd: +23 minuten, Geld: + € 2,--. Helaas houdt mijn vdo het niet goed bij waar je zit ondanks dat ik het contact aan heb laten staan (misschien had ik de pech dat ik toen geen of te weinig satellieten ontving), in ieder geval komt er geen puls door. Op zich corrigeert het navigatiesysteem best snel maar het nadeel van dit pontje is dat je er achteruit weer af moet. Als de satelieten je dus niet op de juiste plek neerzetten sta je nog steeds aan de overkant en zetten ze je wel op de juiste plek dan rij je gewoon achteruit het water in. Het corrigeren duurt toch enige tijd en wanneer je ter plekke niet bekend bent (dat ben ik daar ook niet) gaat het toch even mis. Mijn advies bij het opgaan van het pontje: kijk even goed op je scherm (alleen 5000/6000) welke kant je moet oprijden bij het verlaten van het pontje.

Wie heeft bovengenoemde ervaringen ook?

Groet,

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Re: Navigeren zonder pont

Bericht door Han »

arjeh schreef:Vaak navigeer ik dmv de keuze korste route. Aangezien wij in een waterland wonen zijn er veel bruggen viaducten etc. Het probleem is dat het navigatiesysteem doodleuk altijd de pontjes meeneemt in zijn berekening. Er zou een mogelijkheid moeten zijn om het gebruik van een pont uit te schakelen! Vaak is er slechts een afstandwinst van 200 meter terwijl je misschien een half uur langer onderweg bent. Je kan ook niet zien in de routebeschrijving dat je de moet nemen. Misschien aardig: de totale afstand wordt uiteraard korter aangezien je toch stil staat. Er wordt nl. bij vdo over rijafstand gesproken :lol:
Het probleem van de pont met de korste route.
Je hebt een mogelijkheid om vermijd tolwegen aan te zetten je zal zien dat dit een redelijke oplossing voor jouw probleem is.

arjeh schreef:Vorig jaar heb ik eens een pontje bij Moordrecht genomen. De kinderen vonden het geweldig, een pontje waar geloof ik wel 2 auto's op kunnen. Afstand: -200 meter, Tijd: +23 minuten, Geld: + € 2,--. Helaas houdt mijn vdo het niet goed bij waar je zit ondanks dat ik het contact aan heb laten staan (misschien had ik de pech dat ik toen geen of te weinig satellieten ontving), in ieder geval komt er geen puls door. Op zich corrigeert het navigatiesysteem best snel maar het nadeel van dit pontje is dat je er achteruit weer af moet. Als de satelieten je dus niet op de juiste plek neerzetten sta je nog steeds aan de overkant en zetten ze je wel op de juiste plek dan rij je gewoon achteruit het water in. Het corrigeren duurt toch enige tijd en wanneer je ter plekke niet bekend bent (dat ben ik daar ook niet) gaat het toch even mis. Mijn advies bij het opgaan van het pontje: kijk even goed op je scherm (alleen 5000/6000) welke kant je moet oprijden bij het verlaten van het pontje.

Wie heeft bovengenoemde ervaringen ook?

Groet,

Arjeh
Al is een hulpmiddel nog zo mooi en goed er zullen altijd nadelen en beperkingen aan zitten.
Zie het als autorijden het is harstikke leuk alleen dat tanken niet :evil:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Grrr, wat heb ik een hekel aan mezelf :evil: . Dat ik daar niet op gekomen ben om die tolwegen aan te zetten. Maar je, is een pont een tolweg. Meneer Van Dale zegt van niet hoor.

Betreffende het tanken. Over de brandstofprijs maak ik me geen zorgen, die mag best omhoog gaan: ik tank toch altijd voor € 40 :wink: De meeste lease-rijders hebben hier ook geen last van hoor. Behalve die rot-fiscus. Had ik de afgelopen jaren geen volledige bijtelling omdat ik prive niet zoveel reed (vandaar die kortste route), word ik volgend jaar voor 20% aangeslagen. Ik denk dat ik maar weer eens lekker met de auto op vakantie ga, en de kortste route tussen de verschillende via-punten kan me vanaf 1-1-2004 ook gestolen worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Toevallig afgelopen maandag de volgende vraag Bij VDO gesteld,
Als ik vanaf Brielle naar Maassluis plan gaat deze via de veerboot Maassluis-Rozenburg
s'nachts vaart deze veerdienst niet.

Daar ik hier bekend ben weet ik dat ik de hier de veerboot s'nachts moet mijden, ik kan me echter indenken dat bij andere veerdiensten in het land, waar je niet bekend bent, je voor onaangename verrassingen kan komen te staan.

Is er in de toekomstige software een mogelijkheid om in de route aanwezige veerdiensten te blokkeren of deze te kenmerken als tolweg (er moet immers voor de overtocht betaald worden).
Antwoord VDO:

Met betreking op de veerdiensten is dit inderdaad lastig als het veer s'nachts niet vaart.
Maar het systeem zal dan een andere route gaan berekenen.
Overigens of ik nu wel of niet tolweg inschakel hij blijft via de veerdienst berekenen.
Zelfs als blijkt dat omrijden in tijd korter is en ik de optie snelste route neem dan nog blijft hij via de veerdienst plannen .

mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Dit is inderdaad een punt waar het systeem de pont kiest.
Als je het goed bekijkt is het ook een rot stuk (23km) omrijden.
Ik neem overdag altijd het pontje maar ik rij er nooit in de avond en nacht.
Ik ben met je eens dat dit een lastig punt is (Brielle -> Maassluis).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Helaas, helaas... het pontje bij Moordrecht wordt gewoon gekozen, ondanks dat ik de Tolweg uit had staan. Ik heb nog een klein beetje hoop dat het aan de cd ligt. Ik gebruik nl. TeleAtlas. Ik zal het een keer proberen met een cd van NavTech (niet de nieuwste, dus of het goed werkt...).

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Het zal wel niet aan de CD liggen.
Maar die kortste route dat zal wel een probleem zijn.

Hoeveel kilometer is het omrijden om de pomt te vermijden ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Exact aangeven is een beetje lastig. Aangezien de afstand tot de bestemming in Krimpen a/d IJssel meer dan 10 km is. Ik kan natuurlijk kijken wanneer hij bijvoorbeeld van 18 naar 17 km springt; exact op dat moment is de afstand dan 17,5 km (complimenten voor VDO: goed over nagedacht, de afstand die je nog moet rijden kan maximaal 500 meter afwijken). Maar als ik het inschat is het misschien een 200 a 300 meter korter om via de pont te rijden. Het aardige is dat wanneer je na 15.30 uur bij de brug ove de IJssel bent je de wisselstrook mag nemen. Hierdoor wordt de afstand een 300 meter korter (je hoeft dan geen ruime lus te nemen), waardoor de gangbare weg weer korter is dan de route via het pontje. Morgen moet ik richting Capelle ad IJssel rijden en ik zal via mijn iets oudere NavTech cd eea uitproberen.

Han, misschien kan jij het ook eens uitproberen (rijden hoeft natuurlijk niet, maar laten bereken en de route volgen via het kaarte). De route welke ik rij is de route naar Zilverschoon in Krimpen ad IJssel. Ik neem de kortste route. Het duurt pakweg een minuut voordat de route herberekend is (MO5076!!!). Je zult zien dat de rijtijd ongeveer 1,5 uur is terwijl hij via de normale kortste route iets meer dan 1 uur. De snelste route (>25 kilometer extra sturen!) doet er op de kop af ook 1 uur over.

Ik hoop iets van je te horen. Mocht het bij jou een positief resultaat geven met de nieuwste NavTech dan denk ik dat ik de volgende keer misschien overstap van TeleAtlas naar Navtech.

Bij voorbaat dank,

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Net gekeken met de volgende uitkomst.
Adres :
Zilverschoon
Krimpen aan de IJssel
Kaart Navtech 2003-1
Snelste = 85 kilometer en 1 uur 6 minuten -> A9-A4-A13-A20-A16
Kortste = 57 kilometer en 1 uur 16 minuten -> Over gouda zonder pont

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigeren met garmin oregon 450
    door Kraanman » 13 dec 2020 21:11 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 282
  • discover media navigeren met caravan
    door Zwerver11 » 19 nov 2017 11:04 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 939
  • Welke gratis navigatie app kan je gebruiken zonder een route in te voeren?
    door Peter Kudelstaart » 12 apr 2022 20:21 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 347

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”