MS5000 naar MS5500

WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

MS5000 naar MS5500

Bericht door WS »

Lange tijd heeft op de C-IQ site een bericht gestaan dat bezitters van een niet C-IQ systeem een aanbod zou worden gedaan voor omschakeling.

Met ingang van heden is dit bericht verwijderd.

Zelf ben ik sinds 2 weken overgestapt van de MS5000 naar de MS5500XL

Ik had de keuze alleen de computer MS5500 voor 1890 euro of een heel systeem voor 2550 euro aanschaffen.

Toch maar gekozen voor het hele nieuwe systeem.

Helaas moest ik wel de kabelboom van de afstandbediening vervangen,
aan deze kabel zit nu de mute voor de autoradio

De oude voedingskabel kon wel blijven zitten de mute die aan deze kabel zat is nu ingangsignaal kilometerteller, analoog.

Ervaringen totnogtoe:

Voordelen: :lol:

· Supersnel (her) berekenen van de route

· Verkeersinfo niet alleen de lengte van de file maar ook de vertragingstijd wordt aangegeven.

· Naar aanleiding van de vertragingstijd kan een omleidingwens worden ingesteld

· En natuurlijk het grote voordeel van de DVD heel Europa op schijfje

Problemen: :cry:

Bij complexe routes bv van Nederland naar Italie wordt de route wel berekend, maar verschijnt regelmatig een pop-up scherm met de melding “ de route kan niet worden berekend, controleer de bestemming”. (bezitters van de oude MO5075 software zal dit wel bekend klinken), ik hoop dat met het uitbrengen van de software update (SW910) in week 43 deze problemen tot het verleden behoren.

Mvgr,
Willem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Leuk om nu hier ook iemand te hebben met ervaring met het DVD systeem.
Blijf dit volgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Ik zit zelf ook al langere tijd te kijken naar een mogelijkheid om m'n PC5000 in te ruilen tegen een PC5500. Ik geef de moed nog niet op....
Belangrijkste overweging bij mij is het gemak van één schijfje, omdat ik met enige regelmaat buiten de Benelux vertoef. En alsmaar schijfjes wisselen, die ook nog een keer een boel kosten, daar ben ik dan mooi van af.

Interessant je ervaringen te lezen, die een paar vragen oproepen:

-Hoe is de actualiteit van de kaart? Ik lees verhalen dat de thans geleverde DVD minder goed is dan de CD versie van begin dit jaar.
De binnenkort uitkomende DVD zou wel de allerlaatste DB hebben.

-Hoe ervaar je het scrollen nu, met een naar de rand van de kaart lopende cursor?
Bij de 9.1 wordt dat anders. Ik heb een stuk PPT file waarop die, en nog enige andere veranderingen staan, zie hier.

-Heb je de DVD alleen voor ons land vrijgeschakeld, of voor heel Europa?
Als dat laatste zo is, hoe zit het dan met TMC in Frankrijk? Zoals je wellicht weet is de V-Traffic via France Inter sinds maart gecodeerd. Naar verluidt zou dat via C-IQ vrijgeschakeld moeten (kunnen) worden.

-Je verhaal over een bestemming in Italie begrijp ik als je dat land niet vrijgeschakeld hebt.
Als dat wel het geval is, kan het gebeuren dat 'ie niet de hele route in detail kan uitrekenen vanaf je startpunt. Dat komt doordat er op die route enige duizenden routepunten zitten, teveel voor het geheugen van de computer.
Het eind van de route beschrijving wordt dan pas weergegeven als je een eind onderweg bent. Idem de route op de kaart.
Of bedoel je dit niet?

Ik zal je ervaringen met zeer veel belangstelling volgen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo JW,

Mijn keuze voor de MS5500 is ook voortgekomen uit de afgelopen reis naar Italie je blijft wisselen (Nederland uit cd-rom Duitsland erin , Duitsland uit cd-rom Oostenrijk erin, Oostenrijk uit Italie cd-rom erin).

Ook moest ik eigenlijk een nieuwe Europa set kopen (je weet de prijs)
die na een jaar al niet meer up to date is.

Ik had eigenlijk de hoop dat VDO Dayton met een aantrekkelijk bod zou komen om over te schakelen naar C-IQ, maar op een e-mail met betrekking hierop is nooit gereageerd en ook bij de dealer was niets bekent van een actie tot omschakeling.



Antwoord op je vragen:


Hoe is de actualiteit van de kaart? Ik lees verhalen dat de thans geleverde DVD minder goed is dan de CD versie van begin dit jaar.
De binnenkort uitkomende DVD zou wel de allerlaatste DB hebben.


De kaart die ik bij mijn systeem gekregen heb is de dvd navtech versie 2003/01 voor zover ik kan zien is de actualiteit van deze versie vrijwel gelijk aan de navtech cd-rom versie 2003/01, beide versie's zijn niet echt actueel, bv de 2e beneluxtunnel met de nieuwe afslag Schiedam en de oprit Vlaardingen>Hoogvliet zijn nog niet aanwezig op de kaart.
In week 43 wordt de nieuwe uitgave toegestuurd (het voordeel van C-IQ)
Hoe ervaar je het scrollen nu, met een naar de rand van de kaart lopende cursor?
Bij de 9.1 wordt dat anders. Ik heb een stuk PPT file waarop die, en nog enige andere veranderingen staan, zie hier.
Het scrollen naar de rand van de kaart gaat op als je voor de rijrichting kiest (alleen mogelijk bij een zoom van 1 km of kleiner) hierbij loopt de cursor steeds naar de rand van de kaart en dan schuift de kaart weer op naar het midden. (niet echt lekker om te navigeren)

wanneer je kiest voor noordelijk met scroll aan dan loopt de kaart onder de cursor door. eigenlijk heb ik deze optie altijd aanstaan.

Uit je ppt file (bedankt) zie ik dat dit in de nieuwe versie met een zoom tot 10 km kan zonder dat de cursor naar het einde van de kaart loopt.

Heb je de DVD alleen voor ons land vrijgeschakeld, of voor heel Europa?
Als dat laatste zo is, hoe zit het dan met TMC in Frankrijk? Zoals je wellicht weet is de V-Traffic via France Inter sinds maart gecodeerd. Naar verluidt zou dat via C-IQ vrijgeschakeld moeten (kunnen) worden
Ik had bij de aanschaf de keuze

1 Benelux inclusief free tmc 2 jaar vrij met update
2 Europa inclusief free tmc 1 jaar vrij met update
3 geheel vrij maken zonder Update

ik heb gekozen voor optie 2

Met betrekking tot de TMC in Frankrijk weet ik niet of V-Traffic is vrijgeschakeld, ik vermoed van niet, in de optielijst van C-IQ staat

Frankrijk Free TMC 04-10-2003 tot 04-10-2004
hiermee zijn waarschijnlijk alleen de vrije TMC zenders te ontvangen.

Hetzelfde staat er voor Oostenrijk, Belgie, Nederland, Spanje, Denemarken, Italie, Zweden, Duitsland en Zwitserland.

In mijn C-IQ account op internet wordt voor Frankrijk (nog) geen apart betaalde content aangegeven wel voor Engeland hier staat de zender Itis TMC bij als apart te activeren bij (€ 89 per jaar).
Je verhaal over een bestemming in Italie begrijp ik als je dat land niet vrijgeschakeld hebt.
Als dat wel het geval is, kan het gebeuren dat 'ie niet de hele route in detail kan uitrekenen vanaf je startpunt. Dat komt doordat er op die route enige duizenden routepunten zitten, teveel voor het geheugen van de computer.
Het eind van de route beschrijving wordt dan pas weergegeven als je een eind onderweg bent. Idem de route op de kaart.
Of bedoel je dit niet?

Ik ben nog eens aan het proberen geweest ook naar andere landen (bv Duitsland) komt de volgende melding wel eens voor:

Attentie route kan niet berekend worden !
Controleer de bestemming alstublieft.

De route wordt na een aantal van deze meldingen wel berekend en ook in de routelijst staat dan de complete route van begin tot eindadres.
Met mijn oude systeem MS5000 met softwareversie 5075 heb ik dit soort meldingen ook wel eens gehad met de nieuwe 5076 versie geen last meer.

nog een weekje afwachten dus.




mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,
Attentie route kan niet berekend worden !
Controleer de bestemming alstublieft.

De route wordt na een aantal van deze meldingen wel berekend en ook in de routelijst staat dan de complete route van begin tot eindadres.
Met mijn oude systeem MS5000 met softwareversie 5075 heb ik dit soort meldingen ook wel eens gehad met de nieuwe 5076 versie geen last meer.
Eind vorige maand had ik met m'n MS 5000 waarop MO 5076 zit ook zoiets.
Ik reed met de Franse VDO-NT 2002 incl. het Europese hoofdwegennet erin vanuit Noord-Frankrijk via Charlevilles-Mezieres naar Charleroi en vervolgens naar Brussel.
Op een bepaald moment kreeg ik ook de melding "Attentie route kan niet berekend worden ! Controleer de bestemming alstublieft."
In eerste instantie snapte ik daar niets van, maar zag wel dat er eerder een enorm lange route gepland was, met een onbegrijpelijk late aankomsttijd.
Toen ik een eindje door Charlevilles heen gereden was op een mij bekende doorgaande hoofdroute naar Charleroi, en het systeem me alsmaar een andere kant op wilde sturen, ontdekte ik de oorzaak: Die hoofdroute van CH-M naar Charleroi staat niet op de franse CD!
Dat was dus kennelijk de reden voor de oorspronkelijk veel te lange route en die melding.
Ik ben toen maar gewoon met de kaart, gelezen door m'n vrouw verder gereden, totdat ik weer in gedigitaliseerd gebied kwam.

Oftewel, het ligt niet aan de 5076, kennelijk spelen er ook andere zaken.
Een daarvan kan zijn dat het systeem al heel snel begint met de begeleiding, lang voordat de totale (lange) route gepland en berekend is. Wellicht komt 'ie dan al verder rekenend onderweg iets geks tegen, dat een re-routing nodig maakt.

Groet,
JW

P.S. Al bericht wanneer je nieuwe DVD binnenkomt alsmede de 9.1?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo JW,

Vandaag de aankondiging van C-IQ ontvangen over de update Europa 2004/01 welke in november verschijnt.

Hierbij wordt ook melding gemaakt van nieuwe besturingssoftware ik weet niet of hier versie 9.1 bedoeld wordt of dat er inmiddels alweer een nieuwe versie uit is.


Volgens eerdere E-mail zou ik een update in week 43 moeten krijgen, ik denk dat ze nu wachten in verband met de nieuwe update van de navigatie DVD.

mvgr.
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Vorige week de nieuwe software ontvangen van C-IQ versie 9.10 (MO5591)

Attentie route kan niet berekend worden !
Controleer de bestemming alstublieft.
De route wordt na een aantal van deze meldingen wel berekend en ook in de routelijst staat dan de complete route van begin tot eindadres.
Met mijn oude systeem MS5000 met softwareversie 5075 heb ik dit soort meldingen ook wel eens gehad met de nieuwe 5076 versie geen last meer.
Het lijkt erop dat de problemen die in de eerdere versie ontstonden bij lange en complexe routes nu verdwenen zijn.
Ik heb een aantal malen de zelfde route als toen opgegeven en geen foutmeldingen meer ontvangen.

Bij kaartweergave in rijrichting kan nu tot 10 km gekozen worden waarbij de cursor niet meer naar de rand van de kaart loopt.

Verder zijn er nog een aantal opties voor de statusregel toegevoegd zoals,

- vertraging op route
- dynamische reis en aankomsttijd.


Bij de levering zitten ook de volgende nieuwe wegenkaarten

- DVD Teleatlas Europe 2004/01
- DVD Navtech Europe 2004/01

Omdat ik destijds een C-IQ Abbo heb afgesloten voor Navtech kon ik de teleatlas DVD maar voor 2 dagen gratis activeren.
In dit korte vergelijk lijkt het dat de teleatlas DVD iets meer laat zien dan die van Navtech (gedetailleerdere omgeving).

Zowel op de DVD van navtech als die van Teleatlas zijn behoorlijk actueel, de nieuwe snelweg A5 bij Schiphol staat er zelfs op.
Ook woonwijken die al 2 jaar bestonden maar nog niet op 2003/01 stonden staan er nu op.

Ook in Italie is de wegenkaart behoorlijk vernieuwd.

:D Voorlopig ben ik zeer tevreden met C-IQ


mvrg,
Willem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Ben best jaloers op je, met zo'n systeem zou ik ook graag willen rijden. Snel, met goeie kaart updates, want laten we wel wezen, dat de A5 er nu al opstaat... :D

Het zal interessant zijn de vergelijking TA <> NT te maken. Je hebt er nu maar twee dagen TA in gehad, maar dat kan ook anders.

Als je zin hebt in het experiment kun je, zonder extra kosten de TA vrijschakelen i.p.v. de NT. En later desgewenst weer teruggaan naar de NT. Want zó heb ik begrepen kan dat bij C-IQ geregeld worden.
Je zou dus nu eerst een maandje met de NT kunnen gaan rijden, en zo uitvinden hoe 'ie is. En natuurlijk even de afwijkingen als die er al zijn opschrijven. En dan omzetten op TA, en opnieuw uitproberen.
Dat zou jezelf en daarmee ook ons natuurlijk :lol: een hoop extra info verschaffen over de accuratesse van de TA<>NT.

Heb je daar zin in, en de gelegenheid voor?

We zijn benieuwd :wink:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo JW,



Op internet kan ik via het C-IQ online het Navtech abonnement niet retourneren.

Misschien komt dat door dat het eerste jaar niet voor het product betaald
hoeft te worden.

Ik zal volgende maand eens telefonisch via C-IQ kijken of ik kan omschakelen naar Teleatlas.

Anders zal ik voor een aantal dagen de 2 kaarten naast elkaar gebruiken binnen content Benelux.

Overigens geloof ik niet dat er veel verschil zit tussen beide kaarten.

Frappant is dat beide kaarten het stuk weg komende vanaf A20 afslag Maasdijk richting Maassluis aangeven als Bandijkweg terwijl dit Coldenhovenlaan heet. En het stukje oude Maasdijk als Bandijkweg wordt aangegeven.


Bij de Maasdijk(Z-H) wordt de naast de dijk gelegen sloot bij Teleatlas wel aangegeven en bij Navtech niet.



Mvgr,
Wilem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Je schreef:
Op internet kan ik via het C-IQ online het Navtech abonnement niet retourneren.
Misschien komt dat door dat het eerste jaar niet voor het product betaald
hoeft te worden.

Ik zou denken dat er wel degelijk "betaald" is voor de content. Je bent ook bij C-IQ geregistreerd, en hebt toegang tot het systeem naar ik begrijp.

Op het duitse forum heb ik gelezen dat je de content inderdaad kunt "terugboeken", en dan vervolgens een andere kunt nemen.
Wellicht is het beste als je daarover belt met de C-IQ lijn, als je tenminste die moeite wilt nemen.
Desgewenst wil ik ook proberen via de duitse lijntjes wat meer duidelijkheid hierover te krijgen. Laat maar even weten.

Aangaande de verschillen tussen beide kaarten ben ik toch benieuwd naar de ervaringen bij wat langer gebruik. De ervaringen in Duitsland zijn duidelijk in de richting van een voorkeur voor NavTech.
Als ik zelf nog 'ns omschakel naar een PC5500 ga ik het zeker uitproberen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo JW,
Ik zou denken dat er wel degelijk "betaald" is voor de content. Je bent ook bij C-IQ geregistreerd, en hebt toegang tot het systeem naar ik begrijp.
Wanneer je voor het eerst daadwerkelijk een content koopt kan je deze ook weer terugboeken je krijgt dan restitutie over de nog niet gebruikte dagen.
Hierna kan je kiezen voor een ander content waar je dan natuurlijk weer voor betaald.

Het eerste jaar krijg je bij aankoop van het systeem de keuze 1 jaar Europa of 2 Jaar Benelux “gratis” incl. update’s of alles vrij schakelen zonder update’s.

Ik zal eens navragen bij C-IQ wat de mogelijkheden zijn van het eerste jaar in ieder geval kan ik deze niet online terugboeken.
Desgewenst wil ik ook proberen via de duitse lijntjes wat meer duidelijkheid hierover te krijgen. Laat maar even weten.
Als je wat meer te weten kan komen hoor ik het graag.


Natuurlijk wil ik de moeite nemen om de onderlinge verschillen tussen de Navtech en de Teleatlas DVD uit te proberen.

Het mooiste is natuurlijk om beide tegelijk uit te proberen.
Daar waar de een de fout in gaat kan je dan gelijk zien of de ander het beter doet.

Daarom zal ik een proef van een maand doen met beide systemen.

Ik zal de volgende zaken uitproberen:

- POI'S.
- Detail van de kaarten.
- Rijervaringen.

Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik het wel.

Mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Die eerste twee opmerkingen, daarover zal ik inderdaad m'n licht opsteken, over de grens dus. Wordt vervolgd dus :wink:
Het mooiste is natuurlijk om beide tegelijk uit te proberen.
Daar waar de een de fout in gaat kan je dan gelijk zien of de ander het beter doet.

Daarom zal ik een proef van een maand doen met beide systemen.
Dat is een heel interessante optie, en we zijn natuurlijk buitengewoonn benieuwd wat dit oplevert.
Fijn dat je die moeite en kosten wilt nemen om dit te doen. Wordt wel wat DJ spelen natuurlijk, en hopelijk zit je PC 5500 daarvoor op een makkelijk bereikbare plaats.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hoi JW

Ik ben zelf ook erg benieuwd naar de onderlinge verschillen.
De 5500 zit in de kofferbak dus dat is wel te doen.

Foto voorbeelden van de ms5500 op
http://home.kabelfoon.nl/~stormmss

Mvgr,

Willem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Antwoord Van C-IQ
Het is inderdaad niet mogelijk om een product ouder dan 14 dagen terug te
boeken. Mocht U tevreden zijn met de maand Teleatlas, dan kunt U ons bellen
zodat we U een code kunnen geven om Teleatlas te gebruiken voor de rest van
de periode.


Met vriendelijke groet,

Uw C-IQ Service Team
Siemens VDO Trading GmbH
mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • MMI 3G USA naar Europa
    door Errol1983 » 15 mei 2019 21:57 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 4
    Weergaves: 729
  • Van Traffic Pro (Slow) 8.0 naar 10.0
    door theeuwke » 19 mei 2018 00:12 » in Vaste Becker systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 515
  • upgraden naar discover pro
    door paalpizzle » 31 mei 2015 19:55 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 3415
  • nav upgraden naar dvs speler
    door touran142 » 02 mar 2015 12:16 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 397
  • AVIC-F700BT terugzetten naar fabrieksinstellingen
    door Willy62 » 15 jul 2016 11:11 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 951
  • op zoek naar kopie cd voor Ford
    door hamster » 14 okt 2018 08:56 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 650
  • Mijn telefoon draadloos naar auto
    door mcl » 20 jul 2023 19:23 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 484

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”