MS4300

Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Waarom kan de Kia dealer niet gewoon een ander toestel uit het schap pakken, deze correct voor-installeren en dan in jouw auto plaatsen? Het is van de zotte dat jij door hun fout op een update moet gaan wachten.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hetgeen ik ook al enige tijd tracht duidelijk te maken dat dit van de zotte is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vwgolf
Senior Member
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 feb 2005 11:08

Bericht door vwgolf »

Als je ander toestel uit schap pakt heeft deze het zelfde probleem. Dit komt omdat alles al voor geprogrammeerd en geïnstalleerd wordt door VDO en hier is niks meer aan te veranderen. Dus toch maar wachten op een update.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

vwgolf schreef:Als je ander toestel uit schap pakt heeft deze het zelfde probleem. Dit komt omdat alles al voor geprogrammeerd en geïnstalleerd wordt door VDO en hier is niks meer aan te veranderen. Dus toch maar wachten op een update.
volgens mij wel als je het easystart menu maar goed volgt
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gentry schreef:
vwgolf schreef:Als je ander toestel uit schap pakt heeft deze het zelfde probleem. Dit komt omdat alles al voor geprogrammeerd en geïnstalleerd wordt door VDO en hier is niks meer aan te veranderen. Dus toch maar wachten op een update.
volgens mij wel als je het easystart menu maar goed volgt
Zeker weten :!:
Dat is me wel duidelijk geworden uit de gedachtenwisseling met Navco's Jos Merks, die doet dat dagelijks :idea:
Daarvoor heb je dan wel een C-IQ CD nodig, zoals ik hierboven schreef.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Daarvoor heb je dan wel een C-IQ CD nodig,
Wahisdah :?:
En daar gaat het de mannen bij KIA duidelijk boven de, toch al niet bijster intelligente, en zeker niet klantgerichte pet.
Dat laat je gewoon de klant uitzoeken! :x
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
spaansebrabander
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2008 20:20

Bericht door spaansebrabander »

Ik denk toch echt dat VDO niet de juiste info heeft verstrekt aan de inbouwer.
Gezien het feit dat ik een keer of 5 email contact heb genad en ik dacht 3 keer telefonisch met VDO, lijkt het me dat ook bij VDO niet iedereen van dit fenomeen op de hoogte is/was.

Verder iets dat eigenlijk niet in deze draad thuishoort, maar ik stel hem toch: Ik merk dat als ik het navigatiesysteem niet heb aangezet, ik toch meldingen ontvang, zoals te hard rijden etc. Betekent dat dat het Navsysteem altijd bijstaat? of hoe werkt dat. Overigens is het best lastig als je een bepaald parkeerterrein al een keer of 5-6 bent opgereden onder een pieptoon van het navsysteem Er komt dan iets te staan, maar dat is al weg voor ik mijn hoofd binnen leesafstand van de radio heb gebracht. Mijn echtgenote zat naast me en las iets van "U verlaat het kaartgebied of zoiets". Grappig, maar wel gevaarlijk want je wilt tijdens het rijden toch kijken wat er staat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je het opneemt voor de inbouwer.
Deze "dozenschuiver" is verantwoordelijk voor het product, of VDO hem nu verkeerd heeft voorgelicht of niet. Hij heeft tov jou als consument een "wanprestatie" geleverd die al bestond op het moment dat de koop tot stand kwam. Wanneer ga je dat nu eigenlijk inzien?

Als jouw banden bij 100 km/h het loopvlak verliezen en de verkoper zegt dat Michelin hem verkeerd heeft voorgelicht, accepteer je dat dan ook. Wat een onzin!

Als je van het niet gedigitaliseerde gebied afgaat, en dat is een parkeerterrein meestal, dan krijg je de waarschuwing die je noemde. Dat je dat slecht kunt lezen ligt kennelijk aan de 4300. Die is blijkens andere berichten zodanig beroerd in tekstweergave dat het gevaarlijk is. Ook daar zou je de verkoper op kunnen aanspreken!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
spaansebrabander
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2008 20:20

Bericht door spaansebrabander »

Je hebt waarschijnlijk juridisch gezien gelijk. Maar als ik mijn auto naar KIA breng heb ik dan een nieuwe radio denkt je, of denk je dat KIA het ongemak dan verhelpt? KIA aansprakelijk stellen voor de kleine lettertjes vind ik wel leuk gevonden. Zou ik zeker doen als ik zelf een advocatenkantoor bezat en dan bovendien nog in de US woonde.
Je moet je ook realiseren dat het apparaat wel werkt, maar ik moet steeds wat schermpjes wegdrukken.
Ik houd KIA niet de hand boven het hoofd, ik probeer realistisch te zijn en dan vind ik dat VDO zijn klanten gewoon laat barsten. Maar ja, eerst Philips, dan Mannesmann, dan weer Siemens dan weer VDO je zou er ook suf van worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik houd KIA niet de hand boven het hoofd, ik probeer realistisch te zijn en dan vind ik dat VDO zijn klanten gewoon laat barsten
Nogmaals, jij hebt als klant van KIA niets met VDO te maken. Strikt juridisch hebben ze niet eens boodschap aan jou omdat je geen klant bent.
Ji moet omdat KIA willens en wetens een slecht product heeft geleverd een andere wel corrct werkende unit eisen.
Neem meteen een 4400, die kun je namelijk wel van achter het stuur aflezen!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
spaansebrabander
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2008 20:20

Bericht door spaansebrabander »

Dat is natuurlijk onjuist. KIA heeft niet "willens en wetens" een slecht product geleverd.
Wie een slecht product geleverd heeft is VDO en of dat willens en wetens gebeurde is de vraag.
Ik ben praktisch. Als ik mijn auto terugbreng naar KIA, ben ik er geenszins van verzekerd dat het probleem meteen wordt opgelost. In tegenstelling tot Gerritje heb ik voorlopig toch meer met KIA dan met VDO. (hoewel ik heel heel veel aan Philips te danken heb)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat is natuurlijk onjuist. KIA heeft niet "willens en wetens" een slecht product geleverd.
KIA heeft jou een product geleverd waarvoor zij 100% verantwoordelijk zijn. Reeds bij de aflevering moet duidelijk zijn geweest dat de navigatie "niet deugde". Niet gecontroleerd en/of toch afgeleverd? Dan is het willens en wetens.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:
Dat is natuurlijk onjuist. KIA heeft niet "willens en wetens" een slecht product geleverd.
KIA heeft jou een product geleverd waarvoor zij 100% verantwoordelijk zijn. Reeds bij de aflevering moet duidelijk zijn geweest dat de navigatie "niet deugde". Niet gecontroleerd en/of toch afgeleverd? Dan is het willens en wetens.
In elk geval WETENS :!: Het zal niet hun wil geweest zijn dit zó te doen, daar ga ik van uit :idea:

Maar los van deze semantische discussie: ik ben het geheel eens met Gerritje dat KIA hiervoor verantwoordelijk is. Zíj hebben bij VDO een partij 4300's gekocht en die bij de dealers gedumpt. Dat kan niet zomaar, als je zoiets doet moet je ook zorgen dat je het werkend krijgt.

Van Navco's Jos Merks weet ik inmiddels dat hij elke afgeleverde 4300 zelf eerst middels Easy-Start activeert en vervolgens voorziet van de Supercode. En die werken allemaal, uiteraard :D
En dus ga ik mee in Gerritjes suggestie dat, als deze 4300 niet aan de praat te krijgen is, spaansebrabander gewoon een nieuwe 4300 moet vragen en die op de goeie manier vrijschakelen. Zó kan KIA dat oplossen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Er is vorige week een MO 4372 SR uitgebracht, die komt ná inspelen als 7.30 in het systeem te staan. Daarmee worden een aantal problemen oplost. Of dít probleem daar ook mee gepakt wordt weet ik niet, maar het is het proberen waard, denk ik zo.
Het updaten kost een kwartiertje of daaromtrent.
Bel even met je eerdere contact bij VDO, en vraag hem er naar.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sportage
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2008 18:47

Bericht door Sportage »

Omdat ik waarschijnlijk hetzelfde probleem heb, heb ik met aandacht dit door Spaansebrander gestarte, topic gelezen. Helaas stopt deze abrupt en weet ik dus niet of, en zo ja hoe, zijn problemen met de MS4300 zijn opgelost. Gisteren heb ik een nieuwe KIA opgehaald. Ook ik kreeg er een MS4300 "gratis" bijgeleverd. Verkoopactie van KIA. In de folder stond overigens dat er een MS4150RS geleverd zou worden, maar dat even ter zijde. Verder heb ik uit wat speurwerk inmiddels begrepen dat de MS4300 speciaal voor VW is gemaakt. Het blauwe scherm zou passen bij de VW-interieurverlichting. Bovendien zie ook ik dat ze voor dumpprijzen worden aangeboden (o.a. door Navco.nl: van 700,= voor 298,=!). Bovendien ben ik het met Spaansebrander eens als hij stelt dat de lettertjes wel erg slecht te lezen zijn. Dit is mijn eerste navigatiesysteem dus ik kan niet vergelijken maar het lijkt mij dat, vooral met zon, het gewoonweg onveilig is om tijdens het rijden te proberen van het scherm te lezen. De ervaring zal mij het, hopelijk niet door schade en schande, leren :oops: .

:? A. Omdat de in het adresboek opgeslagen bestemmingen zodra de sleutel uit het contact is geweest zijn verdwenen, vermoed ik dat ook bij mij de aansluitingen omgewisseld zijn. Zolang het contact erop staat kan ik een zojuist ingevoerd adres laden. Daarna krijg ik bij "adr. laden" de melding: "Adresboek is leeg". Hopelijk is dit door de KIA-dealer inderdaad makkelijk te verhelpen door het systeem alsnog juist aan te sluiten. Het zou mij bevreemden want als dat zo is, dan had de dealer hier al van op de hoogte moeten zijn en het systeem de eerste keer meteen goed moeten (laten) installeren.

B. Elke keer als ik in de auto stap (de Beneux supercode CD van teleatlas zit dan al in het toestel) en de "nav" toets selecteer, moet ik de volgende schermen door:
1.Activeer eerst een wegenkaart om uw navigatiesysteem te kunnen gebruiken. De easy-start assistent helpt u met uw keuze.
2. U heeft de volgende wegenkaart gekozen:
All Bundle
Variant "Classic" CD ID:999
3. Het systeem zal worden geactiveerd volgens de "Classic" variant. Dit houdt onbeperkt gebruik van de gekozen kaart in, uitsluitend met de nu ingelegde CD
4. Gekozen product is al geactiveerd (zie "Mijn C-IQ")

Dat vind ik nu alleen nog knap lastig :cry: maar zal binnen niet al te lange tijd als ronduit irritant worden ervaren! :twisted:

C. Daarnaast worden bovenstaande meldingen vaak nog afgewisseld door de volgende:Voor activeren hebt u GPS nodig
Betekend dit dat er dan nog geen/onvoldoende satellietontvangst is? Ook als het systeem eenmaal in werking is zie ik overigens nergens een aanduiding van het aantal ontvangen satellieten of van de kwaliteit van de ontvangst. Zou dit apparaat deze, volgens mij gebruikelijke, aanduidingen ontberen :?:

D. De dealer heeft er het stuk van de verpakking bij gedaan met daarop een sticker met het serienummer en nav-id van het apparaat en een sticker met de tekst "supercode" en een veld om een code van 16 tekens in te vullen. Dit veld is echter leeg. Had de dealer hier de supercode neer moeten schrijven voor later gebruik :?: m.a.w. kan deze code voor mij van belang zijn (bijv. als er iets gereset moet worden of als ik het apparaat in een andere auto in zou willen bouwen) en zo ja, kan ik die dan nog ergens opvragen :?:

Uit de eerdere posts van dit topic begrijp ik dat de volgende gegevens voor het kunnen geven van de juiste antwoorden van belang kunnen zijn, dus heb ik die zoveel mogelijk opgezocht:
- Onder "Mijn C-IQ": Niet beschikbaar
- Onder "C-IQ": NAVI ID: xxxx-xxxx SW-ID: 0720 Initial ID xxx-xxx-xxx-xxx-xxx-xxx-xxx-xxx-xxx-xxx-xxx CD ID: 999
- Bijgeleverde CD'S:
Teleatlas, Benelux 2007 supercode en Europese hoofdwegen 2007 supercode
VDO taalsoftware v 5.4

Overigens ben ik het met Gerritje en JW eens dat de leverancier van het product, in dit geval de KIA dealer, de problemen op moet lossen. Ik zal er dan ook zo snel mogelijk langs gaan. Toch zou ik een deskundig antwoord op mijn vragen op prijs stellen, al was het alleen maar om de dealer op het goede spoor te zetten :shock: .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt voor je uitvoerige verhaal.
Dat gelezen hebbende denk ik dat, als A opgelost is, B en C ook niet meer optreden :idea:
En dus: zo snel mogelijk naar de dealer en die A4/A7 in orde laten maken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sportage
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2008 18:47

Bericht door Sportage »

Hallo JW,

En jij bedankt voor je snelle reactie. Ik zal een dezer dagen eens langs gaan. Eerst even het carnavalsbier uit mijn bloed. Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

Even iets van een andere orde: ik zag dat jullie veel handleidingen op het forum hebben staan + nog een aantal bezitten welke nog niet zijn geplaatst. De MS4300 staat er nog niet tussen. Mocht je die willen hebben dan stuur ik hem graag toe.

Gr. Fred

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

We zijn benieuwd, wanneer ga je?

Die handleiding staat (nog) niet op de site, we hebben hem uiteraard wel. Nú is 'ie nog gewoon bij VDO te downloaden, en dus hoeft 'ie nog niet bij ons te staan, dat scheelt veel traffic en dus kosten :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sportage
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2008 18:47

Bericht door Sportage »

J.W.

Ik ga denk ik morgen of overmorgen. Zo met de carnaval ligt alles hier zo'n beetje (ikzelf gisteren nog letterlijk) op z'n gat.

Trouwens, heb jij, of iemand anders, wellicht nog een antwoord op mijn laatste vraag:
De dealer heeft er het stuk van de verpakking bij gedaan met daarop een sticker met het serienummer en nav-id van het apparaat en een sticker met de tekst "supercode" en een veld om een code van 16 tekens in te vullen. Dit veld is echter leeg. Had de dealer hier de supercode neer moeten schrijven voor later gebruik :?: m.a.w. kan deze code voor mij van belang zijn (bijv. als er iets gereset moet worden of als ik het apparaat in een andere auto in zou willen bouwen) en zo ja, kan ik die dan nog ergens opvragen :?:

Gr. Fred

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als de code eenmaal is ingevuld in jouw navi heeft het geen enkel nut deze nog te bewaren. Je zult hem nooit meer nodig hebben
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sportage
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2008 18:47

Bericht door Sportage »

Nou, daar zijn we weer. Afgelopen vrijdag is de auto bij de dealer geweest. Het heeft even geduurd. Naast het probleem met de MS4300 waren er nog een paar puntjes welke afgewerkt moesten worden, daar moesten onderdelen voor worden besteld en dat heeft me toch een tijd geduurd.

Maar afijn. Het geheugen (adresboek) werkt. Ook blijft een ingevoerde bestemming na een tussenstop gewoon actief. Dat is het goede nieuws. Het wegdrukken van de schermpjes is echter gebleven en is inmiddels ook echt een grote ergernis geworden. Mijn ervaringen zijn dus een kopie van die van Spaansebrander die dit topic startte.

Hebben jullie inmiddels al wat meer info? Spaansebrander had het in zijn laatste berichten over een update van VDO waarmee het probleem verholpen zou gaan worden maar daarna zie ik helaas geen posts meer van hem.

Gr. Fred

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Welke SW versie heb je er nu in, is die SR al ingespeeld zoals ik eerder schreef:
viewtopic.php?p=58259#58259 :?:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sportage
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2008 18:47

Bericht door Sportage »

Als ik op het toestel bij Mijn CIQ kijk staat er SW-ID 0720.
Ik neem aan dat dat betekend dat ik software versie 7.2 heb. Ik heb dus geen SR (servicerelease?) waarmee ik kan upgraden naar 7.3
Hoewel ik betwijfel of dit het probleem wel oplost (Spaansebrander had het immers ook al over een serviceupdate welke hij had gedraaid maar waarna het probleem nog steeds bestond) wil ik het uiteraard graag proberen.
Hoe kom ik daaraan? VDO bellen en sturen zij dat dan op?

Gr. Fred

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Waar woon je? Ik heb 'm hier liggen, je kunt 'm bij mij inspelen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sportage
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2008 18:47

Bericht door Sportage »

Mooi aanbod. Maar ik woon bij Nijmegen. En dat is best ver van Utrecht. Ik was net bezig met een mail naar VDO. Hopelijk sturen ze hem dan op.

Gr. Fred

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”