Inbouwen Carin 522

Gebruikersavatar
Boppe
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34

Inbouwen Carin 522

Bericht door Boppe »

Enige tijd geleden heb ik een Carin 522 in een andere auto gebouwd. Het systeem weet het nu niet meer en moet eerst weer wennen (leren) om met het nieuwe pulssignaal om te gaan. Zeggen ze bij VDO...

De auto had geen pulssignaal en er is een pulsgever ingebouwd. Daaraan zaten drie draden. Volgens mij was dat een 12V +, een massa en het pulssignaal. Deze laatste zit uiteraard aan zwart/witte kabel van Carin.

Nu zit ik het zaakje eens nader te bekijken en merk dat vanaf Carin een BRUIN/RODE kabel nergens op is aangesloten. Ik lees in inbouwbeschrijving het volgende:
Kabelnr. A11 bruin-rood Impulsgever-minpool (niet vereist bij als standaard uitrusting aanwezige tachosignaal)

Moet deze kabel in mijn geval worden aangesloten en zo ja, waarop?
Is de impulsgever-minpool dezelfde als de massa ???

Wie kan me verder helpen??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Als ik het zo lees zou ik haast denken dat deze aan de massa van de pulsgever komt.
Volgens mij weet WMP hier meer van want die gebruikt ook een pulsgever.

Maar werkt de carin nu niet goed dan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

iK heb inderdaad zowel de zwart/witte draad alsmede de bruine draad in gebruik.
De zwart/witte geeft een plus pulse, die over de pulsgever via de bruine terugkomt het systeem in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Boppe
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34

Bericht door Boppe »

wmp schreef:iK heb inderdaad zowel de zwart/witte draad alsmede de bruine draad in gebruik.
De zwart/witte geeft een plus pulse, die over de pulsgever via de bruine terugkomt het systeem in.
Met de bruine draad bedoel je A11 bruin-rood (pulsgever min) of A7 massa (algemeen)

Als je de bruin-rode draad bedoeld, heb je deze dan alleen aan Carin verbonden of ook aan de massa?

In mijn situatie zijn er drie kabels aan de pulsgever. 1 voor constant 12v, eentje voor de massa en de puls aan de Carin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Even voor alle duidelijkheid :

Is de pulsgever op onderstaande manier aangesloten.

De plus van de pulsgever zit aan de 12V
De massa zit inderdaad aan de massa
De pulse draad aan de zwart/witte (Carin522)

Dan zou het volgens bartje moeten werken.
En inderdaad het systeem moet wennen aan een nieuwe puls.
Geef anders nog eens precies aan wat er gebeurt en welke systeem software er geladen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Boppe
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34

Bericht door Boppe »

Han schreef:Is de pulsgever op onderstaande manier aangesloten.

De plus van de pulsgever zit aan de 12V
De massa zit inderdaad aan de massa
De pulse draad aan de zwart/witte (Carin522)
Dat klopt.
Maar omdat het nog niet lekker werkt, zoek je naar andere oplossingen. In de beschrijving wordt gesproken over een uitgebreide actieve impulsgever (wat niet is aangesloten). Dit is oranje en bruin/rood.
Han schreef:En inderdaad het systeem moet wennen aan een nieuwe puls. Geef anders nog eens precies aan wat er gebeurt en welke systeem software er geladen is.
Het betreft een overbouw van een Berlingo (met standaard puls) naar een Ford Transit (camper) waarbij door de garage een pulsgever op de km teller/kabel is gemonteerd. De pulsgever werkt 'goed'. In het menu valt te lezen: 0 pulzen als ik stil sta, 70 als ik 50 km/h rij en 140 bij 100 km/h, dus lineaer. GPS signaal is steeds meer dan 3 en de spanningskabels, licht en achteruit zijn goed aangesloten.

Het probleem is dat na het inbouwen Carin 522 (versie 4.9) het erg lang duurt dat hij/zij weet waar het op dat moment bevindt. Pas na ongeveer 50 a 100 km is de exactie locatie bekend. Tot die tijd blijf ik rondjes draaien om de laatste bekende locatie. Je ziet het kompas dan ook langzaam 360 graden draaien, terwijl ik gewoon rechtdoor rij.

Het is net of de mapmatching niet goed werkt. Wanneer ik een relocation doe en rij daarna weg, blijft hij/zij om die plek ronddraaien.

Van diverse kanten wordt gezegd dat het een hele tijd kan duren voordat het 100% werkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Oke een mooi en helder verhaal.
Het wennen aan de nieuwe puls zou in 15 minuten gebeurt moeten zijn als je tenminste een beetje binnendoor rijd (veel bochten en straatjes).
Dat rondjes draaien wat je vertelt heb ik ook een keer meegemaakt maar dat kwam omdat ik niet hard genoeg reed.
De hele dag een snelheid gehad van +/- 4 km en het systeeem ging pas goed werken nadat ik wat harder ging.
Waren rondjes van ongeveer 5 km in diameter.
Lijkt dus toch een puls probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Boppe
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34

Bericht door Boppe »

Tja,

de vraag is dan HOE kun je controleren of de PULSGEVER goed of fout is??
Het zijn idd rondjes van 3 a 5 km doorsnee...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

grootste "fout"is dan ook van iedereen zelf invoeren waar je staat, heb daar echt slechte ervaringen mee, laat gewoon zelf het systeem naar de juiste weg zoeken, maar als je het nou goed wil krijgen is het verstandig om even een oudere software versie te laden (bijv 4.8) en daarna weer 4.9, en dan zelf het systeem ze gang laten gaan, en meestal gaat het dan wel weer goed, en controleer je cd even op krassen en dergelijke want daar kunnen die computers ook hele rare kuren van krijgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Met de bruine draad bedoelde ik inderdaad A11.

Mijn externe pulsgever heeft maar twee draadjes, op één daarvan zit de zwart-witte, op de andere die bruin-rode.

Tap ik hem van de cruise control af, dan is zwart-wit de enige die gebruikt hoeft te worden.
Echter, Renault en electronica...pfoei...daar heb ik wel eens slechte ervaringen mee gehad, dus ik gebruik toch maar lekker de externe pulsgever.

Het ijken deed ik gewoon door te gaan rijden, en allerlei afslagen te nemen op het moment dat Carin 'dacht' goed te zitten. Soms reed ik op een weg, maar bewoog het pijltje over een parallel weg.... Dan nam ik gewoon een afslag die de parallelweg dus niet had, lekker een uurtje aan het toeren geweest, maar na 20 minuten werden er al vrijwel geen fouten meer gemaakt.
de vraag is dan HOE kun je controleren of de PULSGEVER goed of fout is??
Het zijn idd rondjes van 3 a 5 km doorsnee...
Dit deed ik in de instellingen menu. De auto een stukje naar voren laten kachelen en ondertussen op die monitor kijken, en ja hoor, achter 'PULSE' kwam een getalletje te staan. Auto in zijn achteruit, en weer, het getalletje werd vervolgens een negatief getalletje.
Code van dat menu is 6330, pas overigens een beetje op als je vervolgens in het submenu duikt waar je instellingen kunt wijzigen, deze zijn soms lastig terug te zetten, nou ja, als je eenmaal doorhebt hoe zit het wel logisch in elkaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Boppe
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34

Bericht door Boppe »

PULSGEVER TESTEN
wmp schreef:Dit deed ik in de instellingen menu. De auto een stukje naar voren laten kachelen en ondertussen op die monitor kijken, en ja hoor, achter 'PULSE' kwam een getalletje te staan. Auto in zijn achteruit, en weer, het getalletje werd vervolgens een negatief getalletje.
Maar dat weet ik al. Als ik stil sta is hij 0. Het getal achter Pulse loopt op naarmate ik sneller ga rijden. Dit getal blijft bij een constante snelheid gelijk.

Nog een vraagje over die pulsegever.
Zoals ik het in mijn situatie schreef, moet ik dan A11 ook aansluiten op de massa?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Nee, volgens mij hoef je daar helemaal niet meer aan te komen.

Per slot van rekening heb je een goede puls.

Er schiet mij ineens wel iets anders te binnen.
Tijdens het testen van een Carin systeem was deze ook de weg kwijt, totdat de bijrijder op het idee kwam de unit te verdraaien, in dit geval met de achterkant naar de voorzijde van de auto toe !
Vanaf dat moment deed die het weer perfect.

Volgens mij mag je de moderne systemen wel 'zijdelings' inbouwen, maar de oude systemen zoals de Carin niet.

Hoe zit die bij jou dan in de Transit ingebouwd ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Boppe
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34

Bericht door Boppe »

wmp schreef:Er schiet mij ineens wel iets anders te binnen.
Tijdens het testen van een Carin systeem was deze ook de weg kwijt, totdat de bijrijder op het idee kwam de unit te verdraaien, in dit geval met de achterkant naar de voorzijde van de auto toe !
Vanaf dat moment deed die het weer perfect.

Volgens mij mag je de moderne systemen wel 'zijdelings' inbouwen, maar de oude systemen zoals de Carin niet.
Ik ga hem vandaag eens een kwartslag draaien !
Dan zou het niet uitmaken of hij vooruit of achteruit 'kijkt'....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Boppe
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:34

Bericht door Boppe »

Boppe schreef: Ik ga hem vandaag eens een kwartslag draaien !
Dan zou het niet uitmaken of hij vooruit of achteruit 'kijkt'....
Helaas, ook een kwartslag draaien maakt niets uit...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • navigatie inbouwen mazda 6
    door HUMA » 08 mar 2018 15:42 » in Mazda
    Reacties: 0
    Weergaves: 767
  • KW-R510E inbouwen in audi a3 2008
    door Ferry A3 » 04 okt 2014 07:56 » in JVC
    Reacties: 2
    Weergaves: 735
  • pioneer avic f20bt inbouwen???
    door tufferke » 25 okt 2014 16:25 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 465
  • Navigatie-systeem inbouwen VW-GOLF(cup) van 2015
    door ffocus01 » 17 apr 2017 10:42 » in Aankoop advies
    Reacties: 3
    Weergaves: 747
  • inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
    door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 1028
  • Handleidingen Philips Carin 522
    door benne_ss » 07 okt 2016 21:29 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 692

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”