Gebruik wisselstroken

arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Gebruik wisselstroken

Bericht door arjeh »

Wie weet hoe vdo omgaat met het gebruik van wisselstroken. De bekendste is natuurlijk die op de A1. Een andere is de brug bij Krimpen a/d IJssel (als ik niet over dat ene pontje ga dan moet ik over deze brug). Uit mijn hoofd zeg ik dat de wisselstrook tot 15.00 open is in de richting van Rotterdam en na 15.30 uur is hij open Krimpen a/d IJssel in.

Ik hoor wel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Sorrie dat ik het zeg maar hoe verzin jij dit soort dingen ?
Ga niet verder in op deze vraag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

...zal creatief denken zijn, denk ik...(creatief...)


Ik denk niet dat het navigatie systeem hier serieus mee omgaat.
Los van die vraag, zit ik mij af te vragen of dit een specifiek VDO iets is, immers, kaarmateriaal kan door 'derden' worden aangeleverd, echter, operating-software is wel weer leverancier specifiek...lastig
In elk geval zal er dan een afspraak moeten zijn met de leverancier van de operating software met de leveranciers van de databases, dat deze gegevens dus wel in die databases moeten staan.
Met het in gerbuik nemen van dvd systemen wellicht mogelijk, maar dan nog...

Meen te weten dat Becker systemen zelfs kunnen vertellen in welke rijstrook je rijd!!!!!
En dat mis ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bij VDO, die er standaard van uit lijkt te gaan dat ik in de meest rechtste rijstrook voor rechtdoorgaand verkeer rijd...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Als ik het goed heb, was de nauwkeurigheid van een navigatie systeem 30 tot 100 meter aan de hand van GPS info.
Die nauwkeurigheid is vorig jaar dacht ik een stuk beter geworden 10 tot 50 meter.
Met deze info in het achterhoofd lijkt het mij niet mogelijk dat een systeem weet op welke rijstrook je rijd.
En je systeem gaat altijd van het principe uit van doorgaande weg volgen, of deze nou recht of krom is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

GPS-info kan veel nauwkeuriger dan 10 meter. Het probleem zit hem in de ontvangst apparatuur. De apparatuur welke wij in onze auto hebben is van dermate matige kwaliteit (uiteraard goed genoeg om te navigeren) dan de nauwkeurigheid inderdaad enkele tientallen meters is. De grootste afwijking welke ik aan de hand van de hoogte kan waarnemen is ongeveer 20 meter. Aangezien de Randstad aardig vlak is (5 tot 1 meter onder NAP) is met de hoogte tov NAP in de statusregel goed te zien wat de afwijking is. De laagste waarde welke ik heb waargenomen is ongeveer -20 meter en de hoogste waarde +15 meter. Als iemand interesse heeft betreffende de nauwkeurigheid van GPS kan ik wel een link naar een site vinden. Een paar maanden ben ik dit tegengekomen met een zeer mooie puntenwolk. Uit mijn hoofd zeg ik dat hier de nauwkeurigheid binnen de paar meter lag, maar uiteraard met de betere ontvanger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Recon103
Average Member
Average Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 okt 2003 21:21

Bericht door Recon103 »

Hallo,

Het probleem van de civiele versie is,dat deze werkt met ontvangst van max 8 satelieten.

Toen ik nog bij defensie werkte.(103 verkenning,vandaar mijn gebruikersnaam recon103) hadden wij een gps systeem van amerikaanse bodem. dit apparaatje gaf ons een 10 cijfercoordinaat. wat dus inhoud dat het op de meter nauwkeurig is. Civiele GPS werkt met 8 kanalen dus veel nauwkeuriger dan 50 tot honderd meter gaat echt niet lukken volgens mij.

Ook al zecht de fabriekant dat dit systeem 10 tot 50 is. Dit komt dan waarschijlijk omdat hij gebruik maakt van het girokompas en de tacho. Dan kan hij dus theoretisch tot 10 meter wel halen. maar dit staat los van het GPS signaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

...ik kan je een ander leuk feitje vertellen...

Reed naar een mij onbekend adres, straat stond goed vol, huisnummer was ingevuld.

Op een bepaald moment 'u nadert de bestemming', toen even later 'bestemming bereikt', notabene precies een parkeerplaatsje vrij daar in de zeer volle straat, dus ik parkeer mijn wrak daar, en ga zoeken.

Affijn, kon het niet vinden, halve buurt doorgelopen, en lichtgeraakt dat ik ben dus al op het punt om weer te vertrekken. Maar goed, toch maar even gebeld, persoon loopt naar buiten, en ziet mij staan. Hij zwaaien, ik teruglopen....

...blijkt mijn wagen precies voor zijn deur te staan.... :lol:

(jaja, blond....weet het.... :x )

Zal de gyro geweest zijn, maar evengoed, wel grappig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Volgens handleiding MS5000
Het GPS systeem ontvangt momenteel nivigatiesignalen van 27 GPS-satellieten, die op een hoogte van 21.000 km in ca. 12 eenmaal om de aarde draaien.
Er moeten minstens 4 satellieten worden ontvangen om de positie driedemensionaal (lengte, Breedte en Hoogte) te kunnen bepalen.
De mogelijke nauwkeurigheid ligt dan op ca. 30 meter to 100 meter.
Wanneer er slechts 3 satellieten worden ontvangen, kan alleen een tweedemensionale positiebepaling plaatsvinden (zonder hoogte).
De nauwkeurigheid van de vastgestelde positie neemt daardoor af.
De in het systeem ingebouwde GPS-ontvanger kan in totaal maximaal 8 satellieten tegelijk ontvangen.

Juiste waardes :
* 18 satellieten die op een hoogte van 20,200 km ronddraaien.
* De satellieten draaien in 6 verschillende banen, in elke baan draaien 3 stuks.
* 1 baan rond de aarde duurt 11 uur 57 min 58.3 sec
* 6 extra satellieten zijn reserve.
* Minstens 4 satellieten zijn altijd > 5% boven de horizon.
Zend frequentie
L1 - 1.575.42 Mhz (dit is wat VDO gebruikt)
L2 - 1,227.6 Mhz

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Remcokw
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2003 04:25

Bericht door Remcokw »

Zucht.. Compleet registreren om even een antwoordje te tikken .. :roll:

Anyway. Nauwkeurigheid van de GPS.

Vele factoren spelen een rol bij de nauwkeurigheid van de GPS ontvanger in car navigatie systemen. Door leveranciers worden de kwaliteiten nogal eens verheerlijkt. In werkelijkheid staan gps radiosignalen bloot aan alle gebruikelijke atmosferische omstandigheden w.o. Propagatie fouten (Luchtstoring), klokfouten en database fouten. Twee jaar geleden hebben we een zogenaamd zonnevlekken maximum gehad (in een 11 jaarlijkse cyclus) waarvan bekend is dat deze zons explosies de gps ontvangers op de wereld op hol laten slaan.

De nauwkeurigheid werd vroeger mede bepaald door het verschil in code. Een p code en een ca code voor achtereenvolgens (US) militair gebruik en voor alle andere gebruikers. Deze andere "gewone lieden" hadden voorheen tevens te maken met de SA ofwel de selective availability code die de grote (tot 150 meter) onnauwkeurigheid veroorzaakte.

Nauwkeurigheid van GPS onvangers word uitgedrukt in R95 en R65 waardes. waarbij de r voor straal staat en het getal voor het aantal procenten dat de ontvangen positie binnen straal r van de werkelijke positie zit. Hoe het momenteel exact staat weet ik niet precies, maar met car navigatie systemen zou je algemeen kunnen zeggen dat de R95 ongeveer 30 meter is, en de R65 ongeveer 60 meter. Let wel! Gyroscoop en tachometer input NIET meegerekend.

Rijstrooksignalering kan dus enkel met behulp van laatstgenoemde systemen. GPS is daar te onnauwkeurig voor. Nou ja, onnauwkeurig. Waar praten we over! :)

Afgezien van carnavigatiesystemen is er een mogelijkheid om GPS tot op de meter nauwkeurig te maken. (R95=1m) Dit noemt men differentiaal GPS. Een bekend punt controleert de gemeten waarde (lat/long) met de werkelijke en stuurt de correctie naar de gebruiker. Door een netwerk van correctiestations te gebruiken en te middelen kan men de genoemde nauwkeurigheid verkrijgen. Wellicht dat we daar nog wat mee kunnen in de binnenstad van Amsterdam (Parkeervak signalering) !!! :D:D

En nu ik me toch geregistreerd heb kan ik gelijk een vraag stellen in een nieuw bericht! ;)

Groeten Remco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

GPS nauwkeurigheid

Bericht door JW »

Hallo Remco,

Welkom op dit forum, en goed dat je de moeite genomen hebt je te registreren.
Als moderator, maar ook als technisch geïnteresseerde lezer ben ik altijd blij met zulke uitvoerige verhandelingen. Die werken zeer verhelderend, en zorgen er mede voor dat allerlei misvattingen uit de weg geruimd kunnen worden.
Bedankt daarvoor, we zien uit naar meer bijdragen.

Wellicht bij jou bekend, anders voor de geïnteresseerde medelezers dit amerikaanse verhaal over de achtergronden van GPS. Het is wel 2 MB groot, maar voor de liefhebber...

Overigens ben ik benieuwd wat er de komende dagen gaat gebeuren met de GPS ontvangst, nu er een enorme zonnewind op de aarde afkomt.
Er is al noorderlicht gesignaleerd, dus dat zal nog wel wat problemen geven.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jeffrey
Normal Member
Normal Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:18

Re: GPS nauwkeurigheid

Bericht door jeffrey »

JW schreef:Overigens ben ik benieuwd wat er de komende dagen gaat gebeuren met de GPS ontvangst, nu er een enorme zonnewind op de aarde afkomt.
Er is al noorderlicht gesignaleerd, dus dat zal nog wel wat problemen geven.

Groet,
JW
Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar...... :shock: :shock: :shock:
www.cbrclub.nl
11 women on board,and they all know the way !

Nu flitsinfo jammer Spee ! ;o)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Remcokw
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2003 04:25

Bericht door Remcokw »

JW,

Bedankt voor je verhaal over GPS van de Amerikaanse Navy. Kende ik als zodanig nog niet.

Als we met al die zonnewinden maar niet finaal de andere kant op gestuurd worden :wink:

Groet: Remco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”