Draden verlengen voor 3100 vdo

Gebruikersavatar
vergouwe
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 dec 2003 19:15

Draden verlengen voor 3100 vdo

Bericht door vergouwe »

He hallo Navi freaks !!! :P

Vandaag eindelijk in het bezit van een VDO 3100 !!!

Direkt aan de slag natuurlijk, maar direkt een probleempje. Namelijk de CD-computer moest in de koffer gemonteerd worden (BMW E46, bwjr 7-1998) Oke direkt een alu beugel gemaakt. gelukkig nu verder. Maar dan is de draad met al de kleurtjes (oranje/bruin rood enz) te kort. Nu is mijn vraag mag ik deze draden verlengen en zo ja , met welke draad ??
alvast weer bedankt ! :?:

gr,

Michael.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Michael,

Je bedoelt daarmee de kabeltussende PC en de monitor?

Op zich geen probleem om die te verlengen, maar doe dat alsjeblieft professioneel. D.w.z draadje voor draadje doorknippen, op ongelijke lengte bij voorkeur (anders krijg je op één plek zo'n hele dikke prop vanwege de isolatie), en dan netjes stukken nieuw draad er tussen solderen en netjes isoleren.
Ga nooit met kroonsteentjes werken of dergelijke troep, dat is met zo'n kabel in een auto vragen om moeilijkheden :oops:

Bij een beetje electrowinkel (zoals Radio Centrum in Utrecht en omgeving) kun je draad in verschillende kleuren kopen, kijk even welke dikte je moet hebben. En netjes weer omwikkelen tegen beschadiging enz.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vergouwe
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 dec 2003 19:15

Bericht door vergouwe »

Hallo JW,

Bedankt voor je advies, nu kan ik met een gerust gesteld gevoel aan de slag !!

het resultaat laat ik jullie nog wel weten !

michael,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Michael,

Nog even nadenkend over je vraag, vroeg ik me af hoe het mogelijk is dat de kabel naar de monitor te kort is, want over die kabel praten we toch?
Een collega van mij heeft de computer van zijn MS3000 achterin de auto, onder de hoedenplank gemonteerd van z'n Rover 75, en de monitor zit hoog op z'n dashboard. Bij hem is die kabel daar lang genoeg voor.
Of heeft de vorige eigenaar die kabel soms ingekort?

Vervolgens vroeg ik me af of je misschien toch op de voeding-/aansluitingen op de A stekker doelde, want die worden natuurlijk vaak afgekipt bij montage in een auto.

Als je het toch over die eerste kabel hebt, dan moet je ook rekening houden met het verlengen van een afgeschermd (coax) draadje, of zelfs meerdere in de kabel. Die moeten natuurlijk met een afgeschermd kabeltje verlengd worden.
Ook dit is geen probleem, zolang je zorgvuldig werkt, en ook deze dunne coax is te krijgen bij een bedrijf als Radio Centrum.

Ben toch benieuwd wat er bij jou speelt, laat het even weten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vergouwe
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 dec 2003 19:15

Bericht door vergouwe »

Hallo JW,

Zeg alvast bedankt voor al je adviezen !! :D :D :D

ik bedoel inderdaad de voedings kabel, die van de monitor is waarschijnlijk net lang genoeg.
Ga het deze week proberen in orde te maken.

gr

Michael.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Michael,

Die voedings/stuurkabeltjes zijn relatief makkelijk te verlengen.
Bij de oorspronkelijke levering zijn ze een meter of 5 lang, maar de vorige eigenaar heeft ze kennelijk ingekort. En dus zijn ze eenvoudig weer te verlengen.

Dat houdt ook in dat je m'n vorige advies niet meer in alle details hoeft uit te voeren, immers je hoeft ze alleen maar aan het afgeknipte uiteinde te verlengen.
Maar wel netjes doen, met goeie kleuren en markeringen, goed solderen en isoleren, en geen kroonsteentjes gebruiken.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vergouwe
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 dec 2003 19:15

Bericht door vergouwe »

Hallo JW,

Ik heb nog niet de juiste draad kunnen vinden (Ja dat heb je ervan he als je in een dorpje woont). Maar mag het ook iets dikker zijn ??

gr,

Michael. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vergouwe
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 dec 2003 19:15

Bericht door vergouwe »

Sorry nog wat vergeten,

Moet er nog een zekering tussen de constante stroom gezet worden om de pc te beschermen.

michael

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Michael,

Een beetje dikker kan natuurlijk nooit kwaad, maar ja, 5 dikke draden wordt natuurlijk wel een stevige kabel. En dus ook wat lastig netjes weg te werken. Verder geen probleem daarmee.

En uiteraard, de constante plus moet wel gezekerd zijn. Als je 'm aftakt van de zekering kast hoeft dat niet nog eens te gebeuren, als je 'm rechtstreeks van de accu pakt uiteraard wel, en wel zo dicht mogelijk bij de accu.
Zo'n zekering is niet voor bescherming van de PC, maar is er om kabelbrand te voorkomen in geval van kortsluiting ergens in die draad. Daarom moet je altijd zo dicht mogelijk bij de bron zekeren, daarmee voorkom je ellende.

Succes, en we horen het wel.
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”