Bijna nooit weergave van hoogte in statusregel

arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bijna nooit weergave van hoogte in statusregel

Bericht door arjeh »

Heel soms heb ik in de statusregel de hoogte tov NAP aan staan. Ik denk dat ik misschien 10% van de tijd de weergave van de hoogte heb. Is er geeen weergave dan zie ik ---- staan. Voldoende satelieten heb ik meestal wel (ik denk dat in 80% van de tijd de indicatie groen is). Wie heeft dit ook en kan dit zijn dat de ontvangst niet optimaal is. Mijn GPS ontvanger heb ik op mijn eigen verzoek weg laten werken na diefstal uit mijn auto. Zou het mogelijk zijn dat de levaranciers van het kaartmateriaal ook de hoogte weergeven en niet alleen de X en Y coordinaten, lijkt mij redelijk simpel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Recon103
Average Member
Average Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 okt 2003 21:21

Bericht door Recon103 »

Theoretisch is het heel simpel om vanaf ontvangst van teminste 3 satelieten een kruispeiling te maken met de hoogte er in.
Ik denk dat de schrijvers van de software er niet echt het nut van inzien ofzo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Hoi,

Pas bij 4 sat. geeft de 5000 de hoogte weer.
Een GPS kan namelijk bij 3 sat's een X-Y lokatie afgeven maar heeft min 4 sat's nodig voor X-Y-Z.

Groet,
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Bij mij is er altijd hoogte melding klopt vaak niet maar er is wel data.

Wat Ivo zegt komt overeen met onderstaande.

Volgens handleiding MS5000
Het GPS systeem ontvangt momenteel nivigatiesignalen van 27 GPS-satellieten, die op een hoogte van 21.000 km in ca. 12 eenmaal om de aarde draaien.
Er moeten minstens 4 satellieten worden ontvangen om de positie driedemensionaal (lengte, Breedte en Hoogte) te kunnen bepalen.
De mogelijke nauwkeurigheid ligt dan op ca. 30 meter to 100 meter.
Wanneer er slechts 3 satellieten worden ontvangen, kan alleen een tweedemensionale positiebepaling plaatsvinden (zonder hoogte).
De nauwkeurigheid van de vastgestelde positie neemt daardoor af.
De in het systeem ingebouwde GPS-ontvanger kan in totaal maximaal 8 satellieten tegelijk ontvangen.

Juiste waardes :
* 18 satellieten die op een hoogte van 20,200 km ronddraaien.
* De satellieten draaien in 6 verschillende banen, in elke baan draaien 3 stuks.
* 1 baan rond de aarde duurt 11 uur 57 min 58.3 sec
* 6 extra satellieten zijn reserve.
* Minstens 4 satellieten zijn altijd > 5% boven de horizon.
Zend frequentie
L1 - 1.575.42 Mhz (dit is wat VDO gebruikt)
L2 - 1,227.6 Mhz

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoe kan het dan dat ik bijna nooit de hoogtemeting krijg terwijl het aantal satelieten dat ik ontvang minstens 4 is (groen!!!)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
checkin
Senior Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:05

Bericht door checkin »

Bij mij is er ook altijd hoogte melding, klopt niet vaak maar het is er wel.

Ik neem aan dat je MO5076 hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

Je schreef:
Hoe kan het dan dat ik bijna nooit de hoogtemeting krijg terwijl het aantal satelieten dat ik ontvang minstens 4 is (groen!!!)?
Het is niet alleen een kwestie van aantal, maar ook de kwaliteit ervan. Alleen dan kan je Lassen SK de positie goed uitrekenen.
Als die 4 wisselen, dus niet altijd dezelfde 4 zijn, gaat het niet goed.

Waar zit jouw GPS ontvanger? In wat voor auto, al dan niet met een gemetalliseerde voorruit?
In mijn Xantia heb ik de antenne om die reden naar het dak verbannen, en zelfs daarmee heb ik niet altijd een goeie hoogte indicatie, zoals ik tijdens m'n vakantie in Frankrijk kon vaststellen.
Als je dus in ons land in de stad rijdt, ziet je antenne telkens andere satellieten, en dus...

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoi JW,

Auto: Opel Zafira
Plaats ontvanger eerste 3 weken: vlak tegen onderkant voorruit
Na diefstal pc + monitor: ontvanger heb ik op mijn verzoek laten wegwerken. Hij zit nu weggewerkt in het dashboard tpv van mijn kilometerteller. Ik besef dat deze plek niet ideaal is. Ik begrijp nu uit jou verhaal dat het blijkbaar ook om de kwaliteit van het signaal gaat. Uiteraard heb ik die hoogtemeting niet nodig, maar het lijkt me nu zo leuk wanneer je in de bergen rijdt dat je kan zien hoe hoog je zit. Weet jij of er een andere manier is om de ontvangst te verbeteren?

In ieder geval al bedankt voor je vorige antwoord,

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

Eerlijk gezegd weet ik geen oplossing om de ontvangst te verbeteren, anders dan een buitenantenne te monteren. Zoals ik al schreef is die een heleboel beter dan de verborgen dan wel afgeschermde binnenantenne.
Ik ga er even van uit dat de antenne onder het dashboard netjes horizontaal gemonteerd is, en dat het metalen plaatje eronder zit. Dat laatste scheelt immers een paar dB.

Je mag overigens van geluk spreken dat je een echte Navi hebt, met mapmatching mbv tacho en gyro. Daardoor ben je maar weinig afhankelijk van de GPS ontvangst.
Alleen in geval van nood, of als je met uitgeschakeld kontakt met het pontje overgestoken bent. Dan weet je Navi immers niet meer waar je je bevindt. Voor de rest heb je je antenne niet echt nodig, probeer het maar eens uit door 'm thuis een keer los te koppelen en dan een bestemming in te geven en ernaar toe te rijden. Bij mij ging dat zonder problemen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Dat gevoel had ik ook, dat ik de GPS nauwelijks nodig had. De inbouwer van mijn navi had trouwens mijn achteruit-signaal (noem je dat zo?) in het begin niet aangesloten, en aangzien mijn GPS niet perfect werkt moest ik vaak enkele kilometers wachten totdat ik weer op de goede weg was. Hij heeft dit later keurig weer aangesloten. Weet jij of er gecombineerde antennes voor de Opel Zafira zijn? Ik heb reeds een combi-antenne maar die is volgens mij alleen voor de radio en voor de telefoon. Het mooiste zou zijn als de tmc hier ook op aangesloten worden.

Groeten,

Arjeh

P.S. Wellicht zouden we eens een checklist moeten opstellen waar met name nieuwe gebruikers van een navigatiesysteem op moeten letten. Te denken is dan aan bovenstaande.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Er is een hele mooi antenne van VDO de MA6200 dit is een combi antenne GSM / GPS / Radio
Verder is er van VDO een MA1410 dit is een splitter voor je TMC.
Als je dit op de auto hebt heb je het super voor elkaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

Zo'n combi antenne bestaat zeker. Kijk maar eens onder de rubriek Peugeot, http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... .php?t=127

Een dergelijke antenne heb ik ook, zij het dan van Hirschmann, de GPS 915 V Flex, en met alleen GPS en GSM. Deze heeft ook een radio antenne, en is ook nog eens goedkoper dan de mijne. Overigens komen er nog wel een paar kabeltjes bij, en die zijn niet gratis. Die van Hirschnmann (GPS 917 V Flex) zijn gestandaardiseerd, deze hebben zo te zien andere stekkers, maar da's een kwestie van navragen.

En over je P.S., laat je verrassen, heel binnenkort...

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoi Han,

Weet je waar je zo'n antenne kan kopen en wat kost hij ongeveer?
Is dit een dakantenne en kan ik mijn huidige antenne gewoon door deze (laten) vervangen?

Ik neem aan dat deze antenne 3 aansluitingen heeft, of heb ik het helemaal mis. Zit in de antenne dan de ontvanger van de GPS?

Ik hoor graag van je,

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

Zoals je ziet, keuze genoeg.
Terwijl ik m'n verhaal aan het typen was, had Han al wat gemeld over de VDO's.
Afijn, dubbel gestikt...

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoi Han/JW,

Inderdaad, we zaten alledrie tegelijk antwoorden/vragen naar elkaar te sturen. In ieder geval ben ik nu wat wijzer. Op de site van VDO kan ik niets over deze antenne vinden. Met name de prijs is natuurlijk relevant, want ik neem aan dat alles feilloos werkt.

Groet,

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Klik op de type nummer om naar de antenne of splitter te gaan.
MA6200 GSM / GPS /Radio antenne € 189.-
MA1410 TMC splitter € 89

Totaal dus € 278.-

En dat om op de hoogte te zijn !!!!!!!!!!!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Ik ben nu dus op de hoogte dat ik dus niet op hoogte kom :wink:

In ieder geval bedankt voor de info.

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Erg duur vind je niet !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Arjeh,

Een vriend van me heeft z'n GPS antenne in z'n kunststof voorbumper gemonteerd, met een uitstekende ontvangst.
De antenne zelf is goed waterdicht, je moet wel oppassen met de kabel en de connector. Is dit misschien een idee?




Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • weergave satellieten en tmc symbool
    door ndb » 30 mei 2014 12:26 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 1001

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”