Bij koud weer geen satelieten (VDO MS5500)

MvanderHeide
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 jan 2004 00:17

Bij koud weer geen satelieten (VDO MS5500)

Bericht door MvanderHeide »

Help,

Bij koud weer (zeg maar onder de vijf graden), dan ontvangt mijn navigatiesysteem geen satelieten. Gedurende de hele rit zijn de satelieten dan weg. Wordt het halverwege de rit warmer, dan stop ik op een parkeerplaats, zet de moter uit, laat deze even uit, start opnieuw en voila daar zijn ze weer. :evil:

Is het warmer dan ontvang ik 6 á 7 satelieten, wat volgens mij redelijk normaal is.

Nog wat gegevens:
- MS5500 van VDO Dayton met software 910 (meegeleverd bij C-IQ-update)
- NavTech DVD 2004/1 (C-IQ)
- Ingebouwd onder de passagiersstoel in een Mazda 6 Sport
- Voor zover ik weet, geen aparte GPS-antenne (misschien ook onder de stoel?)

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Marco van der Heide

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo,als je geen satelieten ontvangt,lees je dit dan af onder in het scherm dat er staat in rood 0 en het symbool voor een satelietontvanger???
Kun je wel een route in voeren heb je daarna begeleiding???oftewel werkt het systeem gewoon???

Laat het even weten.

Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MvanderHeide
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 jan 2004 00:17

Bericht door MvanderHeide »

bmis schreef:Hallo,als je geen satelieten ontvangt,lees je dit dan af onder in het scherm dat er staat in rood 0 en het symbool voor een satelietontvanger???
Kun je wel een route in voeren heb je daarna begeleiding???oftewel werkt het systeem gewoon???

Laat het even weten.

Cees
Sateliet-symbool is dan rood met een nul erachter (of ervoor dat weet ik niet meer). Het systeem werkt verder uitstekend, heb tot op zekere hoogte gewoon begeleiding. Als ik echter langer dan een uur rijd, gebeurt het dat hij alsnog de positie kwijt is, maar het eerste uur gaat zonder problemen.

Stop ik dan op een parkeerplaats, laat de motor een paar minuten uit, dan heb ik meestal wel weer ontvangst van satelieten. Tenminste als het ondertussen warmer is geworden dan 5 graden (buitentemp).

Kortom, ik sta voor een raadsel. VDO al gemaild, zij geven aan dat dit niet mogelijk is. Het systeem werkt of niet en niet de ene keer wel en de andere keer niet. Laat staan dat het afhankelijk is van de buitentemperatuur. Ik ben er dus helaas niets wijzer van geworden.

Marco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Marco,

Raadselachtig is het inderdaad.

Ik denk dat je toch moet beginnen uit te vinden waar je GPS antenne zit. Je schrijft dat je computer onder de stoel zit, dus neem ik aan dat je ook wel kunt zien hoe die ingebouwd is.
Helemaal links aan de achterkant van de computer zit een dun metalig stekkertje met een dunne zwarte draad daaraan. Die gaat naar je GPS antenne. Kijk eens of je die kunt volgen.

Want als ik het zo lees is er een probleem met die antenne, dan wel met de Trimble unit in de computer. Echter het eerste is veel waarschijnlijker dan het tweede.

Overigens is het interessant te lezen dat je wel degelijk kunt navigeren zonder GPS. Dat betekent dat je systeem verder prima functionneert en doet wat 'ie moet doen, n.l. navigeren dmv mapmatching met gyrokompas en tachopuls.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Marco,

Rij of bel anders even naar de inbouwer die kan je precies vertellen waar de antenne zit.
Vraag tevens is of er een gemetaliseerd voorruit in zit als dat zo is en de antenne zit daaronder dan zal deze naar een andere plek toe moeten.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo,ik heb al eerder in dit forum gevraagd of er gebruikers zijn van de 5500 die dit probleem ook hebben(november dacht ik).De eerste keer dat ik dit gezien heb zal al in juli/augustus geweest zijn,goed dit terzijde.

Ik ga ervan uit dat alles juist is aangesloten en geinstalleerd.

Op het moment dat je weer 0 satelieten ontvangt moet je eens gaan kijken in het instellingen menu/systeeminformatie/code(6330) en dan I/O status lezen.Op de bovenste regel staat de GPS status,ik ben er haast zeker van dat er 3D POS staat.VERANDER HIER NIETS ALLEEN LEZEN
Deze aanduiding komt in beeld als er 3 of meer satelieten ontvangen worden en het systeem kan navigeren,ook al staat er 0 satelieten in beeld.

Laat het mij maar weten of het ook zo is.[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MvanderHeide
Junior Member
Junior Member
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 jan 2004 00:17

Bericht door MvanderHeide »

bmis schreef:Hallo,ik heb al eerder in dit forum gevraagd of er gebruikers zijn van de 5500 die dit probleem ook hebben(november dacht ik).De eerste keer dat ik dit gezien heb zal al in juli/augustus geweest zijn,goed dit terzijde.

Ik ga ervan uit dat alles juist is aangesloten en geinstalleerd.

Op het moment dat je weer 0 satelieten ontvangt moet je eens gaan kijken in het instellingen menu/systeeminformatie/code(6330) en dan I/O status lezen.Op de bovenste regel staat de GPS status,ik ben er haast zeker van dat er 3D POS staat.VERANDER HIER NIETS ALLEEN LEZEN
Deze aanduiding komt in beeld als er 3 of meer satelieten ontvangen worden en het systeem kan navigeren,ook al staat er 0 satelieten in beeld.

Laat het mij maar weten of het ook zo is.[
Nog geen tijd gehad om naar de dealer te rijden, maar wel in het menu gekeken toen er 0 satelieten waren. De bovenste regel geeft dan aan: "COMM. ERROR!"

Als ik wel satelieten ontvang, dan staat er keurig: "3D POS". De lengte-/breedtegraden kloppen en ook de hoogte (-7m NAP) zou heel goed kunnen kloppen.

Groeten,
Marco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jadolfs
Junior Member
Junior Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 nov 2003 15:13

Bericht door jadolfs »

Misschien gewoon een breuk in de draad naar je GPS-antenne. In dat geval zou ik hem vervangen. Of hij zit inderdaad op een onlogische plek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • avic3 doet vreemd als het koud is
    door retep42 » 03 dec 2014 20:17 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 390
  • Geen TMC info
    door Freddy11 » 24 sep 2016 18:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 543
  • Geen maximumsnelheid RNS-510 P
    door tadie » 26 jun 2014 16:51 » in V.A.G
    Reacties: 4
    Weergaves: 1706
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 642
  • Geen Blauwe lijn
    door fraheij » 08 mei 2023 20:03 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 518
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2084
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 692

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”