aansluiten navigatie op radio

fabio
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2003 04:05

aansluiten navigatie op radio

Bericht door fabio »

ik ben van plan om mijn vdo ms 5000 op een radio met aux ingang aan te sluiten om geluid van de navigatie via de autoboxen te beluisteren,maar dit is mij afgeraden,zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja hoe bevalt het..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Weet niet waarom het afgeraden is, maar er is ook een andere oplossing wanneer de radio over een mute ingang beschikt.
In dat geval kan het navigatiesysteem op de linkervoorspeaker worden aangesloten, bij een mededeling wordt de radio even stil, en komt het geluid alleen uit de linkervoorspeaker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Fabio,

Het geluid van je navigatie over de autospekers lijkt mooier als het is.
Stel je voor je zit net naar het nieuws te luisteren en je wilt wat weten en je krijgt net een melding van "sla links af ........ " dan mis je dus net wat je wil horen.

Groeten Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Fabio,

Ik heb mijn MS 5000 nu voorzien van een extra luidspreker, afkomstig uit een handsfree set van Siemens, en dat werkt uitstekend. Die had ik over omdat ik de telefoon nu via m'n radio laat lopen.
VDO heeft er ook een, de ML 5000.
Alternatief is een schakeling te maken waarbij één van de radio luidsprekers onderbroken wordt, VDO heeft zo'n setje, ik dacht de MA 1300.

In eerste instantie had ik ook een mutesignaal naar m'n radio gegeven, maar dat bleek erg storend te zijn. Bij elke aanwijzing werd het geluid onderbroken, en kwam dan ook nog iets vertraagd terug. Dat heb ik er toen erg snel weer afgehaald.
Nu ik die extra speaker heb, kan ik altijd de aanwijzingen horen, en desgewenst natuurlijk even wat harder zetten en laten herhalen met de REP toets.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Geluid

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Hallo,

Ik vind het geluid dat het monitorspeakertje produceerd prima ,... de mute op de radio heb ik er weer afgehaald , werd ik idd zoals anderen ook beschrijven gek van , elke keer aanwijzingen door het muziekje/nieuws heen en het bracht ook mijn telefoon mute in de war :roll: ....

Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fabio
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2003 04:05

Bericht door fabio »

nog bedankt voor de tips :D ik denk dat ik dan toch voor de externe speaker ga en niet via de radio :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Geluid

Bericht door JW »

M&M schreef:Hallo,

Ik vind het geluid dat het monitorspeakertje produceerd prima ,... de mute op de radio heb ik er weer afgehaald , werd ik idd zoals anderen ook beschrijven gek van , elke keer aanwijzingen door het muziekje/nieuws heen en het bracht ook mijn telefoon mute in de war :roll: ....
Menno.
Hallo Menno,

Had je die gewoon parallel geschakeld?
Toen ik zowel de telefoon als ook de Navi mute actief had, zaten er wel twee diodes tussen. Daardoor kon de ene mute de andere niet beïnvloeden :lol:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Volgens mij is er voor de handige knutselaar ook nog wel een creatieve oplossing mogelijk met een relais, welke gevoed wordt door het mute signaal, en de linkervoorspeaker even loskoppelt van de radio en aan het navigatiesysteem door lust.
Mag dan nog geen 5 euro kosten, schema is zeer simpel... :D

...of slaat mijn fantasie nu op hol...? :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Re: Geluid

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

JW schreef:
M&M schreef:Hallo,

Ik vind het geluid dat het monitorspeakertje produceerd prima ,... de mute op de radio heb ik er weer afgehaald , werd ik idd zoals anderen ook beschrijven gek van , elke keer aanwijzingen door het muziekje/nieuws heen en het bracht ook mijn telefoon mute in de war :roll: ....
Menno.
Hallo Menno,

Had je die gewoon parallel geschakeld?
Toen ik zowel de telefoon als ook de Navi mute actief had, zaten er wel twee diodes tussen. Daardoor kon de ene mute de andere niet beïnvloeden :lol:

Groet,
JW
Hallo JW,

:oops: ... ja dat was idd de fout (navigatie ging prima maar mijn tel. werkte niet tot slecht ), maar het is zo beter , ik wil niet elke keer dat mijn radio onderbroken wordt door aanwijzingen ,de stem is luid genoeg om door de muziek heen te lullen en als het echt lastig wordt zet ik de radio toch uit :wink:

Groet Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 682
  • Igo primo stem gps plus radio
    door Fox » 03 dec 2014 22:43 » in Overige merken -- MOBIEL --
    Reacties: 0
    Weergaves: 1545
  • Compositionele Media logo radio toevoegen
    door rjdewit » 25 feb 2017 14:41 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 446
  • Ik zoek een gebr. aanwijzing voor volkswagen radio navigatiesysteem mfd
    door Trebor » 06 jun 2015 22:17 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 603
  • Aansluiten MOV 653
    door Sjakhalters » 09 okt 2015 15:15 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 469
  • tmc aansluiten op go 730
    door nvv » 14 jan 2021 12:40 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 303
  • bedrading aansluiten avic d3
    door john van maurik » 23 mei 2014 15:59 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 5
    Weergaves: 897

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”