Toch nog een keer die vraag over het starten

Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Janloco »

Misschien een vraag voor de knapste koppen van het forum

Ik bezit de Pioneer F930BT. Hij zit ingebouwd in een VW Touran. Waar ik mij vreselijk aan erger is dat het systeem telkens opnieuw opstart als ik de motor start van de auto. Daar is hier op het forum al erg veel over geschreven en alle oplossingen heb ik al getest. Verder is er ook al het nodige geprobeerd. Zelfs de voeding direct van de accu. Maar wat we ook doen. Het systeem heeft te veel te lijden van de dip tijdens het starten. Er is al geprobeerd een condensator van Pioneer te plaatsen, maar zelfs de accuspanning zakt tot onder de 10v. tijdens het starten (ook direct op de accu). Zijn er nog mensen die goede ideeën hebben, of moet ik echt een extra accu gaan plaatsen om hier vanaf te komen??

Wie het weet mag het zeggen!!! Ik luister graag

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Mazurka »

Waarschijnlijk snap ik je vraag niet goed, maar dat is toch met alle elektrische apparaten zo? Is het je bedoeling dat de navi 24 uur per dag aan blijft? Een navi in de slaapstand heb ik nog nooit van gehoord, dus zul je eraan moeten geloven dat elke keer als er prik op het apparaat komt de boel opstart.
Saab 9-3 Navigatie Aisin SDAL 2008 ( sold)
Saab 9-3 Estate 1.8T Biopower met TT 6200.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Janloco »

Nee nee, sorry dat ik niet duidelijk genoeg ben. Nee, zodra ik in mijn auto stap, zet ik het contact aan. Hij moet dan even kort gloeien, diesel he. Het nav systeem start dan op. Start ik dan de motor, dan start het systeem weer opnieuw op. Dus wanneer ik bv voor een spoorweg sta of voor een open brug, dan blijft het systeem gewoon aan. Maar zodra ik dan weer de motor start stort het navi in en start helemaal opnieuw op. De oorzaak hiervan is dat de spanning tijdens het starten te veel wegvalt. Er is al heel veel geschreven over dit "probleem" maar ik heb nog geen bevredigende oplossing. Voordat ik wegrijd wil ik graag eerst de route ingeven voor ik de auto start. Dat heb ik dan gedaan en dan start ik, dan moet ik weer van voor af beginnen. Omdat hij kennelijk nog bezig was met rekenen. Om dat te voorkomen moet ik eerst starten, dan wachten tot het systeem is opgestart en dan de route ingeven voor ik kan wegrijden. Vinden de buren niet leuk om 5 uur in de ochtend ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Mazurka »

Dit is bij mij ook zo, heb zelf ook een diesel, maar je hoeft toch niet het adres opnieuw in te voeren? Bij mij gaat hij met 1 druk weer verder waar hij gebleven is.
Saab 9-3 Navigatie Aisin SDAL 2008 ( sold)
Saab 9-3 Estate 1.8T Biopower met TT 6200.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door quell »

Is het niet gewoon zo dat de accu aan vervanging toe is ? Het is ook niet normaal dat de spanning naar 10 volt of minder zakt tijdens het starten.....
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Janloco »

Ook nieuwe accu is geprobeerd en geeft geen verbetering. Helaas. Of het niet normaal is dat de spanning onder de 10v komt weet ik niet. Het is een veel gehoorde klacht. Heel veel auto's kennen het probleem. Ik ben benieuwd hoe het gaat met het nieuwe start/stop systeem bij de laatste versie auto's

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wordt het na alle negatieve berichten niet gewoon tijd om dit Pioneer systeem, en wellicht nog wat andere producten uit het gamma, als volkomen ondeugdelijk te bestempelen?

Er is geen ankel ander systeem waarover in zo korte tijd zoveel negatiefs is gepubliceerd
En of het ooit beter wordt blijft de grote vraag
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Mazurka »

Ja Gerritje, je zal eens iets positief neerzetten hier.
Het lijkt mij heel normaal, wanneer je eerst het kontakt aanzet en daarna de.aito start er.een stroom onderbreking is, dat.is.dan ook bij de navi zo, alleen hoef.je dan niet opnieuw een adres in te voeren, want dat onthoud het systeem wel. Dit is in ieder geval bij mij wel het geval.
Saab 9-3 Navigatie Aisin SDAL 2008 ( sold)
Saab 9-3 Estate 1.8T Biopower met TT 6200.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Jij hebt tenminste een deugdelijk fabriekssysteem
De Pioneer behoort te worden aangesloten op een niet onderbroken geschakelde 12 volt
Dat de bestemming verdwijnt komt omdat alle gegevens die tijdens de actieve periode worden ingevoerd, pas worden opgeslagen nadat het apparaat regulier wordt uitgeschakeld en dat kan zomaar een minuut duren
Uitschakelen en meteen weer aanzetten leidt altijd tot narigheid

Janloco heeft ondertussen zeer uitgebreid en goed gedocumenteerd aangetoond dat er weinig van deugt. Dat is dus niet mijn mening maar een niet zo moeilijk te vormen conclusie
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Janloco »

@Gerritje

Soms ben ik het niet helemaal met je eens. Ik weet dat je een groot vakman bent op het gebied van Nav. Maar om Pioneer te bestempelen als ondeugdelijk, nee dat gaat zelfs mij te ver. Als je dat nou roept over Kenwood, dan sta ik direct achter je. Daar heb ik ruime ervaring mee :-( Ik heb op zich met het systeem geen probleem. Alleen ben ik denk ik een zeurpiet omdat ik het niet uit kan staan dat het systeem opnieuw opstart als de motor start. Eigenlijk geef ik dus meer de schuld aan mijnheer VW, want die rust zijn systeem zo uit dat de startmotor zoveel trekt dat alles even te maken krijgt met een flinke dip. Maar van mijn werkgever moet ik regelmatig in een Mercedes rijden. Daarin zit een fabriek nav systeem. Maar als ik dat zie, ben ik toch heel blij met mijn Pioneer. Ook het systeem van Mercedes schakelt trouwens uit bij het starten. Ook van de vorige Benz was dat zo. Maar het systeem is dan wel sneller terug omdat je daar niet te maken krijgt met de melding met onzinnige dingen die blijkbaar verplicht zijn voor losse systemen. Maar ik geef de schuld van het probleem eerder aan VW dan aan het inbouw systeem. Het is immers de auto die de spanning zo ver weg laakt zakken. Maar mijn gebrekkige kennis van de elektronica roept dan dat je er gewoon een condensator tussen zet en dan zou je de klap op moeten kunnen vangen. Maar dat is helaas niet het geval. Of het moet een condensator zijn van een afmeting dat hij bijna niet meer in mijn auto past. Maar goed, nu nog een werkbare oplossing!!

Wie oh wie???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je een heel klein beetje elektrische kennis hebt, de stroomafnname van een startmootor kent en de inwendige weerstand van accu en startmotor erbij betrekt, is een afname tot net onder de 10 volt niets bijzonders!
De startmotor trekt typisch 150 Ampere bij aanlopen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door quell »

Denk dat als je bijv. een condensator plaatst, je in elk geval ook een diode in serie hiermee moet plaatsen, anders loopt de condensator net zo hard weer leeg via de startmotor etc....

Daarnaast zal de condensator redelijk fors moeten zijn om in elk geval gedurende een paar seconden de stroom voor de Pioneer te leveren....
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Toch nog een keer die vraag over het starten

Bericht door Janloco »

Gerritje schreef:Als je een heel klein beetje elektrische kennis hebt, de stroomafnname van een startmootor kent en de inwendige weerstand van accu en startmotor erbij betrekt, is een afname tot net onder de 10 volt niets bijzonders!
De startmotor trekt typisch 150 Ampere bij aanlopen
Precies Gerritje Een heeeeeel klein beetje. Jouw uitleg kan ik volgen. Maar ik schrik van de de stroom van de startmotor. Daar heb ik nooit bij stil gestaan. Dan toch maar in het vervolg een ouderwetse handslinger om buiten de motor weer te starten net als bij de "A" ford. Dan is er in ieder geval geen terugval van de spanning meer bij het starten. !!!

@Quel
Pioneer levert in ieder geval voor de Belgische Markt een condensator. Ik heb hier ergens gelezen dat het daar regelmatig wordt ingebouwd. Maar dat is een klein dingetje en ook die trok het niet. En een diode op de condensator, inderdaad dat zal het wat beter werkbaar maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Route in één keer opgeven
    door LaTouriste » 25 mar 2016 12:56 » in Mitac Mio
    Reacties: 2
    Weergaves: 641
  • mfd navigatie vraagt elke keer om code na uitschakeling
    door herkimans » 01 dec 2014 20:32 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 403
  • Pioneer AVICSYNC F970BT herstart bij het starten van de motor
    door luvan » 15 jan 2016 19:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 894
  • vraag
    door martijnvanieperen1973 » 30 nov 2015 17:38 » in V.A.G
    Reacties: 6
    Weergaves: 769
  • RNS 510 Firmware vraag
    door patriekje92 » 21 jun 2015 13:12 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1357
  • X801D-U vraag
    door Mathy » 03 apr 2016 01:50 » in Alpine
    Reacties: 1
    Weergaves: 637
  • Nieuw en gelijk een vraag.
    door Wilbert1965 » 01 jul 2014 21:11 » in Peugeot
    Reacties: 0
    Weergaves: 614

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”