Verschil BP E2 en VDO MS4200

vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Verschil BP E2 en VDO MS4200

Bericht door vr6men »

Ben tijdelijk (zie RADIO ontvangst E2 in golf type 5 zozo) in het bezit van een VDO Dayton MS4200.
Mijn verwachtingen van deze VDO waren vrij hoog met name op het navigatie gebied, maar moet zeggen dat me dat tegen valt en ik blij zou zijn als de BP E2 weer terug is!

Ben je buiten een gedigitaliseerd gebied, dan wordt daar geen melding van gemaakt, het display blijft gewoon leeg.
De instellingen van het toestel zit "onder" diverse toetsen (een stuk of 4), waar de BP gewoon 1 menu toets heeft met alle opties daaronder.
De navigatie zette me niet "voor de deur" af, terwijl het huisnummer was ingegeven (een 100m ervan af).
Een aantal malen werd er geen melding van een splitsing van snelwegen gemaakt, alleen het wegnr werd vermeld.
Kan alleen een bestemming invoeren als de auto stil staat, maar dat kan ik VDO niet aanrekenen, is n.m. een BPM uitvoering :evil:
De cd's die erbij zitten zijn Teleatlas Benelux 2004.


Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Eric,

Aan een toestel moet je altijd even wennen, de knopjes en de menustructuur zijn gewoon anders.

Welke 4200 heb je trouwens, is dat de gewone, of de 4200RS met C-IQ? Die laatste is wel met speciale SW geleverd als BPM toestel, de eerste niet.

Maar wat niet goed is, is dat de navigatie niet lekker werkt. Dat is ongebruikelijk bij de VDO's.
Er even van uitgaand dat de calibratie inmiddels afgerond is, hou ik het op de kaart die je er in hebt zitten. Da's inmiddels een redelijk gedateerde en het is een TA :oops:
Ik heb de laatste jaren met Navteq gereden en daar heb ik die problemen niet mee gehad. Off-Road wordt altijd gemeld, en de huisnummers kloppen ook heel behoorlijk. Voorts wordt de splitsing op snelwegen goed aangeduid.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

Hallo JW,

Het gaat inderdaad om een 4200RS C-IQ (BPM uitvoering).
Mocht het met de BP definitief niet lukken dan wil ik zeker nieuwe kaarten hebben, zeker nu jij zegt dat daar behoorlijk wat verschil inzit.
De garage vertelde dat de calibratie automatisch gaat bij dit type systeem, klopt dat?

Groeten,

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

vr6men schreef:Hallo JW,

Het gaat inderdaad om een 4200RS C-IQ (BPM uitvoering).
Mocht het met de BP definitief niet lukken dan wil ik zeker nieuwe kaarten hebben, zeker nu jij zegt dat daar behoorlijk wat verschil inzit.
De garage vertelde dat de calibratie automatisch gaat bij dit type systeem, klopt dat?

Groeten,

Eric.
Klopt, wat je er voor moet doen is een eindje gaan rijden op een goed gedigitaliseerd stel wegen, en dan zoveel mogelijk op kruisingen afslaan. Wel netjes doen natuurlijk, niks bochten afsnijden of zo :wink:
Na een minuut of 10 is het systeem dan helemaal goed gecalibreerd.

Als je een 4200RS aanschaft kun je kiezen voor het type vrijschakeling. Unlimited, tegenwoordig Classic geheten waarbij je eenmalig een code krijgt en dan met de kaart die vrijgeschakeld is doorgaat zonder updates daarvan, dan wel een abonnment voor een beperkte periode waarbij je wel gratis updates krijgt toegestuurd.
Hierover is een heleboel geschreven op dit forum, even lezen en je weet er alles van.

Overigens, zit je dan aan die BPM 4200RS vast :?: :oops: Of kun je ook wat anders nemen, een gewone 4200RS, of de nieuwe 4400? Da's iets fraais, ik heb er inmiddels op het duitse forum het eea over gelezen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

JW,

Bedankt voor je tips.
Probleem is dat een gewone 4200RS, dus geen BPM model, een stuk duurder is dan de BP E2 die ik eigenlijk aangeschaft had. De garage wil me wel wat tegemoed komen, maar het prijsverschil is geloof ik nog wel aardig :(
Ik ga komend weekend voor 3 weken op vakantie en zie daarna wel welke oplossing het gaat worden. Hoop eigenlijk dat het ontvangst probleem van de BP E2 opgelost kan worden.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Eric,

Een BPM 4200RS kost jouw dealer feitelijk (zo goed als) niks, die heeft hij "overgehouden" toen een klant 'm wel meebestelde maar 'm uiteindelijk niet ingebouwd heeft, de BPM vrijstelling van € 1750,- indien aangeschaft vóór 1/1/2004, dan wel € 1250,- als het daarná is zorgt daarvoor. Als je geïnteresseerd bent in de details kan ik je een gescand artikel daarover sturen, laat me dan per PB even je gewone mailadres weten.

Oftewel, als je nu in plaats van de E2 een BPM toestel aangeboden krijgt is de dealer spekkoper. En jij hebt ook nog eens geen MP3 afspeelmogelijkheid meer. Dán is de MS 4150MP3 een betere keus.
Vraag hem maar eens om een rekensom te maken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Verschil tussen VD) MS4140 en MS4150
    door xabre16v » 13 mei 2022 13:27 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 288
  • zoek service manual MS4200
    door Hierek » 21 jul 2014 21:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 850

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”