Travelpilot E1

api
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:35

Travelpilot E1

Bericht door api »

Hallo allemaal,

Ik heb al een paar jaar een Travelpilot E1 (blaupunkt) en deze heeft altijd en nog steeds redelijk goed gewerkt.
Ik heb altijd tussen 7 en 11 sat's ontvangst, maar nu wil ik weten hoeveel sat's je maximaal kunt ontvangen.
In het boekje staat, dat er 25 sat's zijn, maar ik neem aan dat het niet mogelijk is om ze allemaal te kunnen ontvangen (er zullen er ook wel een aantal aan de andere kant van de wereld zweven).
Hoeveel sat's ontvangst hebben anderen gebruikers van TP E1?
Bij mij schommelt het dus tussen de 7 en 11, maar hij staat het meest op 9 en 10 sat's.

Nu ben ik niet zo technisch, maar ik neem aan dat als je optimaal ontvangst hebt, zo min mogelijk problemen hebt.
Ik heb mijn navigatie toen laten inbouwen door de dealer, toen ik een nieuwe auto kocht.
Zelf ga je natuurlijk spelen in het begin.
Veel van de ritjes gaan goed, maar toch is er heel af en toe die verveldende windroos.
Ik weet ook dat de techniek niet stil heeft gestaan en dat er wel weer apparaten te koop zijn die weer heel wat meer te bieden hebben. Ik ben dan zo af en toe is aan het kijken voor een nieuwe, want volgend jaar gaan we weer een nieuwe auto kopen en navigatie is niet meer zo duur als de TP E1 in der tijd. Ik hou van snelheid, maar vooral voor stabiliteit en juistheid, dus als iemand voor mij een advies zou hebben, hoor ik die graag!

Ook heb ik een vraag over het gps ontvangst-blokje. Dit is bij mij nog gewoon het blokje dat erbij geleverd werd. Nu zijn er gps ontvangers met ik noem maar wat, een SiRFstarIII-chipset en deze zouden heel gevoelig zijn. Is het mogelijk om problemen hiermee op te kunnen lossen en is het mogelijk zo'n nieuw blokje aan te sluiten op een TP E1? Het zal misschien wel een domme vraag zijn, maar de kosten zijn het niet om te doen en zolang ik em heb en kan verbeteren, doe ik dat!

Nou bedankt alvast voor jullie reacties en groetjes.

Api.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In een Travelpilot E1 zit een 12 kanaals GPS ontvanger en daarmee is het maximaal aaantal satellieten dat gelijktijdig ontvangen kan worden meteen bepaald.
Je kunt aan jouw toestel geen SIRF 3 ontvanger koppelen, die zit bij jou ingebouwd en je zou er totaal niets mee bereiken, al werd de ontvangst 100 x beter. Je hebt een teostel dat geacht wordt te functioneren op basi van snelheidssignaal van de auto en de ingebouwde gyro. Aangezien je af en toe vreemde condities hebt zou het kunnen dat het snelheidssignaal niet is aangesloten en je daarom af en toe de weg kwijt bent.
Navigatie met een toestel als dat van jou is vele malen betrouwbaarder dan alles wat er aan portables op de markt is. Het enige vervelende is dat de kaart-cd's voor Blaupunkt onbeschoft duur zijn. Voor de prijs van een nieuwe CD koop je een portable met heel Europa
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
api
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:35

Bericht door api »

Dat dacht ik al, dat een andere gps ontvanger geen zin zou hebben en nu ik je verhaal zo lees, heb ik dus nog steeds een apparaat wat erg goed is, de prijs is niet meer als wat ik betaalde, maar toch nog gauw zo'n 300 euro momenteel, begon ik even over mijn bolletje te krabben...moet dan toch nog steeds wel goed zijn!
12 is dus maximaal mogelijk met een TP E1...bedankt voor de informatie! Dan zit ik niet slecht met gem. 9 a 10 sat's ontvangst.

Nou inderdaad Gerritje, die cd-rom is zo'n 100 euro, dus ik dacht, voor een 100 euro meer, heb ik weer het nieuwste en zal wel betrouwbaarder zijn. Toch heb ik erg veel plezier van de TP E1, want zoals ik al aangaf, werkt hij meestal goed en is het een zeldzaamheid, er iets mis gaat, maar vastlopen e.d., gelukkig nog nooit meegemaakt, alleen af en toe die windroos, maar al met al, heb ik het er dan toch wel weer voor over om de cd-rom te halen.
Ik zal aan mijn dealer vragen over die snelheidssingaal...of kan ik dat zelf ergens controleren? Ik zal even hetgeen doorgeven wat er staat als ik een inbouwtest doe.

GPS, wisselt met rijden natuurlijk tussen de 7 en 11, voor de deur zonder rijden op 9 met ervoor een melding van OK.
ACHTER, pijltje omhoog en gaat naar beneden als ik em in de achteruit doe.
CONT., staat ON
TACHO, 7344 stilstaand voor de deur en als ik ga rijden, loopt ie helemaal op en weer helemaal af.

Groetjes,

Api.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik kan niet beoordelen of een tachowaarde van 7344 bij stilstaand een normale waarde is maar hij behoort naar mijn smaak 0 te zijn. Meestal komen dit soort getallen voor als er geen goede of zelfs een vervuilde puls is. Volvo heeft hier veel last van. Maar als het toestel verder naar tevredenheid werkt, laten zo!
Keurig dat iig wel de achteruit is aangesloten!

Overigens, een nieuwe cd kost € 149, houd daar rekening mee!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
api
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:35

Bericht door api »

Misschien als ik em kalibreer komt ie op 0 te staan of heeft dat er niets mee te maken.

Hij staat op een getal, zoals het in het boekje ook staat (daar staat ie op 5528 als voorbeeld), duw je de auto naar voren of naar achteren, dan moeten de pulsen gaan lopen en dat gebeurt in mijn geval.

Is hiermee het snelheidssingaal opgelost? Je bedoelt zeker iets van een wielsensor (of begrijp ik je niet helemaal goed?)...hier kan ik iets over vinden in het boekje en dat dit alleen vereist is bij auto's zonder tachosignaal.

Over die cd-roms ga ik weer even zoeken, want er is een bedrijf die ze voor onder de 100 euro verkoopt en is origineel, ik heb het dan wel alleen over die Benelux versie, hoe het met die europa versie is, zal ik ook gaan bekijken.
Deze informatie heb ik ook is van een forum vernomen toen en daar ging het er ook over, dat het zo duur is en kwamen er berichten op het betreffende onderwerp, over alternatieven van verkooppunten die goedkoper waren.

Groetjes,

Api.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

api schreef: Hij staat op een getal, zoals het in het boekje ook staat (daar staat ie op 5528 als voorbeeld), duw je de auto naar voren of naar achteren, dan moeten de pulsen gaan lopen en dat gebeurt in mijn geval.
Het getal dat hier getoond wordt is de momentele waarde van een rondlopende teller, dus van 0000 tot 9999 en dan weer door naar 0000 enz, kalibreren heeft hier geen invloed op. Het enige belangrijke wat deze test aangeeft is of de teller inderdaad op- of afloopt als de auto voor- of achterwaarts bewogen wordt.
api schreef: Over die cd-roms ga ik weer even zoeken, want er is een bedrijf die ze voor onder de 100 euro verkoopt en is origineel, ik heb het dan wel alleen over die Benelux versie, hoe het met die europa versie is, zal ik ook gaan bekijken.
Weet je dat wel héééél zeker? Waarom zou een handelaar meer dan 1/3 van de verkoopprijs kado geven? Blaupunkt c.q. TeleAtlas levert ze hem ook niet goedkoper!
Het is wel bekend dat er kopieen verkocht worden die er als origineel uitzien, inclusief het CD-label en de inlays in het doosje. Ze zien er prachtig uit, zijn een stuk goedkoper en hebben maar één nadeel: ze funktioneren niet!

Tot slot: er bestaat voor de E1 en aanverwante toestellen geen Europa-CD, wel heb je op iedere zogeheten region-CD alle hoofdwegen van Europa. De maximale inhoud wordt simpelweg begrensd door de maximale CD-ROM capaciteit van 700 MB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
api
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:35

Bericht door api »

Inderdaad route 66, zoiets dacht ik ook. Ik had het al uitgeprobeerd, om vanaf huis te gaan kalibreren en inderdaad, het telt gewoon op en staat niet op 0 als ik thuis kom. Kan er dus niets mee te maken hebben :wink:

Over die cd-roms, zou je best gelijk kunnen hebben hoor (nep is). Ik rijd zelf met een wat oudere versie, maar doet het nog goed. Toch wil ik, omdat er toch veel jaarlijks verandert m.b.t. het wegennet, weer eens gaan kijken voor een nieuwe.
Ik weet ook niet meer of het een verouderde versie was (dus overjarig) en daarom iets goedkopen, maar volgens mij was dit juist niet het geval. Ook heb ik op forums nog driftig gekeken en gezocht of ik het nog kan vinden, maar kon niets meer terug vinden. Ik moet nog even in de doos kijken, misschien dat ik het opgeschreven heb, want ik hoorde erover op een forum, toen ik de TP E1 pas gekocht had en dat is al weer zo’n 3 a 4 jaar geleden.

Ik geef het nog niet op, maar als ik je bericht zo lees, neem ik liever geen risico en bestel hem wel bij Teleatlas zelf.

Ook had ik nog een vraag staan, waar ik nog geen antwoord op heb gekregen in voorgaand bericht:

Is hiermee het snelheidssingaal opgelost? Je bedoelt zeker iets van een wielsensor (of begrijp ik je niet helemaal goed?)...hier kan ik iets over vinden in het boekje en dat dit alleen vereist is bij auto's zonder tachosignaal.

Bedankt voor je reactie trouwens!

Groetjes,

Api.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • travelpilot fx
    door holzmichel » 13 sep 2014 05:40 » in Ford
    Reacties: 1
    Weergaves: 1342

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”