Travelpilot DX-R70

SuperMario
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:37

Travelpilot DX-R70

Bericht door SuperMario »

Hallo,

Ik heb via mijn baas een Blaupunkt Travelpilot DX-R70 gekregen (van een van mijn collega's geweest) en deze heb ik nu in mijn auto gezet, een Opel Astra G. Ik heb het systeem gewoon aangesloten met de bestaande standaard Opel bekabeling die allemaal pastte. Daarnaast heb ik de GPS antenne aangesloten en de antenne bovenop mijn dashbord geplakt.

Als ik een lange rit maak dan lijkt het systeem naar behoren te werken en word ik netjes naar mijn bestemming geleid. Echter als ik een kort ritje maak (binnen mijn eigen woonplaats bijvoorbeeld) dan raakt het systeem helemaal in de war en stuurt me allerlei verkeerde kanten op.

Uit de diverse onderwerpen in het forum heb ik de volgende "kennis" opgedaan;
* Er is GPS data nodig voor plaatsbepaling
>>> Het duurt lang voordat het systeem mijn lokatie bepaald, moet ik de GPS antenne in een bepaalde richting leggen? Hij ligt nu zo goed als horizontaal op mijn dashboard.

* Er is een snelheidspuls nodig
>>> Ik ben in het menu van de systeemtests mijn rijsnelheid tegen gekomen en die komt redelijk overeen met de km teller van mijn auto

* Achteruitrijpuls is nodig
>>> Hoe kan ik zien of de DX-R deze puls doorkrijgt?

* Calibreren
>>> Heb ik ook al diverse keren geprobeerd maar dit helpt niet.

Heeft er iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan met aansluiten, ik zou het namelijk niet weten???
Vast bedankt voor de assistentie! :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Hoogst waarschijnlijk zitten de accuplus en de contactplus op de ISO-A stekker verwisseld, dat is bij Opel het geval.
Daardoor slaat hij z'n positie niet op als je het contact uitzet en moet hij de eerst volgende keer weer helemaal opnieuw beginnen. Pas na een langere rit is het dan weer OK, maar ja, als je dan weer je contact uitzet....

Check even hoe dat zit op A4 en A7 van die stekker en vergelijk dat met de inbouwinstructie van jouw DX R70.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

Wat JW zegt klopt wbt de 12v pins. bij veel automerken zitten deze "gewisseld" op de connector tov Blaupunkt iso,

de rest ben je waarschijnlijk al tegengekomen in je menu,

Menu> installatie> sensortest.... daar geeft ie alle signalen weer, en kan je controleren of deze actief zijn.
onder in beeld zie je de rijrichting, deze pijl moet naar boven wijzen als de achteruit is aan gesloten.
bij de DXr70 is een massa verbinding vd achteruit naar de blaupunkt voldoende.
mooier natuurlijk is, de achteruit op de achteruitverlichting aan te sluiten.

bij alles wat je wijzigd qua installatie, altijd nieuwe calibratie voornemen.
zo zal ie weer als een trein lopen. want hij is op de meter nauwkeurig en flink snel.

houd ons op de hoogte. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

xgabox schreef:Wat JW zegt klopt wbt de 12v pins. bij veel automerken zitten deze "gewisseld" op de connector tov Blaupunkt iso,

de rest ben je waarschijnlijk al tegengekomen in je menu,

Menu> installatie> sensortest.... daar geeft ie alle signalen weer, en kan je controleren of deze actief zijn.
onder in beeld zie je de rijrichting, deze pijl moet naar boven wijzen als de achteruit is aan gesloten.
bij de DXr70 is een massa verbinding vd achteruit naar de blaupunkt voldoende.
mooier natuurlijk is, de achteruit op de achteruitverlichting aan te sluiten.

bij alles wat je wijzigd qua installatie, altijd nieuwe calibratie voornemen.
zo zal ie weer als een trein lopen. want hij is op de meter nauwkeurig en flink snel.

houd ons op de hoogte. :D
Dat de achteruit (A2) alleen maar aan aarde gelegd hoeft te worden is een moeilijk uit te roeien verhaal. Lees nog eens dit verhaal en neem dan een (weloverwogen) besluit.
Mijn besluit zou heel simpel zijn, waarom zou ik 'm NIET aansluiten, ook al zal ik er niet elke dag last van hebben :idea:
In mijn geval zeker, ik zet mijn auto altijd achteruit weg, met een 90 graden bocht. En dat zou betekenen dat hij de positie niet goed opslaat en dus dat 'ie de volgende dag eerst z'n positie moet vaststellen. Nu weet 'ie dat gewoon :)

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

ik geef je absoluut gelijk JW, het wordt ook niet voor niets geadviseerd.
door ervaring heb ik meerdere apparaten meegemaakt die absoluut niet zonder de JUIST aangesloten achteruitsignaal konden.

er zijn uitzonderingen die minder kritisch zijn, mocht je de "luiheid" hebben deze niet aan te sluiten of zelfs aan de massa te monteren.
de DXR70 is er oa 1 van. die rekend erg snel "de miswijzing" aan en corrigeerd em in een razend tempo.
neem je de kleinere broertjes de DXr52, rns alle types dan hebben deze er duidelijk moeite mee, en zullen voortdurend "naast de weg" zitten.

advies blijft dan ook altijd, achteruit aansluiten zoals het de voorschriften verlangt.
dan weet je zeker dat het niet aan het apparaat ligt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SuperMario
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:37

Bericht door SuperMario »

Onwijs bedankt voor de aanwijzingen, ik ben even bij de Opel dealer langsgeweest en aangezien mijn schoonvader daar werkt heeft een van die jongens van de werkplaats als service de betreffende stekkers omgewisseld. Vervolgens opnieuw gecalibreerd en even een stukje rondgereden, systeem werkte direct perfect mee.

Ook na een korte tussenstop met uitschakelen van het contact kon de Blaupunkt mij direct goed de weg wijzen. Ik moet daarbij wel zeggen dat er geen aansluiting is gemaakt naar de achteruitrijsensor. Mocht dit problemen opleveren dan weet ik nu in ieder geval meteen waar het aan ligt.

Bedankt voor de tips, jullie hebben mij voor 100% "in de goede richting" geholpen!

Groeten,
Mario

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Mario,

Fijn dat de tips geholpen hebben. Daar is dit forum tenslotte voor bedoeld.
Advies blijft: als je optimaal plezier wilt hebben van je systeem, sluit dan de achteruit aan.

Veel plezier er mee, ennuh, laat ons delen in je ervaringen. Daar hebben anderen ook wat aan :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • travelpilot fx
    door holzmichel » 13 sep 2014 05:40 » in Ford
    Reacties: 1
    Weergaves: 1342

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”