TMC informatie up to date?

edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

TMC informatie up to date?

Bericht door edc »

Laatst reed ik op een stuk weg (tss Roeselare en Staden (België)) van een 8-tal km dat een 2-tal jaren onderbroken is geweest wegens werken. Sinds een aantal maanden is deze weg volledig afgewerkt en weer open voor het verkeer. In mijn travelpilot stond de weg nog steeds als onderbroken met als gevolg dat men mij gedurende die 8 km constant van deze weg wilde doen afwijken.
Wat is hiervan de oorzaak?
- De diensten die TMC verzorgen, die hun info over werken niet voldoende bijhouden? (Kan men dit op één of andere manier melden?)
- Of kan het liggen aan de Travelpilot die de TMC info niet of onvoldoende update?
Kan men TMC info nog op een andere manier controleren (vb via het internet) voor het bepaalde regio of weg?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Welke TMC zender had je op dat moment aan staan?
Mijn ervaringen met TIC-VL, dat via Radio2 uitgezonden wordt zijn zeer goed, maar andere zenders zijn vaak veel minder. Een overzicht van alle zenders staat hier: http://www.navigatiehosting.nl/tmc/zend ... elgium.htm
Er was ook BEL-TMC/STU-BRU, die was zeer goed toen ik 'm gebruikte, maar die is sinds een maand of twee gecodeerd en niet meer te ontvangen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

Bericht door edc »

Wil dit dan zeggen dat de radio op dat ogenblik moet afgestemd staan op Radio2. Of kan men TMC blijvend instellen op Radio2 voor de navigatie, terwijl men toch naar Studio Brussel luistert? Of vraag ik nu teveel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij mijn weten heeft jouw Blaupunkt geen dubbele tuner, en dus moet je dan op Radio2 afgestemd zijn wil je TIC-VL kunnen pakken.
Welke zender had je toen opstaan? Want Studio Brussel zend geen TMC Info meer uit, die is gecodeerd en bij mijn weten niet door jouw TP-FX te ontvangen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

Bericht door edc »

Meestal staat bij mij StuBru op. Dit zal dus waarschijnlijk de reden zijn. Bedankt voor de info. Weeral iets bijgeleerd. Toch wel spijtig dat men tijdens het navigeren dan verplicht naar Radio2 dient te luisteren wil men op de hoogte blijven van de stremmingen in het verkeer. Ik veronderstel dat ik dan als alternatief een mp3 kan afspelen terwijl de TMC toch blijft werken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Uiteraard kun je een MP3 afspelen als Radio2 op staat. Er even vanuitgaand dat die MP3 speler los staat van jouw Navi :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

Bericht door edc »

JW schreef:Er even vanuitgaand dat die MP3 speler los staat van jouw Navi

Dit is niet het geval. Ik speel een mp3 af vanaf dezelfde SD-kaart waarop de Navigatie software draait. Dit lukt in ieder geval voor het ontvangen van de nieuwsberichten en verkeersinfo (TA). Dus ik veronderstel dat dit dan ook lukt voor TMC. Of ben ik weeral te optimistisch :? .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat weet ik eerlijk gezegd niet.
De radio blijft wel op Radio2 afgestemd, en dan zal ook de TMC wel doorkomen. Maar de kern is: kun je navigeren en MP3 luisteren op hetzelfde moment :?:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

Bericht door edc »

JW schreef:Maar de kern is: kun je navigeren en MP3 luisteren op hetzelfde moment
Lukt bij mij zonder problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dan zal het ongetwijfeld ook lukken de TMC info van TIC-VL via Radio2 binnen te halen.
Laat je het ons weten?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

Bericht door edc »

Zal ik zeker doen. Kan wel nog een tijdje duren, want mijn dagelijks ritje van en naar het werk verloopt meestal zonder 'stremmingen'. En na 25j ken ik onderhand de weg wel zonder hierbij nog navigatie nodig te hebben. 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Volgorde

Bericht door Route 66 »

Even voor de goede (volg-)orde:
1. Een nieuwe route wordt altijd eerst berekend uitsluitend volgens de digitale kaart met in het display én gesproken de melding "De route wordt berekend".

2. Vervolgens wordt gekeken of eventuele TMC-informatie op een deel van deze route betrekking heeft. Als dat het geval is volgt de aankondiging "De route wordt berekend met inachtneming van de verkeerssituatie". :arrow:

3. Nu worden alternatieve omleidingsroutes berekend en gekeken welke nu een kortere reistijd heeft dan de vertraagde oorspronkelijke route. Pas als een alternatieve route thoretisch korter duurt dan de eerste route wordt dit alternatief als routebegeleiding ingezet, anders verandert er niets.

NB: Daartoe moet als route-optie 'dynamisch' gekozen zijn en de radio moet op een TMC-zender afgestemd zijn. :!:

4. Als je op dat moment naar een zender zonder TMC luistert zal het [TMC] blokje in het display gaan knipperen. E-Navigatie zal bovendien na enige tijd onder vermelding van "TMC-check" in het display zelf op zoek gaan naar een TMC zender. Toestellen op DX-basis doen dit zonder displaytekst, maar alleen als er naar iets anders dan radio wordt geluisterd. :idea:

Nu even terug naar het oorspronkelijke probleem, die 8 km opgebroken weg.
Als de eerste routeberekening meteen om deze wegopbreking heen voert is dit traject dus als niet-berijdbaar gedigitaliseerd. Dat heeft dan niets met TMC te maken maar met de softwarestand van de CD. :(
Als de oorspronkelijke route wordt herberekend en er daarna pas een omleiding volgt is dat inderdaad naar aanleiding van een kennelijk achterhaalde, niet actuele stremmingscode in een ontvangen TMC-bericht. :oops:

Voor langdurige stremmingen zijn er twee codes mogelijk: een stremming met een voorgeprogrammeerde tijdsduur, zoals bij werkzaamheden van bijvoorbeeld middernacht tot 6 uur's morgens of een stremming met onbepaalde duur. Deze laatste moet dan bij openstelling van de weg met een beeindigingscode opgeheven worden.
De stremming heeft zelf ook nog een type-code; van vertraagd (bijvoorbeeld max. 100 kmh > 80 kmh) via sterk vetraagd en langzaamrijdend tot stilstaand met een berekende vertragingstijd tot volledig gestremd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

Bericht door edc »

JW schreef:Bij mijn weten heeft jouw Blaupunkt geen dubbele tuner, en dus moet je dan op Radio2 afgestemd zijn wil je TIC-VL kunnen pakken.
Welke zender had je toen opstaan? Want Studio Brussel zend geen TMC Info meer uit, die is gecodeerd en bij mijn weten niet door jouw TP-FX te ontvangen.
Route 66 schreef:NB: Daartoe moet als route-optie 'dynamisch' gekozen zijn en de radio moet op een TMC-zender afgestemd zijn. :!:
Deze voormiddag vanuit Nieuwpoort naar Aalst gereden. Radio constant op Stu Bru. Toch zeer accurate TMC info binnengekregen betreffende een ongeval ter hoogte van Merelbeke en stilstaand verkeer iets voor Aalst (wou mij zelfs in Erpe-Mere doen afrijden).
Kan ik hieruit besluiten dat de TMC toch binnenkomt, ongeacht de zender waar je op afgestemd staat?
Blijft de vraag hoe kan ik nakijken van waar de TMC nu eigenlijk afkomstig is. Of zou STU BRU opnieuw TMC uitsturen?
Route 66 schreef:4. Als je op dat moment naar een zender zonder TMC luistert zal het [TMC] blokje in het display gaan knipperen. E-Navigatie zal bovendien na enige tijd onder vermelding van "TMC-check" in het display zelf op zoek gaan naar een TMC zender. Toestellen op DX-basis doen dit zonder displaytekst, maar alleen als er naar iets anders dan radio wordt geluisterd. :idea:
Op mijn scherm (FX) zie ik nergens een TMC-aanduiding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Mercedes ML comands aps display informatie
    door Wimschuldink » 05 dec 2016 10:32 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 495
  • file informatie via gekoppelde mobiel internet uit of aan
    door bertusjan » 27 jun 2020 17:38 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 424

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”