RNS 300 krijgt geen fix

elmoxx
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 09:22

RNS 300 krijgt geen fix

Bericht door elmoxx »

Hoi allen,

Ik heb kortgeleden een auto van de zaak van een collega over genomen (een golf van december 2006) met daarin het bekende RNS 300 radio/navigatiesysteem. Na wat wennen kan ik prima met de radio overweg maar de navigatie krijg ik maar niet werkend. Eerst even wat ik doe en wat de problemen zijn die ik ondervind:

Met de radio aan en de originele naviatie-CD in de speler kan ik op de knop navi drukken. Alles lijkt te werken, ik voer een bestemming in en het apparaat slaat elke keer netjes aan het rekenen. Probleem is echter dat elke keer dat de berekende route niet klopt. (als ik in Almere ben en ik wil naar Amsterdam dan verzint hij een route van ruim 200 km!) Na herberekenen blijft er een route uit komen die niet klopt.

Na zelf flink te zoeken lijkt het alsof het nulpunt (als er al zoiets bestaat) van de navigatie ergens in Duitsland ligt..

Kortgeleden drukte ik voor het eerst op de info-knop tijdens het 'navigeren'. Het viel me hierbij op dat hij constant aangeeft 0 satelieten te zien. Op zich verklaart dat een hoop (mijn collega vertelde dat hij die cd nog nooit gebruikt had), duitsland is zo gek niet als nulpunt voor een duitse auto.

Mijn vraag: Heeft iemand van jullie ooit met dit probleem gezeten? en belangrijker:
- Weet iemand van jullie een goede manier om dit probleem te verhelpen? (ik heb al de knop invoer positie gevonden, maar die lijkt niet te werken)
- zou ik gewoon moeten wachten totdat de auto een 'fix' heeft of zou ik naar de garage moeten?

Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik kan er heel kort over zijn: Als je een dakantenne hebt (zo'n haaienvin) zit er water/vocht in en daardoor is de GPS-ontvangst onmogelijk geworden. Remedie is vanaf de binnenzijde de antenne losmaken en reinigen/drogen.
Nog handiger is een andere losse GPS-antenne te nemen en deze onder het dashboard verstoppen. Opgelost.
Echter, dan rot de zaak binnen in de antennevoet wel vrolijk verder

Iets om te onthouden: er bestaan volgens mij geen slechtere dakantennes dan die van VW
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elmoxx
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 09:22

Bericht door elmoxx »

@ Gerritje, dank voor je snelle reactie. Je geeft aan dat het probleem zich waarschijnlijk bevind bij de ontvanger. Ik heb alleen geen ontvanger op het dak (zo'n vin) dus daarmee roep je een nieuwe vraag bij me op: Weet jij toevallig waar die ontvanger in mijn auto te vinden is? Ik zal daar dan eens mijn aandacht op gaan richten.

Nog een vraag n.a.v. jou bericht: kun je een willekeurige gps-ontvanger aansluiten op de auto? en moet dit bedraad of kan dit bijvoorbeeld met bleutooth?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als er geen antenne op je dak zit is de navigatie naderhand ingebouwd en beslist niet af fabriek!
Ik heb hier de exacte specificaties en die liegen (meestal) niet!
In dat geval ligt er waarschijnlijk onder je dasboard een losse GPS antenne. (De ontvanger zelf zit in de navigatie) De plug kan loas zitten of een kabeltje bekneld of beschadigd. Je kunt een willekeurige antenne nemen zolang de connector maar past.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elmoxx
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 09:22

Bericht door elmoxx »

Hmm, dank voor de mooie plaat. Ik ben inmiddels weer thuis na ruim 130 km het ding proberen aan de praat te krijgen..

De navigatie zegt wel allerlei zaken, maar die zijn volgens mij gekoppeld aan een van de wielen. Toen ik thuis kwam ook maar is gaan zoeken naar hoe de navigatie aangesloten zou kunnen zijn en waar dan die ontvanger zit.. Ik heb nog niets gevonden dat lijkt op een ontvanger. Ik zoek verder en houd je op de hoogte

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je zult ook geen ontvanger vinden! Zie boven.
De antenne zit met een dunne zwarte kabel aan de middelste blauwe aansluiting van de navigatie.
Het is een zwart doosje van 3 x 3 cm met een zwart metalen plaatje eronder van 5 x 5 cm
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Geen TMC info
    door Freddy11 » 24 sep 2016 18:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 546
  • Geen maximumsnelheid RNS-510 P
    door tadie » 26 jun 2014 16:51 » in V.A.G
    Reacties: 4
    Weergaves: 1712
  • Geen Blauwe lijn
    door fraheij » 08 mei 2023 20:03 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 524
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 645
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2088
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 695
  • clarion nx501e geen navigatie?
    door effeh70 » 23 jun 2014 18:13 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 1647

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”