Hoe weet je wat "de weg volgen" is?

elsinga
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2004 13:49

Hoe weet je wat "de weg volgen" is?

Bericht door elsinga »

Hallo,

naast mijn Garmin GPS V met kaartdisplay (helaas maar 19Mb geheugen en niet zo snel in berekenen) en Navtech kaartmateriaal geladen, rijd ik nu een paar weken rond met een Ford (Blaupunkt) RNS2 (=DX70) met Teletalas kaartmateriaal geladen. Hier alleen pictogrammen op het display, geen kaart. De unit geeft afslagen prima weer (alhoewel niet altijd foutloos, maar goed genoeg), het probleem komt als ik de weg moet "volgen"... Want ik kan niet zien waar de weg loopt die ik moet volgen. Het zal wel dezelfde weg zijn waar ik nu op rij, maar hoe weet ik of ik op een T splitsing rechtdoor moet of de (doorgaande) weg naar links moet volgen?

Wie heeft hier goede tips?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

maar waar rij je dan mee een splinternieuwe Ford met RNS2 MFD?
of een mondeo met rns2 radionavigatie.

een dx 70 is een radionavigatie maar zonder TFT .
en een "mondeo rns2" is een NON DX radionavigatie.


zal er een plaatje vd rns 2 mfd bij zetten
als het dit systeem is dan zal je wel de optie kiezen tussen kaart en gedetailleerd (icons)
over het hoofd hebben gezien,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elsinga
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2004 13:49

Bericht door elsinga »

Ik rij met een nieuwe Ford Focus Futura. =8- )

Met deze Travelpilot dus:
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

ah das duidelijk. weer een rns 2 variant erbij,, :lol:

ze maken het met de term "RNS" het er niet makkelijker op.
vooral als deze RNS2 met DX software rijd ook.

maargoed,

op een T splitsing zou ik dan maar niet rechtdoor rijden, je zou in het gras uit kunnen komen, erger nog in het kanaal.
bij splitsingen geeft de Blaupunkt altijd aan, houd links rijden aan, of rechts net dernaar welke route ie volgd.
volg deze weg, is niets anders dan de rijrichting blijven volgen op de weg waar je je bevindt, en welke wordt aangegeven met straatnaam of snelwegnr, bovenaan in je beeldscherm. tot de volgende aanwijzing.
ook deze geeft ie ruimschoots optijd aan.

de tijd indicator rechts in beeld geeft prima aan wanneer je op het punt komt de aangegeven route moet wijzigen met de auto.(afslaan invoegen/uitvoegen en keren ed).

ik vind het systeem perfect, en erg duidelijk dmv prima stembegeleiding, je mist alleen de kaart nog als je bv in een file om je heen wilt kijken (waar kan ik langsrijden om wat verder vooraan in de file te komen,,, hihihihi)
en om te zien hoever je je daadwerkelijk van je ingegeven einddoel bevind.

verder mis je de kaart absoluut niet. en doet ie prima zijn werk.
mocht ie wel eens "verschieten" dan is een nieuwe calibratie nog wel eens wenselijk.
de RNS2 doet dat snel en prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Re: Hoe weet je wat "de weg volgen" is?

Bericht door Fantom »

elsinga schreef:Het zal wel dezelfde weg zijn waar ik nu op rij, maar hoe weet ik of ik op een T splitsing rechtdoor moet of de (doorgaande) weg naar links moet volgen?

Wie heeft hier goede tips?
Als je zo'n probleem tegenkomt dan kan je dit melden bij de kaartleverancier. Het probleem is men een voorangs t-splitsing als doorgaande weg wordt gezien. Helaas is het niet altijd (meer) een voorrangssplitsing dus krijg je idd van die vragen die jij nu steldt. Ik heb dit ook gezien op een T-splising. Daar was rechtsaf de doorgaande weg volgens het systeem. Dit was echter niet aan de weg te zien omdat het een gelijkwaardige T-splitsing was. Ik heb dit gemeld bij navteq en ze hebben dit keurig gecorrigeerd in de nieuwe versie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elsinga
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2004 13:49

Bericht door elsinga »

Kijk, voor bekende wegen kan ik dat uiteraard melden (krijg je bij genoeg meldingen ook een gratis update CD?, maar als ik de navigatie het meest nodig heb dan ben ik op onbekend terrein... en juist dan is het lastig.

Overigens liep de weg in kwestie als volgt: op de T kruising kom ik vanaf de rechterzijde van de T en de doorgaande weg is naar "beneden". Rechtdoor is dus niet het kanaal in. ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”