Handleiding gezocht rns 150 + hulp bij calibratie

meph
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2004 23:21

Handleiding gezocht rns 150 + hulp bij calibratie

Bericht door meph »

Hey all,

Ik heb vandaag een rns 150 gekocht en aan laten sluiten. Nu heb ik het volgende probleem. Ik heb ten eerste aangegeven een nieuwe installatie te willen doen. Dan moet je bijvoorbeeld even achteruitschakelen, en calibreren voor ongeveer 20 km. Ik heb dat aangezet en 20 km gereden. Hierna heb ik een doel ingevoerd, 30 km verder. Hij gaf idd aan dat het doel nog 30 km was. Voor de rest kreeg ik alleen de melding off road. De stem gaf alleen in het begin aan dat de route geladen was, maar ik heb geen enkele keer een stem gehoord die me vertelde waar ik naar toe moest. Het vreemde is wel dat toen ik mijn doel bereikte er nog maar 0,1 km aangegeven stond ipv 30, het lijkt er dus wel op dat hij weet waar ik ben. De instellingen voor de begeleiding per stem stonden op ON. HEt pijltje dat de richting aangeeft leek iedere keer precies de tegenovergestelde richting aan te geven?

Wat doe ik fout, en wie kan me vertellen wat de te volgen stappen zijn om het apparaatje goed te configureren.. Alvast enorm bedankt voor de moeite!!
Testing 123...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
meph
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2004 23:21

Meer info...

Bericht door meph »

Ok, ik ben weer een dagje verder met testen en dergelijke, en kan jullie de volgende extra informatie geven.

Wanneer ik een handmatige calibratie doe, en vervolgens een routebegeleiding start, dan krijg ik 1 aanwijzing (bijvoorbeeld, ga hier rechtsaf). Na deze aanwijzing verschijnt er offroad op het schermpje en krijg ik nergens in heel de stad meer een aanwijzing of wat dan ook.

Wanneer ik een automatische nieuwe installatie doe, en de aanwijzingen volg, gebeurd het volgende:

1: GPS antenne test, OK
2: schakel achteruit, er gebeurd verder niets, want volgens het bedrijf dat het heeft ingebouwd is de achteruit aangesloten op de massa.
3: Doe het contact aan en uit. Deze test kan ik niet doen want wanneer ik het contact aan/uit zet dan gaat de navigatie uit.
4: rij een kort stuk minstens 30 km per uur. Dit doe ik ongeveer een km lang, de snelheid wordt netjes aangeven op de rns 150.
5: Calibreren.. Rij 8 tot 15 km. Er verschijnt dan een balkje. Ik heb ongeveer 70km gereden over de a2 vandaag met calibratie aan maar er gebeurde weinig, niets zelfs..

Wanneer ik GPS info opvraag dan zie ik wel dat er 8 satelieten verbonden zijn, en wat mijn positie is. (noorder en wester breedte of wat is het precies?)

Heelll soms geeft hij op de snelweg eventjes een straatnaam aan, maar vervolgens krijg ik weer off road te zien... Tot het einddoel toe krijg ik geen 1 keer een aanwijzing, maar hij ziet wel dat ik nog X km van het einddoel verwijderd ben..

Waar kan dit aan liggen? Snelheid wordt netjes aangegeven dus volgens mij is het pulssignaal dan goed, of heeft dit er niet mee te maken? Is misschien toch de achteruit niet aangesloten??

Ik baal echt ontzettend :(( Het is toch een hele investering... Voordat de RNS 150 in mijn Ibiza uit 2003 zat heeft hij altijd in een vw golf gezeten van een collega, en daar werkte het ding prima.

Alvast enorm bedankt voor je advies! :lol:
Testing 123...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Alhoewel ik zelf geen BP heb, zijn er natuurlijk wel een aantal parallelen met andere Navi's, en op een aantal punten reageren ze vergelijkbaar. Ergens gaat er zo te lezen iets mis bij de mapmatching, het vergelijken door de computer van de kaartgegevens met de aangeboden signalen, zoals daar zijn de puls, en de gyro. De GPS speelt daarbij een ondergeschikte rol, en is eigenlijk alleen van belang bij de eerste initialisatie.

Je verhaal lezende lijken een aantal zaken wel O.K, zoals in elk geval de GPS ontvangst. Maar toch, je schrijft:
Wanneer ik GPS info opvraag dan zie ik wel dat er 8 satelieten verbonden zijn, en wat mijn positie is. (noorder en wester breedte of wat is het precies?

Kun je checken of de door je systeem opgegeven coordinaten, Noorder Breedte en Ooster Lengte kloppen voor de positie waar je dan bent, bij voorbeeld thuis? Als je die coordinaten niet weet, kun je ze vinden op www.maporama.com en dan je postcode in te geven. Kloppen die?

Je puls zou goed kunnen zijn, omdat je schrijft:
4: rij een kort stuk minstens 30 km per uur. Dit doe ik ongeveer een km lang, de snelheid wordt netjes aangeven op de rns 150.

Hoe wordt die snelheid aangegeven bij jouw BP, als absoluut getal, of is het een met toenemende snelheid hoger wordend getal dat verder geen km/u is? Belangrijk is dat de grootte van dat getal evenredig toeneemt met de werkelijke snelheid en bij gelijkblijvende snelheid constant blijft . Als dat zo is, kun je een verstoring van de puls vooralsnog uitsluiten.

Over de achteruit schrijf je:
2: schakel achteruit, er gebeurd verder niets, want volgens het bedrijf dat het heeft ingebouwd is de achteruit aangesloten op de massa.
Ben je er zeker van dat dit inderdaad zo uitgevoerd is? Als 'ie zweeft kan er een boel misgaan. En veruit het beste is.... :wink:

En dan, is de inbouwhoek in je dashboard correct, en is dit hardware dan wel software matig te corrigeren? Dat is belangrijk voor het ingebouwde gyrokompas.

Vervolgens nog de vraag of je zeker bent dat de accuplus en de geschakelde plus niet verkeerd om zitten. Komt heel veel voor, en dan gaat er een boel mis, o.a. omdat de computer bij het uitschakelen z'n positie niet kan opslaan.
In het VAG concern zitten nogal wat auto's met een andere aansluiting van die spanningen, even goed (laten) checken dus.

We geven de moed dus nog even niet op, gewoon systematisch verder zoeken.

Succes, we horen wel hoe het verder gaat, en als je wat meer ontdekt hebt.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

QUOTE >> HEt pijltje dat de richting aangeeft leek iedere keer precies de tegenovergestelde richting aan te geven?<<

het verhaal is erg duidelijk.

en zie denk ik ook direct je probleem.
de rijrichting staat precies verkeerd om.
je hebt in je menu zichtbaar links vooruit, en daarnaast rechts dus achteruit.
als ie stilstaand al achteruit aanwijst, pijl naar beneden dus, dan is je achteruitsignaal niet(goed) aangesloten.

je kan dit zelf snel uitzoeken door de pin in je iso naast de phonemute en dus boven je 12v battery te onderbreken en deze vanaf de iso stekker in je RNS direct op een massa aan te sluiten waar ook je radio zelf op geaard is.
kijk je nu in het menu dan zou het pijltje(links) de andere kant op moeten wijzen.
is dat het geval. zet je RNS na isolatie van veranderde aansluiting terug en voer de calibratie opnieuw uit.
liever geen route opgeven , maar in je menu de nieuwe calibratie uitvoeren.

dus even kort resumerend, staat je achteruitsignaal goed aan gesloten dan wijst de PIJL naar boven in je menu TEST.

ik hoop dat het je nu lukt!

NB een achteruitsignaal wat niet aangesloten of werkzaam is staat standaard in zijn achteruit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
meph
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2004 23:21

Bericht door meph »

Hey all, bedankt voor jullie reacties. Hulde aan de forumoprichters! Ik zit zelf in de IT, als ik ooit iets voor jullie kan betekenen, (gratis hostingaccountje?) dan laat het maar weten..
JW schreef:
Kun je checken of de door je systeem opgegeven coordinaten, Noorder Breedte en Ooster Lengte kloppen voor de positie waar je dan bent, bij voorbeeld thuis? Als je die coordinaten niet weet, kun je ze vinden op www.maporama.com en dan je postcode in te geven. Kloppen die?


Ik ga ervanuit dat deze kloppen, omdat ik soms wel de straatnaam in het scherm zie waar ik rijdt.
Je puls zou goed kunnen zijn, omdat je schrijft:
4: rij een kort stuk minstens 30 km per uur. Dit doe ik ongeveer een km lang, de snelheid wordt netjes aangeven op de rns 150
Hoe wordt die snelheid aangegeven bij jouw BP, als absoluut getal, of is het een met toenemende snelheid hoger wordend getal dat verder geen km/u is? Belangrijk is dat de grootte van dat getal evenredig toeneemt met de werkelijke snelheid en bij gelijkblijvende snelheid constant blijft . Als dat zo is, kun je een verstoring van de puls vooralsnog uitsluiten.
.


De rns geeft een werkelijke snelheid aan, die bijna gelijk is aan mijn kilometer teller.. De rns is 5 km langzamer dan mijn kilometer teller maar dat zal denk ik geen probleem zijn.
Over de achteruit schrijf je:
2: schakel achteruit, er gebeurd verder niets, want volgens het bedrijf dat het heeft ingebouwd is de achteruit aangesloten op de massa.
Ben je er zeker van dat dit inderdaad zo uitgevoerd is? Als 'ie zweeft kan er een boel misgaan. En veruit het beste is.... :wink:
Hier ben ik niet zeker van, ik moet af gaan op de woorden van het autobedrijf. en ik heb ook niet genoeg kennis om dit zelf te controleren.
En dan, is de inbouwhoek in je dashboard correct, en is dit hardware dan wel software matig te corrigeren? Dat is belangrijk voor het ingebouwde gyrokompas.
Dit is hardwarematig. Er is een kleine hoek ingesteld, (5graden geloof ik) die misschien niet nodig is. Hier kan ik vandaag wel zelf nog even naar kijken.
Vervolgens nog de vraag of je zeker bent dat de accuplus en de geschakelde plus niet verkeerd om zitten. Komt heel veel voor, en dan gaat er een boel mis, o.a. omdat de computer bij het uitschakelen z'n positie niet kan opslaan.
In het VAG concern zitten nogal wat auto's met een andere aansluiting van die spanningen, even goed (laten) checken dus.
Ook dit kan ik zelf niet controleren denk ik, maar dit is wel een vraag die ik eventueel straks weer bij de navigatieboer kan neerleggen.
We geven de moed dus nog even niet op, gewoon systematisch verder zoeken.

Succes, we horen wel hoe het verder gaat, en als je wat meer ontdekt hebt.

Groet,
JW
Dat doen we zeker niet :) Bedankt voor de reactie!! Ik ga zelf even kijken naar de inbouwhoek en kijken of ik daar iets aan kan doen. Als dit niets oplevert heb ik iig een aantal goede punten om te bespreken met de inbouwer! :)
Testing 123...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
meph
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2004 23:21

Bericht door meph »

xgabox schreef:QUOTE >> HEt pijltje dat de richting aangeeft leek iedere keer precies de tegenovergestelde richting aan te geven?<<

het verhaal is erg duidelijk.

en zie denk ik ook direct je probleem.
de rijrichting staat precies verkeerd om.
je hebt in je menu zichtbaar links vooruit, en daarnaast rechts dus achteruit.
als ie stilstaand al achteruit aanwijst, pijl naar beneden dus, dan is je achteruitsignaal niet(goed) aangesloten.

je kan dit zelf snel uitzoeken door de pin in je iso naast de phonemute en dus boven je 12v battery te onderbreken en deze vanaf de iso stekker in je RNS direct op een massa aan te sluiten waar ook je radio zelf op geaard is.
kijk je nu in het menu dan zou het pijltje(links) de andere kant op moeten wijzen.
is dat het geval. zet je RNS na isolatie van veranderde aansluiting terug en voer de calibratie opnieuw uit.
liever geen route opgeven , maar in je menu de nieuwe calibratie uitvoeren.

dus even kort resumerend, staat je achteruitsignaal goed aan gesloten dan wijst de PIJL naar boven in je menu TEST.

ik hoop dat het je nu lukt!

NB een achteruitsignaal wat niet aangesloten of werkzaam is staat standaard in zijn achteruit.
Hey daar, bedankt voor je reactie. Ik heb het test menu waarin ik de positie van de pijl kan bekijken nog niet helemaal gevonden :) Maar ik ga even verder zoeken om te kijken of ik weet wat je bedoelt. Ook dit verhaal print ik uit en neem ik mee naar de inbouwer : )))
Testing 123...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
meph
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2004 23:21

Achteruit erg erg belangrijk

Bericht door meph »

Hey allen,

Nogmaals bedankt voor jullie hulp. Ik ben gisteren teruggegaan naar de inbouwer, en ze hebben daar even telefonisch contact opgenomen met Blaupunkt. Ook blaupunkt vertelde hun dat waarschijnlijk het achteruitrij signaal niet was aangesloten.

De dealer dacht dit wel gedaan te hebben maar heeft het toch maar even gecontroleerd en... Ja hoor, ze waren vergeten de achteruit aan te sluiten op de Massa.

Ze hebben nu de achteruit aangesloten op de Massa en het ding werkt perfect, ik ben erg blij :)

Toch opmerkelijk dat het bij een blaupunkt persee moet, dat aansluiten van de achteruit.. Het aansluiten op de massa was voor mij voldoende, het systeem werkt daarmee nu erg goed.

Vriendelijk bedankt iedereen voor de hulp!!
Testing 123...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Dat aansluiten van het achteruit sisgnaal is inderdaad belangrijk, en het ene systeem is daar gevoeliger voor dan het andere. BP hoort tot de categorie: gevoelig.
Technisch gezien kan ik het alleen verklaren door te veronderstellen dat enige andere systemen dit punt via een weerstand aan massa gelegd hebben, en het daarmee dus al "geaard is". Als er dan 12V op komt van de achteruitrijlampen wordt dit punt gewoon opgetild naar die spanning. Kennelijk heeft BP er voor gekozen dit punt normaliter te laten "zweven".

Overigens is veruit het beste dit punt gewoon aan te sluiten op de achteruitrijlampen. Als je dan gewoon vooruit rijdt, is dit punt aan massa gelegd via de lampen. En er komt 12 V op te staan als je achteruit rijdt.
In een verhaal onder Tips & Tricks kun je lezen waarom dit aansluiten van belang is.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

ahh klasse, kan je eindelijk aan de slag met " Miep".

nog even dit over het achteruitsignaal. dit moet op ieder modell inderdaad aangesloten en werkzaam zijn.
alle modellen Nav radio's staan zonder aansluiting in zijn achteruit.

alleen de duurste uitvoering de DXr70 onderscheid zich van deze modellen.
deze staat onaangesloten standaard vooruit, en zou dus evt zonder achteruitrijsignaal kunnen volstaan.
echter WEL aansluiten als je WEL een zuivere correctie wilt tijdens(ook) het achteruitrijden.

veel plezier met je BP.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Zenec 2010 hulp gezocht
    door Geijsel » 22 jan 2018 14:41 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 0
    Weergaves: 500
  • Dringend hulp gezocht Opel CD 500 MY2009/2010 Beneluxversie 2014/2015
    door Paultje Poets 1979 » 06 feb 2016 22:01 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 584
  • update winlink s100 : proces niet verder dan calibratie van scherm
    door efs » 14 nov 2014 11:24 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 0
    Weergaves: 675
  • Hulp bij ontdekken map update
    door Maxb » 08 jan 2017 12:45 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 566
  • Graag hulp, Clarion vrx6570rz
    door Jtmeent » 10 feb 2019 22:45 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 584
  • Update Discover Pro hulp nodig aub
    door m535i » 15 jun 2017 14:25 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 2817
  • RNS510 firmware update hulp
    door martijn2308 » 19 nov 2015 09:39 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1452

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”