Blaupunkt Travelpilot RNS 149

JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

xgabox schreef:Fahrzeugtyp Fundort Tachosignal Bemerkung
Golf 3 1992 - 10/1997 Kabelfarbe: blau/weiß. Am Radio ISO - Stecker A, Pin 1. Alternative: blauer, Stecker oberhalb des Sicherungskastens.

zo wordt het omschreven op http://www.thestrike.de/html/speed.htm
Dezelfde formulering staat ook op de Petrisite. En dat wordt dan kennelijk herhaald, met diezelfde komma in de zin. Want naar mijn info moet er staan: blauer Stecker oberhalb... En dan gaat het ook daar om een blauw/witte draad, zoals ik op een ander overzicht gelezen heb. Daar wordt namelijk vermeld dat VW altijd blauw/wit gebruikt voor de puls, dus...

Als eerder geschreven, met grote mate van zekerheid is die draad ergens onderweg onderbroken. Nalopen is dus waarschijnlijk de enige remedie.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hallo!

Ik heb OP HET EERSTE ZICHT geen onderbreking gevonden.
Normaal zou ik deze middag eens boven de zekeringenkast kijken, maar
ik blijf liever overal af. Mijn zekering van mijn achteruitrijlichten was gesprongen.
Wellicht doordat de rns 149 op hetzelfde circuit stond.... (overbelasting)
Ik zal het maar overlaten aan die in de winkel, want ik doe het blijkbaar helemaal
niet goed!

Toch hartelijk bedankt voor al jullie moeite! En ik laat het jullie zeker weten
MOEST het ooit nog werken zoals het moet...

Groeten,
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Matthias schreef:Hallo!

Ik heb OP HET EERSTE ZICHT geen onderbreking gevonden.
Normaal zou ik deze middag eens boven de zekeringenkast kijken, maar
ik blijf liever overal af. Mijn zekering van mijn achteruitrijlichten was gesprongen.
Wellicht doordat de rns 149 op hetzelfde circuit stond.... (overbelasting)
Ik zal het maar overlaten aan die in de winkel, want ik doe het blijkbaar helemaal
niet goed!

Toch hartelijk bedankt voor al jullie moeite! En ik laat het jullie zeker weten
MOEST het ooit nog werken zoals het moet...

Groeten,
Matthias
En dus zit er kennelijk iets niet goed in jouw auto, want een zekering kan inderdaad alleen kapot gaan door overbelasting, en die ontstaat beslist niet door 'm op de 149 aan te sluiten. Dat is namelijk een belasting als spanning, en er wordt dan geen stroom afgenomen.
Conclusie: Er zit iets mis in de bedrading dan wel de aansluitingen van de 149, met een voltmetertje even de circuits (laten) nalopen, dan heb je het zo gevonden.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

makkelijker gezegd dan gedaan...
ik weet niet eens WAT ik moet meten en waar ik moet beginnen.
zo'n auto loopt vol met draden...
de zekeringen? die werken blijkbaar prima...

groeten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Matthias schreef:makkelijker gezegd dan gedaan...
ik weet niet eens WAT ik moet meten en waar ik moet beginnen.
zo'n auto loopt vol met draden...
de zekeringen? die werken blijkbaar prima...
groeten!
Hallo Matthias,

Inderdaad, die zekeringen werken wel, maar dat doen ze alleen als er iets fout zit, een kortsluiting of zo. Jouw 149 zorgt niet voor die uitval, tenzij daar een sluiting in zit of iets verkeerd aangesloten zit.

Uit je eerdere reactie
Mijn achteruitrijsignaal zit goed, dat heb ik al getest en dat werkt perfect.
had ik begrepen dat in elk geval dat gedeelte goed zat, maar nu je schrijft dat je zekering er uit ligt vraag ik me af wat die eerdere uitspraak dan inhoudt. Wanneer was dat dan wel goed, en wanneer is die zekering gesprongen? En wat is er tussendoor gebeurd?

Als ik het heb over met een voltmeter de draden nagaan, heb ik het uiteraard over de aansluitingen in de ISO A stekker. Die moeten dan te verifieren zijn op hun correcte functie.

En hoe zeker ben je dat jouw 149 helemaal in orde is? Ik heb dat al eerder gesuggereerd, maar daar kan dus ook wel iets mee mis zijn als de aansluitingen na het doormeten allemaal goed blijken te zijn.

Al met al is dit niet even een 1-2-3-tje, hier moet systematisch verder gezocht worden, met de welliswaar simpele doch wel benodigde apparatuur. En zo nodig deskundige assistentie.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

't is een tweedehandsauto en ik heb zelf eens zitten kijken en heb al een losse draad gevonden ook...
zo'n tuner die er weinig vanaf wist waarschijnlijk...

jaja, alles werkte perfect, en intussen heb ik niets meer veranderd aan zekeringen of wat dan ook!
deze morgen gingen mijn achteruitlichten niet meer, en bij mij is dat dé enige verbruiker op die zekering.
(geen elektrische ruiten ofzo...)

maar ik denk dat ik een erg wijs besluit heb genomen: ik maak er mijn handen niet meer aan vuil.
de garage moet het maar oplossen en als het dan toch niet werkt, dan heb ik nog altijd een
zéér goede radio met een goede cd-speler...

groetjes!
matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hoi iedereen!

Heb eens naar de wagen laten kijken. Die losse draad was niet belangrijk.
Achteraf is er een alarm met startonderbreking ingebouwd en dat was
"een overschot" van de draad die daar lag te niksen... Maar weggedaan.
Op de connector van het dashboard komen praktisch alleen witte kabels toe.
De blauw-witte zit misschien in het midden ervan.

Je ziet wel duidelijk een blauw-witte kabel lopen achter het dashboard, maar die komt
van de radio en daar zal dus ook geen signaal op zitten net zoals die in ISO A1.

Daarna ben ik zelf nog eens op zoek gegaan.
En boven de zekerkast zag ik duidelijk een blauwe connector met daarin een blauw-witte kabel.
En af en toe kwam ik nog eens de blauw-witte kabel tegen, maar ja, ik kon er niet bij, want ik
weet niet eens hoe je die zekerkast verwijdert. Zal het in elk geval nog eens voorleggen aan de
garage. Die zullen er wel meer kaas van gegeten hebben denk ik.

't probleem met die doorgesmolten zekering is eigenlijk ook logisch:
de achteruitrijlichten zitten in een parallelschakeling. Als je dan "aftapt" maak je er nog eens een
serieschakeling op... Dat is volgens mij de oorzaak.

Groeten! en prettig weekend!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hallo iedereen!

Ik heb zelf nog wat zitten zoeken, maar heb de hoop opgegeven.
Momenteel staat de wagen in de garage met een motorprobleem.
Normaalgezien heb ik hem volgend weekend terug.
Ondertussen gaan ze ook eens kijken naar waar de kabel onderbroken ligt.
Ze moeten ook bij de pc van de wagen zijn, dus ja, ze kunnen maar ineens
ook die tacho aansluiten of verbinden of weet ik wat er scheelt...

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden vanaf volgend weekend of mijn
rns 149 al dan niet werkt.
Ik hoop alvast dat ze het vinden in de garage. Zoniet, ga ik naar een
navigatiecenter.

Prettig weekend!
Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

Bericht door Matthias »

Hoi!

Ik heb mijn wagen terug en in de garage hebben ze ook niets gevonden.
Zelf heb ik mijn zekeringskast eens losgemaakt en daar vond ik
links bovenop de zekeringskast de blauwwitte kabel (via volgwerk gevonden)
Heb dan met een voltmeter eens gemeten en de kabel vanaf de
zekeringskast naar de iso-stekker ligt NIET onderbroken!
De fout zit dus aan de zekeringskast.
Nu heb ik nog het probleem dat ik die zekeringskast niet terug op z'n plaats krijg...
't spant zo al genoeg hé...
En wil geen kortsluitingen maken dus ja...

Wat raden jullie aan? Best eens naar service point gaan zeker?!

Vele groeten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Matthias
Average Member
Average Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44

HET WERKT!!!

Bericht door Matthias »

Hallo!

Na veel zwoegen, is het me uiteindelijk GELUKT om dat tachosignaal te doen werken!!!
Ik heb het signaal achter mijn snelheidsmeter gehaald en aangesloten op het systeem.
(Pin 27 van de 28-polige stekker droeg het signaal.)
Daarna moest de RNS 149 gecalibreerd worden en alles werkte/werkt vlekkeloos...
(Hij werkte net op tijd, want ik was alweer de weg kwijt... :roll: )
Maar dat kon me echt niet schelen, want mevrouw was zo vriendelijk mij tot aan
m'n huis te begeleiden.

:D :D :D


Vele groeten en HARTELIJK DANK VOOR ALLE HULP!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Matthias,

Gefeliciteerd, met jou ben ik blij dat het probleem toch opgelost kon worden.
Al met al bleek het dus toch een probleem te zijn met dat "blauw-witte draadje". Simpel op zich, maar lastiger dan gedacht om op te lossen .

Groet, en verder veel navigatie plezier met je RNS 149,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • travelpilot fx
    door holzmichel » 13 sep 2014 05:40 » in Ford
    Reacties: 1
    Weergaves: 1336
  • beeldscherm travelpilot DX-V
    door cmschalkwijk » 11 mei 2014 13:02 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 943
  • Blaupunkt FX SD kaart ruilen
    door FOCUSopFORD » 11 jun 2015 22:45 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 756

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”