ABS-signalen waar te vinden (VW Passat/Skoda Superb)?

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
kksc1
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2005 18:15

ABS-signalen waar te vinden (VW Passat/Skoda Superb)?

Bericht door kksc1 »

Hoi,

ik heb voor m'n Skoda Superb onlangs een MFD radionavigatiesysteempje gekocht. Na veel gelezen te hebben op dit forum heb ik helaas toch nog enkele vraagtekens...
1) Waarvoor wordt het puls/tachosignaal gebruikt? Ik heb deze draad (wit/blauw) wel gevonden, maar moet die nu aan de "gala"-aansluiting of aan de ABS-signaalingangen? Ik heb al begrepen dat er mensen zijn die het signaal aan de 3 aansluitingen hangen, maar is dit de goede methode?
2) Indien niet, waar vind ik in een skoda superb (of in een passat model 2001) de ABS-signaaldraden en welke kleur hebben deze?
3) Er zit bij m'n ISO stekker achter de radio nog een groen/bruine draad... Weet iemand welk signaal hier op zit?
4) waarvoor dient de achteruitrijlicht-aansluiting? Ik zie er het nut niet van in...?

Alvast bedankt voor enige reacties...
Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Met betrekking tot het functioneren van een vast ingebouwd navigatiesysteem is het wellicht nuttig dat je eerst begrijpt hoe er genavigeerd wordt.
Zie hiervoor:
index.php?f=6 met speciale aandacht voor Werking inbouw / aansluiten systeem, aansluiten achteruit en verlichting en Achteruitrij signaal aansluiten?

De standaard-aansluitingen van de ISO connector: viewtopic.php?t=3328

Tachosignaal moet worden aangesloten aan de GALA-aansluiting. Hierbij moet er op worden gelet dat het impulsgetal in het menu Wielomtrek op 8 wordt gezet. Als het een oude uitvoering van de MFD is dan kan dit getal niet onder de 12 worden gekozen en moet ipv de normale wielomtrek deze met een factor 1.5 worden vermenigvuldigd.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kksc1
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2005 18:15

Bericht door kksc1 »

OK bedankt..! Hier heb ik alvast veel van opgestoken, maar de vragen blijven voorlopig nog komen:
De groen-bruine en de wit-blauwe draad achter m'n ISO-stekker waren er uit getrokken en afgeplakt. Verder geen losse aansluitingen meer te bespeuren. Klem 1, 2 en 3 van de ISO-stekker zijn niet anagesloten. Kan ik dan concluderen dat de groen-bruine draad de massa is van het pulssignaal?
Blijft ook nog de vraag waar de ABS-signaaldraden zich bevinden en wat hun kleur is?
De juiste waarde van de pulsinstelling wordt me steeds onduidelijker. Ik heb al waarden van 43 gehoord. Hier nu weer 8. Weer ergens anders zegt men 45?
Ook de andere waarde die ik moet ingeven is me nog onduidelijk... Bandenmaat van m'n voitureke is 225/45R17. Kan iemand mij hiermee verder helpen? (OK... dit heb ik ondertussen gevonden met de aanwijzing van Gerritje http://www.7-forum.com/service/reifenrechner.php waarvoor dank! De juiste waarde zou dus 1935 moeten zijn...)
Een totaal andere vraag nu... Is het werkelijk mogelijk dat het systeem op zich GEEN audio-CD's kan afspelen......???? Ben ik werkelijk verplicht om mezelf een 6-lader aan te schaffen?? Tot zover de beschaafde techniek? (ok... het systeem dateert wel uit 1999, maar dan nog!)
Skoda Superb Elegance 1.9TDI-130cv
100 years pack (Leder interieur feinnappa - 17" Solid - Parking sensors) - MFD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriesman
Average Member
Average Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 dec 2004 09:57

Bericht door vriesman »

kksc1 schreef: Een totaal andere vraag nu... Is het werkelijk mogelijk dat het systeem op zich GEEN audio-CD's kan afspelen......???? Ben ik werkelijk verplicht om mezelf een 6-lader aan te schaffen?? Tot zover de beschaafde techniek? (ok... het systeem dateert wel uit 1999, maar dan nog!)
Ja, het klinkt echt ongelofelijk, maar in al hun wijsheid heeft volkswagen besloten dat de MFD zelf geen audio CD’s kan afspelen. Zelfs de nieuwste versies kunnen dit niet. Dus helaas pindakaas. Dit is voor mij de reden geweest om toch maar een MCD te kopen. Geen kleurenscherm en mooie plattegrondjes, maar tenminste audio cd’s (tenzij je wil navigeren en audio luisteren, dat kan “natuurlijk” niet.
In plaats van een CD-wisselaar zou je ook een MP3 speler kunne aansluiten. Kleiner en meer muziek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

kksc1 schreef:OK bedankt..! Hier heb ik alvast veel van opgestoken, maar de vragen blijven voorlopig nog komen:
De groen-bruine en de wit-blauwe draad achter m'n ISO-stekker waren er uit getrokken en afgeplakt. Verder geen losse aansluitingen meer te bespeuren. Klem 1, 2 en 3 van de ISO-stekker zijn niet anagesloten. Kan ik dan concluderen dat de groen-bruine draad de massa is van het pulssignaal?Blijft ook nog de vraag waar de ABS-signaaldraden zich bevinden en wat hun kleur is?
De juiste waarde van de pulsinstelling wordt me steeds onduidelijker. Ik heb al waarden van 43 gehoord. Hier nu weer 8. Weer ergens anders zegt men 45?Ook de andere waarde die ik moet ingeven is me nog onduidelijk... Bandenmaat van m'n voitureke is 225/45R17. Kan iemand mij hiermee verder helpen? (OK... dit heb ik ondertussen gevonden met de aanwijzing van Gerritje http://www.7-forum.com/service/reifenrechner.php waarvoor dank! De juiste waarde zou dus 1935 moeten zijn...)
Een totaal andere vraag nu... Is het werkelijk mogelijk dat het systeem op zich GEEN audio-CD's kan afspelen......???? Ben ik werkelijk verplicht om mezelf een 6-lader aan te schaffen?? Tot zover de beschaafde techniek? (ok... het systeem dateert wel uit 1999, maar dan nog!)
Hallo,

1) Het is zéééér onwaarschijnlijk dat die draad de massa is van het pulssignaal. Die massa komt eigenlijk alleen voor bij achteraf gemonteerde pulsgevers, die in de snelheidsmeterkabel worden opgenomen.
Ga even bij een Skoda dealer langs, die kan je ongetwijfeld vertellen hoe het zit met die draadjes.
En ga niet klooien met die draadjes, als je niet weet wat de functie is en je gaat ze toch gebruiken kun je zomaar je MFD opblazen.

2) Uit de eerdere draadjes kun je afleiden dat de MFD op twee manieren aangesloten kan worden:
-Op de GALA, dat is de normale pulsgever waar ook de snelheidsmeter op zit, dan heb je pulsgetal 8 nodig.
-Op de ABS, met twee draden, dan moet je 43 gebruiken. Logisch ook, de ABS geeft veel meer pulsen af dan de GALA.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
playtronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mei 2004 16:56

Bericht door playtronic »

Kleine aanvulling,

het puls getal is dus afhankelijk van het versie nummer van de MFD unit. (ook al opgemerkt door Gerritje)

Is het een A of een B versie moet het puls getal op 12 en de banden omtrek *1.5 ( in dit geval 1.5*1935)
Bij een C, D of G versie moet het puls getal op 8 staan en de omtrek op 1935.

Het gala signaal komt in kamer 1 van de ISO A stekker, en moet ook op pin 5 van de 26polige stekker (siemens stekker)
Bij de beschrijving van siemens stekker staat ABS-L of ABS-R bij pin 5 en 18
Maar alleen pin 5 aansluiten is afdoende.

Het achteruit signaal komt op pin 17 van de 26 polige stekker

Wat de groen-bruine draad is ???
MFD-G, MFA, en I-pod nano

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kksc1
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2005 18:15

Bericht door kksc1 »

Ok gasten... alles is aangesloten; morgen de finale test!
Maar... Hoe weet ik nu of alles in optimale conditie werkt? Is er een manier om dit te controleren? Of is het gewoon kijken of de door het systeem verstrekte info correct is? Ik ben in ieder geval eens benieuwd.
Het ontvangst heb ik vandaag reeds getest. Het aantal gevonden satelieten schommelt tussen 5 en 7. Is dit een normaal aantal?
Even voor de zekerheid nog: Hoe weet je welk type van MFD je hebt? Er hangt wel een wit bolletje op de zijkant met hierop een D. Is dit de aanwijzijng? Of vind je dit ergens anders...
bedankt voor de hulp! Zo'n forum brengt tenminste wat op! :P :P :P
Skoda Superb Elegance 1.9TDI-130cv
100 years pack (Leder interieur feinnappa - 17" Solid - Parking sensors) - MFD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je kunt in ieder geval ook aan de noodzakelijk kaart-CD zien welke versie het is.
De oude A en B versie zijn Non-DX versies en alle volgende hebben DX software.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
playtronic
Junior Member
Junior Member
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mei 2004 16:56

Bericht door playtronic »

Voor op de A en de B versie staat GEEN MFD
maar alleen Radio Navigatio System

Voor op C, D, en G staat "Radio Navigatio System MFD"

Ook kan je het in de SW zien.

Als je in de navigatie mode staat en de 3 en 6 tegelijkertijd indrukt krijg je het SW menu.
Op dit scherm staat ook de Hardware versie. (NAV HW)

102 is A of B
1001 is C
en 1002 is de D versie.

/Playtronic
MFD-G, MFA, en I-pod nano

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kksc1
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2005 18:15

Bericht door kksc1 »

Hellow...
ik heb dus te maken met een A-tje of een B-tje. Nietemin werkt het blijkbaar naar behoren! Zo traag werkt dat ding nu toch ook niet?! Voor een lange rit duurt het rekenwerk wel iets langer maar niet onoverkomelijk lang.
De groen/bruine draad bleek de zelfdiagnosekabel te zijn, welke ondertussen ook aangesloten is;
Het systeem is ondertussen ook bij mijn dealer herkend door het diagnosetoestel. Alles ziet er dus goed uit...
Bedankt voor de reacties! (Volgende vraag in nieuwe topic...) :P
Skoda Superb Elegance 1.9TDI-130cv
100 years pack (Leder interieur feinnappa - 17" Solid - Parking sensors) - MFD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Hoe de versie van navigatie terug vinden?
    door Highsky » 12 mei 2014 11:11 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 707
  • content manager asistent van becker in het nederlands niet te vinden wie kan me helpen
    door duivel64 » 02 jun 2016 08:06 » in Mobiele Becker systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 792
  • Waar is mijn POI gebleven ?
    door scriba2 » 05 jan 2021 23:24 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 480
  • Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
    door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 785
  • 2de unit (blackbox) waar het beste te plaatsen Audi A3
    door Michel64 » 15 nov 2014 20:30 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 402

Terug naar “V.A.G”