Waarom geen snelheidscontrole meldingen via de TMC??

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
mvd1968
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:30

Waarom geen snelheidscontrole meldingen via de TMC??

Bericht door mvd1968 »

Ik ben een redelijke beginner op TMC gebied dus vergeef me een mogelijk onzinnige vraag:

Is het niet mogelijk en commerciel aantrekkelijk om behalve TMC informatie ook de aangekondigde en gespotte snelheidscontroles door te geven?? Via de RDS komen deze medlingen regelmatig op je autoradio maar het lijkt me mooi als deze als waarschuwing in je navigatie systeem worden geprojecteerd.

Als ik een route plan via mijn navigatiesysteem ben ik verplicht om naar de TMC zender of een cd te luisteren. Als ik dus geen geplande route rij zal ik deze zender niet aan hebben BEHALVE als ik weet dat er ook snelheidscontroles worden gemeld. Dus dat levert het station weer heeel wat extra luisteraars op :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mvd1968
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:30

Bericht door mvd1968 »

Niemand een antwoord?? Of is het een slecht idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Het idee is wel goed alleen de informatie komt bij het TIC vandaan en dat is volgens mij een onderdeel van de KLPD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MarcelNL
Average Member
Average Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 mei 2004 21:07

Bericht door MarcelNL »

radio rijnmond heeft dat een tijdje gedaan . men gaf een afsluiting op thv de controle , werkte prima !
Ik heb er twee drie jaar geleden radio 3 FM en van Inkel en consorten eens over benaderd, maar geen enkele reaktie gekregen....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mvd1968
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:30

Bericht door mvd1968 »

MarcelNL schreef:radio rijnmond heeft dat een tijdje gedaan . men gaf een afsluiting op thv de controle , werkte prima !
Ik heb er twee drie jaar geleden radio 3 FM en van Inkel en consorten eens over benaderd, maar geen enkele reaktie gekregen....
Ik weet zeker dat als men dat gaat doen de luistercijfers omhoog schieten. Ik luister ook alleen maar naar zenders met TMC info. Snap nog steeds niet dat meer zenders dat doen want bijna iedere auto word tegenwoordig afgeleverd met een navigatiesysteem.

Denk dat de zenders een grote kans laten liggen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

mvd1968 schreef:Denk dat de zenders een grote kans laten liggen!
Helemaal mee eens! En helaas is het niet gepland om de uitzending van TMC uit te breiden (naar meer zenders). Misschien komt dat ooit nog... De nieuwe systemen kunnen al afstemmen op een TMC-kanaal en luisteren naar een andere zender (met bijvoorbeeld een TMC-box). Dan luistert iemand dus niet naar die zender (alleen TMC wordt ervandaan gehaald). Dat neemt niet weg dat er nog velen (zoals ik) moeten afstemmen op een zender om TMC te ontvangen. Je kunt dan niet naar bijvoorbeeld Rado 2 (ik noem maar wat) luisteren, want dan heb je geen TMC :(. Dan maar weer een CD opzetten...

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

mvd1968 schreef:
MarcelNL schreef:radio rijnmond heeft dat een tijdje gedaan . men gaf een afsluiting op thv de controle , werkte prima !
Ik heb er twee drie jaar geleden radio 3 FM en van Inkel en consorten eens over benaderd, maar geen enkele reaktie gekregen....
Ik weet zeker dat als men dat gaat doen de luistercijfers omhoog schieten. Ik luister ook alleen maar naar zenders met TMC info. Snap nog steeds niet dat meer zenders dat doen want bijna iedere auto word tegenwoordig afgeleverd met een navigatiesysteem.

Denk dat de zenders een grote kans laten liggen!
Grote spraakverwarring kennelijk.

Er is gesproken verkeers informatie, en die wordt via vele zenders onder het symbool TA (Traffic Announcement) uitgezonden. Als je radio een RDS-EON systeem aan boord heeft krijg je die informatie ook als je op een andere zender afgestemd bent die deze verkeersinfo niet zelf uitzendt maar via EON (Enhanced information on Other Networks) dat wel doet.

TMC is een digitale informatie die meegezonden wordt via een beperkt aantal zenders. Deze TMC informatie is niet hoorbaar, maar wordt verwerkt tot informatie die gebruikt wordt in je Navi, en daar ook gepresenteerd wordt.
In dat geval bepaalt de zender zelf niet wat er uitgezonden wordt, er wordt slechts gebruik gemaakt van de draaggolf van die zender. Van de inhoud van de TMC info weet men bij die zender helemaal niets, die wordt digitaal aangeleverd door een andere partij.

Dit alles betekent dat een zender wel hoorbare informatie kan uitzenden over verkeerscontroles, maar dat het uitzenden van digitale TMC die deze verkeerscontroles bevat een heel andere zaak is.
Daarvoor heb je veel meer nodig, met name dat alle partijen in het TMC protocol het met elkaar eens worden over het hoe en wat van deze informatieverspreiding.
Kijk eens op het TMC forum http://www.tmcforum.com/ , daar wordt denk ik wat duidelijker hoe dit alles in elkaar steekt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mvd1968
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:30

Bericht door mvd1968 »

Ik bedoelde dus:

Ik luister alleen naar zenders met TMC info :arrow: Ik stem alleen maar af op zenders met TMC info (en dus luister ik naar die zender of cd) 8)

Blijft een feit dat mijn mening is dat sommige zenders een groot aantal luisteraars laten liggen. Als men echt wil heeft men dat protocol echt zo voor elkaar. Ik ken ondertussen de reclames van Radio 1 uit mijn hoofd, alleen maar omdat ik geen zin om altijd maar cd te luisteren tijdens de TMC ontvangst. Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen en daar schort het aan bij de zenders :wink:

Groeten,

MvD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

mvd1968 schreef:Ik bedoelde dus:

Ik luister alleen naar zenders met TMC info :arrow: Ik stem alleen maar af op zenders met TMC info (en dus luister ik naar die zender of cd)

Blijft een feit dat mijn mening is dat sommige zenders een groot aantal luisteraars laten liggen. Als men echt wil heeft men dat protocol echt zo voor elkaar. Ik ken ondertussen de reclames van Radio 1 uit mijn hoofd, alleen maar omdat ik geen zin om altijd maar cd te luisteren tijdens de TMC ontvangst. Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen en daar schort het aan bij de zenders :wink:

MvD
Duidelijk dus, ik had je opmerking inderdaad anders gelezen en begrepen. Sorry....

Blijft dus de vraag open waarom de TMC zender die info over controles niet mee stuurt.

In de eerste plaats het feit dat die zender daar zelf geen enkele invloed op heeft, die krijgt immers alleen maar een pakketje digitale info aangeleverd.

Dan komen we dus bij de samensteller van dat pakketje, waarom stopt hij dat er niet in?
-Zoals Han al schreef, bij TIC moeten ze dan deze info opnemen, en TIC en KLPD zijn twee handen op een buik.
-Er moeten codes aangebracht worden, die nu nog niet bestaan. Die moeten in het TMC Forum afgestemd en geaccordeerd worden, en ja, wie zitten daarin? Juist, ook de autoriteiten.

Dus met je eens, technisch kan het allemaal ongetwijfeld, er moet echter ook een politieke wil zijn om het te doen. En die is er nu kennelijk niet, en komt die er ooit :?:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MarcelNL
Average Member
Average Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 mei 2004 21:07

Bericht door MarcelNL »

Jullie vergeten een ding, en dat is dat radio rijnmond kennelijk wel de mogelijkheden zag en de techniek in huis had/heeft de kontroles toe te voegen. MI is het tamelijk eenvoudig voor de zenderbeheerder (NOZEMA is de instantie in dit geval) om de kodes die vrij zijn (en dat zijn er echt nog een heleboel !, zoek maar eens een alert code lijst op) toe te voegen......maar wie die zenders beheert is mij nog onduidelijk.

De TIC berichten (inderdaad een filiaal van de KLPD) gaan naar de NOZEM en die laat o.a 3FM betalen voor het doorgeven van de TMC info.


Althans , dat was de situatie twee jaar terug..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

MarcelNL schreef:Jullie vergeten een ding, en dat is dat radio rijnmond kennelijk wel de mogelijkheden zag en de techniek in huis had/heeft de kontroles toe te voegen. MI is het tamelijk eenvoudig voor de zenderbeheerder (NOZEMA is de instantie in dit geval) om de kodes die vrij zijn (en dat zijn er echt nog een heleboel !, zoek maar eens een alert code lijst op) toe te voegen......maar wie die zenders beheert is mij nog onduidelijk.

De TIC berichten (inderdaad een filiaal van de KLPD) gaan naar de NOZEM en die laat o.a 3FM betalen voor het doorgeven van de TMC info.


Althans , dat was de situatie twee jaar terug..
En daar is kennelijk een boel in veranderd sinds de komst van het TMC4U consortium. Daarin zitten als (commerciële) partners ANWB en Siemens, daarnaast ook Nozema. Van hun site heb ik even de volgende tekst gehaald:
Vanuit het TIC gaat de informatie naar de ANWB. De ANWB verwerkt de gegevens en stuurt deze door naar het NOB. Hier wordt de TMC informatie in het radio 1 signaal gevoegd en aan Nozema aangeleverd die het vervolgens uitzendt. Hetzelfde TMC signaal wordt ook via de FM zenders van Sky radio en Classic FM uitgezonden

In het Nozema gebouw in Lopik wordt radio 1 ontvangen op een speciale PC-ontvanger. De ontvangen TMC informatie wordt in deze PC in tekst omgezet en toegevoerd aan de webserver waarop de Nozema website staat.
En ook daar is weer wat in veranderd, immers Classic-FM is er niet meer, nu wordt (SKY)TMC4U alleen nog via SkyRadio en Veronica de ether ingegooid. Uiteraard naast de door Nozema via Radio1 verzonden RWS-RAD1 TMC info.

Rijnmond was een verhaal apart, die stond geheel buiten het TMC4U consortium. Dat is me destijds in een mail bevestigd. Waar die hun info vandaan haalden, ik weet het niet. Wellicht hadden zij een stel handige jongens aan boord die dit regelden. En die dan ook de handigheid hadden om die speciale info op de draaggolf te zetten.
Ik schrijf was, want Rijnmond is helaas exit voor TMC.

Waar we nu staan is dat we weer in het (strakkere) keurslijf zitten van de grotere spelers. En ja, hoe dat verder gaat lopen??
Zeker is wel dat er ook in ons land PAY-TMC gaat komen, zie ook de TMC4U site.
En voor de rest? Wie het weet mag het zeggen, dus zal het vooralsnog wel even gissen blijven :cry:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

En daar is kennelijk een boel in veranderd sinds de komst van het TMC4U consortium. Daarin zitten als (commerciële) partners ANWB en Siemens, daarnaast ook Nozema. Van hun site heb ik even de volgende tekst gehaald:
Quote:
Vanuit het TIC gaat de informatie naar de ANWB. De ANWB verwerkt de gegevens en stuurt deze door naar het NOB. Hier wordt de TMC informatie in het radio 1 signaal gevoegd en aan Nozema aangeleverd die het vervolgens uitzendt. Hetzelfde TMC signaal wordt ook via de FM zenders van Sky radio en Classic FM uitgezonden

In het Nozema gebouw in Lopik wordt radio 1 ontvangen op een speciale PC-ontvanger. De ontvangen TMC informatie wordt in deze PC in tekst omgezet en toegevoerd aan de webserver waarop de Nozema website staat.

Het is niet de maar BIJ de ANWB ;)
En als we daar input opzetten (op mijn servertjes) met flitsmeldingen en de tabelen worden aanpast dan ben je er. En geloof me die gedachte zijn er al enige tijd.........

[edit]
Over "flits" info,

Het blijkt dat de code 1477 uit de event-list al bestond die er nu gebruikt voor wat "flits"-meldingen, maar met politie controlepost wordt eigenlijk wat anders bedoeld. Hij valt ook onder de cat. Veiligheid
Dus niks aanpassen maar gewoon een meldingen nemen die er niet bestemd voor is, beetje jammur :cry:
[/edit]
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mvd1968
Junior Member
Junior Member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:30

Bericht door mvd1968 »

Volgens mij had ik even patent op het idee aan moeten vragen :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
overdiep
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2003 15:32

Bericht door overdiep »

toch vreemd, sinds enkele weken heb ik een nieuw fenomeen in mijn BMW E60 525d uit april 2004 met navi professional, er verschijnen op mijn beeldscherm (kaart van Nederland) waarscuwingsborden met een uitroepteken en ziedaar als ik de bijbehorende info opzoek staat daar Polizei Kontrolle (alles is bij mij in het Duits) bij. en nu komt het ...er wordt een alternatieve rout berekend en ik word omgeleid. ik heb TMC op automatisch staan dus niet afgesteld op een vaste zender

mvg Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

whoehahahahahahaa....

Super, een alternatieve route, tsja....kun je tenminste doorplanken zullen we maar zeggen....

Gelukkig weet Dennis één en ander goed uit te leggen, door te vertellen dat er sprake is van een gereserveerde en nochthans ongebruikte code, dus ik denk dat met een nieuwe software release één en ander wel opgelost zal zijn.

Ben zelf nog geen controle punt tegengekomen op het navigatie systeem, in werkelijkheid wel gepasseerd maar aangezien ik nog geen 80 reed waar je 120 mocht (was bij een oprit....) maak ik mij geen zorgen, en ik realiseer mij dat iemand de kosten moet willen maken om dit te melden (een klein manco in het geheel....)
Op het systeem bleef ik echter verstoken van deze info, en ook nog niet alle zenders hebben deze info in hun data-stream opgenomen, ergo, aangezien ook ik de TMC unit op AUTOMATISCH heb staan, wie zegd mij dat die op dat moment op de juiste zender stond....zelfs ik weet het niet meer....

...Maar een alternatieve route....sorry....ik vind het SUPER!!!! hahahahahaha :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • NX302E meldingen
    door hjk1956 » 23 feb 2015 15:23 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 796
  • Geen TMC info
    door Freddy11 » 24 sep 2016 18:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 536
  • Geen maximumsnelheid RNS-510 P
    door tadie » 26 jun 2014 16:51 » in V.A.G
    Reacties: 4
    Weergaves: 1696
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 681
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2071
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 636
  • Geen Blauwe lijn
    door fraheij » 08 mei 2023 20:03 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 508

Terug naar “Traffic Message Channel”