TMC soms wel, soms niet

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
vdstelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2004 11:20

TMC soms wel, soms niet

Bericht door vdstelt »

Ik heb sinds enkele dagen een MS5000 met TMC5010 erop aangesloten. Nu brand mijn TMC bijna altijd rood, soms voor 10 à 15 sec. op groen (TMC4U). Ik kan ook niet wisselen van zender (keuze is niet geactiveerd). Wel heb ik gezien dat er een rood draadje (3 cm lang) niet in de antenne plug zit van de raamantenne. Hij hangt gewoon los. Het rode lampje op de antenne brand ook niet.

Wat is de nut van het rode draadje?? En waar moet ik deze vastzetten?? Misschien heeft er iemand specifieke informatie over hoe ik de TMC kan instellen.

Thanx.

Raymond
The road is VDO MS5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hoi Ramond,

Dat klinkt als een antenne die kapot is !
Er horen namelijk geen losse draadjes uit de antenne te hangen en het ledje moet ook branden.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
checkin
Senior Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:05

Bericht door checkin »

Hallo Raymond,

Op welke software versie draaid het systeem ?
[color=green][b]VDO MS5500 - Europa Navteq- TMC module 5010/01-VT - MA1410 - MC5400 - RST5400 - DV6100 - 2e+3e MM5000 achter - Hirschmann CarTV gen.2[/b][/color]

[size=84][color=red][b]MS5700-Europa Navteq-VDO PC5200 PT/40-VDO PN4000[/b][/color][/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vdstelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2004 11:20

Bericht door vdstelt »

Het rode draad hangt los bij de stekker die in mijn TMC-module gaat. Ik heb een bericht gekregen van VDO Dayton dat de rode draad van de antenne kabel in mijn voedingsstekker zou moeten gaan. Klopt dit??

De versie van mijn TMC-software weet ik niet, waar kan ik dit vinden??

Toch heb ik vanmiddag af en toe informatie van TMC4U binnen gekregen. Dit duurde maximaal 2 minuten en dan lag ik er weer uit.

Raymond
The road is VDO MS5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Re: TMC soms wel, soms niet

Bericht door Topsport »

vdstelt schreef:Ik heb sinds enkele dagen een MS5000 met TMC5010 erop aangesloten. Nu brand mijn TMC bijna altijd rood, soms voor 10 à 15 sec. op groen (TMC4U). Ik kan ook niet wisselen van zender (keuze is niet geactiveerd). Wel heb ik gezien dat er een rood draadje (3 cm lang) niet in de antenne plug zit van de raamantenne. Hij hangt gewoon los. Het rode lampje op de antenne brand ook niet.

Wat is de nut van het rode draadje?? En waar moet ik deze vastzetten?? Misschien heeft er iemand specifieke informatie over hoe ik de TMC kan instellen.

Thanx.

Raymond
Hallo Raymond

jij hebt het over een dun rood draadje die uit de antenneplug komt, dit is volgens mij de voedingsdraad van jouw electrische versterkte antenne. jij hebt waarschijnlijk een aparte antenne voor de tmc-unit en vlak bij de plek waar de antenne op het raam is gemonteerd lopen twee draden n.l. een zwarte(die gaat naar de antenneplug) en een zilver-achtige(deze moet aan massa!! deze is ongeveer 15 cm lang)
de dunne rode kan je het beste aan de paarse draad van je navigatiecomputer zetten(dit is de geschakelde plus) en dan zal je waarschijnlijk zien dat het lampje wel brand en dat je voldoende tmc-ontvangst heb.
zelf wisselen van tmc-zender kan pas vanaf een bepaalde softwareversie, maar met 7.6 lukt het zeker.

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

vdstelt schreef:Het rode draad hangt los bij de stekker die in mijn TMC-module gaat. Ik heb een bericht gekregen van VDO Dayton dat de rode draad van de antenne kabel in mijn voedingsstekker zou moeten gaan. Klopt dit??
Waarschijnlijk moet hier de geschakelde 12V op komen.

Ik dacht dat er bij de antenne zelf een draad uit hing, maar als ik bovenstaande lees is het bij de aansluitingen zelf.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Raymond,

Ik heb zelf ook zo'n antenne in m'n auto, en die werkt heel behoorlijk. Mits hij natuurlijk goed aangesloten is.
Hoe dat moet kun je vinden in de handleiding van de MT5010 die je kunt downloaden van de VDO site, onder services http://www.vdodayton.com/index2.aspx?ni ... status=mn5 en dan de modular options onder navigation.
Als je dat doorleest zie je dat er naar de box 3 draadjes aangesloten moeten worden, de rode op de geschakelde plus, de geel/rode op de permanente plus en de bruine op de massa. Vervolgens moet dan de voedingsdraad van de actieve antenne aan die rode draad van de box komen.
Overigens is het zeer belangrijk dat de massadraad van de antenne zo dicht mogelijk bij de antenne geaard wordt, dat draadje van 15 cm mag beslist niet verlengd worden. Liever inkorten en er een nieuw oogje aan solderen, heb ik ook gedaan met zeer goed resultaat.

Overigens is die funcie van zelf zender selecteren alleen beschikbaar bij de MT5010/01, niet bij de /00. En je moet inderdaad 7.6 geladen hebben.

Succes, we horen het nog wel,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
checkin
Senior Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:05

Bericht door checkin »

vdstelt schreef:De versie van mijn TMC-software weet ik niet, waar kan ik dit vinden??


Raymond
Eerst ga je naar MENU
Daarna INSTELLINGEN
Daarna SYSTEEMINFORMATIE
Daarna CONFIGURATIE

Derde regel staat de versie info 0680, 0690, 0700, 0750 of 0760
waarvan de middelste twee de versie aangeeft dus 0760 is MO5076
[color=green][b]VDO MS5500 - Europa Navteq- TMC module 5010/01-VT - MA1410 - MC5400 - RST5400 - DV6100 - 2e+3e MM5000 achter - Hirschmann CarTV gen.2[/b][/color]

[size=84][color=red][b]MS5700-Europa Navteq-VDO PC5200 PT/40-VDO PN4000[/b][/color][/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vdstelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2004 11:20

Gelukt (voorlopig)

Bericht door vdstelt »

Iedereen bedankt voor zijn reaktie, momenteel heb ik de rode draad van de antenne op de paarse geschakelde draad van mijn voeding van mijn TMC module. Het rode ledje brand, nu nog even ervaren hoe goed ie nu ontvangt. Als dit werkt zal ik even mijn software versie nakijken. We keep on the road.

Groet,

Raymond
The road is VDO MS5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vdstelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2004 11:20

Klopt mijn software versie

Bericht door vdstelt »

Oke, de antenne is goed aangesloten, heb gelijk een goed TMC kanaal. Nu nog even terugkomend over het feit dat ik niet kan schakelen tussen verschillende TMC providers. Ik heb de configuratie instellingen van mijn systeem opgeschreven. Graag hoor ik van iemand of ik de juiste versie software heb, en zo niet hoe ik daar aan kan komen. ik hoop op een snelle reaktie, alvast bedankt. :lol:

Hier mijn gegevens:
Serienr. SY594/00E
HW nr. 0125
SW nr. 0750
Prod week 06
Prod mnd 03
SW-ID spheric 0000
The road is VDO MS5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Als je geen zenders kan kiezen of de mogelijk hebt om de volgende zender te doen dan heb je waarschijnlijk nog een ouder model TMC box.
Er zijn namelijk 3 uitvoeringen
MT5000
MT5010
MT5010/01
Op de box staat welke uitvoering het is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vdstelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2004 11:20

Bericht door vdstelt »

Ik heb het even nagekeken en het is de MT5000/00 serie.
The road is VDO MS5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

vdstelt schreef:Ik heb het even nagekeken en het is de MT5000/00 serie.
Dan kan je dus geen zender lijst opvragen of volgende zender kiezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vdstelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2004 11:20

Bericht door vdstelt »

Han,

Dit houdt dus in (even voor mijn beginnersnavi) dat de sterkste wordt getoond??

Ik hoor het nog wel van je.

groet en bedankt alvast,

Raymond
The road is VDO MS5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

vdstelt schreef: Dit houdt dus in (even voor mijn beginnersnavi) dat de sterkste wordt getoond??
Die conclusie is helemaal juist en daar zijn de nodige nadelen aan maar dat moet je maar is opzoeken in het forum.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Er zijn namelijk 3 uitvoeringen
MT5000
MT5010
MT5010/01
Zojuist even bij VDO op de site gekeken en daar staat nu ook de MT5011 bij
echter nog geen beschrijving ben benieuwd wat dit voor versie is?

Ook een nieuwe versie van de MS5500 SD staat er bij.


http://www.vdodayton.com/index2.aspx?ni ... &status=n1

Mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Er staat inderdaad het een en ander op stapel bij VDO, daar had ik al een paar dingen van meegekregen op het duitse forum,, en wat elders zo....

De nieuwe monitor MM5600 was daar al aangekondigd, zonder type nummer overigens, en ik vermoed dat die MS5500SD dit display heeft. SD zou dan kunnen staan voor Sliding Display.

Die MT 5011 box verrast me in dit verband, ik weet dat er een kleine box op komst is voor de 4150/4200RS, bedoeld om niet meer op een TMC zender af te hoeven stemmen, zodat je rustig naar je voorkeurs radiozender kunt blijven luisteren.
Een soort tweede tuner dus, met als ik het goed heb meer modaliteiten dan de dubbel-tuner van Becker. Onder andere dat deze box programmeerbaar is, en dus ook voorzien kan worden van de franse V-Traffic TMC.

Ik had info dat deze box echter niet bedoeld is voor de 5 serie, maar ja, even afwachten dus.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

De MM5600 monitor is HIER te vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
vdstelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2004 11:20

Bericht door vdstelt »

Mijn eerste ervaring met TMC is zeer tevreden, ben vandaag van Papendrecht naar Utrecht naar Branbant gereden. Op enkele kleine stukjes na (2x 3 km) had ik overal ontvangst. Over het algemeen RWS-TMC, dus voldoende informatie over afsluitingen e.d. Ik ben nu dus ook erg benieuwd hoe dit maandag gaat als ik toch altijd wel een beetje file heb.

Nogmaals mijn dank voor de mensen die mij op de goede weg (VDO) hebben geholpen. Ik hoop ook enkele mensen weer te zien op de Navidag in april.

Groet,

Raymond
The road is VDO MS5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Soms gps ontvangst
    door Xander » 01 jul 2014 21:53 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 667

Terug naar “Traffic Message Channel”