TMC in Wallonië en Frankrijk

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

TMC in Wallonië en Frankrijk

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hallo forummers,

Net terug van vakantie in Spanje gauw even een TMC-ervaring.
Rijdend door België had ik in Vlaanderen TIC-VL maar na Brussel een nieuwe zender tot in Luxemburg aantoe. Helaas de naam ontschoten, maar deze gaf wel info maar "jammer genoeg" geen problemen op mijn route.
Het hele stuk tussen Luxemburg en Dijon vervolgens SAPRR welke aanduiding keurig rood bleef in de statusbalk, geen info op was te roepen, maar wel keurig omgevallen autos en wegversmallingen in het kaartscherm en begeleidingsscherm weergaf. Nu ten zuiden van Dijon, permanent waarschuwingen en voor mij voor het eerst, de hele geplande route soms vol met zwarte driehoekjes als teken van te verwachten problemen.
In Spanje tot voorbij Tarragona volop info via RNE.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Heb je toevalligerwijs ook informatie van die zenders (zoals de PI enzo). Zo ja, misschien kun je die dan aan WS doorgeven, zodat hij zijn lijst met TMC-zenders kan bijwerken en wij daar weer profijt van hebben?

Over die zender in België... Was dat toevallig CLASS.21? Dit is een nieuwe TMC-zender in België (Classic 21 is de zender hierachter).

Groetjes,

Toho_NL.

P.s. vergeet bijna te vragen of de vakantie leuk was :oops:.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Tom,

Nee het was zeker CLASS niet maar in het donker zonder bril leek het op KET met nog iets.
Andere gegevens te noteren was gepland voor de terugreis vannacht maar vanaf Montpellier tot huis in de stortregen gereden en dan zijn de prioriteiten net even anders.

En de vakantie was toppie! 10 dagen gefietst en op een na alle dagen stralend weer!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Bij mijn weten is er in Wallonië maar één TMC zender actief, en die is in een testfase. Dat is Radio 21, soms te lezen als Classic 21 en heel af en toe als TMC4U. Dat laatste heb ik gehad in de buurt van Brussel.

Ik ben dus heel benieuwd welke zender Gerritje had, ook omdat ik in September rijdend tussen St. Vith en Verviers wel een groen TMC symbool had maar geen zender kon selecteren. En dus ook niet kon checken wie daar achter zat.
Misschien moet ik ook maar eens een MA 1410 installeren :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Bij mijn weten is er in Wallonië maar één TMC zender actief, en die is in een testfase. Dat is Radio 21, soms te lezen als Classic 21 en heel af en toe als TMC4U. Dat laatste heb ik gehad in de buurt van Brussel.
Uitgaande van het verhaal van Gerritje denk ik inderdaad dat het om radio 21 gaat
probleem is dat regelmatig een andere TMC naam gebruikt word, de enige zekerheid is dan die van de
Identificatie service provider (SID).
De zender van radio 21 kon ik vorige week ontvangen net over de grens bij Meer en zondt een vijftal berichten uit in de regio van Luik.

Groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriesman
Average Member
Average Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 dec 2004 09:57

Bericht door vriesman »

In Frankrijk geeft de autoroute aan TMC uit te zenden, maar ik kreeg niets binnen op mijn traffic pro low speed. Wel jammer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

vriesman schreef:In Frankrijk geeft de autoroute aan TMC uit te zenden, maar ik kreeg niets binnen op mijn traffic pro low speed. Wel jammer.
Even voor m'n goede begrip: waren er dan wel files?

Voorts: op welke zender stond de TMC afgestemd? Als 'ie NIET op 107.7 stond ontvang je geen TMC info langs de autoroute. Dat is de enige frequentie die langs de/elke franse autoroute file info geeft :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriesman
Average Member
Average Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 dec 2004 09:57

Bericht door vriesman »

Hij stond op de autoroute (107.7) en er was een klein beetje file. Had ie eiegenlijk wel moeten geven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik ga eind maart op skivakantie in Frankrijk en zal dan eens extra goed opletten :). We rijden dan via Luxemburg naar Frankrijk. Ik zal dan zoveel mogelijk noteren (en doorgeven aan Willem (WS)). Ben benieuwd hoe de ervaringen zullen zijn met Autoroute 107.7 (meer moet in principe niet te selecteren zijn (in Frankrijk)). Ook in "Zuid"-België zal ik eens extra opletten.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriesman
Average Member
Average Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 dec 2004 09:57

Bericht door vriesman »

Laatst weer in Belgie geweest en een en ander goed kunnen testen. In Nederland viel de TMC weg (laatste paar km voor de begische grens. Ook als je een Nederlandse TMC zender pakt. Blijkbaar laat ie zich niet voor de gek houden en zoekt Belgische TMC info. Die vindt ie niet. De zender Classic 21 geeft wel aan TMC uit te zenden (zo staat in de radio display) maar deze wordt niet herkend als voor Begie geschikt ofzo, want er gebeurt verder niets. Zodra ik weer vlak bij Nederland was, pikte de radio zelf weer de Nederlandse TMC op, ook al stond ie nog op een Belgische zender afgestemd.
Mijn voorlopige conclusies:
- De becker low speed zoekt zelf TMC, je hoeft niet op een TMC zender af te stemmen
- In Belgie is geen goed TMC signaal beschikbaar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

vriesman schreef:Laatst weer in Belgie geweest en een en ander goed kunnen testen. In Nederland viel de TMC weg (laatste paar km voor de begische grens. Ook als je een Nederlandse TMC zender pakt. Blijkbaar laat ie zich niet voor de gek houden en zoekt Belgische TMC info. Die vindt ie niet. De zender Classic 21 geeft wel aan TMC uit te zenden (zo staat in de radio display) maar deze wordt niet herkend als voor Begie geschikt ofzo, want er gebeurt verder niets. Zodra ik weer vlak bij Nederland was, pikte de radio zelf weer de Nederlandse TMC op, ook al stond ie nog op een Belgische zender afgestemd.
Mijn voorlopige conclusies:
- De becker low speed zoekt zelf TMC, je hoeft niet op een TMC zender af te stemmen
- In Belgie is geen goed TMC signaal beschikbaar
Ik ben bang dat het anders zit. Ik herinner me een bijdrage van Marcel, die meldde dat de Becker SW voor de LS en HS GEEN TMC codes van België heeft. En naar mijn beste weten is dat nog altijd zo :oops:

Voorts is het met jouw Becker zo dat 'ie inderdaad zelfstandig naar een TMC zender zoekt. Je kunt dat helaas niet zelf bepalen.
Beckeronline heeft hier gemeld dat dit met de Indy wel zou kunnen, net als dat kan met de VDO MT 5010/01 en 5011 TMC box gekoppeld aan een 3100/3200 of 5X00.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Vriesman, even ter bevestiging van JW's antwoord:

gisteren door Belgie gereden en ook even te maken gehad met de TMC van Classic-21. Deze zender gaf op mijn VDO ms5500 met TMC box de files goed door. Even later schakelde het systeem over naar TIC-VL en was de verkeersinfo hetzelfde.

Ligt dus niet aan de zenders maar aan de ontvanger/navigatiecomp.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriesman
Average Member
Average Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 dec 2004 09:57

Bericht door vriesman »

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Dat is best wel jammer. Hopelijk wordt dit in een nieuwe software update aangepast.
Bedankt voor jullie reactie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • TOM XL en navigatie in Frankrijk
    door MPU » 22 jun 2014 12:18 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 613
  • ONE XL geen flitsers voor frankrijk
    door MPU » 22 jun 2014 11:52 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 496

Terug naar “Traffic Message Channel”