regionale TMC meldingen

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

regionale TMC meldingen

Bericht door Ivo »

Hallo,

Ik wil toch nog eens terug komen op het niet doorgeven van "regio TMC meldingen" (zal ik het maar noemen) omdat ik vandaag weer een soortgelijke ervaring had.

Deze middag was na 15:00 uur er één TMC melding. Deze was zowel op TMC4U en RWS-RAD1 te ontvangen.

De melding was:
Over De Provincie Zeeland
Dichte mist

Ik bevond mij op dat moment op de A67 komende van Venlo rijdende richting Eindhoven. Ik heb toe een route laten plannen naar een weg in Zeeland en heb vervolgens 15 min gewacht of ik een melding zou krijgen van Dichte mist of enige andere vorm van melding die hier mee in relatie is te brengen.

Het antwoord is nee, die kreeg ik niet.

De info was dus wel beschikbaar in "V-info op pos.", maar niet in "V-info op route".

Ik denk dat ik ook langzaam twee mogelijke verklaringen hier voor heb en daar mee moet vaststellen dat de MT5010 wel de juiste info doorgeeft aan de MS5100. Maar dat deze laatste helemaal niet is geprogrammeerd om dit bericht (samen met nog wat andere) door te geven op een route (fout in MO5076!?)
Ik trek deze conclusie omdat:
- er in het menu instellingen / verkeersinformatie de vermelding van Dichte mist niet voor komt en daarom niet zal worden weergegeven.
- en of dat de 11 onderwerpen uit menu instellingen / verkeersinformatie een verzameling zijn van meldingen en er geen goede match is tussen "TMC tabel 2002" en deze 11 onderwerpen.

De onderwerpen die overigens in dit menu afzonderlijk zijn aan te kiezen zijn:
- filemelding
- verkeer loopt vast
- langzaam rijdend verkeer
- werk in uitvoering
- ongelukken
- parkeerprobleem
- slipgevaar
- zware wind
- vertragingen
- onweer
- slecht zicht
Deze onderwerpen hebben bij mij allemaal een "vinkje" wat aangeeft dat ze zijn geselecteerd.

Ik ken ondertussen 3 TMC meldingen die regionaal zijn gebonden en die niet worden gemeld als, naar of door het gebied heen, een route wordt geplant.
Te weten:
- glad wegdek
- sneeuwval
- dichte mist

Ik heb via een mail aan VDO gevraagd of ze dit eens willen onderzoeken.

Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar jullie ervaringen hier mee en is dit b.v. alleen op de MS5000 :?:

Groet,
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ivo,

Het thema TMC houdt ons voortdurend bezig.
Als het al niet is dat we het niet (meer) kunnen ontvangen, zoals in Frankrijk en Duitsland omdat het inmiddels gecodeerd is, of omdat er mee gerommeld wordt zoals bij ons met TMC4U, dan is het wel omdat de informatie niet correct of incompleet is.

Waarom zo'n lange inleiding?
Omdat ik denk dat al die "problemen" veroorzaakt worden doordat we nog maar in een aanloopfase zitten van een straks veel meer omvattend systeem. Daarbij worden er dan veel meer relevante en gedetailleerde informaties verstrekt, die overigens natuurlijk wel allemaal door het systeem verwerkt moeten kunnen worden. En daar speelt dan de geheugenruimte van de computer mee, reden waarom men besloten heeft het aantal meldingen te beperken. Dat geldt dus voor het huidige TMC protocol, in de toekomst kan dat natuurlijk anders worden.

Ik zal ook eens kijken of ik de door jou geschetste situatie kan imiteren. Ik herinner me vaag dat ik wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt heb, maar ik kan dat hier niet zomaar meer reproduceren.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Dit zit waarschijnlijk in het gegeven dat een file gekoppeld zit aan een stuk weg.
En een mist melding is voor een gebied of provincie en zit niet gekoppeld aan een stuk weg.
Ik heb nog nooit een mist melding gehad niet bij mijn VDO maar ook niet bij een volvo systeem.

laat ik voorop stellen dat ik je vraag wel begrijp.
Maar of hier ooit een oplossing voor komt, ik denk het niet.

Maar er zijn meer merken in de handel dus laten we is kijken welke merken dat wel doen of kunnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Han,

Ik heb de volgende ervaring gehad.
Afgelopen jaar toen ik onderweg was van Nederland naar Spanje kreeg ik in de bergen tussen Frankrijk en Spanje (ter hoogte van Perpignan) netjes een stormwaarschuwing.
Dit bleek overigens niet voor niets want het ging behoorlijk te keer.
Dus lijkt mij dat de VDO de regionale meldingen wel degelijk aan kan.

Groet,
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Daar geef je dus eigelijk mee aan dat de VDO er goed mee omgaat.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit zulke meldingen heb gehad.
Dus moet je dit probleem toch zoeken bij de provider.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
checkin
Senior Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:05

Bericht door checkin »

Het blijft een hot item het TMC, en er komen maar weinig berichten van de instantie's die er meer van kunnen weten.

Over de mist melding kan ik ook melden dat ik éénmalig een mist melding heb gezien in "V-info op pos.", daar stond hij in de lijst genoemd met een omschrijving in welk gebied het was (in Nederland).

Ik kan mij ook geen voorstelling kunnen maken hoe ze dat op de kaart zouden moeten aangeven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Han,

Wat ik wil zeggen is dat de apparatuur wel in staat is bij harde wind een melding te geven maar niet bij dichte mist, sneeuval en gladwegdek. Harde wind komt ook letterlijk voor op de lijst die je kunt selecteren van berichte die je vermeld wil hebben.

Ik heb nog geen reactie van uit VDO ontvangen op dit onderwerp.
Wie weet geven hun wat meer achtergrond informatie hoe dit eigelijk zou moeten werken.

groet,
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Als je een melding van wind op de kaart of je route krijgt dan is een mist melding geen probleem.
Lijkt mij dus meer een provider probleem.
Het zou ook kunnen dat er in het buitenland meer steunzenders zijn, waarmee ze regio TMC kunnen sturen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

checkin schreef:Ik kan mij ook geen voorstelling kunnen maken hoe ze dat op de kaart zouden moeten aangeven.
Misschien met een grijze vlek in de vorm van mistbanken (maar dat de weg wel zichtbaar blijft...)? Is maar één van de vele mogelijkheden die men zou kunnen kiezen..

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
laurens
Senior Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:33

re

Bericht door laurens »

hallo

ik vindt dat vdo de mist wel ondersteund

en wel met de laaste optie ( slecht zicht)in de menu instellingen van welke meldingen doorgeven

laurens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Laurens,

Heb jij dan afgelopen dagen bij het plannen van een route een mist of slecht zicht melding gehad? Iedergeval donderdag heeft er heel lang een melding op TMC gestaan van mist voor heel Nederland. Bij het plannen van een route wordt vervolgens hier echter geen melding van gemaakt.

Dit lijkt mij nog steeds te wijzen op het fijt dat VDO niet alle meldingen van "TMC tabel 2002" doorgeeft bij een geplande route.

Dus wel:
- filemelding
- verkeer loopt vast
- langzaam rijdend verkeer
- werk in uitvoering
- ongelukken
- parkeerprobleem
- slipgevaar
- zware wind
- vertragingen
- onweer
- slecht zicht
Maar niet:
- glad wegdek
- sneeuwval
- dichte mist

Deze laatste zullen de komende tijd toch wezenlijke informatie zijn voor alle navigerende kilometer - eters.

Groet,
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
laurens
Senior Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:33

re

Bericht door laurens »

hallo

niet gehad

heb in mijn woonplaats geen tmc zenders
en ben niet ver van huis geweest deze week

laurens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ivo,

Je schreef:
Iedergeval donderdag heeft er heel lang een melding op TMC gestaan van mist voor heel Nederland. Bij het plannen van een route wordt vervolgens hier echter geen melding van gemaakt.

Dit lijkt mij nog steeds te wijzen op het fijt dat VDO niet alle meldingen van "TMC tabel 2002" doorgeeft bij een geplande route.

Met name dat laatste punt interesseert me, omdat je daarmee suggereert dat die Tabel ook algemene mist en gladheidsinformatie inhoudt die specifiek voor een weggedeelte zou moeten gelden.
Kun je daar wat meer over vertellen?

Waarom ik dat vraag is omdat het praktisch ondoenlijk is om dit soort specifieke informatie te koppelen aan een bepaalde route, en in het bijzonder aan een nauwkeurig gedefinieerd gedeelte daarvan, zoals TMC dat normaal doet. Dan krijg je immmers informatie dat "over 7 km een file staat van 2,5km".
En ik zie niet hoe dat soort informatie gegeven kan worden over mist, anders dan in algemene termen zoals dat nu ook al gebeurt. Ook via de radio, waarbij gezegd wordt dat "er mistbanken voorkomen in Zeeland" of dat er "gladheid voorkomt op op- en afritten in het zuiden van het land".

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Hoi JW,

Ik heb het sterke vermoede dat het systeem dit wel kan. Rede is hiervoor een ervaring welke ik in Frankrijk afgelopen zomer heb gehad. Er werd toen een regio melding gedaan voor harde wind. Dit werd netjes gemeld (audio) door de navigatie toen ik door het gebied een route had gepland.

De regio berichten welek ik de afgelopen tijd heb gezien op TMC zijn dan naar mijn mening het zelfde. Dus als je een route plant door een mist gebied behoort de meding (b.v.) te zijn "pas op dichte mist".

Ik ben nog steeds aan het mailen met VDO. Echter ik krijg de medewerker het niet goed uitgelegd en heb hem nu gevraagd mij te bellen.

Het kan nog een idee zijn om te onderzoeken hoe andere systemen met de eerdere genoemde meldingen om gaan. Hier mee kunnen we vaststellen of het niet eef fout in het TMC signaal is. Ik ken echter niemand die me daar bij kan helpen.

Groet,
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Ivo schreef: Het kan nog een idee zijn om te onderzoeken hoe andere systemen met de eerdere genoemde meldingen om gaan. Hier mee kunnen we vaststellen of het niet eef fout in het TMC signaal is. Ik ken echter niemand die me daar bij kan helpen.

Groet,
Ivo
Ik ken geen één systeem die wel een melding geeft bij mist.
Voor info kan je VDO beter zelf bellen op 0900-4636836.

Groeten Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Ivo,

Je schreef:
Ik heb het sterke vermoede dat het systeem dit wel kan. Rede is hiervoor een ervaring welke ik in Frankrijk afgelopen zomer heb gehad. Er werd toen een regio melding gedaan voor harde wind. Dit werd netjes gemeld (audio) door de navigatie toen ik door het gebied een route had gepland.
Dat is een ander verhaal dan de (digitale) TMC informatie waarmee de Navi werkt, en waarmee op de route aangeduid wordt waar er een vertraging of een probleem te verwachten is.
Je schrijft het al: dit was een audio melding. En dan is het een melding van algemene aard, die kan gelden voor een heel gebied. Oppassen geblazen dan.

Overigens interesseert het me wel te weten hoe die waarschuwing tot je kwam. Je schrijft dat het via je Navi kwam, kun je iets vertellen over je systeem?
-Is dat een stand alone, of een 1-DIN?
-Waar komt het geluid van de Navi vandaan?
-Hoe werd deze informatie zichtbaar gemaakt op je systeem?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Vandaag 30-11-2003 om 14.00 uur de melding.
"Utrecht geen parkeer plaatsen meer"
Het werd aangegeven met het zelfde icoon als bij mist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Han schreef:Vandaag 30-11-2003 om 14.00 uur de melding.
"Utrecht geen parkeer plaatsen meer"
Het werd aangegeven met het zelfde icoon als bij mist
Da's handig, want inderdaad, het was weer als vanouds een puinhoop, met de HCC-dagen en nog een andere beurs in de Margriethal.

Met welk icoontje wordt dat nou aangeduid? Ik ken wel 'slecht zicht' maar geen mist. Voorts is het dan eigenlijk gek dat ze het icoontje 'parkeerproblemen' niet gebruiken.
En was er ook iets van een audiomelding?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Ik bedoel een icoon in de file lijst op de kaart staat alleen de file driehoekjes.

In Utrecht zijn er van 27 tot 30-11-2003 twee beurzen.
'Speed en Design' en de 'HCC Dagen'

Normaal gesproken als er één van deze twee beurzen is kan je er al niet parkeren laat staan alle twee tegelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Han,

Ik heb een MS5000 (PC5100), software MO5076 met een MT5010/01.
De mededeling kwam dus van de MS5000.

Gezien ook jou vonds vandaag denk ik dat TMC in MO5076 nog steeds niet helemaal goed is.

Groet,
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Ivo,

Heeft helemaal niets met het systeem of merk te maken maar met de TMC provider.
Er is namelijk geen één merk die wel wat doet.
De meldingen mist, parkeren, enz hebben namelijk niks met een wegdeel te maken.

Groeten Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Vandaag rijdend op de A20 van Hoek van Holland richting Gouda ter hoogte van Afslag naar de A16 ineens de melding vol in beeld SPOOKRIJDER op de N3 dit was om 12.40 uur.

Anderen het ook gezien ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Han schreef:Vandaag rijdend op de A20 van Hoek van Holland richting Gouda ter hoogte van Afslag naar de A16 ineens de melding vol in beeld SPOOKRIJDER op de N3 dit was om 12.40 uur.

Anderen het ook gezien ?
Yep, zie m'n verhaal op het andere TMC item. En ik was dus in het centrum van het land, en kreeg luid en duidelijk de melding door van deze spookrijder op de N4 (dacht ik) bij Dordrecht in de buurt.
Dat werkt dus inderdaad, en dat gaat dan kennelijk landelijk, ook als je helemaal niet in de buurt zit.

Er was om die tijd ook een algemene gladheids waarschuwing, ook gezien?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

JW schreef:Er was om die tijd ook een algemene gladheids waarschuwing, ook gezien?

Groet,
JW
Niet als popup zoals de spookrijder maar wel in de lijst.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

wat Han schrijft zag ik ook de gehele dag.
Waarschuwing voor gladde wegen in Nederland.

Rond de tijd van de spookrijder zat ik net in ziekenhuis, ben benieuwd wat de MS4200 met dit soort meldingen doet.

Iemand dat toevallig vandaag/danwel andere keer geconstateerd ?

Nadeel bij de 4200 is wel die regionale meldingen van slecht weer.
Bij dit soort meldingen wordt de naam van de provincie vermeld, maar helaas voorafgegaan door het woord Provincie.
Dan is het gokken of Noord- staat voor Noord-Brabant of Noord Holland. :cry:

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • NX302E meldingen
    door hjk1956 » 23 feb 2015 15:23 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 796

Terug naar “Traffic Message Channel”