Pay-TMC in Duitsland

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Pay-TMC in Duitsland

Bericht door JW »

Hallo,

In verschillende draadjes is al gesproken over het onderwerp Pay-TMC bij onze Oosterburen.

Ook onze TMC deskundige Willen (WS) heeft op zijn site al zo'n zender staan in z'n lijst, zie http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/TMC/ ... elinks.htm

Afgelopen zondag terugrijdend vanuit Oostenrijk ben ik aan het inventariseren gegaan hoe het zit met de Pay zenders, en dat blijken er ineens veel meer te zijn dan ik dacht. Die zenders zijn dus allemaal NIET te selecteren :oops:

Bij München waren dat:
>TMC-BR
>Radioton

In de buurt van Ulm:
>Via-TMC (!)
>SWR, met de opmerking dat ik die NIET zelf kon selecteren maar dat 'ie wel door mijn TMC box (speciaal geval ivm SW 3.39?) gekozen werd en dat die zender uitstekende en snelle info had.
>Antenne1

Bij Koblenz/Limburg:
>98.7

Daarnaast heb ik de ervaring gehad dat in Bayern de TMC zender Antenne (niet dezelfde als Antenne 1) ook internationaal bleek te opereren. Op het scherm waren naast de files en problemen in Duitsland ook die in Oostenrijk te zien. En die problemen waren er in overvloed, veel sneeuw en gladheid zorgde voor opstoppingen, en die werden allemaal gemeld, ook op de (belangrijke) B-wegen.

Door die sneeuw en gladheid kon ik helaas niet verder het menu induiken om de PI en SID op te zoeken van de verschillende zenders, voor zover je daar al bijkomt natuurlijk. Maar met SWR zou dat mogelijk geweest zijn...

Overigens heb ik dankzij de TMC en de dydnamische routebegeleiding van m'n MS 5500 weer een hoop files kunnen omzeilen. Met name later op de middag ging het helemaal mis bij Keulen op de A3, dat zou me dik meer dan een uur vertraging opgeleverd hebben.
Nu bracht het systeem me via een afslag naar Königswinter, vervolgens via de A's 59, 565, 555, 4, 1 naar de A57 richting Goch en Boxmeer. Zonder enig centje pijn en tijdsverlies :)

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Re: Pay- TMC in Duitsland

Bericht door WS »

Hallo JW
Afgelopen zondag terugrijdend vanuit Oostenrijk ben ik aan het inventariseren gegaan hoe het zit met de Pay zenders, en dat blijken er ineens veel meer te zijn dan ik dacht. Die zenders zijn dus allemaal NIET te selecteren :oops:
Vorig jaar September kwam ik tot 3 Pay TMC zenders in het gebied rond Karslruhe
de zenders begonnen toen T-Traffic Premie, heb je deze zenders ook nog gezien of zijn deze gestopt?
Daarnaast heb ik de ervaring gehad dat in Bayern de TMC zender Antenne (niet dezelfde als Antenne 1) ook internationaal bleek te opereren. Op het scherm waren naast de files en problemen in Duitsland ook die in Oostenrijk te zien. En die problemen waren er in overvloed, veel sneeuw en gladheid zorgde voor opstoppingen, en die werden allemaal gemeld, ook op de (belangrijke) B-wegen.
Leuk om te zien dat de zender Antenne-Bayern als een van de weinige ook daadwerkelijk internationaal uitzend ik had onlangs van ToHo_NL al doorgekregen dat de zender in het diagnose scherm INRU aangaf.
>SWR, met de opmerking dat ik die NIET zelf kon selecteren maar dat 'ie wel door mijn TMC box (speciaal geval ivm SW 3.39?) gekozen werd en dat die zender uitstekende en snelle info had.
Destijds had ik achter deze zender nog een zwart kruis staan zoals ik al eerder in Nederland gehad heb met WS-RAD1 zou dit dan toch met de proef van pay-tmc te maken hebben.
Overigens heb ik dankzij de TMC en de dydnamische routebegeleiding van m'n MS 5500 weer een hoop files kunnen omzeilen. Met name later op de middag ging het helemaal mis bij Keulen op de A3, dat zou me dik meer dan een uur vertraging opgeleverd hebben.
Nu bracht het systeem me via een afslag naar Königswinter, vervolgens via de A's 59, 565, 555, 4, 1 naar de A57 richting Goch en Boxmeer. Zonder enig centje pijn en tijdsverlies :)
Zeker in Duitsland met de snelle omleidingswegen blijkt keer op keer het grote voordeel van de TMC-box.
voor diegene die nog twijffelen, het is echt het geld waard :!:
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik zat net een interessant verhaal te lezen over TMCpro. Dit is in Duitsland beschikbaar en werkt op (enkele) systemen van Alpine, Clarion en Kenwood. Over het preciese hoe en wat: kijk hier.

Nu maar hopen dat dit ook bij VDO Dayton gaat werken (als dat echt zo goed is). Er zijn denk ik namelijk meer mensen met zo'n systeem dan met de genoemde merken (weet dit niet zeker hoor, maar dit is mijn inschatting).

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,
Vorig jaar September kwam ik tot 3 Pay TMC zenders in het gebied rond Karslruhe
de zenders begonnen toen T-Traffic Premie, heb je deze zenders ook nog gezien of zijn deze gestopt?
Eerlijk gezegd weet ik dat niet, in de buurt van Karlsruhe zat ik te bekijken of ik via de A61 of over de A5/67/3 zou rijden. Met de SWR info ben ik toen de laatstgenoemde route opgegaan, en dat ging prima tot bij Keulen, zie m'n verhaal.
Mijn wederhelft is dan zeer geïnteresseerd in wat ik allemaal zit te vogelen, maar ik kan dat niet aan haar overlaten :wink: En dus moet ik goed opletten op wat er om me heen gebeurt, en zo schiet het "vogelen" er dan een beetje bij in :oops:
Destijds had ik achter deze zender nog een zwart kruis staan zoals ik al eerder in Nederland gehad heb met WS-RAD1 zou dit dan toch met de proef van pay-tmc te maken hebben.
Nu stond achter SWR dat muntjes teken.
Overigens blijf ik denken dat er met WS-RAD1 geen echte Pay-TMC proef gedaan werd, omdat deze TMC zender door de overheid in het leven geroepen is en juist bedoeld is als alternatief voor Pay-TMC. Maar ja, soms....
Zeker in Duitsland met de snelle omleidingswegen blijkt keer op keer het grote voordeel van de TMC-box.
voor diegene die nog twijffelen, het is echt het geld waard
Ik zou het voor geen goud willen missen. Het heeft me al zóveel files bespaard, en ergernis. En zeker in combinatie met de dynamische omleiding/begeleiding is dit een geweldig feature van de TMC box.
Ook mijn betere helft, die van de techniek helemaal niks snapt, is telkenmale vol verbazing en vreugde als we weer zó hebben kunnen rijden. In het begin dacht ze dat ik er een leuk speeltje bij had, maar nu... :)

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik heb nog meer interessants gevonden over TMCpro (in het Duits). Kijk ook eens op hier: http://www.kenwood-electronics.de/technik_tmcpro.htm.

Vooral interessant is het volgende stukje (uit de tekst):

Wesentlich genauere Verkehrsinformationen liefern nun die neuen, über private Radiostationen ausgestrahlten Daten des TMC Pro-Systems. Es verfügt nicht nur über einen exklusiven Zugriff auf zusätzliche Informationsquellen wie die automatisch generierten Verkehrsdaten aus 4.000 Sensoren entlang der deutschen Autobahnen, sondern aktualisiert die gelieferten Daten bis zum Ende der gemeldeten Verkehrsstörung fortwährend. Da die Daten zudem 2,5 mal schneller als beim konventionellen TMC-Dienst übertragen werden, bietet TMC Pro insgesamt eine drastisch verbesserte Stauumfahrung.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mis ik iets? Ik zie nog niet dat je voor TMC-Pro moet betalen, dus dan is het toch wezenlijk anders dan het onderwerp.

En die 4000 sensoren is relatief nog altijd stukken minder dan het totaal aantal meetlussen dat nu reeds in het Nederlandse wegennet is geïnstalleerd. En ik lees daar een Duitse beschrijving van ons eigen Nederlandse systeem.

Ok, ik ben wel een beetje chauvinistisch!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Je moet wel degelijk betalen voor TMCpro. Het enige is dat Alpine enzo de kosten voor je overneemt (zoals vroeger ook door Carminat enzo gedaan werd om TMC in Frankrijk te hebben). Je betaald dus niet aan Deutsche Telekom, maar extra voor de CD / DVD van je systeem. De systeembouwers dragen dat dan af aan Deutsche Telekom. VDO Dayton staat helaas niet in het rijtje... Ik zette het bericht hier neer omdat het wellicht voor VDO Dayton mogelijk wordt het via C-IQ vrij te schakelen (dit is puur speculeren van mijn kant hoor, maar dat (het vrijschakelen van Pay-TMC) was oorspronkelijk wel de bedoeling van C-IQ (dacht ik)).

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Dat je moet betalen heb ik trouwens hier vandaan:

Hallo,

habe bei meinem Händler gerade den aktuellen Alpine-Katalog 2005 bekommen, dort sind auch ein paar Infos über die neue Software fürs 099er drin:

Mit der neuen DVD wird TMCpro untersützt, dies ist kostenpflichtiger premium TMC- Dienst der deutschen Telekom, die gebühren hierfür werden von Alpine "übernommen" Infos darüber gibt es bei Kenwood oder bei T-Trafic

Ausserdem kommt die Tschechische Republik an Kartendaten hinzu.

Bron: http://www.navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=17263

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Ruim een jaar geleden werd ik attent gemaakt op TMC-Pro van T-Mobile. Toen ging het nog om info die per GSM doorgegeven zou worden, logisch ook want dat is de business van T-Mobile.
Intussen is men kennelijk een andere steeg ingeschoten, waarbij mij de link naar hun core-business even ontgaat.

Wat opvalt is dat "de grote drie", VDO-Becker-Blaupunkt die zo'n 90% van de markt bij onze Oosterburen hebben ontbreken op het lijstje met "partners". De genoemde drie hebben minder dan 10% van de markt en ik zie niet goed hoe ze denken hun aandeel te kunnen vergroten met een investering in dit projekt.
Voorts speelt dat verhaal van die 4000 sensoren, Gerritje noemde dat al, en dat is peanuts op het totale duitse wegennet.

Wat zeker van belang is is het feit dat Duitsland voorloper is op TMC gebied, en dat ontwikkelingen snel gaan.
En dat de pionier van TMC, Philips en z'n opvolger VDO niet actief zouden zijn op dit gebied kun je gevoegelijk vergeten.
Ik denk dan ook dat het veel te vroeg is voor conclusies, de komende tijd zal naar mijn overtuiging nog een boel verrassingen opleveren :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Deutsche Telekom heeft meer poten dan alleen telefonie (t-online, T-systems). Ofwel meer core-business dan alleen telefonie.

Ik dacht dat ze ook zaten in het duiste tolsysteem voor LKW's.

Dus mij verwondert het niet, dat T-Mobile mee doet in dit soort projecten.


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Hier het antwoord van VDO Dayton op mijn vraag of ze er iets meer van wisten en of VDO Dayton hier ook aan mee gaat doen:

Ik heb hier nog niets over gehoord en als het op korte termijn ingevoerd cq toegevoegd cq geimplementeerd zou worden zou ik hiervan wel op de hoogte zijn.
Dus voorlopig kan ik hier nog niets over zeggen.
Zodra er meer over te vertellen is komt dit zeker op de site te staan.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Garmin nüvi 2699 LMT-D: Alleen Nederland/België en Duitsland?
    door keetje49 » 27 nov 2015 19:59 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 855

Terug naar “Traffic Message Channel”