TNS310 Plus

Alles met betrekking tot Toyota en Lexus navigatie
Naeem
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2007 16:36

TNS310 Plus

Bericht door Naeem »

Sinds een week rijd ik in een Toyota Avensis uit april 2004, waarvoor ik als navigatie het TNS310 Plus systeem heb aangeschaft. Twee zaken vallen mij op in negatieve zin.

Ik heb de navigatie drie keer gebruikt op voor mij bekende routes en in alle drie gevallen maakt het systeem een fout. Voorbeeld: rijdend op de autosnelweg neem ik afrit 9 om thuis te komen. De TNS laat mij doorrijden naar afrit 10, om mij vervolgens weer naar de snelweg te leiden, waar ik afrit 9 - maar dan dus de andere kant - moet nemen. Mede door de andere fouten begin ik nu al mijn vertrouwen te verliezen.

In de handleiding heb ik het niet kunnen vinden, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Wat mij zeer tegenvalt is dat ik geen keuze kan maken in de soort stem voor de stembegeleiding. Ik gebruikte hiervoor een TomTom, waar ik een keuze had uit meerdere vrouwen en mannenstemmen. Voor een systeem waar ik meer dan € 1.500 voor betaald heb, vind ik het nogal teleurstellend.

Reacties, opmerkingen en adviezen zijn zeer welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er zijn heel weinig vaste systemen waar je een keuze uit meerdere stemmen hebt. Meestal is dit voorbehouden aan PNA's met hoog "spielerei"-gehalte. In de praktijk blijkt de standaard aanwezige stem meestal het minst storend.

En dat je € 1500 hebt betaald doet natuurlijk zeer maar ik mag toch aannemen dat je je eerst uitgebreid hebt voor laten lichten en uiteraard ook uitgebreid hebt getest wat je kreeg voor dat geld. alvorens tot aankoop over te gaan.

Overigens is het bepalen van de meest optimale route in sommige gevallen onlogisch, zoals bij jou, in andere gevallen zelfs ronduit gevaarlijk of onbegrijpelijk, maar in alle gevallen is het een hulpmiddel dat jou nimmer van de verplichting ontheft om zelf je route te bepalen. Pas als zo'n systeem de volledige contrôle over het voertuig over neemt kun je je ernstig zorgen gaan maken.

Maar bij niet voldoen aan de gestelde verwachtingen gelden alle regels voor consumentenkoop, wat de leverancier ook moge beweren. Jij bent ontevreden gezien de prijs/kwaliteitsverhouding en het verwachtingspatroon gerelateerd aan de verkoopprijs. Hij moet de gelegenheid krijgen dit te herstellen en de bewijslast ligt de eerste 6 maanden bij hem. Dus: niet goed, uiteindelijk geld terug. Zo simpel is het.
Nu alleen je leverancier nog even overtuigen van de letter en strekking van de wetgeving. Intimiderend gedrag naar de klant is de meest waarschijnlijke houding.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Naeem
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2007 16:36

TNS310 Plus

Bericht door Naeem »

Gerritje, bedankt voor je antwoord. De aanschaf was een impuls; ik heb mij niet van te voren uitgebreid laten voorlichten, laat staan dat ik het een en ander uitgetest heb. Dat kan ik dus volledig aan mijzelf verwijten. Ik had dan die ene beschikbare stem kunnen afwegen tegen de voordelen die dit systeem wel heeft: Duidelijke instructies en snelle herberekeningen. En natuurlijk het voordeel en gemak van het ingebouwd zijn.

Ik ben het eens met jouw opmerking dat het systeem slechts een hulpmiddel is en mijzelf niet ontslaat om los daarvan mijn eigen beslissingen te nemen. Dat de aanbevolen route niet altijd logisch is vind ik dan ook geen punt. Maar als je - extreem gesteld - bij elke rit uiteindelijk de verkeerde kant opgestuurd wordt, wordt het toch een ander verhaal.

En dan blijft inderdaad niet anders over dan teruggaan naar de leverancier. Ik probeer het systeem eerst nog een tijdje uit op diverse routes en beslis dan of ik actie onderneem.

Gelukkig weet ik mijn huis zonder navigatie goed te vinden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Re: TNS310 Plus

Bericht door Gene »

Naeem schreef:Gelukkig weet ik mijn huis zonder navigatie goed te vinden!
Zelfs daarvoor gebruik ik de navigatie..... maar dan wel alleen voor de file-informatie .. voorzover die voor aktueel kan doorgaan. :wink:
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BOUWIE
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 nov 2006 18:18

Bericht door BOUWIE »

Het niet echt optimaal naar punt B sturen is mijns inziens niet iets wat puur alleen bij de TNS voorkomt.

Heb zelf o.a. een losse NavMan en deze wil mij telkens voordat ik uberhaupt de snelweg op ben rechtsaf een polderweg in sturen.

Ooit kwam er eens iemand mijn kant op (weet niet met welk losse nav set) en die werd door zijn systeem eerst een kilometer of wat doorgestuurd de afslag vlak bij mijn woning voorbij om via een lange omweg bij mij uit te komen.
Gelukkig had ik hem de afslag aangegeven en heeft hij het laatste stukje maar genegeerd.

Wat beteft jouw "weggegooide" € 1.500,--

Ik heb zo'n systeem nog steeds in de verkoop staan.
Is zoals altijd achteraf, maar al had je die gekocht dan had je voor nog niet de helft van nu je geld "weggegooid".
Niet als steek onder water bedoeld of zo hoor, maar het had dan in ieder geval heel wat minder pijn in je portomonnee gedaan.

Misschien blijft het bij bovenstaande "ongemakken" en gaat je systeem je na verloop van tijd toch nog plezieren.

Succes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
stefanm
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2007 20:58

Bericht door stefanm »

Vindt je het systeem beter of slechter werken dan een tomtom?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Heb je het daarbij over TomTom, dus het merk. En zo ja, met welke TT wil je 'm dan vergelijken? Er is immers het aanbod lopend van de TT One tot de 910, en dan praat je wel over geheel verschillende systemen en daarmee prijzen.

Of heb je het over "een tomtom", zoals het spraakgebruik inmiddels geworden is voor mobile Navi's, PNA'sdus. En daarvan zijn er intussen heeeeel veel op de markt....

Oftewel, zo in algemene zin is er geen antwoord te geven op je vraag.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Toyota en Lexus”