Ontevreden over TNS-600 navigatie

Alles met betrekking tot Toyota en Lexus navigatie
nldanny
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:41

ontevreden over TNS-600 navigatie

Bericht door nldanny »

Hallo,

Ik ben een newbie op dit forum.

Allereerst ben ik sinds een half jaar de bezitter van een Toyota Corolla Verso D-CAT met business pakket TNS-600 en bluetooth.
Over de navigatie ben ik vanaf het begin af ontevreden. Ik ben benieuwd of anderen hier ook last van hebben.

De dealer dacht dat het aan mijn exemplaar van de navigatie unit moest liggen en heeft deze kosteloos vervangen door een nieuw exemplaar. Dit heeft echter niets geholpen.

Wat zijn mijn klachten:

1. De kaart is 2006-2007 versie 2, maar mijn huisnummer uit 2005 staat er nog niet op. Ik merk op veel plaatsen dat de kaart verouderd is. Dit zou de nieuwste DVD moeten zijn volgens de dealer. ook deze is opnieuw vorige maand besteld.

2. Als ik in steden en dorpen verkeerd rij, dan gaat de navigatie mij allerlei aanwijzingen geven die totaal nergens op slaan. Hij is gewoon de weg kwijt. Maar daarvoor had ik toch navigatie?

3. Rij ik niet linksom naar mijn huis, zoals aangegeven, maar neem ik een andere hele korte route rechtsom, dan weet mijn navigatie tot voor mijn deur mij niet meer de weg te wijzen. Vreemd!

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn of is het systeem gewoon niet beter?

Groeten, Danny.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Lijkt me een typisch geval van slecht werkende gps-antenne.
Heeft je dealer die al eens nagekeken? Ik ken de TNS-600 niet, maar als ie een diagnostisch menu heeft zou je daar het gps-signaal moeten kunnen checken.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

1. Er is al lang een 2007/2008 editie van de kaart DVD, bestaande uit 4 DVD's
2. Naast de door Higgy gegeven suggestie kan ook het via CAN ontvangen snelheidssignaal afwijkingen vertonen. Een bezoek aan de Toyota Diagnose zou dit moeten kunnen aantonen.
3. Als jouw huisnummer sinds 2005 bestaat zou het me verbazen als het wel op de 2007/2008 DVD zou staan. De uitgiftedatum van de DVD zegt niets over de actualiteit maar over de samenstellings/marketing datum. De DVD is geproduceerd op 13 juni 2007
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nldanny
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:41

Bericht door nldanny »

Higgy en Gerritje,
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Higgy,
Naar de GPS antenne is nog niet gekeken. De garage dacht dat het daar niet aan kan liggen.
Voor zover ik weet is er geen diagnosemenu.
Ik las een keer iets op dit forum over een toetscombinatie waardoor je in een instellingenmenu komt?

Gerritje,
Ik zal dit aan mijn garage doorgeven, zodat ik nieuwe DVD's krijg.
Wat is CAN? en Hoe breng ik een bezoek aan de Toyota Diagnose?
Hoe kn het dat bijvoorbeeld TomTom (Teleatlas) wel al dire jaar geleden mijn huisadres weet en Navreq niet. Is er een groot kwaliteitsverschil? Of is dit een onbehoorlijke vraag?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De Toyota diagnose is een computersysteem dat de dealer heeft. Daarmee is de hele elektronica in da auto uitleesbaar en programmeerbaar. CAN is het elektronische digitale besturingssysteem van alle functies in de auto.

Dat TomTom jouw huisadres wel kent heeft deels te maken met het feit dat TT geen Navteq maar TeleAtlas gegevens gebruikt en misschien ook wel met omstandigheden die Toyota er toe brengen om niet steeds de allernieuwste gegevens te kopen bij de databaseleverancier. Dat kan vele miljoenen schelen namelijk. Hier zijn nogal wat voorbeelden van te geven.
Maar het is ook al voorgekomen dat bijv een hele nieuwe buurt in Amsterdam, door Navteq 3 jaar lang over het hoofd is gezien en TeleAtlas de gegevens keurig had verwerkt.
Geef even een paar voorbeelden van de niet te programmeren adressen, desnoods per PM, dan kan ik zien of ze bij andere Navteq systemen wel in de database zijn opgenomen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nldanny
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:41

bedankt

Bericht door nldanny »

Heren,

Bedankt voor de informatie. Ik hou jullie tzt op de hoogte van mijn bezoek aan de garage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
har-rav4
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2008 18:34

Ontevreden over TNS-600 navigatie

Bericht door har-rav4 »

Hallo,

Allereerst ik ben een nieuw op dit forum.

Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een Toyota RAV4 D-CAT met business pakket TNS-600 en bluetooth.
Over de radio en navigatie ben ik vanaf het begin af ontevreden. Ik ben benieuwd of anderen hier ook last van hebben.

1e De radio gaat bij het starten van de auto telkens 1 stap in volume harder. Dus na 4 keer starten staat de radio 4 stappen harder. Dit moet je dan handmatig weer omlaag zetten.
Heeft iemand anders dit misschien ook?

2e. TMC is onder het rijden niet te raadplegen de button op het scherm "Alle verkeersproblemen" is niet beschikbaar.
Deze is licht grijs. Wanneer je stilstaat kun je wel de verkeerproblemen via TMC oproepen dan is de button namelijk groen.
Het lijkt me toch niet de bedoeling dat je eerst stil moet gaan staan om de verkeersproblemen op je route te kunnen raadplegen.
Weet iemand of dit ook op een andere manier kan.

Andere opmerkingen:
De TNS-600 is een radio/navigatie systeem met een mooi schilletje en verouderde functionaliteit.
- Geen MP3 afspelen
- Navigatie kan geen aankomsttijd weergeven.
- Navigatie geeft niet weer hoeveel satelieten er worden "gezien". Je moet maar raden of er een goede ontvangst is.
- Bijrijder of bestuurder kan geen route invoeren/wijzigen tijdens het rijden. (Waar bemoeit Toyoyta zich mee?)
- Bestuurder mag wel memo's intypen en andere ingewikkelde opdrachten uitvoeren op de TNS-600 tijdens het rijden.
- Andere externe apparatuur kan niet aangesloten worden.

Groeten, Harrie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Afgezien van de ongewenste volumeveranderingen zijn jouw klachten en de tekortkomingen genoegzaam bekend. Ook dat er op dit systeem niets aangesloten kan worden. Daarover ebstaat zelfs een speciaal topic. viewtopic.php?t=9360
Ik denk dat er absoluut niets kan worden gedaan aan jouw problematiek. Deels is het de manier van de autofabrikant om zich in te dekken tegen mogelijke schadeclaims die voortkomen uit ongelukken veroorzaakt door bediening tijdens het rijden, deels door kortzichtigheid bij het ontwerp van de software De TMC kwestie). Tegen de tijd dat men besloten heeft de software aan te passen ben jij al aan de volgende auto toe.
Het ontwerp van de navi is kennelijk al zo achterhaald dat men nu 4 DL-DVD's nodig heeft voor de dekking van Europa terwijl dit door andere vaste systemen met een SD kaartje kan worden gedaan, met vaak meer gedetailleerde info!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vvti-2007
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2008 12:20

bediening TNS 600

Bericht door vvti-2007 »

Om hem wel in te kunnen stellen tijdens het rijden zou je het pulssuignaal kunnen onderbreken middels een schakelaartje. Dan is het systeem dus ook onder het rijden te bedienen.
Voor de volume oploping zou het zou kunnen dat het kan helpen om de asl uit te schakelen!?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vvti-2007
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2008 12:20

tns

Bericht door vvti-2007 »

Het lijkt er op dat er ook een soort vertraging in het systeem zit als ik zo hoor. Je zou kunnen checken of het pulssignaal goed is aangesloten!? Als het pulssignaal is aangesloten dan merk je tijdens het rijden dat er bepaalde toetsen op het touchscreen niet te bedienen zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het komt mij als hoogst onwaarschijnlijk voor dat bij een fabriekssysteem een zelfstandig pulssignaal zou zijn aangesloten. Dit signaal wordt normaliter door de aangesloten apparatuur zelf gehaald uit de aanwezige CAN-signalen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

vvti-2007 schreef:Om hem wel in te kunnen stellen tijdens het rijden zou je het pulssuignaal kunnen onderbreken middels een schakelaartje. Dan is het systeem dus ook onder het rijden te bedienen.
Voor de volume oploping zou het zou kunnen dat het kan helpen om de asl uit te schakelen!?
Het onderbreken van de snelheidsinformatie die het systeem absoluut nodig heeft, is geen verstandig advies aangezien door het onderbreken van de puls, het systeem zich onmiddellijk opnieuw gaat kalibreren, en daardoor vrijwel meteen de weg kwijt raakt.
Verder is het zo dat een beetje modern systeem niet kijkt naar de puls maar naar de berekende snelheid om al dan niet de invoer "op slot te gooien". En daar zijn andere, deels ingrijpende, oplossingen voor nodig.
Wel is het zo dat bij sommige fabriekssystemen dmv de diagnose-apparatuur de snelheid waarbij deze blokkade optreedt kan worden gewijzigd
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vvti-2007
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2008 12:20

pulssignaal wel of niet onderbreken

Bericht door vvti-2007 »

zelf heb ik een tns700 waarbij ik een schakelaar (aan/uit) heb geplaatst voor een evt bediening tijdens het rijden. Ik ondervind hiervan totaal geen hinder als ik tijdens het rijden de navigatie instel. Volgens mijn dealer plaatst men vaker een schakelaar (ook bij hun zijn hier overigens geen problemen van bekend). Mede omdat veelal leaserijders hinder ondervinden van het niet kunnen bedienen van de navi tijdens rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat gezegd zijnde sluit deze ervaring (overigens met TNS700) keurig aan bij hetgeen al eerder werd vermeld, het wordt door een aantal rijders als een slecht systeem ervaren. En als ik dan lees dat het bedieningsprobleem dmv een schakelaartje kan worden omzeild, stijgt daardoor niet echt het respect voor het niveau van de Toyota ingenieurs. Integendeel, wat een achterhaald stuk techniek.
Vergeet vooral dat schakelaartje niet weer terug te zetten als je hebt zitten spelen. Een aanfluiting!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dutchrav
Junior Member
Junior Member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jun 2006 14:21

Bericht door Dutchrav »

Superhandig, zo´n schakelaartje ertussen!
Werkt overigens bij TNS600 ook. Volgens mij ook bij de TNS300/310.


En om terug te komen op de vragen van har-rav4 :

1: Geen idee...
2: Ja, met een schakelaartje tussen je snelheidssignaal.

- MP3 : Alleen de nieuwere TNS700 speelt MP3/WMA af.
- Navigatie geeft idd geen aankomsttijd aan.
- Satelliet info is te zien in het verborgen menu.
- Bijrijder of bestuurder kan (na modificatie) route invoeren/wijzigen tijdens het rijden, zie punt 2
- Externe apparaten zijn zeker aan te sluiten : CD (of MD) wisselaar, subwoofer, iPod (via originele adapter) en via aftermarket audio/video adapters zelfs MP3 spelers, camera´s, DVD speler, TV tuners, Xbox, etc. via composiet aansluitingen (tulp of cinch stekkers). Voor externe versterkers kan je een standaard Hi-Low converter gebruiken die je speakersignaal omzet in composiet (tulp/cinch).

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nldanny
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:41

verborgen menu?

Bericht door nldanny »

Dutchrav,

Is er iets wat ik niet weet over een verborgen menu?
Hoe kom ik daarin?

Groeten,

nldanny.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dutchrav
Junior Member
Junior Member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jun 2006 14:21

Bericht door Dutchrav »

hou 'display' ingedrukt en zet 3x je licht aan-uit...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nldanny
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:41

het vervolg

Bericht door nldanny »

Hallo,

Bedankt voor de toegang tot het verborgen menu.

Ik zie een foutcode onder de System check bij LAN. Ook na een Clear code komt deze na een tijdje weer terug.
De code zelf heb ik niet bij de hand. Weet iemand wat er eventueel mis kan zijn met mijn systeem?

Ik ben bij de garage geweest en de GPS ontvanger is vervangen door een nieuwe. Heeft niks geholpen. Dus na een nieuwe unit en een nieuwe GPS is denk ik alles vervangen?

Nog steeds raakt mijn navigatie vaak zomaar de weg kwijt. Vooral na een paar bochten die niet volgens de aangegeven route zijn. Ik begin te vrezen dat het systeem gewoon niet beter is?

Toch maar TomTom ook mee op vakantie van de zomer ...

Suggesties en tips welkom. Het snelheidsignaal lijkt mij OK.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1301
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1074
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 678
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 722
  • Opel navigatie
    door kcorsa » 28 aug 2015 14:17 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1810
  • RT4 navigatie Peugeot 407
    door mijnpeugeot » 16 sep 2015 15:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1033
  • Navigatie Hyundai I30
    door Johnboy11 » 04 mar 2016 18:11 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 664

Terug naar “Toyota en Lexus”