Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
klaasb
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2011 21:41

Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door klaasb »

Hallo. Ben nieuw op dit forum, ik hoop dat ik mijn vraag in het goede subforum zet.

Ik koop binnenkort een nieuwe auto (VW) met dubbelDIN uitsparing in het dashboard. De radio met navigatie van het eigen merk is peperduur. Ik aarzel tussen een vast ingebouwde dubbelDIN radio met ingebouwde navigatie van bijv Kenwood, of een vast ingebouwde radio (al dan niet van VW) en een aparte losse GPS unit zoals een TomTom ofzo.

Voordeel van radio met ingebouwde navigatie lijkt mij dat het een 'nettere' oplossing is: geen losse bedrading, niet nodig om steeds uit auto mee te nemen etc. Maar een nadeel, heb ik gehoord, is hogere diefstalgevoeligheid. Heeft iemand daar ervaring mee of ander kommentaar? Een ander argument voor twee aparte apparaten lijkt mij: de ontwikkelingen in navigatie gaan nog steeds vrij snel, en het is dan goedkoper om desgewenst na een aantal jaren een navigatiekastje te vervangen, dan een gecombineerd apparaat. Wat mij ook aantrekkelijk lijkt is koppelen aan PC (nieuw kaartmateriaal, misschien software-updates etc). Voor zover ik weet kan dit bij sommige losse navigatiekastjes, maar bij een vast ingebouwd combi-apparaat waarschijnlijk niet.

Lees graag jullie ervaringen of tips.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Op de losse draden na gelden alle door jou genoemde argumenten ook voor de ingebouwde apparatuur. Zowel after market als fabrikant.
Maar de diefstalgevoeligheid is een belangrijk punt en daarover zijn op dit forum zowel voldoende (nare) ervaringen als (gedeeltelijke oplossingen te vinden
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
klaasb
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2011 21:41

Re: Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door klaasb »

Bedankt voor je reactie. Over diefstalgevoeligheid heb ik op dit forum al e.e.a. gelezen, en ook wat over gedeeltelijke oplossingen. Echte oplossingen zijn er helaas niet. :(
Maar het eerste deel van je antwoord snap ik niet helemaal. Ik vergelijk een "after market" vast ingebouwde combi (radio + navi) met twee aparte apparaten, dus ingebouwde radio en losse navi. (De RNS510 van VW laat ik buiten beschouwing, want die is mij simpelweg te duur.)
1. Over de losse draden zijn we het eens: voordeel voor de combi.
2. Bij het "steeds moeten meenemen" is de combi ook in het voordeel, want het is juist het losse navi-kastje dat je steeds "moet" meenemen voor diefstalpreventie. Al zijn er bij de combi ook apparaten met afneembaar scherm, dat maakt de keuze ingewikkelder: het wordt dan meer gedoe maar de kans op diefstal neemt hopelijk af.
3. Wat betreft diefstalgevoeligheid is de combi denk ik in het nadeel; ik las elders op dit forum dat sommige apparaten (met name die specifiek voor V.A.G. geschikt zijn) ook het dievengilde sterk aantrekken.
4. Navigatie goedkoop vervangen: combi is in het nadeel, want dan vervang je een duurder apparaat.
5. Koppelen aan PC: voor zover ik weet is de combi in het nadeel.
Eindstand: 3-2 voor de twee aparte apparaten. Vandaar dat ik (nog steeds) aarzel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

  • Voor alle bekende vast ingebouwde apparatuur, zowel van autofabrikant als de after-market zijn updates verschenen of verschijnen nog steeds met enige regelmaat om foutjes te verhelpen.
  • Niet zelden gaat het om belangrijke uitbreidingen van de functionaliteit
  • Andere updates kunnen bedoeld zijn voor de uitbreiding van comptabiliteit van BT apparatuur
  • Het maakt niets uit of een apparaat in de auto zit of los wordt geplaatst. De updates kunnen zowel via de PC, laptop of in bepaalde gevallen zelfs via BT worden gedaan
  • Het voordeel van de originele apparatuur en een enkele aftermarket, is de nauwkeurigheid door het gebruik van gyro en snelheidspuls. Ondanks voortschrijdende techniek haalt geen enkel draagbaar of ingebouwd toestel, met uitsluitend GPS gegevens, de nauwkeurigheid van de hybride systemen
  • Bij de merk-apparatuur is er vaak een integratie van bediening en informatievoorziening via het beeldscherm. Dat moet je dan missen met de AM apparatuur
  • Sommigen zullen het functioneel vinden, anderen gewoon duidelijk, maar er zijn ook nogal wat gebruikers die de interface/presentatie van bijv Kenwood een heel hoog Teletubbies-gehalte vinden hebben. Je moet er van houden
  • Pioneer heeft een aantal typen in de aanbieding die speciaal zijn aangepast aan de eisen van de autofabrikant. Ook voor VW
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

Re: Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door edc »

Nog een paar pro's betreffende losse navigatie:
* flitspalen database vrij vlot up te daten (In veel inbouw systemen zit er zelfs geen flitspalen database)
* routeplanning met eventuele tussenstops kan vooraf gebeuren op PC. Die kun je dan overdragen op je navi.
* Kaartmateriaal is goedkoper

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
klaasb
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2011 21:41

Re: Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door klaasb »

Bedankt voor de reacties. Ik bestel mijn auto waarschijnlijk deze of volgende week; levertijd is ca drie maanden dus de beslissing speelt pas in april (want voor VW's eigen inbouw navigatie kies ik in elk geval niet). Ik neig nu naar een losse navi en een aparte dubbelDIN inbouw radio. Aanvullende info of nieuwe gezichtspunten blijven natuurlijk welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Afhankelijk van het type auto en de uitvoering kon het wel eens heel handig zijn om voor een fabrieksradio te kiezen.
Sommige functies zijn dan op het display af te lezen. Airconditioning, PDC etc
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
klaasb
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2011 21:41

Re: Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door klaasb »

OK, dat zal ik overwegen. Het gaat om een California in een nogal complete uitvoering, dus er is wellicht vrij veel dat via dat scherm kan. Sorry, wat is PDC?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Losse navigatie of dubbelDIN inbouw?

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

PDC is Park Distance Control
Op de moderne navigatie en betere radio met LCD scherm krijg je een voorstelling van de ruimte achter de auto. Eventueel gecombineerd met camerabeeld
Zeker met een camper kan dat buitengewoon handig zijn!

Op een California is dit in vele varianten leverbaar icm de RCD310 en de RNS510
Of daar ook bijv de climatronic wordt getoond kan ik uit de zeer summiere beschrijving niet halen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Dubbeldin Navigatie Hyundai Tucson uit 2006
    door Aadje » 03 mei 2015 11:59 » in Hyundai
    Reacties: 1
    Weergaves: 3741
  • App vs. losse gps?
    door Jasper87 » 13 jul 2018 09:39 » in Overige Smartphone, Tablet, LapTop en PDA navigatie software
    Reacties: 1
    Weergaves: 1814
  • Achteraf inbouw Navigatie Nissan Almera Tino 2004
    door Satmiep » 01 feb 2015 13:10 » in Nissan
    Reacties: 2
    Weergaves: 1596
  • TomTom NR1 Inbouw MAZDA
    door Beckermanneke » 18 sep 2014 21:30 » in TomTom
    Reacties: 9
    Weergaves: 4625
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1295
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1071
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 717

Terug naar “Navigatie algemeen”